BLOG

“NASIL GÖRDÜĞÜNÜZÜ DEĞİŞTİRİN, NASIL DEĞİŞTİĞİNİ GÖRÜN.”

Kocaman dünyadan küçücük cebe sığdırılmış fotoğraflar

Eylül 2019 sonunda “Cebimdeki Fotoğraflar” diyerek cep telefonu ile çektiğim fotoğrafların sergisini açtığımdan bahsetmiştim. Sergi açılış videosunu Cem İnam kamerasından buradan izleyebilirsiniz.

Beyhan Hocanın yazının bir kitap önsözünden fazlası olduğunu gördüm. Bu da bende bloğumuzda paylaşma arzusunu alevlendirdi. Yazıyı düzenlememek adına lütfen bana yapılan övgü kısımlarını atlayarak telefon fotoğrafları eşliğinde okumanızı rica ediyorum. Sokak fotoğrafçılığına ışık tutan güzel bilgiler var.

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Mustafa Eser

Mersin Fotoğraf Derneği (MFD) Yönetim Kurulu Üyeliği ve Başkanlığı, Mersin OLBA Fotoğraf Derneği Kurucu Başkanlığı, TFSF Denetim Kurulu Üyeliği görevlerinde bulunmuş olan usta foto-grafçı Mustafa Eser, yaptığı 4 önemli kitapla, gönüllü emeğin hangi düzeyinde yerini aldığını somut şekilde ortaya koymuştur.

Laf kalabalığı yok, ahkâm kesmek yok, yalın ve saygılı bir dinleyici, mütevazı bir kişilik, gönüllü çaba; hepsi bu.

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Uğur Kavas

İsimsiz kahramanlar, yani kalabalıklar tarafından fazlaca bilinmeyen/tanınmayan, ama içinde yaşadıkları topluma, insanlığa sessiz sedasız katkı veren insanlar. Hayatın diğer alanlarında ne kadar önemliyse, foto-grafta da o kadar önemlidir böyle şahsiyetler.

Usta bir foto-grafçı, titiz bir arşivci ve araştırmacı olan Uğur Kavas, popüler alandan uzak, yıllarını foto-graf arkeolojisi yaparak, yitip gitmek üzere olan son derece değerli dokümanı su yüzüne çıkartıyor, binbir zahmetle kitaplaştırıp foto-graf dünyamıza ve sonraki kuşaklara armağan ediyor.

Doku

Sevgili Yekta’nın fotoğrafını görünce birçok özelliğiyle dikkatinizi çekip takdir ettiğinizi hisseder gibiyim;

- Ne kadar yaratıcı?
- Bu kadrajı nasıl çekmiş?
- Fotoğrafçının bakış açısı fotoğrafı götürmüş,
- Her taraf tarih,
- Karanlık ama anlaşılır, low-key/düşük anahtar ışığı tarzının güçlü bir örneği,
- Çok sade ama bir o kadar da etkileyici…
gibi çeşitli tanımlamalar yaptığınızı ve duygusal etki yaşadığınızı düşünüyorum.

Tesadüfün getirdiği proje; Rahvan Atçılık ve Yarışları

2015 yılının Ekim sonunda yazdan kalan bir günde Urla’da dolaşırken demir atölyesinde çalışan bir ustanın fotoğrafını çektim. Ve akabinde sohbete başladık. Atölyenin duvarında asılı duran at fotoğraflarını sorduğumda bana büyük bir hevesle “Rahvan At ve Yarışlarını” anlatmaya başladı. Oldukça ilgimi çekmiş ve kendime “Nasıl yaparım?” diye sormaya başlamıştım.

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Kadir Ekinci

Üzerinde hayat bulduğumuz, düşünen insan ve birey olarak varlık inşa etmeye çalıştığımız, dedelerimizin, onların dedesinin ve onların da atalarının yaşadığı bu güzel diyarda, foto-graf alanında nitelikli çabalara imza atmaya çalışan, kültür-sanat hayatımıza zenginlik katmak için ömür tüketen isimsiz kahramanlardan biri de Kadir Ekinci’dir.

Katmanlar

Fotoğraf bir yüzey sanatıdır. Sayısallaşma öncesi fiziksel araçlar kullanılarak yaşamdan ya da doğadan enstantaneleri tespit edip, kimyasalların yardımıyla önce ton ve ardından renk kullanılarak, kart üzerinde görsel olarak geleceğe aktarma işi idi.

Günümüzde ise görüntüyü toplayan ışık ve mercek gibi fiziksel araçlar değişmemiş ama sayısal teknolojinin kullanılmasıyla, görüntünün kart üzerine tespitini yapan kimyasal yapıdan uzaklaşılarak, ekran kullanılmaya başlanmıştır.

Fotoğrafın mütevazi ustası; Cafer Tayyar Türkmen

"…Eskiden fotoğrafçı usta-çırak metoduyla yetişirdi. Bir de benim gibi kendiliğinden fotoğrafa yönelmiş ve fotoğrafı kendi gücüyle başarmış ya da başarmak isteyen kişiler vardı."
- Cafer Tayyar Türkmen

Cafer Türkmen’in fotoğraflarına baktığınızda “Ara Güler’in fotoğrafı mı acaba?” diyebilirsiniz. Cafer Türkmen ve Ara Güler hemen hemen aynı dönemlerde yaşamış, İstanbul başta olmak üzere Anadolu’yu karış karış dolaşıp fotoğraflamışlar. Ara meşhur olmuş, Cafer bilenlerinin, tanıyanlarının meşhuru olmuş.

Sanata ve Foto-grafa dair bir söyleşi kitabının arka kapağındaki notlar

Olmayan şeyi satınalabilmemiz için, bizim bilinç geliştirmemiz... Bunun gerçekleşebilmesi için de bizim bilincimizin üzerinde, bizim farkedemeyeceğimiz çeşitli çalışmalar yapılması gerekir. Farklı alanların uzmanlarının elbirliğiyle hazırladığı ve hayata geçirdiği projelerdir bunlar. İşte böyle projelerin ana konularından biri de sanat pazarıdır. Yani, kültür pazarının en büyük reyonu olan sanat pazarı.

Zonguldak yöresinde yaşayan insan hazineleri

Bu kıymetli kitabın oluşmasında emeği geçen, rolü bulunan herkesi, çok ciddi bir kültür-sanat eserinin oluşmasındaki katkılarından ötürü tebrik ediyoruz. İçeriğinde barındırdığı hazineden dolayı, basılı bir eser olarak bu kitabın bizatihi kendisinin sonraki kuşaklara bırakılmış başlıbaşına bir hazine olduğunun altını çizmek isteriz.

Fotoğraf Çekenler Daha Mutlu Oluyor

Fotoğrafçılar mutlu insanlar. Bunu ben demiyorum, Amerikan Kişilik ve Sosyal Psikoloji Dergisi tarafından yayımlanmış kapsamlı bir çalışma söylüyor. "Fotoğraf çekin, her şeyden daha fazla keyif alacaksınız" diyor.

Manşet

Çileğin başına gelenler

Çileğin başına gelenler

Bir süredir yapay ışıkla ilgili fotoğraf teknikleri hakkında Sebahattin güzel ve faydalı yazılar yayınlıyor. Herbirini birkaç kere okudum. Flaş ya da yapay ışıkla fotoğraf çekmeye direnç gösteren bir yanım olduğunu daha önce bir yerlerde belirtmiştim. Ancak Sebahattin ile düşüp kalkarsan bir şekilde bulaşıyor. Tam bu anda itirafta bulunayım. Aramızda kalsın olur mu: Yapay ışık kullanmak çok da kötü bir şey değilmiş. Bir kere renkler doğru “Kelvin” değeriyle elde ediliyor. Kontrol tamamen sizin elinizde. Photoshop da öyle yapsam böyle yapsam diye dert etmiyorsunuz.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Hatıralar Tekrar Yaşanmayacak

Hatıralar Tekrar Yaşanmayacak

Bu yazı vesilesiyle kendime ara ara sorduğum “Bu fotoğrafları neden çekiyorum?” sorusu yerini “Fotoğrafa ilgim ne zaman başladı?” sorusuna bıraktı. Böylece bir tür oto-psikanaliz süreci yaşadım. Dimağımda yürüttüğüm arkeolojik kazıda tabaka tabaka aşağı inip, tasnif işlemleri yaptıktan sonra (arada şahsi tarihimde yeni objeler, metinler de keşfederek) altı yaşlarımdaki bir an(ı)da aradığım yanıtı buldum.

Bu kategorideki Popüler İçerikler

Arthenos | Sokak fotoğrafçılığı nedir? lens seçimi, gövde seçimi, sokak ve insan, en iyi sokak fotoğrafları, nasıl yapılır, en iyi sokak fotoğrafçıları

Sokak Fotoğrafçılığı, En Zoru Neyi Arayacağımıza Karar Vermek

Benim için sokak fotoğrafçılığı, bizleri, insan hayatını belgeliyor. Renkli mi veya siyah-beyaz mı hiç önemi yok. Açık hava fotoğrafçılığı da denilen sokak fotoğrafçılığı, insanlığın...

Körlük

Fotoğrafın sahibi 70-300 objektif ile yıllarca makro fotoğraf çekti. Bu takdire şayan fotoğrafta onlardan birisidir. Bende de o objektif vardı, ilk elden çıkardığım o oldu. Niye mi? İyi fotoğraflar çekemedim de ondan sattım.

Ama İlker Güneysu çekti! Ben niçin çekememiş olabilirim? Kör olmalıyım değil mi? Evet!

Aynı donanımla bir kişi harikalar yaratırken, diğeri başarısız oluyorsa sorun donanımda değil, beceremeyendedir.

Bebek Hoplatma Sahili

Corona Virüs salgınının neredeyse bütün dünyayı şiddetle tehdit ettiği, o yüzden çok ciddi tedbirlerin alındığı günlerde (Mart 2020) çok değerli bir foto-grafçı dosttan harika kitap/albüm aldık. İnsanların hat safhada tedirgin olduğu bu kaotik ortamda bize ulaşan kıymetli eser nedeniyle Gül Ezen’e teşekkür ediyoruz.

Bir saat neden 100 dakika değil?

Zamanı uzun göstermek istediğimizde “Koskoca altmış dakika, bitirirsin bu işi” diyoruz. İşimize gelmediğinde de “Ne olacak canım bir saat bekleyiver” demekten gocunmuyoruz. Algıya oynamak çoğu zaman karşılığını buluyor. Çok fazla kullanmamaya çalışsak da biz yöneticilerin yardımcısı bir olgudur.

Nicolas Cage’in “60 saniye” adında bir filmi var. Lüks araba soyguncusu olan Cage bir arabayı ele geçirme süresini bir dakika değil de “60” saniye olarak tanımlıyor yapımcı.

Mogadişu’nun muhtarı fotoğrafçı, Dan Eldon

Dün akşam (14 Nisan 2020 Salı) TV kanalları arasında gezintiye çıkmışken bir tanesinde silahlı militanların olduğu iki aracın arasında elinde fotoğraf makinasıyla yürüyen bir gencin olduğu sahneler akıp gitmeye başladı. Durdum. Hemen filmin açıklamasına baktım. Bir biyografi filmiydi. Sahneler akıp gitmeye devam ediyordu…

Özcan Yaman ile fotoğraf üzerine söyleşi

"Tarz geliştirmenin en önemli unsuru felsefe sosyoloji gibi alanlarla ya da sanat kültürünü geliştirmeyle ilgili olduğunu düşünüyorum. Teknikle olan bağım elimdeki makinanın özelliklerinden çok çekim öncesi sorduğum “Neden çekiyorum?” ve “Nasıl çekmeliyim?” sorularıma verdiğim yanıtlar oluyor. Hangi alanda olursa olsun (Belgesel, Basın ya da kavramsal) tekniği buna uyguluyorum. Çok pahalı ya da marifetli makinelerin benim için yani tarzımı ortaya koymada bir anlamı yok."

Özcan Yaman

İnsanı Fotoğraflamak – Photoshop

Toplumda fotoğraf anlayışında bir algı vardır; iyi bir fotoğraf gördüklerinde ilk gelen soru “fotoşop mu?” olur. Zanneder ki "fotoşop" isimli sihirli bir değnek var, bir dokunuşta fotoğraf peri masalına dönüşüyor.

Fotoğrafçının zihninde şekillenen unsur ve becerisi en büyük katkıyı sağlar. İyi tasarlanamamış, kompozisyonu iyi seçilememiş, kamera ayarları iyi yapılamamış bir fotoğrafı, salt photoshop işlemiyle iyi yapmak mümkün değildir.

Corona Günlerinde Fotoğrafta “Soyut” Denemesi

Covid-19’u fırsat bilip yaptığım okumaların üzerinden geçmeye başlamıştım. Bu arada kendime de şunu soruyorum; "Hatırı sayılı bilgi birikimin oldu. Bunu fotoğrafla nasıl ifade edersin?" Fotoğrafı zihnimde oluşturmak beş günümü aldı. İki gün de fotoğrafta yer alan deniz atını nasıl dik tutacağımı düşünmek durumunda kaldım. Neyse ki biraz sakız ve bir yorgan iğnesi bu sorunu çözmeme vesile oldu.

İnsanı Fotoğraflamak – Yaratıcılık

Sevgili arkadaşım İsmail Ödüm’ün kırsal yaşamı, Anadolu kadınını betimleyen bu fotoğrafı hiç aklımdan çıkmaz; yaratıcılığın, hayalin, düşünülen bir kompozisyonun hayata geçirilmesi olarak kabul ederim ben bu fotoğrafı.

Öyle “rastladım da çektim” olmaz bu fotoğraf, ardında hayal dünyasında şekillenmiş, en ince ayrıntısına kadar düşünülmüş ve kafada bitirilmiş büyük bir kurgu olmalı. Takdiri hak eden bir kare…

Selam; düşünen, özgün eser üretenlere gitsin…

Gölgelerin Dili (Fotoğraf ve Yorum)

Hakkı Özdal ‘‘Bir sanat dalı başka bir saat dalının platosu olabilir’’ demişti. Bazen fotoğraflarımızı çekerken bir öykü veya şiir öncülük eder, bazen bir fotoğraf bir öyküye veya şiire öncülük edebilir. Hatta bir fotoğraf bir ressama ilham kaynağı olabilir. Üreten ve paylaşan sanatçı bir başka sanat alanıyla birleşince mutlu olur her halde. Ben de mutlu oldum.

Mentawai – Yağmur Ormanı Bekçileri

Fotoğrafa başladığım ilk zamanlarda alanımı bulmanın önemli olduğunu fark ettim ve kendimi belgesel fotoğraf alanında daha iyi ifade edebileceğimi anladım. Fotoğraf makinesi ile sadece görüneni değil o görünen gerçeğin arkasındaki asıl hakikati arama çabalarım doğrultusunda yolum Hint Okyanusu’nda Endonezya’ya bağlı Siberut Adasındaki Mentawai Kabilesi ile kesişti.

İnsanı Fotoğraflamak – Hangi objektif

“İnsanı Fotoğraflamak” konusunda bir başyapıt gördüğümü ve takdirimi itiraf etmeliyim.

Model ile güçlü iletişim, ustalıkla ışık kullanımı, gürültü/nois sorunu olmayan bir kamera, tüm dokusuyla göz kamaştıran bir cilt ve pırıl pırıl gözlere sahip ama fondan ayrılmış ve doku kaybına yol açılmamış bu fotoğraf büyük bir beceri ve sanatın yansıması olarak karşımda duruyor.

Bu fotoğrafı Lore Inofa yapabilirdi ve yapmış…
Selam işini en iyi yapanlara gitsin…

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.