Fotoğrafçı çekici özelliklere sahip bir kare yaptığında, fotoğrafının beğenileceğini bilir. Çekicilik; estetik ile yakın bir ilişki içerisindedir, dikkat ve beğeni çeken özelliklere sahip olmayı gerektirir. Güzellik, fotoğrafa bakanların olumlu duygular hissetmesini hedefler.
İnsan için güzellik büyüleyicidir, ilişkilerde başkalarıyla bağlantı kurmayı ve kabul görmeyi önemli oranda etkiler. İzleyiciyi kendine çeken bir eser de her zaman estetik bulunur.
Estetik; daha fotoğraf çıkmadan, resim, heykel, mimari, bale, müzik, şiir, edebiyat gibi sanat dalları aracılığıyla insanların zihninde yer etmiş bir kavramdır. Bu nedenle fotoğrafçı; diğer sanatlarla yakın ilişki kurarak, estetik yapıya giden yolda esin kaynağı bulabilir.
Estetik fotoğraf elde etmenin yolu; anlatı, renk, kompozisyon, aydınlatma, işleme gibi göze ve zihne hitap eden özellikleri kullanmayı gerektirir. Fotoğrafı çekici yapan özellikleri, kısaca açıklamamız gerekirse; izleyicinin fotoğrafa baktığında hemen dikkatini çekeceği ve okumasına yardımcı olacağı bir yapı gerektirir. Tabii ki her konu, ilerde ayrıntısıyla gündeme gelecektir.
- Fotoğraf, izleyen üzerinde bir duygu yaratmalıdır. Romantik hava yansıtan fotoğraflar, çekici özellik taşırlar. İnsanlardaki dostluk ve sevgi içeren bir ilişki, ya da yalnız bir ağaç, yol kenarındaki kaya, sahildeki iskele izleyiciye bir şeyler hissettirebilir. Sosyal problemlere atıfta bulunan temalar, her zaman çekici özelliğe sahiptirler.
- Fotoğrafta kompozisyon, ilgi çekici görüntüler oluşturmak için temel yapıdır.
- Altın Oran’ın kullanılması, göze hoş gelen yerleşimler oluşturur.
- İki konuyu yan yana getirmek, anlam yaratmanın yoludur.
- Yönlendirme çizgileri, çoğu zaman izleyicinin dikkatini konuya çeker.
- Simetri, bir sahneyi dengeli yaptığı için zihinde memnuniyet yaşatır.
- Parlak arka plan, huzurlu bir atmosfer yaratır.
- Benzersiz kompozisyonlar basit fona sahiptir, dikkati konuya çevirmeyi sağlar.
- Güzel fotoğrafçılık minimalizmden beslenir, sade kompozisyon rahatlatıcıdır.
- Işığı iyi kullanma estetik fotoğraflar oluşturmanın önemli kaynakları arasındadır.
- Doğal ışıkla çalışırken, yansıtıcı ile açılı bir aydınlatma görüntüyü besler.
- Gölgeler yaratıcı şekilde kullanıldığında, göze hoş gelen dokular oluşturacaktır.
- Harici flaş ile açılı ve yumuşak aydınlatma, fotoğrafa perspektif kazandıracaktır.
- Difizör ve bulutlu atmosfer ışığı yumuşatarak, zengin ton geçişleri sağlar.
- Gün doğumunun ardındaki ve gün batımından önceki Altın Saat, manzara fotoğrafçılığı için mükemmel ışık sağlar.
- Zamanlama fark yaratan An’ı yakalama gözlemidir. Sihirli an kaçırılmamalıdır.
- Görüntü işlemede titizlik önemlidir. Aşırıya kaçılmamalı, konturlardaki hale, fazla kontrast ve aşırı doygunluk fotoğrafı bozar. Canlılık ise çekicilik sağlar.
- Beyaz dengesini iyi ayarlamak gerekir. Mavi bir göz akı ya da kar, fotoğrafı bozar.
- Yeterli pozlama detayların anlaşılmasını sağlayacak ve gerilimi perdeleyecektir.
- Yumuşak renk geçişleri izleyene huzur verir.
- Bir şehri fotoğraflarken tarihi, turistik, kültürel ve özgün unsurlar önceden araştırılmalıdır.
- İnsan fotoğrafı çekerken, model ile kurulan yakınlık fotoğrafı samimiyetle donatır.
Fotoğrafçı; anlatımda çağrışımlar yapmasının (metafor, yan anlam, mecaz) fotoğrafı daha anlamlı hale getireceğini bilir.
Mikdat Bey merhaba,
Elinize sağlık. Fotoğraf yolunu aydınlatan güzel yazı dizisi oluyor.
Saygılarımla
Okyar Beyim Türk fotoğrafçılığına yararlı olursam bundan mutluluk duyarım. Desteğiniz için teşekkürler…
Mikdat bey emeklerinize sağlık.
Okyar beye aynen katılıyorum.
İlhan bey de çalışmalarını yakından beğeniyle takip ettiğim bir usta.
Saygılar.
Sebahattin Beyim, hep birlikte fotoğrafa katkıda bulunmaya çalışıyoruz. Umarım başarırız. Desteğiniz için teşekkürlerimi iletiyorum.
İlhan Bey o fotoğrafı çekebilmek için kaç gün kaç saatini harcadı acaba 🙂
Ersin Alok’la bir çekim için Arnavutluk’taydık. Bir yerde durduk, “Ertan çay içelim” dedi. Ardarda 3 çay içtik. Gözü sürekli manzaraya kayıyor. Sıkılmaya başlamıştım ki “hah tamam” deyip ayağa kalktı, fotoğrafı çekti, “şimdi gidebiliriz” dedi. Doğru ışığı beklemeyi orada öğrendim.
Sevgili Ertan çok iyi bir konuya parmak bastınız.
Her şeyde olduğu gibi, iyi fotoğrafın ardında güçlü bir bilinç, büyük bir emek ve bedel vardır.
Selamlarımı iletiyorum.
Çok güzel ve sade şekilde özetlemişsiniz hocam, kaleminize sağlık 👏👏👏
Barış Bey teşekkürler…
Sizin gibi değerli ustalarımdan öğrendiğim bir maddeyi de ben eklemek istiyorum müsadenizle : Bazen de tüm kuralları yıkmak çekicilik katabilir fotoğrafa.
Her şey an ile alakalı sanırım. O an, o fotoğraf özelinde karar veriliyor ne yapılacağına.
Çok değerli bir yazı olmuş yine. Ellerine emeğine sağlık Mikdat abim.
Selam ve saygılarımla.
Sevgili Öner katkıların için teşekkürlerimi ve selamlarımı iletiyorum…