Ana Sayfa FOTOĞRAFÇILIK Fotoğrafın Temelleri Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?

Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?

_

Sıkça duyduğumuz “Fotoğrafta Gürültü” kavramı, fotoğrafçılıkta kafa karışıklığına yol açan bir konudur. Fotoğraflarımızda, görüntü kalitesini en üst düzeye çıkarmak istiyorsak bu konuyu anlamak önemlidir. Bu makalede, fotoğraflarımızı etkileyen gürültü faktörlerini ve bunları en aza indirmek için neler yapabileceğimizi ayrıntılı olarak ele alacağız. Aynı zamanda fotoğraf makinemizdeki ISO ayarı ile fotoğraflarımızdaki gürültü miktarı arasındaki bağlantıyı da ele alacağız. Peki fotoğrafta gürültü nedir ve azaltmak için neler yapabiliriz?

İlk DSLR kameramı satın almadan önce, her zaman yaptığımı yaptım, önce almayı planladığım kameranın kullanım kılavuzunu indirip nasıl kullanılacağını öğrenmeye çalıştım. O zamanlar dijital fotoğrafçılık konusunda fazla kaynak yoktu veya kolay bulunamıyordu. Bulabildiğim çevrimiçi kaynaklardan, DSLR kameralarda ISO değerini her yükseltmede fotoğrafa “daha fazla gürültü” kattığını okuduğumda, doğal olarak, satın aldığım ilk DSLR kameramda ISO değerini hep en az seviyelerde tutmaya gayret etmiştim. Bu da bana – özellikle az ışıklı ortamlarda – yavaş deklanşör hızlarıyla sonuçlanan, bulanık fotoğraflar olarak geri dönüyordu. Ben, birçoğumuzun fotoğrafta gürültü konusunda yanlış yönlendirildiğimizi düşünüyorum. Şu andaki bilgi birikimlerime göre baktığımda, fotoğrafta gürültü nedeni olan ISO’dan başka etkenlerin de olduğu hep göz ardı edildiğini gözlemliyorum. Bu makaleyi o nedenle yazmaya karar verdim.

Fotoğrafta gürültü nedir?

Gürültü, fotoğraftaki grenli bir örtüdür, ayrıntıları gizler ve görüntünün kötü görünmesini sağlar. Genel olarak fotoğrafta kumlanma terimi olarak da karşımıza çıkan bu problem bazı durumlarda, fotoğraflarda o kadar çok olabilir ki, o fotoğrafları kullanmak dahi istemezsiniz. Hepimiz, fotoğrafçılıkta olmasa bile, müzik ve ses kaydı gibi, eşyaların karmaşasından oluşan görsel gürültü gibi çeşitli gürültü kavramlarına aşinayız.

Çok sessiz bir odada bile kaydettiğiniz videolarda veya seste arka planda bir tıslama olduğunu fark etmişsinizdir. Bu tıslama normalde kayıt esnasında kulağımızla duyduğumuz bir ses değildir, ancak ses kayıtlarında, özellikle düşük kaliteli mikrofonlarla yapılan kayıtlarda bu durum ortaya çıkar.

Aynısı fotoğrafçılıkta da geçerlidir. Fotoğraf makineniz ile objektif kapağınız kapalıyken bir fotoğraf çekerseniz, tamamen simsiyah bir fotoğraf elde edersiniz. Aynı fotoğrafı Lightroom, Photoshop veya benzeri bir işleme yazılım ile biraz aydınlatırsanız, rastgele dağılmış pikselleri kolayca görebilirsiniz. İşte bu, fotoğrafta gürültü olarak bilinir.

Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?
Lens kapağı kapalı çekim

Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?
Yandaki fotoğrafın Photoshop’ta aşırı aydınlatılmış hali

Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?ISO 12.800’de çekilen bu fotoğrafta fazla gürültü var. Normal kullanımlar için bu çok fazla.

Fotoğrafta Gürültü nedenleri

Teknik olarak, her fotoğrafta her zaman bir miktar gürültü olacaktır. Bunu önlemek için yapabileceğiniz hiçbir şey yok; bu, ışığın ve fotoğrafçılığın fiziksel bir özelliğidir.

Fotoğraflarımızda iki genel gürültü türü vardır: Çekim gürültüsü ve Dijital gürültü. Farklı kaynaklardan gelmelerine rağmen, çekim gürültüsünü ve dijital gürültüyü son fotoğrafa bakarken birbirinden ayırt etmek zordur, çünkü genellikle aynı sonuca neden olurlar: rastgele çok parlak, çok koyu veya renksiz pikseller.

Çekim gürültüsü

Çekim gürültüsü veya foton gürültüsü, çektiğimiz sahnedeki gizli ve rastgele fotonlar nedeniyle rastlantısaldır.

Bizim gözlerimizle ışık ve renk olarak gördüğümüz şey, nesnelerin ışığı yansıtış şekilleridir. Ancak ışık her zaman sabit bir miktarda ve düzende yayılmaz. Örneğin, loş ışık yayan bir ampul saniyede ortalama 1000 foton yayabilir, ancak her saniyede yaydığı foton biraz farklı olacaktır – bazen 985 foton, bazen 1029 foton, bazen 956 foton, bazen 982 foton, bazen 1037 foton, vb. Bu ampulün bir saniye deklanşör hızında birden fazla fotoğrafını çekerseniz, her seferinde aynı tıpatıp sonucu alamazsınız. Fotoğrafçıların görüntüde “Çekim gürültüsü” olarak adlandırdığı şey, işte bu foton etkisi sonucudur.

Dijital Gürültü

Dijital gürültü veya elektronik gürültü, fotoğraf makinesinin görüntü algılayıcısının yani sensörünün ve görüntüde kusurlar ortaya çıkaran elektronik devrelerin neden olduğu ve rastlantısal yaratılan elektriksel gürültüdür.

Bazen dijital gürültü net şekilde görülebilir bir desene sahip olabilir. Dijital fotoğrafçılıkta hem çekim gürültüsü hem de dijital gürültü önemlidir. Çekim gürültüsü genellikle fotoğraflarımız üzerinde daha büyük bir etkiye sahiptir, ancak dijital gürültü objektif kapağı kapalıyken çektiğimiz fotoğrafın tamamen siyah olmamasının nedenidir. Her iki gürültü fotoğraflarımızda değişik farklar yaratır.

Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?
Nikon D850 + AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR
Pozlama: @70mm, f/3.5, 1/250sn, ISO 3200

Fotoğrafta gürültü nasıl en aza indirilir?

Gürültüyü, aslında, çektiğimiz her fotoğraf için bir “fon” olarak düşünebiliriz. Neyi çektiğimiz önemli değildir, o fon daima orada olacaktır, bunu baştan kabul edelim. Öyleyse hedefimiz, gerçek verilere odaklanmak, yani fotoğraflamaya çalıştığımız gerçek sahneyi bu arka plandan daha güçlü yapmak olmalıdır. Bunu yapmanın en iyi yolu sahneden daha fazla ışık yakalamaktır.

Çektiğiniz sahnede yeterince ışık yakalayamadığınız bir durum düşünün, bu durumda görüntüdeki gürültü sinyali gerçek bilgiyi bastırır ve fotoğrafınız çok karanlık olur. Çünkü, sahneden yeterli ışık yakalayamadınız. Bilgisayarınızda bu fotoğrafı aydınlatmaya çalıştığınızda, hem sinyali hem de yüksek oranda gürültüyü daha görünür hale getirirsiniz, bu da çok grenli ve renksiz görünen bir fotoğraf elde etmenizi sağlar!

Sinyal-gürültü oranı terimini daha önce duyduysanız burada ne demek istediğimi anlayacaksınız. Aslında bizim fotoğraflarımızda “kumlanma” diye tanımladığımız şey, sinyal-gürültü oranı ile ilişkilidir. ISO’yu arttırmamız dijital gürültüyü arttırır evet, ama aynı zamanda sinyali de arttırır. “Fazla gürültülü” bir fotoğraf, görüntü kalitesi bakımından her zaman kötü bir şey anlamına gelmez – çünkü sinyal, belki de daha yüksek bir miktarda artmış olabilir ve bu da gürültüyü genel olarak daha az görünür hale getirir. Burada önemli olan sadece “bu oranın ne olduğudur”.

Peki, fotoğraflarımızda en iyi görüntü kalitesini nasıl elde ederiz?

Buradaki anahtar nokta daha gerçek bir sinyal almaktır, böylece her zaman mevcut olacak olan gürültü fonunu güçlendirebilirsiniz. Bunu daha uzun bir Deklanşör hızı kullanarak, daha geniş bir Diyafram değeri seçerek veya Pozlama telafisi uygulayıp sahneyi daha aydınlık fotoğraflayarak yapabilirsiniz. Başka bir deyişle, “daha aydınlık” bir poz yakalayarak bunun üstesinden gelebilirsiniz.

Gürültüyü azaltmak için daha düşük ISO kullanmanızı söyleyenler aslında işi basite alıyorlar. Daha fazla ışık yakalamak için herhangi bir ayarı değiştirmeden sadece ISO değerini düşürürseniz, daha karanlık bir fotoğraf elde edersiniz. Bu da, bilgisayarınızda işlem sonrası adımlarda aydınlatmak istediğiniz alanlarda, gizlemeye çalıştığınız tüm gürültüyü ortaya çıkaran bir fotoğraf demektir. Öyle ki, bu gürültü miktarı, genellikle yüksek ISO kullanımlarınızda karşılaştığınız gürültüden bile daha fazla olabilir.

Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?
Nikon D800 + AF-S Nikkor Macro 105mm f/2.8G IF-ED VR
Pozlama: @105mm, f/3.5, 1/2000sn, ISO 100

Burada, diyafram ve enstantane hızımla çok fazla ışık yakaladım ve maksimum görüntü kalitesi sağladım.

ISO dijital gürültüyü nasıl etkiler?

ISO’nuz, doğru pozlama için fotoğrafınızı aydınlatan diyafram ve enstantane dışındaki tek kamera ayarıdır. Genel olarak, daha parlak bir fotoğraf elde etmek için ISO’yu yükseltmenin fotoğraftaki gürültüyü arttırdığı söylenir. Bu doğru mu? Şüpheliyim, haydi bakalım o zaman..

Temel bilgilerle başlayalım. ISO’nun çekim gürültüsü üzerinde hiçbir etkisi yoktur. Bunu fiziksel olarak yapamaz. Az önce anlattığımız gibi, çekim gürültüsü tamamen sahneden yayılan ve sahneden yansıyan ışığın rastlantısallığı ile ilgilidir, bu kameranızdaki bir ayara bağlı olan bir şey değildir.

Bu nedenle, ISO yalnızca elektronik gürültü olarak da bilinen dijital gürültüyü etkiler. Etkileme şekli ilk bakışta şaşırtıcı olabilir, ancak yazımın devamını okuduktan sonra bu size de mantıklı gelecektir. O zaman sıkı durun; Normal ayarlardaki tipik kameralar için ISO’yu yükseltmek elektronik gürültü miktarını azaltacaktır. Nasıl yani, bize şimdiye kadar hep bunun tam tersi söylenmedi mi, hani ISO’yu yükseltince gürültü artıyordu?

Şimdi lütfen şunu tekrar hatırlayın: Görüntü kalitesi için önemli olan gerçek gürültü miktarı değil, Sinyal-gürültü oranıdır. Anlaştık mı?

Daha yüksek bir ISO kullanılması, gürültü miktarını azaltacaktır. Ancak, yüksek ISO değerlerinde çekim yaparken, başka seçeneğiniz olmadığı ve fotoğrafı daha fazla gerçek ışık yakalayarak başka bir yolla aydınlatamayacağınız için, bu, sinyal-gürültü oranınızın çok iyi olmayacağı anlamına gelir. Başka bir deyişle, deklanşör hızı biraz daha yavaş olsa bile, gürültü engelleme perdesini güçlendirmek için yeterli veriyi yakalayamadınız demektir.

Ben burada, kameranızın elektronik gürültüyü yüksek ISO değerlerinde azaltmasının iyi bir şey olduğundan bahsediyorum. Bu nedenle baz ISO değerlerinde çekim yapmak yerine ve fotoğrafları işleme esnasında aydınlatmak yerine fotoğraf makinesi ayarlarında ISO’yu yükseltiyoruz. Böylece, elektronik gürültü daha düşük olduğu için görüntü kalitesini bu şekilde artırıyoruz. Ancak sinyal-gürültü oranı, görüntü kalitesi için gerçekten önemli bir indikatördür, fotoğrafçılar bu nedenle fotoğraf makinesinin çıkabileceği en yüksek ISO değerlerinde çekim yapmazlar. Bir görüntüdeki grenli, kumlu görünümü azaltmanın en iyi yolu sahneyi ışıkla boğmaktır. Daha aydınlık bir sahnenin fotoğrafını çekmek, foton gürültüsünün “miktarını” artıracaktır. Ancak, sinyali daha fazla artırarak, sinyal-gürültü oranınızı ve bunun sonucu olarak da görüntü kalitenizi artıracaktır.

Fotoğrafta gürültü nedir, En düşük ISO en temiz fotoğraf mı demek?
Nikon D850 + AF-S Nikkor 16-35mm f/4G ED VR
Pozlama: @70mm, f/4, 1/20sn, ISO 3200

Yukarıdaki fotoğrafı düşük ISO değerlerinde çekip, Lightroom veya Photoshop’ta aydınlatmak yerine fotoğrafı çekerken ISO 3200’ü kullanmamın bir nedeni var: Düşük elektronik gürültü seviyesiyle, daha iyi bir görüntü kalitesi yakalamış oldum.

Gürültü azaltma yazılımları işe yarıyor mu?

Birçoğumuz fotoğraf işleme yazılımlarındaki “gürültü azaltma” ayarlarını merak ediyoruz. Bunlar gerçekten gürültüyü azaltırlar mı?

Uygulamalarda kullanılan gürültü azaltma algoritmaları, fotoğrafınızdaki görünür gürültüyü azaltır, ancak aynı zamanda fotoğrafınızdaki ayrıntılara zarar verir, sonuçta bu, keskinlikten ödün vermeniz anlamına gelir. Çok fazla gürültü azaltma kullanırsanız, plastik boya gibi görünen fotoğraflarınız olur, bu da biraz gürültülü ama detayları ve gerçek renkleri net görülebilen bir fotoğraftan çok daha kötüsü demektir.

Gürültü azaltmanın kötü bir yöntem olduğunu söylemek istemiyorum, kullanışlı bir araçtır. Görüntüdeki gürültü özellikle belirli bölgelerde dikkat çekiciyse, bunun bir kısmını azaltmak için kullanmak isteyebilirsiniz. Buradaki uygulanacak teknik, gürültü azaltmayı, odak dışı arka planlar gibi çok fazla ayrıntıya sahip olmayan geniş alanları seçip buralara yeterli derecede uygulamak, görüntünün geneline ise daha küçük derecede uygulamaktır.

Yani, gürültü azaltma işleminden tamamen kaçınmayın, ancak kullanırken dikkatli olun.

Sonuç

Daha yüksek bir enstantane hızı, daha açık bir diyafram veya daha aydınlatılmış bir sahne ile yakalayacağınız veri miktarını mümkün olduğunca artırın. Bu üç değişken için artık bir sınıra ulaştıysanız, geriye kalan seçenekleriniz artık mükemmel değildir. Dijital gürültüyü azaltmak için ya ISO’nuzu yükseltin ya da işlem sonrası yazılımları kullanarak fotoğrafınızı aydınlatın. Benim tercihim öncelikle ISO’yu arttırmak olur. Her iki durumda da, ilk etapta daha fazla ışık yakalamak her zaman daha iyidir.

Dijital gürültü ve çekim gürültüsü hem rastlantısaldır, hem de rastgelelikten kurtulmanın yolu gerçek verileri yakalamaktır. Bunu hatırlarsanız, fotoğraflarınızdaki gürültüyü en aza indirebilir ve yüksek kalitede fotoğraflar çekebilirsiniz.

Bir temenni

Bir gün biri çıkıp, üzerine düşen ışığın miktarını piksel bazında yönetebilen bir algılayıcı yapsa da biz de bu dertlerden kurtulsak nasıl olur? Düşünün, bu durumda ND filtrelere de ihtiyaç kalmaz. Daha dengeli dağılmış miktarda ışık üretebilen bir sensör… İlginç olur değil mi? Sensör seviyesinde derecelendirilmesi otomatik ayarlanan bir ND filtreli sensör! Bu heyecan verici bir gelişme olurdu. Belki bir gün göreceğiz!

Gerçi sensörlerde yalnızca elektronik gürültüde değil, duyarlılıklarında yani ışık toplama yeteneği ve kuantum verimliliğinde oldukça iyi gelişmeler var. Daha fazla ışığın emilmesi eşittir daha iyi Sinyal-gürültü oranı demektir.

Siz de ISO konusundaki bilgi, deneyim ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından benimle paylaşın.

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.
avatar
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Emrullah
Ziyaretçi
Emrullah

sebahattin bey yine ezber bozmussunuz. su anda servisteyim yaziniz telefonuma dustu hizlica okudum. ofise vardigimda ilk isim bilgisayardan okumak olcak. cok onemli konullar hakinda yaziyotsunuz. tebrikler tesekkurler

Ufuk
Ziyaretçi
Ufuk

Sabahattin hocam olmadı bu şimdi.
Biz iso yu böyle öğrenmedik.
Şimdiye kadar öğrendiklerimizle senin teriminle “mutlu mesut yaşıyorduk”.
Şimdi sen bizim rahatımızı kaçırdın.
İşin yoksa şimdi al makineyi denemeler yap.
Çok kötüsün…
Hocam şaka bir yana gerçekten çok güzel bilgiler veriyorsun.
İyi ki varsın. Teşekkürler teşekkürler

Oğuzhan
Ziyaretçi
Oğuzhan

Daha düşük yüksek pikselli kameraları özümseyelim derken şimdide bu yazı geldi.Hızınıza yetişmek mümkün değil sebahattin bey.Bu site fotoğrafçılar için halk kütüphanesi gibi.Arayıpta bulamadığın bir şey yok burada.Emeklerinize sağlık.Tebriklerrr

Ersin
Ziyaretçi
Ersin

Faydalı bir yazı..Tebrikler

Seçkin
Ziyaretçi
Seçkin

İçinde bilgi tecrübe ve bolca emek dolu çok güzel bir makale olmuş dostum.
Emeklerine sağlık. Selam ve sevgilerimle

Yasemin
Ziyaretçi
Yasemin

Geniş diyafram = sınırlı alan derinliği
Yavaş perde hızı = hareket bulanıklığı üstüne birde kamera sarsıntısı
Yüksek ISO = gürültü
Genelde manzara fotoğrafları çekiyorum ve elde çekim yapıyorum. Geniş alan derinliği ve yüksek perde hızı olmazsa olmazım olduğuna göre ve manzaram yeterli ışıkla aydınlanmıyorsa mecburen yüksek ISO. Ve bunun sonucu biraz kumlanma oluversin 🙂
Çok güzel ve eğitici bu yazı için teşekkür ederim. Emeklerinize sağlık..

Kerim
Ziyaretçi
Kerim

Temenni kısmında bahsettiğiniz sensörü yapan diğerlerini piyasadan siler bu net. Ama biz görürmüyüz o pek net değil 🙂 Çok güzel makale. Kaleminize ve emeklerinize sağlık…

Öner BÜYÜKYILDIZ
Ziyaretçi
Öner BÜYÜKYILDIZ

Posta kutuma “Yeni makalem yayında” maili düşünce mutlu oluyorum inanın. Ve okumak için sabırsızlanıyorum. Ellerinize emeğinize sağlık öncelikle.

Bende birçoğumuz gibi makinamın iso ayarını hep minimumda tutmaya çalışıyor ve mecbur kalmadıkça arttırmıyordum. Ancak kısa bir süre önce ayarlarımı otomatik iso ve maksimum 1000 olacak şekilde değiştirdim. Sonuçları eskisine göre kıyaslayacak kadar deneyimlemedim henüz, ama sizin makaleniz benim bu değişiklik kararımın üzerine cuk oturdu. Bir süre bu şekilde kullandıktan ve sonuçları hakkında daha net bir fikir sahibi olduğum zaman buradan paylaşacağım.

Tekrar teşekkür eder, selam ve saygılarımı sunarım.

Güven K.
Ziyaretçi
Güven K.

Cok guzel ve aydınlatıcı bir yazı. Teşekkürler
Bence de otomatik iso CAN’dır🤔.

Burak I.
Ziyaretçi
Burak I.

hocam bir sorum olacak
yüksek ISO kullandığımızda bu dinamik aralıktan taviz olmuyor mu
max dinamik aralık için düşük iso ya öncelik vermeli ve sizin bir başka yazınızdaki gibi “sağa dayalı pozlama” yöntemi kullanmalıyız diye biliyorum.

Turgay Seven
Ziyaretçi
Turgay Seven

Fotoğraf gönüllülerinin bir solukta okuyacağı mükemmel yazılarınızdan biri daha karşımızda. Elinize, emeğinize sağlık…

İso konusunda, fotoğrafta ne kadar düşük iso, o kadar az gürültü doğru bir ifade neticede. Ancak buradaki asıl olan ışık yeterliliği. Çekim koşullarına göre diyafram ve enstantane hızımız ile yakaladığımız ışık her zaman yeterli olmuyor. Bazı durumlarda hareket bulanıklığı nedeniyle 1/250 sn altına inemiyorum. Diyafram da bir yere kadar yardımcı olmakla birlikte, alan derinliğine etkisi bakımından, her zaman en açık şekilde kullanamıyoruz. Bu durumda tek çare iso kalıyor.
Makalenizden de anlaşıldığı üzere, gürültü olmasın diye düşük iso kullanarak çektiğimiz karanlık fotoğrafı işleyerek aydınlatmak, muhtemelen daha fazla gürültüye neden olabilecektir. Bu bakımdan, iso kullanmamız gerekiyorsa bunu çekim anında yaparsak daha az gürültüyle karşılaşmamız mümkün görünüyor. Ben de aynen bunu yapıyorum.

Bu arada yanlış hatırlamıyorsam, Af-On düğmesinin kullanımıyla ilgili bir yazı üzerinde çalışıyordunuz. Onu da merakla bekliyorum. Çok teşekkürler…

Okyar Atilla
Editör / Yazar

BU güzel yazıya ufak bir ekleme; ışığın olduğu yerde iso değerinin önemi yok. Bu da Sinyal-gürültü (S/N) oranının önemini ortaya çıkarıyor. BU konu müzikte de böyledir. Dikkat edilmesi gereken nokta, kontrast sinyal seviyesini artırır. Brightness ise sinyali sıfır seviyesinden yukarı doğru ittirir. Bunu çok yaparsanız hem alt hem de üst seviyede detay kaybı yaşanacaktır. Buna doyuma ulaşma yani “saturation” diyoruz. BU durumdaki bir görüntüden artık detay alamazsınız. Dolayısıyla Sebahattin ustanın bahsettiği “sağa dayama” tekniğini çok iyi anlamak ve kullanmak gerekir. Histograma bakarak kontrast, brigthness, exprosure, gamma ile oynayarak görüntü üzerindeki etkilerini incelemenizi ve değerlendirmenizi öneririm. Eğer kullandığınız gövdenin çekim anında histogram gösterme özelliği varsa (bir çok markada var) bunu açık tutmanızı tavsiye ederim. Böylece bir süre sonra sadece görüntüye bakarak ayarları makine harici siz verebilirsiniz. Eskiden (TRT dönemimde) kullandığımız kameralarda -hala öyle- video sinyal seviyesi 1 (bir) volt idi. Ve brightness, kontrast sinyal üzerinde sıfırdan bir volt seviyesine (dikey eksende) doğru etki yaptığını görebiliyordunuz. Histogram bunu yatay eksene taşıdı. Bana hala ters geliyor. Yorumlara resim ekleyemediğim için tarifle anlatmaya çalıştım.

Sevgi ve saygılarımla

POPÜLER İÇERİKLER

Fotoğrafın önemli ve ilgi çekici el sanat dalı: Çömlekçilik

Fotoğrafın önemli ve ilgi çekici el sanat dalı: Çömlekçilik

Anadolu’da çömlek yapımı çok önemli yer tutar. Tarihte çömlek ve çeşitleri günlük hayattan ziynet eşyasına kadar çok değişik kullanıma sahipti. İş fotoğrafa gelip dayandığında bize cazip gelen hala ilkel yöntemlerle bu el sanatını sürdüren yörelerdir. Gökeyüp kadınlarını çömlek yaparken etrafı görmüyorlar. Elleri inanılmaz bir maharetle çömlekleri oluştururken bir taraftan da sizinle, orada olduğunuzu düşünmeden sohbet ediyorlar.
Arthenos | Diyafram nedir, fotoğrafta diyafram ayarları nasıl yapılır, alan derinliği nedir, ISO nedir, perde hızı nedir, doğru pozlama nedir

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

Tekin Ertuğ

Tekin Ertuğ ile fotoğraf üzerine söyleşi