Fotoğrafçılığınızı geliştirmek istiyorsanız Fotoğraf Yarışması fikri bunun için harika bir yoldur. Fotoğrafçılık uğruna fotoğraf çekmek çok eğlenceli olsa da, bazen bir yarışmaya katılarak, eserinizin uzman bir jüri tarafından görülmesini sağlamak bile bir fotoğrafçı olarak çıtanızı biraz daha yükseltmenize yardımcı olabilir.
Okumak biraz sıkıcı olsa da katılmak istediğiniz yarışmaya girme koşullarını, girip girmeyeceğinizi ve yarışmanın nasıl yapılacağını detaylıca öğrenmek gerekir.
Bu konuyu iyi anlamakta fayda var. Her yarışmada farklı birtakım kurallar olabiliyor. Bir keresinde katılmış olduğum yarışmaların birinde, yarışmayı düzenleyen grubun, ödüle layık gördükleri fotoğrafları ve hatta seçilmeyen bazı fotoğrafları istedikleri yerlerde kullandıklarına şahit oldum. Katılımcıların fotoğraflarının, fotoğraf sahibinin onayı olmadan istedikleri şekilde paylaşılacağı yarışma kurallarında yazmıyordu. Ama bunun aksi de yazmıyordu. Bu fotoğrafların her yerde görünmeye başlamasıyla bir çok fotoğrafçı bu duruma çok kızdı tabi. O nedenle, bu konu sizin için önemliyse, ki bence önemli olmalı, bu kuralı mutlaka araştırın ve emin olun.
Bu, kazabileceğiniz bir yarışmayı kaybetmeniz anlamına gelebilir. Örneğin en fazla 3 adet fotoğraf gönderebileceğiniz bir yarışmaya 3’ten fazla fotoğraf gönderirseniz, gönderdiğiniz bu fotoğraflardan bir tanesi ödüle layık görülse bile, sırf bu kurala uymadığınızdan diskalifiye olabilirsiniz. Kaç adet fotoğraf gönderebileceğinizi iyice anlamak için fotoğraf yarışmasının kurallarını dikkatlice okuyun, ne zaman katılmanız gerektiğini, hangi formatta ve hangi ölçülerde istediklerini vs. belirleyin ve bu yönergelere uyun. Aksi durumda zamanınızı boşa harcamış olabilirsiniz!
Bir sonraki önemli ipucumuz; temaya bağlı kalmak. Bu biraz sübjektif olabiliyor. Çünkü önceden bir tema ile belirlenmiş bir fotoğrafta bence alakasız olan bir obje, durum, renk veya his, bir başkası için temayı çağrıştırıyor olabilir.
O nedenle, genellikle yaratıcılığın ve tema uygunlukların yorumlanması için bir odada toplanan jüri, fotoğrafta temadan sapıldığına dair karar vereceği çok şey bulabilir. O nedenle temaya bağlı kalmak en iyi yoldur.
Arşiviniz genişse yarışmanın “temasına” uyan bir eserinizi bulmak her zaman mümkündür. Katılmaya karar verirsem böyle durumlarda rekabeti de aklımda tutarak temaya uygun yeni bir şeyler çekmek isterim, böylece şansımı arttırabiliyorum. Bu şekilde daha iyi sonuçlar almakla kalmayıp, daha da önemlisi yeni fotoğraflar çekiyorum ve bunu yaparken fotoğrafçılıkla ilgili yeni daha fazla şey öğrenme fırsatı yakalıyorum.
Çekim yapmadan önce biraz mantıklı düşünür ve araştırma yaparsanız çok güzel fikirler bulabilir, bir fotoğraf yarışması kazanma şansınızı böylece arttırabilirsiniz.
Yarışma her yıl düzenli yapılıyorsa geçen yıl kazananlara bakın, bunları kopyalamak istemezsiniz elbette, ama bunlar size iyi görüntü türleri hakkında bazı ipuçları verebilirler.
Yarışma bir organizasyon tarafından yönetiliyorsa ya da büyük bir sponsora sahipse, bu da aradıkları fotoğraf türünü söyleyebildiği için kafanızda bir şeyler oluşmasına yardımcı olabilir.
Son olarak, jürinin isimleri yayınlanırsa onların çalışmalarını tanımak için kendinize biraz zaman ayırın. Ne tarz bir iş yaptıklarını, ne tür bir kompozisyonu takdir edecekleri konusunda fikir edinmeye çalışın.
Yarışma belli bir temaya sahipse bazen harika bir çekim ile bir klişe arasında ince bir çizgi olabilir. Jürinin seçim sürecinde binlerce fotoğrafı görüntüleyeceğini ve sizin fotoğrafınızı da diğerlerininki gibi onların radarına girememesinin doğal olacağını unutmayın.
Herkesin bu tema için neler düşünebileceğini tahmin etmeye çalışın, siz bunlardan farklı neler üretebileceğinize kafa yorun ve bu şekilde fotoğraflar türetin, kendinizden de bir şeyler katmayı deneyin. Bunu söylemek kolay elbette. Bu deneyimle gelen bir yetenektir, ancak öğrenmeye de değerdir.
Zorlayıcı konuları, çarpıcı renkleri, alışılmadık ama güçlü kompozisyonu seçerek öne çıkın ve dikkat çekin. Kompozisyon kuralları hakkındaki öğrendiklerinizi gösterme zamanı, ancak artık çok iyi biliyorsunuz ki bu kurallar gerekirse kırmak içindir, kırmaktan korkmayın. Bazen aynı kareyi çok değişik bir açıdan çekmek bile çok büyük bir fark yaratabilir, unutmayın.
Fotoğraf yarışmalarına katılan eserlerde görülen en büyük yanlışlardan biri fotoğrafçının çerçevesinin her bölümünde dikkat etmediği karışıklık yaratan unsurlar, arka planlar, ön planlar, renkler vb. görüntülerdir.
Hikayeyi fotoğrafınızla anlatın, duyguları olan insanlara odaklanın, görüntüye bakanlara bir tür tepki veren ve bakış atan bir şeyler olsun fotoğrafınızda.
Teknik olarak harika ama ‘ruhsuz’ fotoğraflar jürileri çok fazla etkilemeyecektir, biraz daha fazla şeyler istemek zorunda bırakacaktır onları. ‘Teknik açıdan mükemmel’ ile teknik açıdan daha az mükemmel ama izleyicisine çok şey anlatan, onlarla bütünleşen fotoğraflar jürinin dikkatini hemen çekecektir.
Kazandınız mı?
Başarınızın üzerine yeni bir başarı daha inşa edin ve başka birine daha katılın.
Kazanamadınız mı?
Tekrar deneyin! Bir fotoğraf yarışması kazanamama kötü hissi zamanla kaybolur, ancak yarışmalar süresince öğrendiğiniz dersler sonsuza dek sizinle ve size sadık kalır.
Diyelim ki katılacağınız yarışma koşullarının arasında şöyle bir kurala rastladınız:
Bunun nasıl yapılacağına birlikte bakalım. Ben bu işlemler için Lightroom kullanıyorum, o nedenle örneklerim bu uygulama üzerinden olacak.
Öncelikle fotoğrafımızı Lightroom’da açıyoruz, gerekli düzenlemeleri bitirdikten sonra “File > Export” (Dosya > Dışa aktar) seçiyoruz. Aşağıdaki gibi bir ekran gelecektir. Ekrandaki bilgileri aşağıdaki gibi giriyoruz:
Bu şekilde dosyanızı kaydettiğinizde yukarıdaki yarışma koşullarını sağlayan bir fotoğrafınız olacaktır.
Bu işlemi çevrimiçi yapan siteler de mevcut. Elinizde hiçbir uygulama yoksa bu sitelere fotoğraflarınızı yüklediğinizde, istediğiniz özelliklere göre size çıktı üretiyorlar. Ben kullanmadım.
Siz hiç bir fotoğraf yarışmasına girdiniz mi? Nasıl gitti? Fotoğraf yarışmalarını kazanma şanslarını artırmak isteyenler için yukarıdakilere nasıl bir ipucu eklemek istersiniz? “Yorum yaz” kısmından bizimle paylaşır mısınız?
Işığınız bol olsun.
Biz “fotoğrafa baktım, fotoğrafı izledim, seyrettim” demeyiz, yaptığımıza “fotoğraf okuma” deriz. Çünkü fotoğraf bir şeyler…
Festivalin her etkinliğinde tek te bahsetmenin güçlüğünü ve uzun olacağını takdir edersiniz. FEFSAD instagram sayfasında…
Ancak Adams’ın yöntemini uygulamak için çok iyi karanlık odacı olmak gerekiyordu. Günümüzde telefonla şipşak fotoğrafları…
Kitap, hakikaten incelemeye değer bilgilerle donanmış. Görsel Kültür sürecinde ortaya çıkan çeşitli yaklaşımların yanında, temel…
Dünya öylece dururmuş, fotoğrafçı türlü türlü görürmüş. Her bakışta kendinden bir şeyler vardır, Hüseyin usta,…
Yorumlar
Abi büyük bir yarama parmak bastın... Daha önce Çaykur'un düzenlediği bir yarışmaya katılmıştım, o yarışmadan sonra çok yarışmaya katılmak istememe rağmen, fotoğraf yarışmalarındaki aşağıdaki şu şart(lar)ın bir türlü nasıl yapılacağını bulamadım, bu yüzden de bir sürü yarışmaya kızarak/üzülerek katılamadım, çünkü aşağıdaki şartları onlarca program denememe rağmen nasıl yapılacağını anlamadım/bulamadım... işte o şartlar:
"Yarışmaya katılacak fotoğraflar, jpg/jpeg formatında, 150-300 dpi çözünürlükte, 8-12 sıkıştırma
kalitesinde kaydedilmeli ve dosyaların boyutları 1 Mb'den az olmamalı, 4 Mb’yi de geçmemelidir."
Yani fotoğrafın 4 Mb'yi aşmaması ayrı bir sorun, hadi onu kalite/çözünürlük kaybı ile başardık diyelim; ki başka nasıl 4 Mb altında olur?
ikincisi 150-300 dpi nedir, dpi fotoğraf tarama ile ilgi değil miydi?!
üçüncü ve beni en delirten, 8-12 sıkıştırma nedir, o kadar (ücretsiz) program denememe rağmen o sıkıştırma ayarı nerededir bulamadım, Jpeg sıkıştırma ayarı illaki (bazı) programlarda vardı ama 8-12 diye bir ayar göremedim... son çare Photosop/Lightroom satın alacaktım az daha...
"8 ile 12 arasında Jpeg sıkıştırma ayarı" bir tek o 2 programda mı var?
Bu üç kural yüzünden, katılamıyorum, hiçbir yarışmaya, üstelik yarışmayı düzenleyenler ücretsiz bir program önerse katılımı arttıracaklar farkında değiller, benim gibi bu teknik şeylere takılanlar eminim soğumuştur o yarışmalardan... oysa ne özgün fikirlerim vardı o yarışmalardaki konular ile ilgili... teknik ayarlar yüzünden hiç çekemedim o fotoğrafları, çekseydim de o yarışmalara katılamayacaktım çünkü
Tamam, konu anlaşılmıştır.
Demek ki, en kısa sürede bu makaleyi güncelleyip, bu işlemin nasıl yapılacağını anlatmakta fayda varmış.
Yapacağım, söz.
Eyvallah, büyüksün abi... bu arada yazımda belirttiğim Çaykur'un yarışmasına da o ayarları yap(a)madan katıldım... sadece 4 mb altını deneye deneye başarmıştım, ki tahminim o şartları karşılayamadığımdan yarışmaya almamışlardır... oysa hanımla ne kurgular hazırlayıp ne harika kareler çekmiştik, mesela masanın üstüne sandalye koyup, arka plana cami yerleştirip, tüten çay bardağı resmi (f1.8'de) gibi... bir tanesine en azından mansiyon gelirdi :)...
sabırsızlıkla bekleyeceğim, saygılar...
Makalemin sonuna "Fotoğrafları yarışma kurallarına göre hazırlamak" adlı başlığın altına ekledim.
Teşekkürler... Lightroom öğrenmem için bir bahane daha...
Selahattin bey güzel bir konuya değinmişsiniz bu konu ile ilgili bir sorum olabilir mi aceba?
Elbette, buradan sorabilirsiniz.
Benim sıkıntımda yuarıda Osman bey bahsetmiş onunkine benzer bir konu.Nikon D3300 kameram ile 6000x4000 çözünürlüğünde ve çekimleri sürekli raw olarak yapıyorum.Şimdi sorum şu A fotoğraf yarışmasında diyorki ".......kısa
kenar en az 1920 piksel olacak"
şimdi ben bu şarta uymak için photoshopta görüntü boyutuna geliyorum
(mevcut çözünrlüklerim genişlik=6000x yükseklik=4000) yükseklik değerini 1920 yaptığımda genişlik otomatik 2880 oluyor.Bu yaptığım işlem doğrumudur? İlave olarak aşağıdaki kaydetme seçeneklerinden hangisini tavsiye edersiniz?
1.Farklı kaydet.
2.Dışa aktar.
Tanju bey,
Kısa kenar "EN AZ" 1920 piksel olacak diyor, sizin bunu 1920 piksele indirmeniz gerekmiyor ki. Neden indirmeye çalışıyorsunuz? Yani gönderdiğiniz fotoğraf bundan da küçük olmasın diyor.
Ayrıca varsayalım ki 1920 piksel şart olsun; yaptığınız işlem doğru, yani siz en kısa kenarı 1920 piksel yaparsanız diğer kenar otomatikman 2880 piksel olacaktır.
Farklı kaydet seçeneği ile yarışma koşullarında hangi formatta isteniyorsa (JPEG, TIFF vb) o şekilde kaydedebilirsiniz.
Saygılar.
Kıymetli cevabınız için teşekkür ederim sitenizde hiç bir soru yok ki karşılığı verilmemiş olsun gerçekten samimiyetinize minnettarım.
Saygılar
Ben yapamadım. Fotoğraf yarışması şartlarına uygun fotoğraf hazırlamayı yardımcı olabilir misiniz? Bir de önerebileceğiniz başka bir program yok mu?
Lightroom veya Photoshop dışında önerebileceğim bir yazılım yok ne yazık ki! Ben Mac kullanıyorum, Windows'da çalışan uygulamalar olabilir.
Yazımdaki adımları izlerseniz yapabiliyor olmanız gerek
O programdaki menü ingilizce sıkıştırma kalitesini bulamadım mesela. Bir de düzenlediğim dosyayı nasıl kaydedeceğim.
“Resolution” kısmı mı sizin sorduğunuz, “Pixels per inç” değerinden hesaplanan kısım.
O bahsettiğiniz 300 dpi çözünürlük için bir de ayrı olarak 12 sıkıştırma kalitesinde yazıyor onu nasıl yapacağız
Kenar boşluksuz fotoğraf ne demek? Nasıl yapabilirim bunu?
Adı üzerinde, kenarlarında boşluk olmayan fotoğraf demek. Şöyle düşünün; bir A4 kağıdına döküm aldığınızda kağıdın kenarlarında boşluklar olur ya, sizden istenen fotoğrafta bu boşluklar olmasın demek.
Bunun için sizin birşey yapmanıza gerek yok. Kameranızdan indirdiğiniz fotoğraf zaten kenar boşluksuzdur. Siz o dosyayı istenen boyutlarda küçültüp yollarsınız, hepsi bu kadar.
Teşekkürler yardımcı olduğunuz için.
Harika anlatmışsınız. Nedense lightroom bende yapamadım deneme sürümü o yüzden mi? Ayrıca normal cep telefonlarında çekilen resimlerle yarışmaya katılınır mı?
Bir sorum daha olacaktı. Normal fotoğraf olarak yükleyeceğiz değil mi? Sıkıştırma işini anlayamadım. Word resmi yükleyince de sıkıştırma yapıyor ama bu değil sanırım. Şimdiden cevaplar için çok teşekkürler..
Hocam merhaba;
Verdiğiniz bilgiler ışığında bir fotoğrafı yarışma fotoğraf boyutlarına getirmeye uğraştım. Fakat ne yaptıysam olmadı. Kısa kenar, uzun kenar ölçülerini ayarladım bu sefer dpi 150-300 arası değil uyarısı aldım. Fotoğraf boyutunu 1-3 mb aralığını getirdim bu seferde ölçülerin uymadığı uyarısı aldım.
Bunu en basit Camera Raw kullanarak mı yoksa Photoshop üzerinden export yaparak mı halledebiliriz . Yardımcı olabilirmisiniz ?
Arif bey merhaba,
Bu işlemleri Photoshop ile şu sırada yapabilirsiniz:
Saygılar.
Hocam öncelikle teşekkür ederim bilgileriniz için, bir sorum olacaktı. Fotografı 150-300 dpi cozunurlukte vs istiyor.sonraki maddede de fotoğrafların exif bilgileri (dpi, piksel bilgileri, fotoğrafın çekildiği
tarih, kullanılan makina gibi) bozulmamış olmalıdır diyor yani ben cektiğim fotografı daha sonra istenen dpi, sıkıstırma ayarlarına getiremez miyim kurallara göre?
Şartnamede "Fotoğrafların exif bilgileri (dpi, piksel bilgileri, fotoğrafın çekildiği
tarih, kullanılan makina gibi) bozulmamış olmalıdır" deniliyorsa ve siz orijinal fotoğrafınızda dpi bilgisiyle oynadıysanız, fotoğrafınızın kabul edilmeme olasılığı yüksektir.
Saygılar.
Hocam çektiğim raw formatındaki fotografı jpg'e çevirsem exif bilgisi bozulmuş olur mu?