Ana Sayfa FOTOĞRAFÇILIK Fotoğrafın Temelleri Lensin En Keskin Noktası Nasıl Bulunur?

Lensin En Keskin Noktası Nasıl Bulunur?

-

Bulanık görüntülerden bıktınız mı? O zaman kullandığınız lensin en keskin noktası‘nı bularak daha keskin görüntülerin nasıl çekileceğini öğrenmenin zamanı gelmiş demektir. Bunu bilmeniz size daha fazla güven verir, zaman kazandırır ve daha iyi fotoğraflar çekmenize yardımcı olur. Fotoğraf çekmekten daha çok zevk almanızı sağlar.

Lensin en keskin noktası nasıl bulunur?

Bu yazıda değineceğimiz konular:

  • Lensimizin en keskin noktasını bulma (daha keskin görüntüler için)
  • Neden Diyafram Öncelikli çekim modu kullanmalı?
  • Her seferinde en keskin görüntüyü elde etmek için bir test gerçekleştirme
  • Objektifinizin keskin noktası ne kadar önemlidir? Farklara dikkat çekeceğiz.

Yukarıdaki saat görüntülerinde sağdaki fotoğraf (f/7.1) daha keskin görünüyor.
Sol alt köşesindeki cetvelin üzerindeki ölçek çizgilerine dikkatlice baktığımızda;

Lensin en keskin noktası nasıl bulunur?

Benim lensimin en keskin noktasında çekildiğinden f/7.1 diyafram ile çektiğim daha keskin, ama f/3.5 diyafram ile çekilen öyle değil.

Önce lensimize bir göz atalım

Biz burada başlangıç olarak giriş seviyesi bir değişken odaklı (zum) lensi kullanacağız. Çoğu kit lenslerin (DSLR gövdeler ile birlikte gelen standart lenslerin) en keskin sonuçları ürettiği noktalar genellikle orta açıklıklardaki Diyafram değerleridir.

Lensin en keskin noktası nasıl bulunur?

 

Objektifinizin orta diyafram açıklığını belirlemek için en açık (f/değer en küçük) ve en kısık (f/değer en büyük) diyafram ayarını bilmelisiniz.

Bu değer objektifinizin kenarında veya ucunda bir yerde yazar şunun gibi görünür; “1: 3.5-5.6”.

Örneğin, benim Nikon 18-55mm zum objektifim böyle görünüyor.

Bunun anlamı şudur; bu objektifimin 18mm odak uzaklığındaki en geniş diyafram açıklığı f/3.5 demektir. En uzak odak uzaklığı olan 55mm’de ise en geniş diyafram değeri f/5.6’dır.

Lenslerin en keskin diyafram değerinin bulunması için kural en geniş diyafram açıklığından iki tam durak (f/stop) kadar kısık değerinin alınmasıdır. Objektifim üzerinde en geniş açıklık f/3.5 olduğuna göre iki tam durak ilerisi f/7.1 olur, ki bu benim objektifimin en keskin diyafram açıklığını verir.

F-Duraklarınızı saymak için aşağıdaki tabloyu kullanabilirsiniz.

Tabi, lensimin en keskin tek noktası bu diyafram açıklığı değil, burada çok kısa da olsa bir ara bölge var. Bu lens ile f/7.1’den f/10’a kadar keskin bir görüntü yakalayabilirsiniz, ben bu aralığa “Lensin tatlı aralığı” diyorum. Objektifinizin bu tatlı aralığını öğrendikten sonra en net görüntüyü elde etmek için kolayca bir test yapabilirsiniz. Testi gerçekleştirmek için “A” Diyafram Öncelikli mod kullanarak çekim yapmanız gerekecektir.

“A” Diyafram öncelikli mod ile kontrolü ele alın

Diyafram öncelikli modda çekim “P” Otomatik moddan daha yaratıcı fotoğraflar çekmeniz için istediğiniz diyafram ayarını seçmenizi sağlar. Diyafram ayarını kontrol ederek keskin bir görüntü elde etmek çok daha kolaydır; çünkü kameranız Perde hızını otomatik olarak seçer, kullanımı kolaydır.

Muhtemelen en net alan derinliği olan fotoğraflar için f/16 ve f/22 gibi kısık diyafram değerleri kullanımının en iyi yöntem olduğunu duymuşsunuzdur. Bu bilgi doğru olsa da, net alan derinliği her zaman keskinlik demek değildir. Lensiniz tatlı aralığında bir diyafram açıklığı seçmek daha keskin görüntüler elde etmenizi sağlar.

Test: Lensin En Keskin Noktası’nın bulunması

Bu testi yapmak sadece birkaç dakikanızı alır. Başlamak için;

  • Kameranızı bir üçayak üzerine yerleştirin,
  • Kadrajınızı ayarlayın (modelinizi, nesnenizi belirleyin)
  • Fotoğraf makinenizi “A” Diyafram Öncelikli moda getirin ve en açık diyafram değerine ayarlayın (benim yukarıdaki lensimde f/3.5)
  • İlk fotoğrafınızı çekin,
  • Kadrajınızı ve zum halkanızı hiç oynatmadan diyaframınızı 1’er durak arttırarak her defasında bir fotoğraf daha çekin.

Benim testimde şu diyafram değerlerinde çekim yaptım: f/3.5, f/5, f/7.1, f/9, f/14, f/20. Toplamda 6 tane fotoğraf çektim.

Siz çekim aralıklarınızı 1 tam durak değil de 1/3 durak arttırarak yapabilirsiniz. Bu durumda çekeceğiniz fotoğraf sayınız 3 kat olacaktır (benim örneğimde 6 yerine 18 fotoğraf çekecektim). Fakat buna bence gerek yok, çünkü 1’er durak aralıklarla çektiğiniz fotoğraflar karar vermeniz için size yeterli veri sağlayacaktır.

Fotoğraflarınızı bilgisayarınıza yükleyin ve yakınlaştırın. Hangi diyafram ayarlarının en net görüntüyü sağladığını net bir şekilde göreceksiniz. Benim fotoğraflarımda f/9 diyafram değeri ile çektiğim fotoğraf en net olanıydı. Aşağıda örneğini göreceksiniz.

Lensin en keskin noktası nasıl bulunur?

Tüm fotoğrafları doğal ışık koşullarında, netleme noktasını hiç bozmadan değişik diyafram değerlerinde çekmiştim. Yukarıda en keskin nokta olan f/9 ile lensimin maksimum açıklığı olan f/20 diyafram değerleri arasındaki farkı görüyorsunuz.

Daha da yakınlaştırırsak:

Lensin en keskin noktası nasıl bulunur?

Sarı giyeceğin dokularına veya arkadaki saatin yazısına bakarsanız f/9 ile çekilmiş olan daha net görünüyor, f/20 ile çekilmiş olanda ışık saçılması (diffraction) etkisinden dolayı netlik kaybolmuş.

Doğal ışık altında çekime bayılıyorum.
Daha düşük ışık koşullarında daha net görüntüler yakalamayı öğrenerek çektiğim fotoğraflardan daha çok daha mutlu olmaya başladım.

En güzel fotoğraflarınızı çekmeye başlayın

Artık lensin tatlı noktasını bildiğinize göre uygulama zamanı.
Umarım sonuçlarından memnun kalırsınız!

En net kareleri yakalamak için ipuçları:

  • Diyafram Öncelikli modda çekim yapın,
  • Orta ayarda bir diyafram seçin (yukarıda öğrenmiştik),
  • Kameranın sarsıntısını azaltmak için bir üçayak ve bir kablolu/kablosuz deklanşör tetikleyici (veya varsa makinenizde “Pozlama Gecikme Modu“nu) kullanın,
  • Keskinlik özellikle önemli olduğunda lensin tatlı aralığında bir dizi çekim yapın
    Fakat burada durmayın. Diyafram öncelikli modda diyafram ayarlarıyla oynamaya devam edin. Keskin olan görüntüler elde etmek harika, ancak alan derinliği gibi konuları da unutmayın, özellikle manzara fotoğrafı çekiyorsanız.

Özet

Daha net görüntüler almak için diyaframı olabildiğince kısmak doğru bir yöntem değildir. Her objektifin en keskin olduğu bir diyafram açıklığı vardır.

Eğer objektifiniz değişken odaklı yani zum lens (örneğin 16-35mm gibi) ise lensin en keskin noktası için yalnızca diyafram değeri yeterli değildir, odak uzaklığı da ayrı bir etkendir. Başka bir deyişle; elinizde bir 16-35mm f/4 zum lens varsa; “Bu lensin en keskin noktası, f/8 ile f/11 diyafram açıklığıdır” diyemezsiniz, daha doğrusu bu tek başına doğru değildir. Bu lenslerden en net sonuçlar alabilmek için odak uzaklığının da 18-24mm arasında olması gerekir. Bu da bir başka yazı konumuz olsun.

Diyafram ve alan derinliği hakkında daha fazla bilgiyi burada bulabilirsiniz.

Sizin de paylaşmak istediğiniz güzel püf noktaları var mı?
Lütfen bunu aşağıdaki “Yorum yaz” kısmından bizlerle paylaşın.

Işığınız bol olsun.

İlişkili İçerikler

Yemek Fotoğrafçılığı ve Kompozisyon

İyi yemek fotoğraflarına takıntılı mısınız? İnstagram, Pinterest ve diğer benzeri uygulamalarda ve internet sitelerinde yemek fotoğrafları araştırmak ve öğrenmek için saatlerinizi harcıyor musunuz? Eğer öyleyse siz de benim gibisiniz. Günümün çoğu yemek düşünerek, pişirerek ve fotoğraflayarak geçiyor.

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Still Life fotoğrafçılığı alanındaki uğraşılarınızda her şey elinizin altında ve kontrolünüzdedir. An'ı yakalamak yerine, hareketsiz bir konudan bir görüntü yaratıyorsunuz. Tamamen sizin eseriniz olan, hayalinizdeki bir sahnenin "fotoğrafını yapıyorsunuz"; öznesinden arka planına, ortam ışığından yapay pencere aydınlatmasına kadar. Konunuzun cansız nesneler olması nedeniyle, acele etmenize gerek yok, aydınlatmanızı hassaslaştırmak ve kompozisyonunuzla değişik denemeler yapmak için bolca zaman ayırabiliyorsunuz.

Ortam ışığını flaş ile dengeleme

Bir süredir Flaşlar ve Flaşla çekim teknikleri konularında değişik makaleler yayınlıyoruz. Bu yazılarımızda, ışığın boyutu hakkında bir fikrimiz oluştu. Işık kaynağı ile özne ve arkaplan arasındaki mesafe değiştiğinde ne olacağını artık biliyoruz. Artık yavaş yavaş flaşlı fotoğrafçılığın bazı pratik yönlerine eğilmenin zamanı geldi. İlk olarak, ortam ışığını flaşla dengelemekten başlamaya ne dersiniz?

Burada yazılanları kendiniz evinizde deneyimlemek istiyor ancak bu yazıdaki gibi ışık koşulları bulamıyorsanız endişelenmeyin, şöyle yapın. Çekeceğiniz sahneyi matris ölçüm moduyla ölçün, ardından bir veya iki durak düşük pozlayarak çekim yapın.

Flaş TTL modundayken Çekim Modu ve Enstantanenin önemi

Covit-19 sıkıntısı nedeniyle zorunlu olarak evlerimize kapandık. Ne zaman tam olarak biteceğini tahmin edemediğimiz, çok önemli bir kısmı evde geçen bu süreçte, ben de flaş kullanımı konusuna yoğunlaşmaya karar verdim ve bir süredir bu konularda yazıyorum.

Bu yazımda, düşük ışıklı ortamlarda flaşlı çekimlerde neden "M" Manuel çekim modunu kullandığımı ve konu hareketli olursa "Arka perde senkronizasyonu" ve "Ön perde senkronizasyonu" etkilerini örneklerle açıklamaya çalışıyorum.

E-POSTA ABONELİĞİ

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
21 Yorum
Eskiler
En yeniler Beğenilenler
Satır içi geribildirimler
Bütün yorumları göster
Redbhat

Harika bir yazı. Webde ki en anlaşılır dil.

Numan Göktaş

Gayet güzel ve anlaşılır bir yazı olmuş.

Efe

Harika bir yazı olmuş. Elinize sağlık. Keskinlik konusunda nerelerde hata yaptığımı sayenizde farkettim 🙂

Ali Kemal Birinci

Merhaba, Nikon 810. lens 24-70’de otofocus sorunu yaşıyorum. AF-C, AF-S hangisi ile çekersem çekeyim, netlik odaklandığım kişinin arkasındaki kişiye gidiyor. Odaklandım kişi arkasında bir kafa yoksa net, bir kare sonra odaklandığım kişinin arkasına bir kafa girdiğinde netlik o kafaya gidiyor… Her şeyi denetim ama sorunu çözemedim. Yardımcı olursanız, beni mutlu edersiniz. Teşekkürler

Harun SAĞSÖZ

Emeğinize, elinize sağlık.

Çetin Yalçın

Elinize sağlık, çok açık ve anlaşılır anlatım, teşekkürler.

Çetin Yalçın

Sebahattin bey merhaba, blogunuzu yeni keşfettim ve değerli bir hazine bulduğumu düşünüyorum. Uzun pozlama fotoğraflar benim de favorim. Pek çok deneme yaptım, hoşuma giden bir kaç fotoğraf elde ettim, ama sizin makalenizi okuyunca dikkatimden kaçan püf noktalarını gördüm. Şu anda ekranımda 6 sekmede farklı makaleleriniz açık birini okurken yeni bir konu görüyorum… Sanırım önümüzdeki günlerde sizin yazılarınızla bir hayli zaman geçireceğim. Özenli çalışmanız ve paylaşımınız için çok teşekkür ediyorum. Okuduklarımla ilgili kafama bir sürü soru geliyor, ama yorumları da okumadan sormak istemiyorum belki aynı konular konuşulmuş olabilir. Selam ve saygılar.

banu mutluay

Merhaba
Sitenize bayıldım.Bilgilerinizi bizimle paylaştıgınız için teşekkür ederim.
Ben panografik fotograf çekmeyi çok seviyorum.Ve o yüzden manuel de çalışıyorum.Yukarda diyefram agırlıklı tercih etmemizi söylüyorsunuz.Manuelde en kesik foto nasıl elde edebilirim.Önce diyaframda ölçüm yapıp enstantane belirleyip mi manuele dönmem gerekir.Şimdiden teşekkür ederim.saygılar.

banu mutluay

Sabahattin Bey ilginiz için çok teşekkür ederim.Saygılar sevgiler.

Nuran

Merhaba, you tube kanalınız var mı?

Bülent Erol
Makale Değerlendirme :
     

Fotografın keskinliği konusundaki yukarıdaki bilgiler mükemmel olmuş. Bilinen bu gerçeklerle fotograftaki keskinlik doruk noktasına ulaşabilir. Mükemmel keskinlik son noktamıdır?
Ben senelerdir portre fotografları çekerim.Beni çok keskin kareler içine çekmeyebilir. İçine biraz gren, biraz netsizlik katmak gerektiğine inanırım.
Bu yorumum keskinlikle pek alakalı olmasada bir görüş, bir fikir ve punktumu elde etmede bir yoldur.
Başarılar dost selamlar…

Manşet

Sony a7c

Yeni Sony A7C ve 28-60mm f/4-5.6

Sony son zamanlarda Youtube için video çekenlere yöneldi. ZV1'den sonra şimdi de A7C geldi.

Sony'nin basın açıklamasında geçenler ve yorumlarımı aşağıda özetledim. Bu arada Sony'nin basın açıklamasında tam 29 (yazıyla yirmidokuz) alt açıklama var. Yani tam 29 kere iddialarını açıklama ihtiyacı hissetmişler.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Beni şu an kullandığım kameradan neler vazgeçirebilir?

Beni şu an kullandığım kameradan neler vazgeçirebilir?

Her alanda olduğu gibi kamera teknolojisindeki ilerleme de devam edecek, bunu durduramazsınız. Buna inovasyon deniyor. Buna benzer şeyleri 10 yıl önce başka fotoğrafçılardan da duyuyorduk. "Ne var sanki" diyorlardı, "elimdeki kamera bana babamdan kaldı, hala çekiyorum". Eğer kamera üreticileri onları dinlemiş olsaydı, bizler hala 12 MP kameralarla çekim yapıyor olacaktık ve yanımızda büyük ve ağır kamera çantaları taşıyor olacaktık.

Ben bu ilerlemeler konusunda şahsen çok heyecanlıyım.

POPÜLER İÇERİKLER

Bir fotoğraf yarışmasının analizi - 1

Bir fotoğraf yarışmasının analizi

Bu kez sizinle sohbetimi yarışmalar konusu üzerine yapmak istiyorum. Niçin? Diye sorabilirsiniz, açıklayayım… Her yarışmacı yarışmalara, uygun ve iyi olduğuna inandığı fotoğrafıyla katılmakta; kaybettiğinde haksızlık yaşadığına inanmakta, hatayı nerede yaptığını bilememekte, jürinin aradığını öğrenememektedir.
21
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x