Fotoğrafçılıkla ilgileniyorsanız “Fotoğrafta Alan derinliği” (DoF – Dept of Field)) kelimesini duymuş olmalısınız. Fotoğrafçılık alanında yeniyseniz henüz alan derinliğinin fotoğraflarınızı nasıl geliştirebileceğini tam olarak bilemeyebilirsiniz. Bu terim için temel bir tanım yapacak olursak: bir fotoğrafta odak noktasının önünde ve arkasında görünen, kabul edilebilir netlik bölgesidir. Her fotoğrafta fotoğrafın odak noktasındaki nesnenin önünde ve arkasında kalan belirli bir alan bulunur.
Bu bölge fotoğraftan fotoğrafa değişim gösterir. Bazı görüntülerde sığ alan derinliği denilen çok küçük bir net alan olabilir, bazıları ise çok geniş bir net alana sahip olabilirler.
Fotoğraflarımızda alan derinliğini etkileyecek üç ana faktör mevcuttur:
- Diyafram değeri (açıklığı, f-stop),
- Öznenin kameraya olan uzaklığı ve
- Kullandığımızın objektifin odak uzaklığıdır.
Diyafram ve fotoğrafta alan derinliği ilişkisi
Diyaframın açıklığı mercekten kamera algılayıcısına (sensöre) gidecek ışığın miktarını belirler. Diyaframınızın açıklığı (ışığın kameraya girdiği delik çapı) merceğinize giren ışık miktarını kontrol eder. Objektifinizin diyafram açıklığını (f-stop) kullanmak kompozisyonunuzu oluştururken alan derinliğini kontrol etmenin en basit yoludur.
Geniş diyafram = Küçük f-sayısı = Sığ (küçük,dar) alan derinliği
Küçük diyafram = Daha büyük f-sayısı = Daha derin (daha büyük) alan derinliği demektir.
Bu basit konsepti hatırlamanın en kolay yolu:
F-numaranız ne kadar düşükse, alan derinliğiniz o kadar azalır.
Aynı şekilde, F-numaranız ne kadar yüksek olursa, alan derinliğiniz o kadar artar.
Örneğin,
Diyafram değerinin f/2.8 ayarlanması çok sığ bir alan derinliği verirken,
f/11 diyaframda bu derinlik daha geniş olacaktır.
Soldaki görüntüyü 1/320 saniyede f/1.4 diyafram kullanılarak çektim ve çok sığ bir alan derinliği oluştu. Bu nedenle arka plan odak dışında kaldı ve dikkatin en öndeki objeye çekilmesi sağladı. Sağdaki görüntüyü 1/6 saniyede f/11 diyafram değerinde çektim, alan derinliğim daha derin oldu ve daha net bir arka plan yarattı.
Nesneye uzaklık alan derinliğini etkiler
Nesneniz kameraya ne kadar yakınsa alan derinliğiniz de o kadar sığ olur. Bu nedenle, konudan uzaklaşmak alan derinliğini arttıracaktır.
Aşağıdaki iki fotoğraf da f/4 diyafram değeriyle ve 1/40sn perde hızıyla çekildi. Netleme, en önde solda duran objeye (soliste) yapıldı.
Soldaki fotoğrafta objeler, önden arkaya doğru belirli boşluklar bırakılarak dizildi.
Sağdaki fotoğrafta ise arkadaki objeler en öndeki objeye değecek şekilde dizildi.
Her ikisi de aynı diyafram değeriyle çekilmelerine karşın,
Soldaki fotoğrafta önde duran obje hariç diğer objeler flu bir şekilde görünürken,
Sağdaki fotoğrafta neredeyse hepsi net bir şekilde görünüyorlar.
Objektif odak uzaklığı alan derinliğinizi etkiler
Kamera algılayıcı (sensör) boyutu alan derinliğini etkiler mi?
Birçok kaynakta kameranın algılayıcı boyutunun alan derinliğine etkisi olduğunu, Tam Kare (Full Frame) kameralarda çarpanlı (DX) kameralara göre daha sığ bir alan derinliğini verdiğini okumuş olmalısınız. Aslında kameralarımızın algılayıcı boyutunun alan derinliğine direk bir etkisi yoktur. Bu etki dolaylı olarak gerçekleşir. Bu nasıl olur?
Bunu bir örnekle açıklayalım: Diyelim ki, Tam Kare Nikon D850 fotoğraf makinenize 50mm objektif taktınız ve 5 metre uzaklıktaki bir ağacı tam olarak kadraja yerleştirdiniz. Diyafram f/2.8 olsun. Bu durumda alan derinliğimiz 1,73 metre olacaktır.
Aynı objektifi 1,5 çarpan faktörlü bir DX kameraya takıp, aynı mesafeden baktığınızda artık ağacın tamamını kadraja alamayacaksınız. Çünkü 50mm objektif DX kamerada 75mm bir açı verecektir. Ağacı FF kameradaki gibi kadraja yerleştirmek için 5 metre yerine 7,5 metre mesafeye açılmanız gerekir. Bu durumda Alan derinliğimiz 2,55 metre olacaktır. Bunların tamamının aşağıdaki gösterimde canlandırmaya çalıştım:
Sonuç olarak Nesneye olan uzaklık arttığından alan derinliğimiz de artmış oldu.
Bu ayarları bilmiyorsanız ne yapabilirsiniz?
Bunları bilmiyorsanız alan derinliğini kontrol etmenin yolları vardır. Örneğin portre çekecekseniz, makinenizdeki “Sahne Modları” menüsünde portreler için olan kısma (bir insan kafası sembolü) bakın. Bu seçim ile otomatik olarak sığ (dar) bir alan derinliğiniz olacaktır. Manzara çekecekseniz aynı menüde, size geniş bir alan derinliğini kazandıracak olan dağ sembolünü göreceksiniz 😎 .
Bir DSLR kameraya sahipseniz alan derinliğini kontrol edebileceğiniz ve otomatik çekim modunu kullanabileceğiniz bazı basit yollar vardır. Diyafram Öncelik modunu, yani kameranızda “A” çekim modunu seçerek diyaframınızı istediğiniz alan derinliğini elde edecek şekilde ayarlayabilirsiniz, bu durumda kameranız perde hızını otomatik olarak ayarlayacaktır.
Alan derinliğini her durum için tam olarak ayarlayabilir miyiz?
Diyaframı değerini değiştirmeniz perde hızınızı etkilediğinden elde edeceğiniz sonuç ihtiyaçlarını tam karşılamayabilir. Örneğin, diyaframınızı kısarak alan derinliğini artırmaya çalıştığınızda kameranız otomatik olarak perde hızınızı azaltacaktır. Bu durum belki çekeceğiniz sahnenin bulanık olmasına neden olabilecektir. Ancan tüm bunların nasıl çalıştığını anlayarak alan derinliğiniz üzerindeki kontrolünüzü artırabilirsiniz.
Fotoğrafta alan derinliğinin dağılımı odak noktasının önünde ve arkasında eşit miktarda mı gerçekleşir?
Hayır, genellikle üçte biri odak noktasının önünde, üçte ikisi arkasında oluşur.
Ancak odak uzaklığınız arttıkça bu mesajeler daha eşit hale gelmeye başlar.
Alanı derinliğini anlamak fotoğraflarımızı nasıl geliştirir?
Keskin görüntüler elde etmek o mükemmel sonuca ulaşmanın en önemli faktörlerinden biri olduğu için alan derinliğini yönetmek elinizin altındaki en önemli araçlardan biridir. Görüntüyü oluşturan parçalarından hangisinin öne çıkarılacağını bilmek ve hangilerine odaklanılacağını bilmek muhteşem sonuçlar yaratmak için harika bir sanatsal araçtır.
Sığ alan derinliğinin kullanımı
Alan derinliğini sığ tutmak öznenizi arka planından sıyrılmasını sağlamak için iyi bir yoldur ve portre fotoğrafçılığı için mükemmeldir. Bu, nesnenizin öne çıkmasını istediğiniz yaban hayatı fotoğrafçılığında da yararlı olabilir. Birçok yaban hayatı fotoğraf fırsatı düşük ışıklı ortamlarda gerçekleştiğinden size daha fazla ışık sağlayacağı için de yararlıdır. Alan derinliğinin sığ olması sporcuyu arka plandan ayırmak ve dikkatleri ona yöneltmek için spor fotoğrafçılığında da etkilidir. Bu, size eylemi dondurmak için ihtiyacınız olan yeterince hızlı bir perde hızı fırsatı sağlayacaktır.
Geniş alan derinliğinin kullanımı
Manzara fotoğrafçılığında sahnenizin çoğunu net olarak çekmek önemlidir. Geniş açılı bir lens ve kısık bir diyafram değeri kullanarak sahnenizi odakta tutmak için alan derinliğinizi en üst düzeye çıkarabilirsiniz.
Fotoğrafta alan derinliğinin belirlenmesi
Kamera ve lensleriniz için alan derinliğinin hesabını yapabileceğiniz birçok çevrimiçi site mevcuttur. Ayrıca akıllı telefon kullanıcıları için sahada olduğunuz sırada kullanılabilecek birçok uygulama bulunmaktadır. Çoğu kamerada vizörden bakarken önizleme yapabileceğiniz “Alan derinliğini önizleme” düğmesi bulunur (Bu en kolay ama en az kullanılan yöntemdir). Bu düğmeye bastığınızda sahneninizin vizörden daha koyu görünmesine neden olabilir; endişelenmeyin. Pozlama ayarlarınız doğru olduğu sürece çekeceğiniz fotoğraf doğru şekilde oluşacaktır.
Alan derinliğimiz sahnedeki her şeyin odaklanmasını sağlamak için ayarlanabilir mi?
Evet, hiperfokal odak uzaklığını kullanarak bunu sağlayabilirsiniz. Hiperfokal mesafeye odaklandığınızda alan derinliğiniz netlediğiniz alan ile aranızda kalan mesafenini yarısından sonsuzluğa kadar uzanır. Hiperfokal mesafenizi bulmak için bir DoF uygulaması kullanmanızı tavsiye ederim. Eğer böyle bir imkanınız yoksa en iyi kural sahneyi üç parçaya bölmek ve size en yakın olan 3’te 1’lik alana odaklamaktır. Geniş açılı bir objektifle yaklaşık f/11 veya daha kısık bir diyafram kullanmak alan derinliğini en üst düzeye çıkaracaktır.
Makro fotoğrafçılığında alan derinliğinin önemi
Çoğu makro fotoğrafı düşük ışıkta ve daha uzun bir odak uzunluğuyla üretildiğinden alan derinliğimiz genellikle çok sığdır. Objektifinizi ışığın sağlayacağı en kısık diyaframa ayarlayın. Nesnenizi düzgün bir şekilde açığa çıkarmak ve alan derinliğinizi en üst düzeye çıkarmanıza yardımcı olmak için ISO’unuzu artırmanız da gerekebilir. Yine de birçok makro görüntüde alan derinliğimiz çok dar olur. Bir üçayak (tripod) kullanmak gerekir çünkü kameranın en ufak bir hareketi bile makromuzu alan derinliğinin dışına taşır.
Bokeh nedir?
Bokeh, Japonca bir sözcüktür ve bulanıklaştırma anlamına gelir. Bu efekt görüntünüzdeki alan derinliğinin ötesinde odak dışında kalan alanlar tarafından üretilir. Bokeh yaygın olarak mercek açıklığının şekli nedeniyle hoşa giden daire biçimlerini ifade eder. Genellikle geniş diyafram açıklığa sahip f/2.8 gibi ayarlarda çekim yapılırken arka plan yeterince uzaksa bokeh daha küçük açıklıklar ile oluşturulabilir ve hoş bir görüntü elde edilir.
Özet;
Alan derinliğini artırmak için;
– Diyaframınızı kısın (daha büyük f/nosu)
– Konudan uzaklaşın
– Odak uzaklığını kısaltın
Alan derinliğini azaltmak için;
– Diyaframınızı açın (daha küçük f/nosu)
– Konuya yakınlaşın
– Odak uzaklığınızı arttırın.
Işığınız bol olsun.
Hocam merhaba
Alan derinliği hakkında ne kadar çok şey bilmediğimi anladım bu yazıdan. “Kabul edilebilir” alan derinliği terimini bilmiyordum. Sayenizde alan derinliğini düşünmeden fotoğraf çektiğimi ve manzaralarımın neden tam istediğim gibi net olmadığını fark ettim.
Tebrikler ve teşekkürler.
Yazımın tadını çıkardığınıza sevindim Orhan bey.
Fotoğraf çekmeye devam o zaman!
Her bir yazı son derece bilgilendirici, sorulara verdiğiniz cevaplar daha da bir bilgilendirici, geçiştirmemişsiniz ayrıntılı cevap vermişsiniz .Emeğinizie sağlık .
Nezahat hanım merhaba,
Elimizden geldiğince, bilgimiz dahilinde cevaplamaya çalışıyoruz.
Güzel yorumlarınız ve takibiniz için biz de size teşekkür ediyoruz.
Saygılar.
Sebahattin hocam
Sizi nikontürk forumundan tanıyorum. Tek kelimeyle harika işler çıkartıyorsunuz hem forumda hemde blogunuzda. Bilmediklerimi sizin yazılarınızdan okumak hem çok öğretici aynı zamanda eğlendirici hiç sıkılmıyor insan.
Selamlar saygılar
Güzel sözler için teşekkürler Ufuk bey,
Bildiklerimi paylaşmak, bilmediklerimi araştırmak hoşuma gidiyor.
Bir de bu şekilde beğenilince, eh daha ne ister insan.
Selamlar.
Daha önce okuduğum, sonra dönüp dönüp tekrar okuduğum, ve her okuduğumda kafamda taşların yerine oturduğu, keyif aldığım yazılarınızdan biri.
Tıpkı diğerleri gibi.
Teşekkürler Sebahattin bey.
Öner bey merhaba,
İlginiz ve motive edici sözleriniz için asıl ben teşekkür ederim.
Alan Derinliği, basit gibi görünen ama kuralları doğru uygulayınca çarpıcı sonuçlar üreten çok önemli bir kavram. Tam kavrayınca fotoğraf çekmekten daha da zevk alıyor insan.
Selamlar.
Merhaba
Google da aramalar yaparken bir forum sitesinde tesadüfen buldum sizi. Bu yazınızı ve blogunuzdaki diğer yazılarınızı okuyunca çok şanslı olduğumu hissettim. Yazı için teşekkürler. Çok iyi basitleştirmişsiniz konuyu, çok iyi anlaşılıyor. Bu konuyu ne zamandır tam olarak özümseyememiştim.
Bir sorum var
Enstantaneyi değiştirerek aynı denemeyi yaptınız mı? Şu sıralar bir arkadaşımın şirketinin ofis içi fotoğraflarını çekiyorum. Farklı çekim hızlarının alan derinliğini etkilediğini hissettim. Belki daha fazla deneme yapmalıyım.
Tekrar teşekkürler.
Oğuzhan bey merhaba,
Yorumunuz için teşekkürler.
Enstantane hızı alan derinliğini etkilemez.
Gördüğünüz şey, enstantane hızınızı değiştirdiğinizde kameranızın pozlamayı dengelemek için diyafram ayarını değiştirmesidir (ISO’nuzun sabit olduğu varsayıyorum). Örneğin; siz 1/250sn enstantane ayarladığınızda kameranız f/8 diyafram veriyorsa, enstantaneyi 1/1000sn olarak değiştirdiğinizde kameranız f/2 diyafram verecektir. Böylece son çektiğiniz fotoğraftaki alan derinliği, ilk çektiğinize göre daha sığ olacak, alan derinliği azalacaktır.
Diyafram değeri aynıysa ve sadece enstantane hızı değişirse Alan derinliği aynı kalır.
Bununla birlikte, deklanşör hızı ile oynayarak deneyler yapmak, değişik çözümler üretmek için başka bir yaratıcı yoldur 🙂
Saygılar.
Acaba bakış yüksekliği alan derinligini etkiler mi
Sebahattin Bey merhaba,
Genelde sizin de belirttiğiniz gibi alan derinliğini etkileyen 3 etkenin dışında bazı makalelerde sensör boyutunun da alan derinliğini etkilediğinden bahsediliyor, ”FF sensörlerde alan derinliği daha sığ”deniyor, bunun mekanizmasını nasıl açıklarız?Şimdiden açıklamalarınız için teşekkür ediyorum.
Cevat bey merhaba,
Sorunuza buradan yanıt vermek yerine (üşenmedim) yazıma yeni bir başlık ekleyip bu bölümde sorunuzu açıklamaya çalıştım.
Yazımda “Kamera algılayıcı (sensör) boyutu alan derinliğini etkiler mi?” başlığı altında cevabı bulabilirsiniz.
Selam ve saygılarımla.
Tekrar teşekkür ediyorum Sebahattin Bey, iyi günler diliyorum.
Dilara hanım merhaba,
Burada önemli olan yükseklik değil odak düzlemindeki nesnenin kameraya olan uzaklığıdır. Uzaklık aynıysa, aynı düzlemde veya yüksekte olmak, yatayda alan derinliğini etkilemeyecektir.
Saygılar.