Ana Sayfa BLOG Fotoğrafta Anlamın İnşası - Fotoğrafta Anlam Bulmak

Fotoğrafta Anlamın İnşası – Fotoğrafta Anlam Bulmak

_

Fotoğraf tarihi belgesel ve sanatsal olarak iki ayrı düzlem üzerinde gelişim göstermiştir. Gisele Freund “Belgesel fotoğrafçıların görüntüyü kendi duyguları aracılığıyla çağımızın uğraşlarını dile getirmek için kullandıkları bir araç olarak gördüklerini, insani ve toplumsal sorunlar karşısında taşıdıkları sorumluluktan hareketle bu sorunlara angaje olarak hareket ettiklerini” söyler.

Belgesel fotoğrafçılar için temel hareket noktası taşıdıkları bu sorumluluk duygusudur. Görüntülerini yaşanan toplumsal olayların içerisinde üretirler. Bu noktada fotoğrafçı gerçek yaşam içinde bu sorunları en iyi anlatacak anı yakalamak için Bresson’un deyimiyle “Bir an avcısıdır”. Burgin, belgesel fotoğrafçıları anlam bulanlar olarak tanımlar. Dünyada yaşananlar belgesel fotoğrafçının çalışma alanı içerisindedir, yaşamı onun kötülük ve iyiliklerini, zorluklarını ve güzelliklerini yani tüm insani yaşamı gösterebilmek için fotoğraf makinesi ile birlikte bu yaşamın içinde olmak ve en anlamlı anları bu yaşantıların içerisinden bulup çıkarmak için çalışır. Kırım savaşını fotoğraflayan Fenton’dan Magnum’un kurucularından Bresson’a kadar belgesel fotoğrafçılar anlam bulan fotoğrafçılardır. Konuya ve çekim anına müdahale etmeden yaşanan anın gerçekliğini yansıtmaya çalışırlar. Anın, zamanın tanıklarına dönüşürler. İnsanlık dünyanın öbür ucunda yaşananları belgesel fotoğrafçıların bu çalışmaları sonucunda öğrenir. An bulan fotoğraflar toplumsal belleğin oluşturucularıdırlar.

Fotoğrafta anlam kurmak bağlamını kurgusal fotoğraf çerçevesinde düşünecek olursak burada fotoğrafçı fotoğrafını bir röprodüksiyon aracı olarak ortaya koymak istediği için bu tür çe­kime baştan karar verir. Yani üretim aşamasında bilinçli bir seçimdir söz ko­nusu olan. Fotoğrafçı böylesi bir seçimde de fotoğrafın her tür ontolojik özelliğinden sonuna kadar yararlanmayı bilir. Roland Barthes “Camera Lucida” da “Göze nasıl gö­rünürse görünsün, ne türden olursa olsun fotoğraf görünmez; gördüğümüz şey aslında o değildir.” ifadesiyle her fotoğrafın göndergesinden ayrılamayacağını mı dile getirmektedir bilinmez ama buna karşı “Ben yalnızca göndergeyi, arzulanan nesneyi, sevilen bedeni görüyordum. Bazı fotoğraflara bakarken kültürsüz ve ilkel bir insan olmak istiyordum” demektedir.

Fotoğrafta Anlamın İnşası - Fotoğrafta Anlam Bulmak
Spain, 1933 Henri Cartier Bresson © Magnum Photos

Böylesi bir yaklaşımda nesnel gerçekliğe bakarak yaptığımız her fotoğrafik çerçeveleme bir rast gelmişlik değil de belli bir niyetin sonucunda oluşan bir seçimdir. Çerçevenin dışında bırakılanlar bir teknik sorunun sonucu değildir. Bir yorumdur. Yani duygu ve düşünce birlikteliğinin sonucudur.

Realist tavır, toplumsal yaşamın içinden seçilen ve gerçek dünyada yaşanan konular, fotoğraflarda gerçek dünyadaki ilişkiler düzenine uygun biçimde betimlenmekte ve gerçekte var olan bir nesne ya da canlı varlık olarak tanınabilmektedir. Nesnel gerçekliği temel alan fotoğrafik gerçekçilik, doğal gelişmesi içinde yaşamın gerçek karmaşıklığını ve tam içeriğini algılayıp yeniden sunmaktır.

Fotoğrafta Anlamın İnşası - Fotoğrafta Anlam Bulmak
©Don Mccullin

Fotoğrafta Anlamın İnşası - Fotoğrafta Anlam Bulmak
Nilay İşlek

Fotoğraf sanat bağlamında sadece düşüncelerimizin, imgelerimizin ve duyguları­mızın özel bir yönü, yeni bir bileşimi olarak algılanmamalıdır. Bunun yanı sıra toplumsal bellek yaratılması, sonraki nesillere iletmede görsel bir kanıt olarak ve en önemlisi belge ve ifade aracı olarak çağının tanığı olan fotoğrafın bir kültür olgusu olduğunu atlamamalıyız.

Nilay İşlek

Kaynak:

Nilay İşlek, “Görsel Kültür Ve Toplumsal Bellek Bağlamında Sayısal Fotoğraf Estetiği”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir, 2009

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

Nilay İşlekhttp://www.nilayislek.com
Nilay Islek, İzmir'de doğdu. İlk ve orta öğrenimini bu şehirde tamamladı. Fotoğraf, lise yıllarında ilgisi oldu. 1999 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'ne girdi ve 2003 yılında “Sensual Projections” tezi ile mezun oldu. Aynı fakültede Yüksek Lisans Derecesini “Dijital Fotoğraf Estetiği Bağlamında Görsel Kültür ve Toplumsal Bellek” teziyle 2009 yılında tamamladı. Islek, eğitimine 1995 yılında Reklam Fotoğrafçılığı ile başladı. Kariyer basamaklarına devam ederken, aranan eğitmen oldu ve İzmir Fen Lisesi ve İzmir Fotoğraf Sanatı Derneği (IFOD) gibi çeşitli okullarda ve derneklerde ders verdi. Universiade 2005 İzmir Yaz Oyunları, yayın kurulu üyesi olarak ilk önemli uluslararası etkinliği oldu. Bundan sonra çeşitli uluslararası etkinliklere ve projelere katıldı. En yeni projesi, 2017-2018 yılları arasında İzmir-Bremen Fotoğraf Sanatçısı Residance Programı “Başka Bir Yer”. Bu arada Nilay Işlek, sekiz yıldır fotoğrafçılık alanında sürekli eğitim merkezi olan kendi atölyesi Artlens Görsel Kültür ve Fotoğrafçılığını başlattı. 2016 yılında, Fujifilm'in uluslararası unvanı için Nilay Islek seçildi. Fotoğrafçı ”Türkiye'den ilk kadın fotoğrafçı olarak. 2014 yılında Fujifilm Eğitim Merkezi'nde Fujifilm Eğitim Merkezi'nde Temel Fotoğrafçılık Dersleri verdi. 2015-2018 yılları arasında İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalıştı. Öte yandan, akademik hayatı Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Doktora programında devam etmektedir. Londra'da yaşamına devam etmektedir.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

avatar
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Sebahattin Demir
Yönetici

Blogumuza sağladığınız bu önemli katkılar için çok teşekkürler Nilay hocam.
Emeklerinize sağlık.
Selamlar, sevgiler.

Ayşenur
Ziyaretçi
Ayşenur

Sitenizi o nedenle seviyorum. Fotoğraf ile ilgili ne konuda bilgi ve yazı ararsanız burada bulabilirsiniz. Nilay hanıma entellektüel bilgi dağarcığımızı geliştiren bu yazıları için çok teşekkür ederim. Bu gibi yazılarla fotoğraf daha anlam kazanıyor. Lütfen böyle devam edin. Selamlar, kolay gelsin.

Sebahattin Demir
Yönetici

Bizler de yaptığımız işten kaliteli okuyucularımız nedeniyle büyük keyif alarak yapıyoruz Ayşenur hanım, teşekkürler.
Saygılar

Neslihan
Ziyaretçi
Neslihan

Eveeet yine ofisteyiz ve yeni güne yine güzel bir arthenos yazısı ile merhaba diyoruz. Dışarıda hava puslu, kahvemiz iç ısıtıcı, konu bilgi açıcı. E o zaman keyfimize bakalım 🙂 Teşekkürler ve teşekkürler…

Sebahattin Demir
Yönetici

Ve bizden de teşekkürler Neslihan hanım 🙂
İyi günler, iyi çalışmalar.

Ercument
Ziyaretçi
Ercument

bu site fotografta kaliteyi temsil ediyor..tek geciyorum…

Sebahattin Demir
Yönetici

Teşekkürler Ercüment bey,
Saygılar.

Öner BÜYÜKYILDIZ
Ziyaretçi
Öner BÜYÜKYILDIZ

Değerli katkılarınız için çok teşekkür ederiz Nilay hanım.
Ve bizleri böyle değerli hocalarımızla buluşturduğunuz için size de teşekkür ederiz Sebahattin bey.
Selam ve saygılarımla…

Sebahattin Demir
Yönetici

Eksik olmayın Öner bey, teşekkür ederiz.
Saygılar.

Gurhan
Ziyaretçi
Gurhan

Sebahattin beyler bizi teknik ve pratik anlamda bilgiye doyuruyor Nilay hanim da sanat ve entellektuel anlamda bilgilenmemizi sagliyor..Bu guzel siteyi yaratan isleten emek veren herkeze candan tesekkurler..Her gun yeni ne var diyerekten gunde kac defa giriyorum..bazen onceden okuduklarimi tekrar okuyorum…iyi calismalar kolay gelsin

Okyar Atilla
Editör / Yazar

Görünen o ki yazının devamı da gelecek. Kısa olmasına rağmen yazının içeriği dolu dolu. Yazı dizisi tamamlandığında fotoğrafı hem okurken hem de çekerken anlamlandırma çabalarımıza önemli katkıları sağlayacak. Merakla ve heyecanla bekliyorum.

Manşet

Kamera Ölçüm Sistemi her zaman doğru mu ölçer?

Kamera Ölçüm Sistemi her zaman doğru mu ölçer?

28
İlk başladığım yıllarda, "Kameralarda zaten bir ölçüm sistemi var, ne gerek var harici bir ışıkölçere" diyordum. Bugün geldiğim noktada kameralarımızın ölçüm sisteminin her sahne için o kadar da mükemmel olmadığını daha doğrusu olamayacağını anladım, bunu defalarca deneyimledim. Bu makalemde, kamera ölçüm sistemi ile harici -el tipi- bir ışıkölçer arasındaki farkları nedenleriyle açıklamaya çalışıyorum.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Fotograf çekmek mutlu ediyor

Fotoğraf Çekenler Daha Mutlu Oluyor

8
Fotoğrafçılar mutlu insanlar. Bunu ben demiyorum, Amerikan Kişilik ve Sosyal Psikoloji Dergisi tarafından yayımlanmış kapsamlı bir çalışma söylüyor. "Fotoğraf çekin, her şeyden daha fazla keyif alacaksınız" diyor.

POPÜLER İÇERİKLER

ND Filtre çeşitleri ve kullanım alanları

ND Filtre çeşitleri, seçimi ve kullanım alanları

3
İngilizcede Nötr yoğunluklu anlamına gelen "Neutral Density" kelimelerinin kısaltması olan ND filtreler, uzun pozlamaların normalde mümkün olamayacağı aydınlatma koşullarında çarpıcı görüntüler yakalamamıza izin veren, bence bir manzara fotoğrafçısının olmazsa olmazı ekipmanlardır.

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.