Fotoğraf makinelerinin nasıl çalıştığını biliyorsanız, canlı bir görüntünün fotoğrafını çekmek için yeterli ışık gerektiğini biliyorsunuzdur. Ortam ışığının nispeten az olduğu çoğu iç mekan fotoğrafçılığında, Doğru Pozlama için kameranızın algılayıcısını yeterli bir süre ışıkla beslemeniz için ya Pozlama süresini uzun tutmanız ya da net bir görüntü elde etmek için ışık seviyesini anlık olarak arttırmanız gerekir. Pozlama süresinin artırılması çoğu konu için iyi sonuç vermez, çünkü kameranın hareketi de dahil olmak üzere herhangi bir küçük hareket, bulanık bir görüntü demektir. Elektronik flaşlar, fotoğraftaki bu doğal problem için basit ve ucuz bir çözümdür. Bu yazımda flaş nedir, nasıl çalışır, ne zaman kullanılır anlatmaya çalışacağım.
Flaş nedir, nasıl çalışır?
Bir elektronik flaş ünitesi, içerisinde barındırdığı yüksek depolama gücüne sahip bir kapasitörü birkaç yüz volta şarj etmek için tasarlanmış elektronik devrelerden oluşur. Flaş, deklanşöre basıldığında, kamera veya tetikleyicide bulunan flaş senkronizasyon kontağı tarafından tetiklendiğinde, kapasitör bir flaş tüpü üzerinden hızla boşalır. Bu deşarj süresi tipik olarak saniyenin 1/1000’i kadardır ve deklanşör hızlarından çok daha kısa bir süredir.
Elektronik flaşların tek işi, deklanşöre bastığınızda kısa bir parlak ışık patlaması yapmaktır. Bu patlama sahnenizi aydınlatır. Biz flaşları bu her patlamalarında yalnızca bir kez çakmış gibi görürüz, ama bu bir göz yanılsamasıdır. Flaşlar aslında bu çakma adımını, saniyenin çok küçük aralıklarında defalarca kez art arda çakarak tamamlar. Bu her çakışa flaş süresi denir.
Flaş süresi nedir?
Bir flaş için Flaş Süresi teknik olarak flaş tüpünün tek bir ışık patlamasını tamamladığı süredir. Gerçek flaş süresinin ne kadar sürdüğünü size hemen hemen hiç bir flaş üreticisinin tam olarak vermeyeceğini unutmayın. Bunun yerine çoğu şirket, t0.5 veya t0.1 flaş süresi olarak belirttikleri özellikleri yayınlar. Bu flaş süresi özellikleri, Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO) tarafından tanımlanan “deşarj süresi” standartlarının bir parçasıdır. Bu ISO standart özelliklerinin yanı sıra, flaş üreticilerinin toplam flaş süresini açıklamamasının nedeni, flaşın tüm süre boyunca sabit bir yoğunluğa sahip olmamasıdır.
Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi, flaş yoğunluğu sadece flaş tetiklendikten sonra en parlak durumundadır, daha sonra genel olarak eğride gösterildiği gibi giderek azalır.
Flaş yoğunluğunun maksimum parlaklığının %50’sinin üzerinde olduğu turuncu renkli olan periyot t0.5 değeridir. t0.1 değeri, flaş yoğunluğunun maksimum parlaklığının %10’unun üzerinde olduğu turuncu ve sarı bölgelerin toplamıdır. Bu nedenle, t0.1 değeri gerçek flaş süresi için çok daha doğru bir tanımlamadır.
T0.5 olarak belirtilen periyot, flaş yoğunluğunun maksimum parlaklığının %50’sini aştığı süredir demiştik. Bunun anlamı, t0.5 eşiği karşılandıktan sonra toplam ışığın %50’sinin yayılmasıdır. Bu nedenle, yukarıdaki grafikten de görebileceğiniz gibi, gerçek flaş süresi t0.5 süresinden daha uzun olabilir. Fotoğrafçılar için bunun anlamı, t0.5 eşiğinden sonra ışığın sönümlenmesine kadar hala çok fazla sürenin olması ve bu süre boyunca konu tam olarak ışıkla aydınlatılamadığından görüntüde hareket bulanıklığı oluşmasıdır. Spor fotoğrafçıları veya flaş kullanarak hızlı hareket eden nesneleri yakalamaya çalışan herhangi bir fotoğrafçı için bu önemli bir konudur ve flaş sürelerinin derinlemesine anlaşılması çok önemlidir.
T0.5 belirtiminin anlamı biraz belirsiz olduğundan, ISO Yönetim Birimi t0.1 süresini “toplam flaş süresi” olarak ayarlamıştır. T0.1 belirtimi, flaş yoğunluğunun %90’lık kısmının oluştuğu süredir. Yukarıdaki şekilde de görüldüğü gibi, t0.1 değeri daha bilgilendiricidir ve flaşın gerçek süresine çok daha yakındır.
Flaş süresi neden önemlidir?
Bu iki ayrı flaş süresi değeri, değişik çakışların flaş süresini oldukça doğru bir şekilde karşılaştırmamızı sağlar. Macera spor fotoğrafçıları ya da hızlı hareket eden nesneleri fotoğraflayan dış mekan fotoğrafçıları için çok kısa flaş süresine sahip bir flaşı seçmek şarttır. Burada önemli olan, pozlama süresi boyunca konuyu kesintisiz bir şekilde tam olarak aydınlatmak olduğuna ve enstantane süreleri saniyenin çok çok küçük dilimlerinde gerçekleştiğine göre, flaş süresi büyük önem kazanır. Çoğu üretici, özellikle spor ve aksiyon fotoğrafçılarına pazarlanan son derece kısa flaş sürelerine sahip flaş kitleri sunar. Bazı flaş üreticileri, güç devrelerine yerleştirilmiş flaş kesme teknolojisine sahiptir ve bu da flaş süresini önemli ölçüde azaltır. Bu devreler şu şekilde çalışırlar; flaş çakmaya başladığında, flaş süresi %50’ye geldiğinde yani t0.5 dolduğunda devreyi elektronik olarak kesip bir sonraki çakmaya geçerler. Böylece, hem daha kısa bir flaş süresi elde edilir, hem de daha stabil bir ışık yayması sağlanır.
Bu iki görüntü, flaş süresinin hareketli bir nesneye etkisini gösteriyor; ciddi bir hızda dönen bir bisiklet tekerleğini görüyorsunuz. Her iki kare de aynı enstantane değeriyle çekildi.
Üstteki görüntüde, t0.5 flaş süresi 1/363 saniyedir, bu da yavaş bir flaş süresidir. Yavaş yanıp sönme süresi nedeniyle bisiklet tekerleği bulanık çıkmış. Çünkü konuyu yeterince donduramamış. Altta ise, t0.5 flaş süresi 1/5350 saniye, bu da oldukça hızlı bir yanıp sönme süresi ve dolayısıyla tekerlek donmuş.
Bu da, flaş süresinin aksiyon çekimlerindeki önemini açıklar.
Bu sayıları ve özellikleri öğrendikten sonra, gerçekten ihtiyacınız olan bir flaş süresinin ne kadar hızlı olması gerektiğini anlamak biraz kafa karıştırıcı olabilir. Genelde, hareketli bir nesnenin hareketini dondurmak isteyen çoğu fotoğrafçı için 1/2000 saniyeden daha yüksek bir t0.5 değeri yeterli olacaktır. Bundan çok daha hızlı hareket eden nesneler için doğal olarak daha hızlı bir flaş süresine ihtiyaç duyulacaktır.
Alınacak flaşın flaş süresi neye göre belirlenir?
En son Hi-Sync ve HS teknolojileri, çoğu DSLR’ların maksimum flaş senkronizasyon hızlarının üzerindeki deklanşör hızlarının kullanılmasına izin verir. Bu, eylemi durdurabileceğimiz ve flaş süresi hızlı bir flaş kullanmak yerine bir sporcunun hareketini durdurmak için 1/8000 saniye gibi yüksek bir enstantane hızı kullanarak bir strobe ile senkronizasyon yapabileceğimiz anlamına gelir. HS teknolojisi, düzgün çalışabilmesi için saniyede 1/800 saniyeden daha yavaş bir flaş süresine ihtiyaç duyar ve bu da yeterince kafa karıştırıcı gelebilir. Aslında, hangi teknik ve teknolojinin kullanılmakta olduğuna bakılmaksızın, gerçek flaş süresinin bilinmesi, hareketli bir konu ile çalışırken daima önemli bir faktördür.
Ne yazık ki, çoğu flaş üreticisi, her bir güç ayarı için flaş süresini belirtmez, ancak bazılarında flaşla birlikte gelen kılavuzda bu bilgiler bulunur. Birkaç üretici LCD göstergesinde kesin güç ayarı için gerçek flaş süresini gösterir. Ancak bu sayılar her zaman doğru değildir ve gerçek dünyadaki flaş süreleri, flaştan flaşa geniş ölçüde değişebilir. Bu nedenle, flaş süresinin yanı sıra ışık çıkışını çok hassas bir şekilde ölçebilen hassas bir ışık ölçer kullanmak oldukça faydalıdır. İyi bir ışık ölçer kullanılması, gerçek flaş süresinin kontrol edilmesinde hüküm vermeye yardımcı olacaktır.
Benim kullandığım Nikon SB-910 flaşın flaş süreleri aşağıdaki gibidir:
Flaş süresi | Güç kullanımı |
1/880 saniye | M 1/1 Tam güçte |
1/1.100 saniye | M 1/2 |
1/2.550 saniye | M 1/4 |
1/5.000 saniye | M 1/8 |
1/10.000 saniye | M 1/16 |
1/20.000 saniye | M 1/32 |
1/35.700 saniye | M 1/64 |
1/38.500 saniye | M 1/128 |
Flaş yoğunluğu
Bir elektronik flaşın yoğunluğu bazı ünitelerde ayarlanabilir. Bunu yapmak için, küçük flaş üniteleri kapasitör deşarj süresini değiştirirken, stüdyo ortamlarında kullanılan daha büyük flaş birimleri kapasitör yükünü değiştirmektedir. Renk sıcaklığı, kondansatör şarjının değiştirilmesinin bir sonucu olarak değişebilir, böylece renk düzeltmeleri gerekli hale gelir. Yarı iletken teknolojisindeki ilerlemeler nedeniyle, bazı stüdyo üniteleri şimdi deşarj süresini değiştirerek yoğunluğu kontrol edebilir ve böylece tutarlı bir renk sıcaklığı sağlayabilir.
Flaş yoğunluğu tıpkı Enstantane için kullandığımıza benzer 1, 1/2, 1/4, 1/8 … 1/128 gibi duraklarla ölçülür. Bazı flaşlar bir “EV Numarası” gösterir, böylece bir fotoğrafçı farklı watt-saniye derecelerine sahip farklı flaş birimleri arasındaki parlaklık farkını bilebilir. EV10.0, 6400 watt saniyelik olarak tanımlanmıştır ve EV9.0 bir duruş daha düşüktür, yani 3200 watt saniyeliktir.
Obtüratör ve Flaş senkronizasyonu
Elektronik flaş üniteleri, bazen DSLR kameralarda perde ile uyumluluk sorunlarına yol açar. Obtüratör yani perde ünitesi, algılayıcının önünde duran ve iki perdeden oluşan bir panjur gibidir. Bu panjurun açık kalma süresine perde hızı denir ve Perde hızı, Deklanşör, Enstantane Kavramı yazımızda bahsettiğimiz gibi makine gövdesi içinde bulunan açılır-kapanır perdenin açık kaldığı süredir.
Flaşlı bir çekimde deklanşör düğmesine tam basınca ardı ardına bir dizi işlem gerçekleşir. Bu mekanizmanın çalışması sırasıyla şöyle gerçekleşmektedir:
Deklanşöre tam basıldığında;
- Bu bir DSLR kamera ise ayna kalkar, aynasız bir kamerada bu adım yoktur
- Perde açılır, bu sayede arkada bulunan algılayıcının yani sensörün önü açılır
- Flaş çakar, perde, belirlenen perde hızı süresince açık kalır
- Süre bitiminde perde kapanır, algılayıcıya ışığın girmesi son bulur, pozlama biter
- Bir DSLR kamera ise, ardından ayna kapanır.
Perdenin açık kaldığı süre boyunca geçen zamana “Pozlama süresi” denir.
Tipik bir obtüratörün bu tek hareketi çoğu kamerada yaklaşık 1/200 saniyedir. Elektronik flaşlar, genel olarak 5 milisaniyeye kadar kısa sürelere sahip olabilir. Bu, flaş kullanırken deklanşör hızını yaklaşık 1/200 saniye ile sınırlar. Geçmişte, yavaş yanan tek kullanımlık flaşlı ampuller, perdenin maksimum hızda kullanılmasına izin verirdi. Çünkü bunlar, pozlama süresince sürekli ışık üretirlerdi. Bunlar modern kameralarda kullanılamazlar, çünkü ampulün ateşlenmesinden önce ilk perde hareket etmeye başlar (M-sync); Elektronik flaş için kullanılan X-sync normalde ilk perde hareketini tamamladığında yani algılayıcının önünü tamamen açtığında patlar.
FP Sync veya HSS (High Speed Sync)
Gelişmiş flaş üniteleri bu problemi, FP Sync veya HSS (High Speed Sync) olarak adlandırılan bir mod sunarak çözerler; bu yöntem ile flaş tüpü birçok kez art arda patlatılır. Bu tür üniteler kamera ile iletişim gerektirir ve bu nedenle kullanılacak kameralarda da bu özelliğin bulunmasını gerekir. Kullandığım Nikon D850 kameramda bu özellik bulunuyor ve çok hızlı hareket eden konuların hareketlerini bile Nikon SB-910 flaşlarımla 1/8000 saniye enstantane hızlarında dondurabiliyorum.
Bu yöntemin çalışma prensibi kabaca aşağıdaki gibi gerçekleşir;
Algılayıcının önünü kapatan perdenin tam olarak açılmadığını, yalnızca yatay düzlem boyunca çok küçük bir aralıkla, düzenli bir hızla yukarıdan aşağıya doğru indiğini, bunu algılayıcının tamamı taranana kadar yaptığını, tüm bu işlemleri örneğin 1/2000 saniye gibi çok kısa bir pozlama süresi boyunca tamamladığını düşünün.
Aynı zamanda, tüm bu süre boyunca flaşın art arda çok hızlı bir şekilde çaktığını düşünün. Yani bir nevi, çok dar bir yatay pencere arkasında bulunan algılayıcıyı, pencere önünden ışıklandırarak, yukarıdan aşağıya ışıkla yıkamak gibi bir şey.
Bu işlemlerin her adımında, perdenin hareket hızı ile flaşın çakma hızları birbirlerine senkron olmak zorundadır. Aksi durumda, sahnenin bir kısmı aydınlık olurken, başka kısımları daha az pozlanmış olacaktır. Flaşlı çekim yaparken bazen sahnemizin altında rastladığımız karanlık alanların nedeni tam da budur.
Flaşlar ile ilgili yazı dizimiz devam ediyor. “Flaş Çekim Teknikleri, Flaş Modları ve Kullanım Yöntemleri” yazım yayında. Bu yazının ardından “Örnekleriyle Flaşlı Çekim” yazılarım gelecek, izlemeye devam edin.
Siz de flaş nedir, nasıl çalışır konusundaki bilgi, deneyim ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşın.
Önce bu yazınızı, sonra devamı niteliğindeki diğer yazınızı severek okudum Sebahattin bey, Sıradakileri de sabırsızlıkla bekliyorum. Çok karmaşık bir konuyu çok anlaşılır bir şekilde anlatmışsınız. Tam bir kılavuz niteliğinde. Çok teşekkür ederim. İyi ki varsınız.
Selam ve Saygılarımla.
Çok teşekkür ederiz Öner bey,
Eksik olmayın.
Selam ve saygılar.
Flash nedir hiç bilmeyen birisi için bile oldukça anlaşılabilir bir yazı olmuş emeğinize sağlık
Teşekkür ederim.
Beğenmeniz mutlu etti.
Saygılar.
Hocam bir türlü kafamın basmadığı şu flaş olayını senin bu yazın sayesinde şıp diye çözdüm 🙂 Allah seni başımızdan eksik etmesin valla iyi ki varsın. Flaşla ilgili diğer yazılarını şimdiden merakla bekleyeceğim. Teşekkürler selamlar
Siz de eksik olmayın.
Aslında teknik yönü yüksek, karmaşık bir konu flaş konusu. Elimden geldiğince basit anlatmaya çalıştım. Beğeninize sevindim.
Selamlar
hocam bir soru
hareket eden şeyler çekmiyorum genellikle insan vs.. bunun içinde hızlı flaş süresi olan bir flaşım olursa daha iyi resim alırmıyım? yoksa ışığı yeterli fakat hızlı olmayan bir flaş yetermi?
cevap için teşekkür…
Yasin bey,
Sabit nesneler çekiyorsanız hızlı bir flaşa ihtiyacınız olmaz.
“Işığı yeterli” derken neyi kast ettiğinizi anlayamadım, ama gücü yüksek yani GN değeri büyük bir flaş olmasında fayda var. Tabi bu, çekeceğiniz ortama göre de değişir. Bu yazımın devamını yayınlayacağım yakında, onu da okuyup karar verirsiniz.
Saygılar
Bir sorum olacak, Omd-Em10 m.2 sahibiyim, açık havada, güneş karşıdan gelirken, yakın çekimde flaşı gölgeleri açmak için kullanmam gerekiyor, (ki 1. makinem Canon 750d’de bu sorunu yaşamıyorum) sorunum şu ki flaş ile çekim yaptığımda tüm fotoğrafı aşırı parlak çekiyor, ne yaptıysam bulamadım, flaşı açınca pozlama neden sapıtıyor? 750d ile çektiğimde ise flaşın açıldığını anlayıp pozlamayı dengeliyor ve sadece gölgeler (biraz) aydınlık olacak şekilde, tam istediğim gibi çekiyor… Olympus’ta ise A modunu kullanıyorum genelde… Olympus ile neyi yanlış yapıyorum bulamadım; saygılar abi…
Osman bey merhaba,
Hangi flaşı kullanıyorsunuz?
Merhaba… Umarım karizma çökmez, çünkü makinenin kendi flaşı…
Tamam, konu şimdi anlaşıldı.
Şöyle düşünün;
Kameranızla, açık ve güneşli havada “A” çekim modundasınız, diyaframı diyelim ki f/4 olarak ayarladınız. Konunuza netlediniz (henüz flaş kapalı). Kameranız enstantane olarak diyelim ki 1/1000 sn verdi. Fotoğrafı çektiniz, problem yok, iyi bir pozlama ile sorunsuz bir kareniz var elinizde.
Şimdi flaşı açtınız. Artık enstantane, diyafram ne olursa olsun 1/250 saniyeden daha hızlı olamaz, maksimum o değerde çekim yapabilirsiniz. Az önceki aynı sahneyi flaş açıkken çekerseniz; “A” modunda, diyafram f/4, ama enstantane 1/250 sn olacağından tüm sahneniz aşırı pozlanacaktır.
Nedenini anladınız mı? Flaş açıkken enstantane 1/250 saniyeden hızlı olamaz.
Bu durumda, yerinizde olsam “M” manuel moda geçerim, enstantaneyi 1/250 sn ayarlarım, diyaframı da pozometre “0” sıfır değerine gelene kadar kısarım, ISO’yu en düşük değerine alırım, öyle çekim yaparım.
Umarım faydalı olmuştur.
Saygılar.
“Beni dandik makine flaşı ile ne uğraştırıyorsun, git kendine adam gibi bir harici flaş al!” demenden korktum 🙂 Benim D850 + 70-200 lensim olsa öyle derdim 🙂
Ve anladım, flaş dünyası yabancı olduğum bir dünya… ama “bir şeyi bilmek, ihtiyaç anına hazırlanmaktır” sözü misali, biraz bilgi sahibi olsam güzel olurdu… Ve evet “flaş enstantene hızı”nı biliyordum ama tam anlamamıştım; hatta bazı harici flaşlarda bu enstantene sınırı yok diye biliyordum… Meğer işe yaradığı nokta bol ışığın olduğu yerdeki pozlama aşamasıymış… Ya da yüksek enstantenede flaş ile çekim yaparken lazımmış… Ki Canon’da aynı sorunu yaşamayınca… Meğerse kapalı mekanda enstantene 1/200-250’yi geçmediğinden yaşamamışım… Anlaşılan M modu vaktim gelmiş 🙂 Ya da harici flaş vaktim… Teşekkürler ağabey…
Flaş konusunda çok daha kapsamlı “Flaş Çekim Teknikleri, Flaş Modları ve Kullanım Yöntemleri ” yazımı yakında yayınlayacağım. O yazı biraz teknik bir yazı olacak. Flaşlar konusunda önemli katkı sağlayabilir.
Saygılar.
Merhaba Usta . Bu bahsi geçen makaleni merakla bekliyorum. Sony a7m3 kameram var godox 685s flaşini almak istiyorum fakat bubkonuda hicbir bilgim yoktur. Merak etdiyim flasla tek ve grup portreler cekmek doğru ayarlama yapmaktir (iç ve diş mekanda ). Merakla bekliyoum… teşekkürler
madem herkes sorusuna bir cevap buluyor ;
Soru 2 : Neon lamba flash çakma elektriksel tetik değerleri neye göre belirleniyor ?
Sorun 1 : Üstad elimde bir kamera flaşı var. Bunu harici besleme ile tetikliyorum ama çakma gerçekleşmedi. Neon lambanın artı eksi kutbu 600 v civarında ve flaman üzerinde eht trafosundan gelen bir tel mevcut. Muhtemelen gerilim üstünde iken eht trafosundan tetiklemeyi nasıl yapabilirim. Neye ihtiyacım var.
Not 1 : Elektronikçiyim ve döküman ararken ilginç yazınızın sürüklemesiyle kendimi size soru sorarken buldum. Yine de yazınız çok değerli, teşekkür ederim.
Osman bey merhaba,
Sorunuzu tam anlamadım.
Neon lamba ve bir de kamera flaşından bahsetmişsiniz.
Kamera flaşınızı harici besleme kaynağı ile tetiklemeyle neyi kast ediyorsunuz? Flaşı pil ile değil bir harici kaynak ile besliyor ama tetik mi veremiyorsunuz?
Bildiğim, neon lamba eskiden tek seferlik flaşlarda kullanılırdı. Bunlar genelde polaroid makina flaşlarıydı. Tam detayını bilmiyorum. Bahsettiğiniz şey eski tip TV tüplerinin çalışması gibi; flaman ısınır, ışık almak için THT/UHT tarafından 25-30 bin volt yüksek gerilimi floresan malzemeye yüklenir. Elektron tabancasından çıkan elektron değdiği yeri aydınlatır ve ekranda görüntü oluşturur. Sanırım bahsettiğiniz, lamba içindeki neon gazına yüksek voltaj yüklenmesi.
Tam olarak ne yapmak istiyorsunuz?
Saygılar.
Neon lambanın flamanına enerji verdiniz, çoook eski bilgilerime göre bu 6.3V AC bir enerjiydi sanırım. Flaman ısındığında artık bahsettiğiniz 600V ile tetiklemek gerekir. Bunun için 2 adet Tristör veya 1 adet Triyak işinizi görecektir. Tabi sürücü devreleri de olacak bunların. Kameranın flaş konnektörlerinin ortasındaki büyük kontak ile çevresindeki ground kısa devre edildiğinde flaş çakar. Buradan alacağınız sinyal ile Triyak gate’inden tetik sağlayabilirsiniz.
Bu işlemleri çok dikkatli yapmalısınız, kameranıza büyük hasar verebilirsiniz.
Elimizde buna uygun ortam bulunmadığı için net bir cevabımız ne yazık ki yok.
Saygılar.
Sebahattin Hocam merhaba,
FL-LM3 Flaşı EM1 Mark II de çalışıyor deniyor, ama bazı sitelerde EM1 Mark III için kimi çalışıyor kimi de uygun değil diyor.Sizin bu konuda fikrinizi öğrenebilir miyim? EM1 Mark III için bu flaşı düşünüyorum.Cevabınız için şimdiden teşekkür ediyorum.
Cevat bey merhaba,
Olympus kamera ekipmanları hakkında güvendiğim iki kişi de FL-LM3 flaş ve E-M1 MIII gövde uyumluluğu hakkında olumsuz görüşler bildirmişler. Ben aynı flaşı E-M1 MII kameram ile sorunsuz kullanıyorum. E-M1 MIII kameram olmadığı için herhangi bir deneyimim olmadı.
Benzer durumları Nikon gövde ve Nikon flaşlarda da yaşadığımdan imkanınız varsa denemeden almayın derim.
Saygılar.
Teşekkür ediyorum, ben de öyle yapayım bari.İyi akşamlar.
FL-LM3 Flaşı aldım, EM1 Mark III makine ile gayet uyumlu çalışıyor, bilgi vermek istedim.
Güzel haber Cevat bey teşekkürler,
Sayenizde yeni bir şey daha öğrenmiş olduk flaş konusunda.
Saygılar.