Ana Sayfa FOTOĞRAFÇILIK Fotoğrafın Temelleri Kamera Çekim Modları: Diyafram ve Enstantane Öncelikli Modlar

Kamera Çekim Modları: Diyafram ve Enstantane Öncelikli Modlar

-

Birçok DSLR makinede Çekim mod kadranı fotoğraf makinesinin pozlama modlarının tümünü gösterir. Modern dijital SLR’lerin bir özelliği de çoğu modelde tam otomatik kamera çekim modlarına sahip olmalarıdır (bazı yarı profesyonel ve profesyonel modeller hariç). Fotoğrafçılık konusunda henüz yeniyseniz ilk olarak buradan başlamalısınız. Tam otomatik modlar herhangi bir teknik bilgiye sahip olmaksızın bir SLR fotoğraf makinesi kullanmaya başlamanız için tasarlanmıştır. Tam otomatik moda alın ve bırakın kameranız geri kalanını halletsin. Bu durumda kameranız Diyafram, Perde hızı ve ISO gibi Pozlamayı oluşturan üç ayarı sizin için hesaplayacaktır. Önceden kompakt bir kamera kullandıysanız, kompakt kamera diyafram, perde hızı ve ISO ayarlarını yapmanıza izin vermediğinden bu zaten muhtemelen alışkın olduğunuz bir durumdur. Aşağıda kamera çekim modları konusunda açıklamalar ve örnekler bulacaksınız.

DSLR farkı

Benim için bir DSLR fotoğraf makinesi satın almanın iki temel nedeni vardır.

  1. Değiştirilebilir lensler kullanmak,
  2. Kamera ayarlarının tam olarak benim kontrolümde olması.

Son birkaç yıldır hızlı bir gelişim sağlayan aynasız fotoğraf makineleri de bize aynı avantajları sunmaktadır.

DSLR kamera kullanarak diyafram, perde hızı ve ISO değerini dilediğiniz gibi kendiniz belirleyebiliyorsunuz ve bunların her birinin fotoğraflarınız üzerindeki etkilerini öğrenerek fotoğrafın yaratıcı tarafında yer almaya başlıyorsunuz.

Bu bence heyecan verici bir şey, çünkü bu süreç sadece fotoğraf çekmenizi değil, fotoğrafı bilerek çekmeye başlamanızı sağlar.

Tam otomatik pozlama modları

Kameralarda bulunan genel çekim modlarının yanı sıra DSLR fotoğraf makineniz manzara, portre veya spor gibi bazı daha özel tam otomatik modlara da sahiptir. Bu modları kullanmak da oldukça basittir. Bu modları kullandığınızda kameranız standart genel bir ayara uymak yerine, bu konulara uyan özel ayarları seçecektir.

Örneğin, manzara modunu seçerseniz, alan derinliği arttıkça kamera diyaframı kısık bir değere ayarlar. Buradaki varsayımı kadrajdaki her şeyin net olmasının istendiğidir.

Veya spor modunu seçerseniz kamera, eylemi dondurmak istediğiniz varsayımı ile hızlı bir perde hızı belirleyecektir.

Kulağa hoş geliyor değil mi? Fakat sanırım bu tam otomatik modların faydasından çok zararı var. Çünkü, mod kadranını karmaşıklaştırıyor, çok fazla seçenek sunuyor ve oldukça karışık olabiliyor.

Hepsi bu kadar da değil. Bu modların her biri çok kısıtlayıcı geliyor bana. Örneğin, birçok DSLR kamerada tam otomatik modlardan birini kullanıyorsam ISO’yu ayarlayamıyorum. Kamera pozlamayı yanlış yapıyorsa pozlama telafisi uygulayamıyorum. Fotoğraf stilini değiştiremiyorum ya da dahili flaşın kullanılıp kullanılmayacağına karar veremiyorum. Kamera tüm bu kararları benim için veriyor ve benim yapacak bir şeyim kalmıyor. Emin olun yaratıcı bir fotoğrafçıysanız ya da böyle olmak istiyorsanız bundan hoşlanmayacaksınız. Pek çoğumuz bize ne yapmamız gerektiğinin söylenmesinden pek hoşlanmayız öyle değil mi?

Program, Enstantane öncelikli, Diyafram Öncelikli ve Manuel kamera çekim modları (P, S, A, M)

Peki, yukarıdaki paragrafın son kısmındaki soruya cevabınız “Evet” ise bunu nasıl halledeceksin? En kolay ve en iyi yöntem aşağıdaki pozlama modlarını kullanmaktır:

  • “P” Program (otomatik pozlama) modu,
  • “A” Diyafram öncelikli mod,
  • “S” Enstantane öncelikli mod,
  • “M” Manuel Mod.

“P” Program (Otomatik Pozlama) modu

Program modu özellikle yeni başlayanlar için ideal bir moddur. Tıpkı fotoğraf makinesini tam otomatik olarak kullanmak gibidir, ancak fotoğraf makinesinin kararlarını geçersiz kılma imkanı da sağlar. Çoğu kamerada buna ek olarak kamera tarafından seçilen pozlama ayarlarını beğenmediğinizde değiştirmenize izin veren bir “Poz Telafisi” işlevi bulunur.

Örneğin, fotoğraf makineniz 1/250 saniyede (ISO 200’de) f8 değerini ayarladıysa ve siz daha açık bir diyafram istiyorsanız, 1/2000 saniyede f2.8 değerine değiştirmek için poz telafisi özelliğini kullanabilirsiniz. Böylece diyaframı 3 durak (f/5.6, f/4, f/2.8) açmış olursunuz. Pozlama aynı kalır fakat efekti farklı olur, konu öne çıkmış olur.

Ben özellikle son yıllarımda Program modunu fazla kullanmıyorum, ancak bu mod oldukça kullanışlıdır ve gözardı edilmemelidir.

“M” Manuel mod

Kamera çekim modları arasında Manuel mod’u oldukça sık kullanıyorum.
Bu mod ile ilgili detaylı bir yazımı buradan okuyabilirsiniz.

“A” Diyafram öncelikli mod

Diyafram öncelikli modda diyaframı siz seçersiniz ve kamera deklanşör hızını ISO’ya göre otomatik ayarlar. ISO değerini değiştirerek deklanşör hızını dolaylı olarak kontrol edebilirsiniz.

Diyafram önceliğini aşağıdaki çekimler için kullanıyorum:

Manzara çekimi

Manzara fotoğrafçılığı alanında alan derinliği çok önemlidir. Genellikle çerçevenizdeki tüm içeriğin net olmasını istersiniz. Bunu yapmanın en iyi yolu kısık diyafram değeri (f/13, f16 gibi), düşük ISO değeri (yüksek görüntü kalitesi için, örneğin 100) kullanmaktır. Eğer yanımda üçayak (tripod) yoksa ve makinem bana sarsıntı yapmadan elde çekim için yeterli perde hızı vermiyorsa (1/125sn veya daha hızlı), ISO değerini yükseltiyorum.

Kamera çekim modları 1

Manzara çekiyorsanız mutlaka üçayak kullanın, tecrübeyle sabittir.

 

 

Tam otomatik modlardan “Manzara” modu yerine “Diyafram öncelikli mod” kullanmak istemenizin bir kaç nedeni var:

  1. Kamera pozlamayı yanlış yaparsa pozlama telafisini uygulayabilirsiniz.
  2. Alan derinliğini en üst düzeye çıkarmak için hiperfokal odak uzaklığı odaklama tekniğini kullanabilirsiniz. Bu, objektifinizde manuel odaklama moduna geçmeyi ve manzara alan derinliğini en üst düzeye çıkaran noktaya odaklanmayı sağlar.
  3. Çok dar alan derinliği olan manzaralar oluşturmak için açık diyafram kullanabilirsiniz. Size tuhaf mı geldi? Bu teknikle ilginç çalışmalar yaratan fotoğrafçılar var.

Portre çekimi

Portre çekmek için de diyafram öncelikli modu kullanıyorum. Bu, hızlı lenslerle birlikte benim favori tekniğimdir. F1.8 ve f2.8 arasındaki bir diyafram değeri ayarlıyorum, modelin gözlerine odaklanıp portrenin geri kalan kısmının odak dışında kalmasını sağlıyorum. Diyafram önceliğini kullanmanın avantajı, kameranın LCD ekranındaki sonuçlara bakıp, alan derinliği çok fazla veya çok düşükse diyaframı buna göre ayarlayabilmektir.

Kamera çekim modları 1

“S” Enstantane öncelikli mod

Enstantane öncelikli modda perde hızını siz seçersiniz ve fotoğraf makinesi diyaframı ISO’ya göre otomatik ayarlar. ISO değerini değiştirerek diyafram değerini dolaylı olarak kontrol edebilirsiniz.

Sahadayken, özellikle seyahat halindeyken, elde çekim yapıyorsam enstantane önceliğini çok sık kullanıyorum. Bu bana kamera sarsıntısını önleyecek kadar hızlı bir perde hızı ayarlamama izin veriyor ve daha fazla alan derinliğine ihtiyacım olursa yalnızca ISO’yu arttırıyorum ya da Otomatik ISO özelliğini kullanıyorum.

Hareketi bulanıklaştırmak yani hareket hissini oluşturabilmek istediğinizde de enstantane önceliği faydalı oluyor.

Bolca egzersiz yapın

Haydi, şimdi biraz deneme çalışmaları yapalım:

Diyafram önceliği

Bir objektif seçin, fotoğraf makinenizi diyafram öncelikli moda getirin ve lensinizi en geniş diyafram açıklığına ayarlayın (örnek, f/2.8). Bu ayarda fotoğraflar çekin. Konu her şey olabilir, istediğiniz gibi siz belirleyin, başlangıç için portre ve yakın çekimler iyi bir seçimdir.

Konunuz sabit dursun, siz konunuza giderek yaklaşın, her adımınızda bir fotoğraf çekin. Yaklaştıkça arka plana ne oldu?

Şimdi her adımda siz ve nesneniz arka plandan uzaklaşın ve yine çekin, arka plana yine dikkat edin.

Enstantane önceliği

Şimdi enstantane önceliği modunda benzer bir egzersizi deneyin.
Yine konunuza bağlı, burada iki yöntem var:

Birincisinde hızlı bir perde hızı ayarlayarak hareketi dondurmak.
Olivia Bell’in 100 Atlama Fotoğrafı serisine göz atın.
Bu, kendinizi geliştirmek için size ipuçları ve fikirler verecektir.

Diğer yöntem, hareketli şeyleri bulanık hale çevirmek için yavaş bir perde hızı kullanmaktır. Şelalelerin uzun pozlama ile çekilen fotoğrafları, çok fırtınalı ve dalgalı bir deniz kenarında uzun pozlama ile yapılan çekimler bunlara örnektir. Bu gibi çekimlerde fotoğraf makinesi sarsıntısını önlemek için mutlaka üçayak kullanmanız gerekecektir.

Bu teknikleri bir süre deneyin. Amacınız kameranızdaki diyafram ve enstantane öncelikli modları kullanmayı öğrenmek ve diyafram ve/veya enstantane hız ayarını kendiniz belirleyerek makineniz üzerinde kendi kontrolünüzü sağlamaktır.

Işığınız bol olsun.

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.
avatar
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Fatih
Ziyaretçi
Fatih

Selamlar
Web sitenizi çok seviyorum ve paylaştığınız tüm bilgileri kesinlikle okuyorum. Sitenize abone oldum. Açıkça anlamama yardımcı olan detaylı bilgiler veriyorsunuz. Ben 2 yıl önce Nikon D5100 satın aldım ve şimdiye kadar çok fazla fotoğraf çekmemiştim daha doğrusu çekememiştim. Yaşadığım yerde bir kursa gittim küçük bir yer olduğu için çok bir şey öğrenemedim. Açıkçası amatör bir fotoğrafçıyım ve asıl sitenizi bulduktan sonra öğrenmeye başladım. Öncelikle “P” modunda çekim yapmakla başlamak istiyorum. ISO’yu bu fotoğraf makinesiyle manuel olarak ayarlamalımıyım yoksa bunu otomatik iso damı bırakmalıyım? Şu anda manuel olarak değiştiriyorum.

Sezai
Ziyaretçi
Sezai

Selam,
Gerçekten övgüye değer bir iş çıkarıyorsunuz. Yazılarınızı okumaktan büyük zevk alıyorum ..
Bir sorum var –
Otomatik mod bu kadar çok iyi ise o zaman neden ve ne zaman manuel ayarlara geçmek gerekiyor? Aptalca görünebilir ama yine de bu soru üzerine ne zamandır kafa yoruyorum. Bu soruya cevap verirseniz sevinirim.

Sebahattin Demir
Ziyaretçi
Sebahattin Demir

Manuel moda geçmek, ortaya çıkacak görüntünün tüm kontrolünü ele almak içindir.

Otomatik mod, yalnızca pozlamada temel alınan kararları verir, sığ veya derin bir alan derinliğine sahip olmak isteyip istemediğinizi, eğer hareketin durmasını istiyorsanız veya hareket bulanıklığı istiyorsanız bunu bilemez, büyük olasılıkla otomatik mod hareketi dondurmak isteyecektir.

Konunuzu arka plandan izole etmek ve güzel bir bokeh elde etmek istiyorsanız, manuel mod veya en azından diyafram önceliğini kullanmak zorunda kalacaksınız. Otomatik mod, anlık görüntüler oluşturmak için iyidir, ancak iyi fotoğraflar oluşturmak için daha fazla kontrol istersiniz.

O nedenle P modunu pek kullanmıyorum demiştim.
Umarım sorunuza yanıt olmuştur.

Selamlar.

Sezai
Ziyaretçi
Sezai

Haklısınız
Orasını hiç düşünmemiştim.
Teşekkürler.

Sultan
Ziyaretçi
Sultan

Merhaba
Diyafram öncelikli mod kullanarak çok iyi sonuçlar alıyorum. Ama ışık yeterli olmadığında bu modda çekim yaparken makinem birkaç saniye bekliyor ve sonra çekiyor. Resmim çok bulanık çıkıyor. Düşük ışık durumu için en uygun mod nedir. Flaşsız ve tripodlu …
Teşekkürler

Osman Alphan
Ziyaretçi
Osman Alphan

Ben düşük ışıkta, S (Tv) moduna alıyorum ve enstanteneyi düşürebildiğim kadar düşürüyorum, mesela 1/15 gibi… Tabi elin titreşimi ve IS destekli objektif/gövde durumuna göre 1/2 bile yaptığım oluyor… Elbette konunun hareketsiz olduğunu varsaydım… Hareket varsa da bir iki deneme yapıyorum 1/100 – 1/50 arası genellikle sıradan harektlerde işe yarıyor (çocuk vs.) Gerisine karışmıyorum iso otomatikte oluyor… Otomatik iso’yu en fazla 3200 olarak ayarladım… Eğer 3200 iso üstü gerekiyorsa 6400 hatta 12800 yaptığım oluyor… ama 3200 üstü genelde gerekmiyor… Amatörler için bence en iyi çözüm…

Sultan
Ziyaretçi
Sultan

Osman bey bilgiler için sağ olun. dediklerinizi deneyeceğim. otomatik iso demişsiniz onu bilmiyorum bir araştırayım. teşekkürler

ÖZEL MAKALE

Fotoğraf ve Propaganda

Rembrandt - The Anatomy Lesson of Dr Nicolaes Tulp
Günümüz dünyasında görsellik, iletilerin yayılmasındaki en önemli unsurlardan biri olarak, ortak dil oluşturmaya zemin hazırlamaktadır. Görselliğin bu derece ön planda oluşu hiç kuşkusuz etki alanının geniş olması, dikkate değer bulunuluşu, bellekte uzun süre kalması, gerçek oluşu gibi konuları da beraberinde getirmektedir. Fotoğrafın ilk çıktığı yıllarda “gerçeklik” ve “inandırıcılık” gücünden hiç şüphe edilmemekteydi. Dolayısıyla kuşkusuz bir inançlar silsilesi, adeta sosyal bir belgeydi.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Kamusal alanda fotoğraf görgü kuralları

Profesyonel Fotoğrafçı Olmamanın Dayanılmaz Hafifliği

Yolda yürürken Temel'in yolunu hırpani bir adam kesmiş "Allah rızası için, acıyın şu fakire" demiş. Temel, acıklı acıklı adama bakmış "Çok aciyrum sana uşağum" demiş ve yürümeye devam etmiş.

POPÜLER İÇERİKLER

Arthenos | Diyafram nedir, fotoğrafta diyafram ayarları nasıl yapılır, alan derinliği nedir, ISO nedir, perde hızı nedir, doğru pozlama nedir

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyafram nedir?Objektiflerin önüne monte edilmiş, fotoğrafını çekeceğiniz objeden yansıyan ışınların, aynanın veya algılayıcının üzerine ne yoğunlukta düşeceğini belirleyen...
Rembrandt - The Anatomy Lesson of Dr Nicolaes Tulp

Fotoğraf ve Propaganda

Pozlama Ölçüm Modları

Pozlama Ölçüm Modları

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.