Ana Sayfa FOTOĞRAFÇILIK İleri Seviye Fotoğrafçılık Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?

Hobisiyle çok yakından ilgilenen bir fotoğraf gönüllüsü olarak, yüksek kaliteli görüntüler oluşturmanın en etkili yollarını devamlı araştırıyorum. İyi görsel kalitede bir fotoğraf çekimi sırasında dikkat edilmesi gereken onlarca şey var, ancak pozlamayı doğru yapmak elbette ve kesinlikle en önemlilerden biri.

_

Çekim yaparken Doğru Pozlama yapmak için seçilecek pozlama modu seçimi, bir fotoğrafı harika da yapabilir veya bozabilir de. Günümüz modern kameraları genellikle fotoğrafçıya aralarından seçim yapabilecekleri dört pozlama modu sağlarlar. Bunlar: Programlanmış otomatik, Manuel, Deklanşör öncelikli ve Diyafram öncelikli modlardır.

Deneyimlerime dayanarak şunu rahatlıkla söyleyebilirim, çoğu çekim senaryolarında en iyi sonucu “Diyafram öncelikli” modu kullanarak aldığımı gördüm. Bu pozlama modunu dış mekan, seyahat ve sokak fotoğrafları çekimlerimin yaklaşık %90’ı için kullanıyorum. Benim için Diyafram öncelikli mod, güvenilir ve hızlı bir yoldur, bu konuda benimle aynı fikirde olmayabilirsiniz ve eminim çok yerinde nedenleriniz de olabilir.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile manzara çekimi – Heidelberg – Almanya
Nikon D850, AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR Objektif
Pozlama: f/5.6, 1/640sn, ISO 64

Diyafram Öncelikli çekim modu nedir?

Diyafram önceliği, fotoğrafçının diyafram değerini manuel olarak seçtiği ve buna karşın kameranın Perde hızını otomatik olarak ayarladığı otomatik pozlama modudur. Fotoğraf makinesi, doğru pozlamayı üretmek için deklanşör hızını ayarlarken, yine fotoğrafçı tarafından belirlenen Pozlama ölçüm modu ayarını dikkate alarak, kamera içerisindeki pozlama ölçüm sistemini kullanır.

Bu çekim modu, Matris (Değerlendirmeli), Çoklu model, Ortalama, Merkez ağırlıklı, Kısmi, Vurgu önceliği ve Nokta (Spot) dahil olmak üzere kameranızın pozlama ölçüm modlarından herhangi birinde sorunsuz çalışır.

Diyafram öncelikli mod, Nikon, Sony, Fuji ve Panasonic gibi markalarda “A” harfiyle belirtilirken Canon’da “Av” harfleriyle belirtilir.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?

Diyafram Önceliği nasıl kullanılır?

Genel olarak, diyafram önceliğinin bu kadar faydalı olmasının nedeni hızlı olmasıdır. Bu pozlama modu, fotoğraf makinesinin enstantane hızı kararlarını hızla alarak konuyu takip ederken, anında diyafram değerinin değiştirilmesine izin verir.

Fotoğrafçıların çoğu görsel hikayelerini anlatmak için Alan derinliği silahını kullanırlar. Sığ bir alan derinliği, izleyicinin ilgisini konuya odaklarken, büyük bir alan derinliği, izleyicinin sahnenin tüm ayrıntılarına bakarak tüm resmi keşfetmesini sağlar.

Şimdi çeşitli çekim senaryolarında bunu gerçek dünyada nasıl kullandığımı açıklayayım.

Manzaralar için Diyafram Öncelikli mod

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile manzara çekimi – İstanbul, Haliç – Karaköy tarafından çekilmiştir
Fujifilm X-T1, Fujinon XF 18-135mm f/3.5-5.6 R LM OIS VR Objektif ve LEE Polarize filtre
Pozlama: f/8, 1/640sn, ISO 200

Manzara fotoğrafçılığı çekimlerinde dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, alan derinliğini en üst düzeye çıkarmaktır. Bu nedenle, diyafram açıklığımı genellikle f/16 olarak belirlerim ve ardından o sahne için odak mesafesine kafa yorarım. Diyaframı f/16 değerinden daha fazla kısmamayı, f/22 veya üzeri değerlere çıkmamayı tercih ediyorum, bunu, “Işık saçılması – Diffraction” etkisine maruz kalmamak için yaparım.

Akan bir suyu veya gökyüzündeki bulutları bulanıklaştırmak için daha uzun pozlamalara ihtiyacım olursa, ışığı dilediğim kadar engellemek için nötr yoğunluklu (ND) filtrelerimi kullanırım. Diyafram öncelikli çekim modunda ND filtreleri, çoğu kamerada yaklaşık 30 saniyeye kadar uzun pozlamalar ile gayet iyi çalışırlar. 30 saniyeden daha uzun pozlamalara ihtiyacınız olursa, fotoğraf makinenizi “M” Manuel çekim moduna almalı ve enstantane ayarını da -kameralar üzerinde genelikle ampul imgesiyle gösterilen- “Bulb” moduna geçirmeniz gerekir.

Doğal ortam ışığı ve sabit ışıktaki portreler için Diyafram Önceliği

Gün ışığı, akkor ampuller, floresan lambalar gibi sürekli ışıkta portre çekimleri için diyafram önceliği mükemmel bir seçenektir. Portre çekimlerimin çoğunda hedefim, arka planı bulanıklaştırıp modeli öne çıkarmak olduğundan, f/2.8 veya f/4 gibi açık bir diyafram seçiyorum. Ayrıca, nesneyi arka plandan daha fazla izole etmesine yardımcı olmak için tam kare (FF) kameralarımda 85mm veya 105mm gibi uzun odaklı bir lens kullanıyorum. APS-C çarpanlı kameralarımda 50mm objektifimi kullanmayı tercih ediyorum.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile sokakta portre çekimi – Kordon, İzmir
Nikon D5100, Nikkor 50mm f/1.8 Objektif
Pozlama: f/3.5, 1/1250sn, ISO 100

Eğer flaşlarımı kullanarak çekim yapacaksam diyafram öncelikli mod kullanmıyorum. Diyafram önceliğinin doğası, ortam ışığına göre enstantane hızını ayarlamaktır. Flaşlı çekim yapıyorsanız, ortam ışığınız yeterli değil demektir veya bir stüdyoda çekim yapıyor olmalısınız. Böyle bir ortamda kameranızın pozlama ölçüm sistemi ortam ışığına göre bir enstantane değeri belirler ve hatalı pozlanmış görüntüler almanızı sağlar.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Manuel Mod ile stüdyo flaşları kullanarak portre çekimi
Nikon D850, AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR Objektif
Pozlama: f/8, 1/250sn, ISO 64

Diyafram önceliğini kullanamadığım istisna bir örnek

Aşağıdaki fotoğrafı İzmir Cumhuriyet Meydanında, 29 Ekim törenlerinde çektim. Fotoğraftaki gazimiz, arkası tamamen, üzeri ise yarım kapalı protokol tribününde, arkasında ve her iki yanında başka davetliler ile birlikte oturuyordu ve önündeki öğrenci gençlere hararetle bir şeyler anlatıyordu. Güneş tam tepeden geliyordu ve gazimizin vücudunun yarısını aydınlatıyordu. Doğal olarak, yanında ve arkasında gölgede kalan konuklar da net bir şekilde görülebiliyordu.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Manuel Mod ile açık havada portre çekimi
Nikon D850, AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR Objektif
Pozlama: f/2.8, 1/1600sn, ISO 64

Gazimizi, çevresindeki tüm diğer unsurlardan yalıtıp, yukarıdaki gibi bir fotoğraf çekmek istemiştim. Bu fotoğrafı, ne Diyafram önceliği, ne Enstantane önceliği, ne de Program modunu kullanarak çekemezdim. Tek seçenek Manuel moda geçmekti, ben de öyle yaptım. Pozlama ölçüm ayarımı Spot olarak değiştirdim ve pozlamamı, gazimizin en parlak yeri olan burnunun üzerinden aldım. Ardından, daha önce Diyafram önceliği modundayken kameramın belirlediği 1/360 saniye olan enstantane değerini, yukarıdaki fotoğraftaki pozlama değerini elde edene kadar arttırdım. Ve artık yeni enstantane değerim 1/1600 saniye olmuştu, yani 2 duraktan fazla hızlandırmıştım. İstediğim etkiyi yakadım, ama fotoğraf istediğim gibi net değil, bunu eve gelip bilgisayarımda açtığımda farkettim. Çok kalabalık bir ortamda, anı kaçırmamak için alel acele çektiğim için buna dikkat etmemişim. Ancak, kullandığım tekniğin anlaşılması için sanırım yine de yeterlidir.

Spor, aksiyon ve vahşi yaşam için Diyafram Öncelikli mod

Spor, aksiyon ve vahşi yaşam çekimleri söz konusu olduğunda, çoğu kişi mutlak enstantane önceliğini kullanmanız gerektiğini söyler, ben tam olarak onlarla aynı fikirde değilim. Böyle bir durumda bazen Otomatik ISO ile birlikte diyafram önceliği kullanıyorum. Açık ve bol güneşli bir havada hızlı hareket eden bir konuyu, Dinamik Alan AF alan modu ile sürekli takip ederek ve enstantane öncelikli mod kullanarak seri çekmek istediğinizi düşünün. Enstantane değerini 1/1000 saniye olarak ayarlayıp çekime başladınız diyelim. Kameranız, konunun bulunduğu o anki ışık koşullarına ve bu enstantane değerine göre her çekimde değişebilen diyafram değerleri atayacaktır. Örneğin, konunuz çok ışıklı bir ortamdan geçerken diyafram değeri f/11 olabilecek, bu da istediğiniz sığ alan derinliğini sağlamayacak, konunuz istediğiniz gibi ortamdan ayrılmış olmayacaktır.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile aksiyon çekimi
Nikon D850, AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR Objektif
Pozlama: f/2.8, 1/2500sn, ISO 64

Yukarıdaki fotoğraf buna güzel bir örnektir. Ben bu sahneyi, enstantaneyi 1/1000sn ayarlayarak enstantane öncelikli mod ile çekmiş olsaydım, kameram diyafram değerini f/4.5 gibi ayarlayacaktı ve arka plan daha belirgin bir hale gelecekti. Ama ben bunu istemiyordum. Önden gelen motosikleti net, arkadan gelen bisikletlileri flu istiyordum.

Çok hızlı hareket eden konular

Benim bu tür çekimler için tercihim tıpkı portrelerdeki gibi sığ bir alan derinliği kullanıp, objemi ortamdan ayırmaktır, bu yüzden diyafram açıklığımı f/2.8 veya f/4 olarak belirlerim. Aynı zamanda, hareket bulanıklığının önlenmesine yardımcı olmak için Otomatik ISO ayarlarımda minimum deklanşör hızını 1/1000 saniyenin altına düşmeyecek şekilde ayarlarım. Böylelikle, hem istediğim alan derinliğini hem de istediğim hareketi dondurmayı sağlamış olurum, alan derinliğimi dilediğim gibi ayarlama özgürlüğüm yine bende kalır.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile vahşi yaşam çekimi
Nikon D850, AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR Objektif
Pozlama: f/2.8, 1/250sn, ISO 64, -0.7 EV

Yukarıdaki fotoğrafta yer alan mirket çok hızlı hareket ediyordu. Bir gölge tarafa, bir güneşin tam üzerine vurduğu yukarıdaki sahneye gidip geliyordu. Kameramı Grup Alan AF moduna aldım ve mirketi takip ederek AF-C (Sürekli Servo) AF modunda seri çekimler gerçekleştirdim ve yukarıdaki kareyi yakaladım.

İki sporcuyu veya birden fazla vahşi hayvanı aynı karede net yakalamak istiyorsam, takip ettiğim durumlarda daha fazla alan derinliğine ihtiyacım olduğundan, diyafram açıklığımı f/8 veya f/11 olarak değiştiririm -elbette bir gözüm enstantane değerinde olarak. Diyafram önceliği, bu gibi alan derinliği kararlarını çok hızlı almamı sağlıyor, bunu enstantane öncelikli mod kullanarak nasıl yapacaktım?

Seyahat ve sokak fotoğrafçılığı için Diyafram Önceliği

Seyahat ederken, çekeceğim sahnenin görsel etkisini arttırmak için alan derinliğini çok fazla kullanıyorum. Bir şehir veya mimari fotoğraf çekiyorsam, her şeyi netlemek için diyafram açıklığımı f/8 – f/11 veya f/16 olarak ayarlarım.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile mimari çekimi – Köln, Almanya
Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO Objektif
Pozlama: f/8, 1/200sn, ISO 200

Sokakta portre çekiyorsam, arka plandan ayrılmalarına yardımcı olmak için f/2.8 veya f/4 olarak ayarlarım.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile sokakta portre çekimi – Münster, Almanya
Fujifilm X-T1, Fujinon XF 18-135mm f/3.5-5.6 R LM OIS VR Objektif
Pozlama: f/3.5, 1/320sn, ISO 200

Makro ve yakın plan çekim için Diyafram Önceliği

Makro ve Yakın plan çekim denemelerimde, genellikle alan derinliğini enstantane hızı ile dengeliyorum. İdeal olarak, arka plan bulanık kalırken objemin odakta olması için yeterli alan derinliğine ihtiyacım oluyor. Eğer çekeceğim obje açık havadaki bir çiçekse, hafif bile olsa esecek bir rüzgar fotoğrafıma bulanıklık olarak yansıyacaktır. Makro ve yakın plan çekimlerimde diyafram önceliği kullanırken genellikle f/5.6 veya f/8 ile başlarım ve sonra nelerin odakta olup nelerin odak dışı kaldığını anlamak için alan derinliği önizleme düğmesine basarım. Alan Derinliği önizlemesi, çekim esnasında, henüz çekimi gerçekleştirmeden, objektifinizi bu açıklığa ayarlar ve çekeceğiniz fotoğraftaki gibi önizlemenizi sağlar. Vizördeki sahne bazen belirgin bir şekilde kararır. Bu görünüm gerçekten neyin odakta olacağını görmemi sağlar.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Diyafram Öncelikli Mod ile makro çekim
Nikon D850, AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED Objektif
Pozlama: f/3.2, 1/500sn, ISO 200

Dikkatimi diyafram değerine verdiğimden, çiçeğin rüzgar nedeniyle kaynaklanacak hareket bulanıklığını önleyebilecek kadar hızlı enstantane hızım olmasını sağlamak için bir gözüm de enstantane değerinde olur. Eğer daha yüksek bir enstantane hızına ihtiyacım olursa, son pozlamadan memnun kalana kadar ISO değerini arttırırım.

Diyafram Öncelikli Mod: Neden En Sık Bu Modu Kullanıyorum?
Çok küçük bir tavla zarı ve susam tanecikleri – Diyafram Öncelikli Mod ile Yakın plan çekim
Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO Objektif
Pozlama: f/8, 1/125sn, ISO 3200

Bu kadar mı?

Diyafram öncelikli çekim modunda yapılabilecekler arasında burada bahsettiğimden çok daha fazlası var, ancak umarım bu makalem bu en sık kullanılan çekim durumlarında ne kadar faydalı olduğunu anlamanıza yardımcı olur. Bu pozlama modunda çekim yapmak için zaman harcamamışsanız, test etmek için birkaç gün geçirmenizi tavsiye ederim.

Seçeceği mod ne olursa olsun, fotoğrafçı nihai sonucu dikkate alarak neyin öncelikli olması gerektiğini düşünmeli ve ona göre karar vermelidir. Bu bir teknik meselesi: asıl gerçek öncelikler, ışık, kompozisyon, arka plan dağınıklığı, duygular gibi şeyler çok daha önemli elbette. Fotoğrafçı buna göre uygun modu kendi seçer. Ne yaptığınızı biliyorsanız herhangi bir mod ile iyi sonuç alırsınız, benim tercihlerim bunlardı.

Siz de çekim modları hakkında bilgi, deneyim ve yorumlarınızı, aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşın.

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
56 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Satır İçi Geribildirimler
Bütün yorumları göster
Öner BÜYÜKYILDIZ

Merhaba Sebahattin bey,
Bende sizin gibi genellikle diyafram öncelikli mod kullanıyorum. Daha ziyade yakın çekim yaptığım için alan derinliği benim için çok önemli ve bu durumda diyaframın kontrolü kesinlikle bende olmalı. Diğer çekim senaryolarının da çoğunda diyafram öncelikli mod iyi iş çıkardığına göre çoğunlukla bu modu kullanmaya devam. Tabi her fotoğrafın doğası ve şartları farklı olacağı için nihai karar o anda verilir.
Sabah sabah keyif ile okudum yazınızı, ve ben bu satırları yazarken birisi benden önce ilk yorumu yapmamış olursa daha bi keyif alacağım 🙂
Teşekkür ederim, ellerinize sağlık.

Osman Zihni ERENLER

Çok teşekkür ederim. Paylaşımlarınız fevkalade yararlı oluyor. Sağ olun. Var olun.

Emre Can

süper kaliteli bir yazı daha..sizden gercekten çok sey öğreniyorum..aksiyon cekimlerinde bile diyafram modunu kullanmak iyi fikirmiş…teşekkürlerrr

Gurkan

hocam elinize emegine saglik. bu yazi cok iyi oldu bana ozellikle gazi foto cekimindeki teknik bilgisi harika oldu. bunu mutlak denicem.. selamlar ve saygılar

Muammer K.Ç.

Kesinlikle katılıyorum A modu manzaralar ve açık hava portreleri için ideal bir seçim. Kuş çekimlerim için enstantaneyi 2000 olarak ayarlarım, otomatik ISO’yu ben de kullanıyorum. İç mekan portrelerinde sadece M modu kullanıyorum, diyafram 2.8 – 5.6 arasında olur.

Hasan

hocam spor çekimlerinde A modunu kullandığını söylemişsin
bu sadece dış mekan mı yoksa iç mekanda kullanıyormusun?

Oğuzhan

Güzel yazı tebrikler. Ben de bir kaç ekleme yapmak isterim.
4 modu da kullanırken ISO nun ayarlanmasını gerektirdiğini unutmayın. Birçok kamera ISO yu otomatik olarak ayarlayarak bu konuda yardımcı olur. D800 üm maksimum ISO yu ve min. enstantane hızını ayarlamama izin veriyor. Daha sonra M moduna geçebilir istenen bir diyafram veya perde hızında kilitleyebilir ve ardından diğer ayarları kontrol ederek kameranın ISO ayarlarını diğer ayarlarla eşleştirmesini sağlayabilirim. A veya S modunu da kullanabilirsiniz, ancak kamera kontrolünü iki değişken üzerinden kontrol etmek her zaman daha kolaydır.

Ben otomatik ISO yu çok sık kullanmıyorum. Ancak değişen ışıkta hızlı hareket eden nesneleri çekerken yararını kabul ediyorum.

Emeğiniz için teşekkür…

Ertan T.

A modunu seviyorum ancak pozlama telafisi yapmaktansa manuel modu tercih ediyorum. M modunda hızlı çekmeyi öğrendim. A modunun genellikle sık kullanılan seçim olduğunu biliyorum. Yakın arkadaşlarım ve üyesi olduğum kulüplerdeki insanlar arasında A/Av modu en üst sırada özellikle yaban hayatı çekimlerinde.

Bülent ST

Elde çekim yaparken makinemin 1/30 saniyenin altına düşmesini önlemek için S modunu A modundan daha fazla kullanmayı tercih ediyordum. Bu beni net olmayan resimler çekmekten koruyordu. Yazınızı okuduktan sonra kafam biraz karıştı S modu konusunda. Nikon D5 veya Mark I gibi bir profesyonel kameranız varsa o zaman Otomatik ISO çok fazla sorun olmayacaktır çünkü bu model kameralar yüksek ISO larda oldukça başarılıdırlar. Ben D4s kullanıyorum M ve S modundan başka mod kullanmadım desem yalan olmaz. Ama Oto ISO ile A modunu sizin için deneyeceğim 🙂

Türkçe konusundaki hassaslığınızı bildiğimden şu yazıyı yarım saatte bitiremedim. Kaç defa yeniden düzenledim hatırlamıyorum 🙂

Emeğinize sağlık çok güzel konularda yazıyorsunuz.
Siteniz bizler için birer ansiklopedi gibi.
Selamlar.

Fatih

Sabahattin bey merhaba
Ben fotoğrafa yeni başladım.Manzara fotoğrafı çekmesi hoşuma gidiyor bu konuyla ilgili çok yazı okudum. Birinde yazar her zaman f18 kullandığını ve sahnenin 1/3 lük bölümüne odaklandığını ve çekimi yeniden oluşturduğunu arkasından çekimi yaptığını belirtmişti. Sizin resimlere bakarken f4 f5.6 f8 arasında her değeri görüyorum ve hepsi çok net.Kafam karışıtı siz bu konuda ne dersiniz ?

Zeki

Üzgünüm ama Av modu kullanmak fotoğrafçılığı öğrenmenin en iyi yolu değil.
Çekeni tembelleştirir. Kamera ölçüm sistemi Av de çok karanlık veya çok parlak her durumda başarısızlığa uğrayacaktır. Bunu bilmemek çok fotoğraflar anlamına gelir. Eğitimli bir fotoğrafçı anında fstop değerini ve deklanşörü ayarlayabilir ve değişen ışık koşullarında bile doğru atışı yapar. Sadece bir alandan diğerine ışığın kaç stop değiştiğini düşünmek ve fark etmek önemlidir.

Fotoğrafçılığınızı daha iyi hale getirmek için zaman harcamak ve düşünmek zorundasınız.
Birçok insan manuel yerine Av tercih ediyor, ama gerçek fotoğrafçılar bunu yapmaz.
Üzgünüm, sadece fikrimi söyledim.

Zeki

Ben kendi yolumu yazdım amacım eleştirmek değil. Yazınızı okuyan yeni başlayanlar için yanlış anlaşılmalar olabilir ondan yazmıştım.

Zeki

Estafurullah ustalık demeyelim meraklı daha doğru olur 🙂
Sitenizden çok şeyler öğreniyorum.
Selamlar

Ö. Özgür

sitede gezinirken blog sayfasında gördüm – NASIL GÖRDÜĞÜNÜZÜ DEĞİŞTİRİN, NASIL DEĞİŞTİĞİNİ GÖRÜN – yazıyor. çok beğendim bu sözü. kısa ama çok fazla şey anlatıyor. yazılarınızı büyük zevkle okuyorum. çok fazla emek harcadığınız her satırından belli oluyor. var olun. tebrik ve teşekkürlerimle.

sadık

keyifle okuduğum bir yazı olmuş tebrik ederim.aklıma takışan bir şey var ;
– Otomatik ISO ayarlarımda minimum deklanşör hızını 1/1000 saniyenin altına düşmeyecek şekilde ayarlarım- diye belirtmişsiniz , bunu nasıl yapıyoruz d7200 kullanıyorum.Ben gündüz çekim yapıyorum genelde ama iso:100 , f2,8 de bile 1/1000 enstantene değeri yakalayamadımsizin fotolarınızda nasıl yakaladınız

mustafa

hocam cok guzel bir yazi fotograflara bayildim.keske bende sizin gibi cekebilsem 🙁 beni yine masrafa sokacaksin…en bastaki fotoğraf neresi çok guzel bir yermis..selamlar

mustafa

tamam ekipman almicam ama bu cevabinizdan sonra galiba izmirde ev almaya karar verdim 🙂 🙂 🙂 cevap icin saolun…yazinizi okuyacam

Umut A

Merhaba,

Sitenizi uzun zamandır takip ediyorum ilk kez bir yorum yazıyorum. Ben Avusturya’ya yerleşmiş bir fotoğrafçıyım ve bu işi profesyonel olarak yapıyorum. Çok sayıda öğrenciye ders veriyorum ve bunların tahminen yaklaşık yüzde 80’inin Aperture Priority’de çekim yaptıklarını biliyorum. Fotoğraflarına baktığımda bu öğrencilerin önemli bir kısmında fotoğraflarının çok fazla bulanık ya da bazı keskinlik sorunları olduğunu görüyorum. Çoğu zoom lens kullanıyor ve diyaframlarına dikkat ediyorlar ancak çekim için zoom yaparken perde hızının odak uzunluğundan düşük olduğunu genellikle fark etmezler veya konunun hareketini dondurmak için çok düşük olduğunu fark etmezler. Ben onları Shutter Önceliğinde başlatmayı ve ilk olarak deklanşör hızını özümsemelerini ve ardından mümkün olan en geniş alan derinliğini elde etmek için gerekli diyafram ayarına dikkat etmeleri gerektiğini anlatıyorum.

Özellikle şehir veya insanlarla ilgili alanlarda seyahat fotoğrafçılığı için, genellikle öğrencilere 1/320s ve yüksek ISO değerlerinde fotoğraf çekmelerini anlattığımda fotoğraflarının ne kadar keskinleştiğini hemen fark ediyorlar.

Biliyorum bu yazı yeni başlayanlar için nasıl iyi fotoğraf çekilir yazısı değil. Zeki beyin yazısından sonra buna ben de katılıyorum. Düşüncelerimi aktarmak ve uzun zamandır takip ettiğim sitenize bir yorum yazmak istedim 🙂

Çok iyi bir iş çıkartıyorsunuz yeri gelmişken tebrik etmek isterim.
Viyana’dan sevgiler…

Sami Uluengin

Öncelikle tebrikler çok güzel makale. Ben neredeyse her zaman Tv’de çekim yapıyorum. Çok parlak güneş ışığının olduğu yerde portre çekerseniz model çok hareket etmiyorsa 1/200 veya 1/2000 olsa bile fark etmez. İnsanlar alan derinliğinin sadece f değeri ile değil aynı zamanda konuya uzaklığa ve odak uzaklığına göre kontrol edilmesi gerektiğini çoğu zaman unuturlar. Siz bunların hepsini yazınızda anlatmışsınız. Emekleriniz için teşekkürler
Not: umarın türkçemi beğenirsiniz :))

Okyar Atilla

“A” ya da “Av” hiç haz etmediğim bir mod. Du. Taa ki birlikte fotoğraf çekmeye ve “sen nasıl yaptın?” diye konuşmaya başlayıncaya kadar. Şimdi bakıyorum da sahneye göre ara sıra da olsa “A” moduna geçiş yapmaya başlamışım. Hala acemilik safhasındayım. Benim genelde kullandığım “M” modu. Bunda kendim için geliştirdiğim algoritma şu; sürekli olarak çevre şartlarını kontrol ederim. Girmekte olduğum ortamda nasıl bir kare/olay ya da konu bulurum diye düşünerek ön ayarlarımı yaparım. Makinanın titremesi ne büyük korkumdur. Dolayısıyla “S” değerinin 1/125 altına inmeyi tercih etmem. Netleme de -yine senden öğrendiğim- “C – 9P ya da 25P” tercihimdir. Iskalamıyor. Eğer hızlı davranmam gereken bir rotama giriyorsam netlemeyi “Auto” ya alır deklanşör yardımıyla netleme noktalarını değiştirerek bir kaç kare çekerim. İyi yöntemdir. “ISO” da yüksek değerleri çekinmeden kullanırım.

Şimdi yarın (19 Ocak Cumartesi) birlikte turlayacağımıza göre muhtemelen “A” modunda çekmeye (tek 35 mm bir objektif) devam edeceğim. Nasılsa destek hattı canlı ve gerçek zamanlı yanımda olacak.

Her zamanki gibi nasıl yaptığını anlatarak takipçilerin kendi yollarını bulacağı bilgiler veriyorsun. Kalemine sağlık.

Okyar Atilla

Haydaaaa, Nikon etkinliğine gideceğiz diye ben hafif Nikon kuşanayım demiştim. Kolları da sıvamaya başla. Tekmili birden üç bölüm yazı bol fotoğraflarla geliyor: Gülü çemendir
Giden gelmiyor
Acep nedendir…

Ben gelebildim.

Öner BÜYÜKYILDIZ

“Yarın bende katılıyorum size, saat kaçta nerde buluşuyoruz” diyebilseydim keşke 😞
Ne kadar şanslısınız 🙂

Öner BÜYÜKYILDIZ

Çok teşekkür ederim hocam, inşallah başka bir gün kısmet olur.

Mustafa

Diyafram modu favorimdir. Ama çekimlerim sırasında gözlerim her zaman enstantanede kulaklarım perdenin sesindedir. Seyahat ederken bile diyafram modunu tercih ederim. Çekim yaparken diyafram benim için çok önemlidir. Gelin damat çekimi yaparken stüdyo flaşları kullanıyorum yine diyafram modunu tercih ediyorum. Beyaz dengesi daima KELVIN e ayarlıdır. Yazılarınızın sıkı takipçisiyim. Tebrik ediyorum —-> böyle devam edin lütfen —–>

Güner O. Ertürk

diyafram önceliğinde çekim yapma önerinize yüzde yüz katılıyorum. şimdiye kadar okuduğum dünyanın önde gelen uzmanları tarafından dijital fotoğrafçılık üzerine olan kitaplardan onlarca okudum ve hiç birisi enstantane önceliğinin kullanılmasını önermiyorlar. yalnızca çok özel durumlarda hareketli nesneleri dondurmak istediğinizde kullanın diyorlar. diyafram modu bencede en iyi seçim ve yaratıcı fotoğraflar çekebilmemizi sağlar. fotoğraflarımızda fark yaratan alan derinliği diye bir şey var. diyaframımı f/4 ten f/16 ya kadar değiştirerek alan derinliğimi kontrol etmeyi ve ortamdaki ışığa ve odak uzaklığına bağlı olarak gözlerimi enstantane değerimden ayırmıyorum. bir şey daha eklemek istiyorum flaşımı her zaman yanımda taşıyorum karanlık gölgeli yerlerdeki konularımın arka planlarını aydınlatıyorum. yani özetle sebahattin hocam bu konuda çok taraftarınız var onlardan en başta geleni benim 🙂 bu çok güzel yazınız için size hem teşekkür ederim hemde tebrik ederim.

Burak Durmuş

Daha önce yüzüklerin bir kısmını değil de tamamını nasıl netleyebileceğimizi sormuştum. Verdiğiniz bilgiler doğrultusunda diyafram öncelikli modda diyaframı kontrol ederek tripod yardımı ile bu sorunu çözdüm çok teşekkürler. Şimdilerde diyafram kullanmayı öğrenmiş olsam da Yüzükleri dik konumda tutmak için bir ürün önerisi ve çekilen yüzük fotoğraflarının yeniden Photoshop ile düzenlenmesi konusunda sizlerden tekrar yardım istemek zorunda kaldım.
Yüzükleri nasıl dik konumda tutabiliriz?
Ayrıca çektiğimiz yüzük fotoğraflarını Photoshop üzerinde nasıl daha çekici hale getirebiliriz?
(Youtube üzerinde “jewellery retouch in photoshop” anahtar kelimesinde bazı sonuçlar bulabiliyorum fakat bu konuda hem Türkçe hem de tecrübeli kişilerin yönlendirmeleri oldukça işimizi kolaylaştırır.) İlginiz için şimdiden teşekkürler hocam…

sinan demirci

selamlar, gazinin fotoğrafını çekerken burnundan spot ölçüm ile pozlama alırken ael tuşu ile kilitleme yaparak enstantaneyi belirlediniz? böyle yapınca enstantane ile diyafram da değişiyor. doğru yol bu mudur? bu konuda sıkıntı yaşıyorum. low key ile ilgili bir yazı yazmayı düşünüyor musunuz?

teşekkürler…

Kübra

Merhaba Sebahattin Bey,
Yazınızı çok faydalı buldum.Ben bu işte acemiyim.Canon 200d de yukarıda ki resimlerde yaptığınız ayarları yaparak aynı etkiyi alabilir miyim?

Yavuz Aslan
Makale Değerlendirme :
     

Iyi aksamlar Sebahattin bey,önce calismalarinizin bu dalda her seviyedeki kisi tarafından anlasilir bir dille yazılması beni sevinirdi…Olympus OM-D E-5 MarkII Fotograf makinam icin Zuiko 60mm Macro yada gene Zuiko 75mm 1:2 objektif(Food-Fotografie icin)almak istiyorum tavsiyenizi yada bir başkası ise tavsiyeniz ne olur.A Modu icin yazacağım yorum ise;yazdiklariniz tamamen dogru.Saglicakla kalin

Yavuz Aslan

Evet 12-40 kullanıyorum ayrıca SIGMA 30mm 1:2.8 SIGMA 60mm1:2.8 e sahibim,75 mm yi Portrait icin düşünüyordum aslinda ounla ilgili kararımıda alisveris yaptigimize yerden Panasonic Leica DG 42.5mm f1.2 ile 75 mm lik Zuikoyu birer hafta ara ile denemek icin alıp karar vereceğim.(Almanca klavye ile yazdigim icin bazı hataları hoş görün)..Hamburg tan selamlarımı iletir saglik dolu günler dilerim…

Yavuz Aslan

Sebahattin bey sizi ve esinizi ağırlamaktan mutluluk duyarız.Ve seviniriz…Leica bende düsündüm fakat izin sonuna dogru en az 200€ daha ucuza alabileceğimi düşünerek kısa bir süre sonraya iteledim..Rollei Filtre tutucusu Mark II 100mm(.Dikdörtgen )…aldim ama Filreleri LEE yada ROLLEI mi alayım tam karar veremiyorum..%51 meyilim Rollei dan yana..Mutlu saglik dolu günler dilerim….

POPÜLER İÇERİKLER

Canon EOS R5, R6 Yeni Tam Kare Aynasızlar ve RF Lensler

Bugün 9 Temmuz 2020. Ben bunları yazarken Canon yeni cicilerini açıklıyor. Ekranın sağında açıklama videosu, solunda da Arthenos ekranı açık ki bu yazıyı anında yazayım 🙂

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.

56
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x