Daha

    Kristal'e Mektuplar

    Engin İç Dünyayı Anlatmak

    Fotoğrafçı bakmamış, görmüş! Yakın plandaki umursamazlığı ve dışarıdaki yası, güçlü bir zıtlık olarak bir araya getirmiş. Çoğu fotoğrafçı sadece yakın planı görür, kontrast deyince ışık ve loşluğun ya da renklerin zıtlığını öne çıkarmaya çalışır ama ruhlar aleminde yaşanan duygusal kontrastın yakalanması, kendini yetiştirebilen çok az fotoğrafçının tekelindedir.

    -

    “Dış dünyayı kaydederken, ona eşlik eden engin iç dünyayı da aslına sadık kalarak aktarmak gerekir.”

    Julia Margaret Cameron

    Merhaba Kristal.

    Fotoğrafa bakar mısınız? Bir kahvehanede, insanlar vakit geçirmeye çalışıyorlar. Yakın planda güçlü şekilde yer almış ilk dört kişi, satranç oyununa kapılmışlar ve dış dünyayla bağlantılarını koparmışlar. Rakibini yenip, zafer yaşamanın derdindeler.

    Engin İç Dünyayı Anlatmak
    Fotoğraf: Yusuf Tuvi

    Soldan üçüncü ezanı bekleyen kişi seyirci ama o da kendini oyuna vermiş, heyecanla ataklara ve rakibinin karşılamasına dalmış.

    Seyircinin tam karşısında yer alan kişi ise yüzü görünmediği halde çok iyi anlatılmış. Onun hiç umurunda değil satranç karşılaşması. Kim yenmiş kim yenilmiş, ilgilenmiyor. O daha çok havadisleri merak ediyor, elindeki gazeteye gömülmüş.

    İnsanlara hissettirilmeden fotoğraf çekilmiş ki; dış dünyaya kapalı altı kişinin ruh hali, doğal şekilde fotoğrafa yansımış.

    Biz fotoğrafın çekildiği mekânda, yakın planda önce bunları görüyoruz. İsterseniz biraz uzaklaşalım, ortamın sınırlayan pencereden dışarıya doğru bakalım orada neler yaşanıyor: Fonda cami var, avludaki musalla taşında ise bir tabut. Cenazenin ayakucunda da yasını tutan bir genç, merhumun çocuğu olmalı, başkaları olmadığına göre kimsesiz… Evlat, tabutun baş tarafına doğru bakıyor, bir film şeridi geçiyor olmalı hayal gözlerinin önünden… Yaşananlar, yaptıkları, katkıları ve yokluğunun getireceği sıkıntılar…

    Fotoğrafçı öyle bir görüntüyü kadrajlamış ki, cenazenin ayakucunda duran gencin iç dünyasında oluşan depremi ve iliklerine kadar hissettiği yaşama dair olguyu, dış dünyada hemen yanı başındakilerin hiç farkında olmadıklarını olanca gücüyle aktarmakta.

    Fotoğrafçının kadrajı böyle olmasaydı, varoluşun yaşadığı bu zıtlığı anlayamazdık. Nasıl anlardık, oradakiler anlayamamış ki!

    Fotoğrafçı bakmamış, görmüş! Yakın plandaki umursamazlığı ve dışarıdaki yası, güçlü bir zıtlık olarak bir araya getirmiş. Çoğu fotoğrafçı sadece yakın planı görür, kontrast deyince ışık ve loşluğun ya da renklerin zıtlığını öne çıkarmaya çalışır ama ruhlar aleminde yaşanan duygusal kontrastın yakalanması, kendini yetiştirebilen çok az fotoğrafçının tekelindedir.

    Urla Fotoğraf Gönüllüleri Derneğinin çevrimiçi etkinliğinde izledim, fotoğraf dünyamızın Yusuf Abisini… Hepimiz yararlandık, sağ olsunlar. Etkinliğe yurtdışından katılan Mario Cioni’nin “Herkese iyi akşamlar. Dili anlamıyorum ama fotoğrafları görmek için buradayım” diye mesaj bırakması, Yusuf Tuvi isminin uluslararası bir marka olduğunu tescil ediyordu.

    Yusuf Tuvi, “Varlık ve yaşam nedir? Bunu dışa vurmak gerekir, insan olmadan veremezsiniz!” derken amacını anlatıyordu.

    İyi fotoğrafa ulaşma yolundaki deneyimlerini tüm berraklığıyla paylaştı. Robert Capa’nın “Fotoğrafınız yeterince iyi değilse, yeterince yakın değilsinizdir” sözünü kendisine rehber edindiğini, feyz alabileceği fotoğrafçılara dokunabilmesiyle, iyi olanı takdir eden ve dostluk kuran tavrıyla, yabancı ülkelerde fotoğraf sergisi gezileriyle, kitaplarla kendini yetiştirdiğini öğrendik.

    Işığın ve kompozisyonun en güzel olduğu anı yakalamak için New York’ta yarım gün bekleyerek ulaştığı tek kareyi izletti bizlere. Bir tek kareye verilen emeği ve sonuçta ulaştığı kıymeti, anlatabiliyor muyum acaba?  

    “Fotoğrafınıza karşı gaddar olacaksınız, azıcık kötü tarafı varsa sileceksiniz” diyerek ‘özen’ göstermenin sınırlarını açıkladı.

    Başyapıtların hiç birisine benzemeyen başyapıtlar… İnsan ve mekânın buluştuğu karelerde; dikey ve yatayların kadraja paralel olması, geometrik unsurlardaki düzgünlük, simetri, çerçevelemede yalnızca gerekli unsurların yer aldığı sadelik, derinlik, insanlarda mümkün olduğunca çakışmadan kaçınılması… İnsana cesaret ve samimiyetle yaklaşımı… Teknolojik değişimlere direnmeyen, insanda ifadeye, fonun anlatıma katkısına önem veren, heyecanını ve tutkusunu hiç yitirmemiş, bir koca çınar olmanın sırlarını veriyordu.

    Selam çoğunlukla sessizliğe bürünen, duygunun doruklaştığı iç dünyayı anlayanlara gitsin…

    Mikdat Besni

    İlişkili İçerikler

    E-POSTA ABONELİĞİ

    Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

    Abone ol
    Bana bildir
    guest
    5 Yorum
    Beğenilenler
    En yeniler Eskiler
    Satır içi geribildirimler
    Bütün yorumları göster
    Ertan Öztürk
    4 ay önce
    Makale Değerlendirme :
         

    Çok etkileyici bu fotoğraf. Üzerine kitaplar yazılabilir.

    Mikdat Besni
    Mikdat Besni
    Yorumun sahibi  Ertan Öztürk
    4 ay önce

    Bence de…
    Çok haklısınız.
    Selamlar.

    Ezgi Ulusu
    Ezgi Ulusu
    4 ay önce

    Hem fotoğraf çok etkileyici, hem yorumlama..Her iki kişinin de emeğine sağlık..

    Mikdat Besni
    Mikdat Besni
    Yorumun sahibi  Ezgi Ulusu
    4 ay önce

    Ezgi Hanım, teşekkürlerimi iletiyorum…

    Öner BÜYÜKYILDIZ
    Öner BÜYÜKYILDIZ
    3 ay önce
    Makale Değerlendirme :
         

    Bu kadar etkileyici çok az fotoğraf gördüm. Yusuf Tuvi hocamı ayakta alkışlıyorum.
    Sizin “ruhlar aleminde yaşanan duygusal kontrastın yakalanması” cümleniz ise fotoğrafı özetliyor. Artık bizlere susmak ve keyifle izlemek, okumak düşer.
    Selam ve saygılarımla.

    Makale yazarı

    Mikdat Besni
    Veteriner hekim olarak kamuda çalıştı. Sayısal teknoloji ve interneti fırsat bilerek fotoğrafla ilgilenmeye başladı. Sadece çekip paylaşmak ve izleyerek fotoğrafın öğrenilemeyeceğini öğrendi. Ciddi yayınlardan kaynak oluşturdu. Verdiği fotoğraf kursları sayesinde fotoğrafın inceliklerini öğrendi. Çeşitli ortamlarda iyi fotoğrafları yorumlayarak bilincin gelişmesine destek olmaya çalışmaktadır. Susurluk Fotoğraf ve Sanat Akademisi Derneğinin Başkanlığını yürütmektedir. Fotono21 ve ASFOD onur üyeliklerini fotoğraftan aldığı en büyük ödüller olarak görmektedir.

    MANŞET

    POPÜLER İÇERİKLER

    5
    0
    Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
    ()
    x