Daha
    Ana SayfaFOTOĞRAFÇILIKNasıl Yapılır - TutorialsIşığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    -

    Sadece bizde değil Orta Asya’dan Balkanlara kadar iz bıraktığımız her yörede “Zurna” müziğin önemli bir çalgı aleti. Muğla büyükşehir belediyesi katkılarıyla düzenlenen “Uluslararası Zurnazen festivali”nin bir ayağı da 7 Eylül 2022 Çarşamba günü akşamında (buradan izleyebilirsiniz) Köyceğiz’de gerçekleştirildi. Farklı yörelerden farklı zurnazenler sanatları icra ettiler. Bana da bu etkinliği olabildiğince fotoğraflamak işi düşmüştü.

    Uzun zaman önce aldığım karar doğrultusunda elimdeki Nikkor 24-70 mm F:2.8 (VR kullanmıyorum) ve Nikkor 70-200 mm F:4 (bu objektif VR özelliğine sahip) objektifimi elimden çıkarmıştım. Elimde kala kala Nikkor 35 mm F:1.8 ve Sigma 105 mm F:2.8 (makro) objektifler vardı. Her ne kadar Olympus M10 ve Zuiko 40-150 mm F:2.8 Pro seçeneğim olsa da ben tercihimi diğer makinam için kullanmak üzere yapmıştım. Ve kullanabileceğim tek objektif de sahneye yaklaşamayacağım için 105 mm olacaktı. Biraz sıkıntılı bir durumu ön şart olarak kabul etmiştim. Aslında tekrar görmek istediğim bu kısıtlamayla (kendimi benzer bir duruma Mart 2019 da Barselona seyahatinde sokmuştum: Nikon D850 ve Nikkor 35 mm. Yani kendime eziyet etmeye alışıktım 😊) ışık az ortamda ne yapabileceğimdi.

    İlk kareler

    Etkinliğin olduğu meydana gelirken alışkanlıkla önce gölün kıyısına indim. Ve böylece etkinlik alanın sahne arkasına düştüğümü gördüğümde tam hayıflanmaya başlarken sahneye çıkmaya hazırlık için makyajlarını tazeleyen halk oyunları ekibini fark ettim. Açık alanda bir makyaj masası önünde yöresel kıyafetleri ile makyaj tazeleyen kız oyuncular…

    Ve ilk kareler:

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    ISO 1000, Entantane 1/320 sn, Diyafram f/4

    105 mm olduğunu söylemiştim. Diğer fotoğraflarda artık belirtmeyeceğim.

    Çekim ayarları bunlar. Ve hiçbir kadraj değişikliği ve de düzenleme yapılmadan paylaşıyorum.

    Bu değerlerde gren (hadi dijital ağzıyla söyleyeyim ‘noise’ ve keskinlik ne durumda? Büyütüp birlikte bakalım:

    %100 yani gerçek boyutta:
    Width: 8256 px (69,9 cm), Heigth: 5504 px (46,6 cm) Resolution: 300 Pixels/inch

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Biraz zorlayalım:

    %194 büyüttüğümüzde:

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Ortaya çıkan sonuç bu.

    Bu iki fotoğraf width 1200 px, heigth 675 px ve 72 pixels/inch (dpi)

    Ekip sahneye çıktığında enstantane ve diyafram değerini değiştirmeden ISO 1250 yaparak çekim yaptım: RAW formattan hiçbir ayarlama yapmadan ortaya çıkan kare bu olmuştu.

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Ancak Photoshop CameraRAW’da sadece “Auto” yapıp arkasından “Exposure” ayarını biraz arttırdığımda fotoğraf böyle olmaktadır.

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    %100 olduğunda

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    %194 büyüttüğümüzde ise:

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Bu iki fotoğraf width 1200 px, heigth 675 px ve 72 pixels/inch (dpi)

    Eğer bu fotoğrafı sosyal medyada benim ölçülerime göre paylaşacak boyutlara indirirsek:

    Width: 1181 pixels, heigth: 787 pixels, resulution: 120 pixels/inch, resample: automatic-

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Bu fotoğraf width 1200 px, heigth 675 px ve 72 pixels/inch (dpi)

    Grenin fark edilmesi (% 214 büyütme de bile rahatsız edici değil) imkânsız hale geliyor. Hoş -bana göre- gren- fotoğrafın tadı olsa da birçok yerde “aman noise çok kötü” serzenişlerini okumuşsunuzdur. Bence buna çok kulak vermemek gerek.

    Ancak mistik bir atmosfer için sahnede ışık giderek azaltıldı. Bu orkestranın elemanları üzerindeki ışığın da azalmasına neden oldu. Bu koşullarda çektiğim bir fotoğrafın “RAW” halini vereyim:

    Çekim değerleri; S: 1/500, F: 4, ISO 1600

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Bu karede sadece “auto” ve white balance “auto” yaparak alınan sonuç şöyle oldu:

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Şimdi bu haliyle gren ve keskinliğe bakalım:

    % 100 olduğunda

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    % 177 olduğunda ise

    Işığın yeterli olmadığı ortamda fotoğraf

    Bu iki fotoğraflar width 1200 px, heigth 675 px ve 72 pixels/inch (dpi)

    Artık burada sosyal medyada yayınlanabilecek boyutunun örneğini vermeyeceğim. Yukarıda verdiğim örnekten tahmin edebileceğiniz gibi gren (noise) oldukça az ve keskinlik çok iyi olacaktır.

    Festivalin tamamının linkini girişte vermiştim. Çektiğim fotoğraflardan hazırladığım sunumu buradan izleyebilirsiniz. Sunumda yer alan videolar cep telefonu ile çekilmiştir.

    Sonuç ve Yorum

    Burada yer alan fotoğrafların hiçbirinde gren (noise) iyileştirici ve keskinlik arttırıcı işlem yapılmadı. Gördüğünüz gibi gren denilen şeyin çok önemli olmadığını söylersek yanlış olmaz. Burada kullandığım gövde sensörünün BSI (Back Side Illuminated – Arka tarafı aydınlatılmalı: tam tercümesi bu olsa da teknik olarak uygulaması arka taraftan ışıklandırma değil) olmasının büyük etkisi var. Sensörün bu tasarımında üzerine düşen ışığın zayıflamamasını sağlıyor. İnternette aratırsanız daha farklı kaynaklar bulacaksınız. Tabii bu da direkt “noise” seviyesine etki ediyor. Bir diğer avantaj da büyük bir sensör (Full Frame- Tam Kare 35 mm) olması. Ve objektifin etkisini göz ardı etmemek gerekecek. Son olarak da kamera üreticisinin yazılım becerisi etken olacaktır.

    Işığın az buçuk yeterli olduğu ortamlarda ISO değerini yükseltmek grene çok etki etmemektedir. Bunu makyaj masasında çektiğim fotoğraflarda görebilirsiniz. Yüze gelen ışık miktarı her ne kadar gün ışığı kadar olmasa da “ISO 1000” değerinde hemen hemen hiç gren “noise” vermemektedir.

    Benzer şekilde kullanmakta olduğunuz ekipmanın teknik yeterliliğini denemişseniz veya denerseniz yorumlarda paylaşarak katkı sağlayabilirsiniz.

    İLİŞKİLİ İÇERİKLER

    Tilt-Shift Lens nedir, nasıl çalışır ve ne amaçla kullanılır?

    Bize şimdiye kadar ne öğretilmişti; Alan derinliğini belirleyen en önemli faktör diyafram açıklığıydı, öyle değil mi? Peki size "f/2.8 diyafram ile fotoğraf çeksek dahi önden arkaya her yer net olabiliyor" desem? Evet olabiliyor!

    “Fotoğrafın Tanrısı”ndan “Fotoğraf Gönüllüsü”ne evrilme sürecim

    Fotoğrafçılık gerçekten yapmak istediğiniz bir şey mi, yoksa gördüğünüz ya da okuduğunuz bir şeyin ardından heyecanla aklınıza gelen bir düşüncenin sonucu oluşan geçici bir heves mi?

    Sabit diyaframlı zoom lensin en keskin aralığı nasıl bulunur?

    Bir merceğin keskinliği onun ayrıntıyı çözme yeteneğidir. Bir lens odaklandığı noktada ne kadar çok ayırt edilebilir ayrıntı yakalayabiliyorsa, o lense o denli keskin diyoruz.

    AirDrop ile aktarılan görsellerin kalitesi neden bozulur?

    AirDrop aracılığıyla kaliteyi kaybetmeden fotoğraf veya video aktarmak için bilmeniz gereken şeyler basitçe şunlar.

    E-POSTA ABONELİĞİ

    Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

    Abone ol
    Bana bildir
    guest

    13 Yorum
    Beğenilenler
    En yeniler Eskiler
    Satır içi geribildirimler
    Bütün yorumları göster
    Sebahattin Demir
    Yönetici
    1 ay önce
    Makale Puanlama :
         

    Sevgili Okyar,

    Bilgilendirici yazı için öncelikle teşekkürler.
    Bunun gibi sahneler, yüksek çözünürlüklü kameralara göre değil aslında. Algılayıcı ne denli teknolojik ve kaliteli olursa olsun, santimetrekare başına düşen piksel yoğunluğu ne kadar fazla olursa, yani kameranın çözünürlüğü ne kadar yüksekse, fotoğrafta gürültü problemi kaçınılmaz oluyor. O nedenle, özellikle kapalı mekan ve/ya aydınlatmalı gece çekimlerinde, profesyoneller daha düşük çözünürlüklü ama daha hızlı seri kare çekebilen profesyonel gövdeleri tercih ediyorlar.

    Nikon D850 ışığı bulduğunda yıkıp geçer, onunla kötü kareler çekmesi için fotoğrafçının çok kötü bir tekniğinin olması gerekir.

    Emeklerine sağlık.
    Selamlar, sevgiler.

    H_Kahraman
    H_Kahraman
    Yorumun sahibi  Sebahattin Demir
    1 ay önce

    Okyar hocam ben Sebahattin hocama katılıyorum.Gece çekim yapmayı seviyorum ve D850 kullanırken gittim z7 aldım. Sebahattin hocam bunu yapmamamı sölediği halde yaptım.Gözü yüzü hızlı netleme haricinde bana bir faydası olmadı. Biraz hafif o kadar. Diğer özellikleri çok iyidir o ayrı ama bana faydası yok 🙁 Byük sözü dinliyeceksin derdi babam 🙂 Saygılarımla

    Sebahattin Demir
    Yönetici
    Yorumun sahibi  H_Kahraman
    1 ay önce

    🙂

    Belki de bu seçiminiz size video çekmeye başlamanız konusunda bir mesajdır Halil bey. Ne dersiniz?

    Saygılar.

    H_Kahraman
    H_Kahraman
    Yorumun sahibi  Sebahattin Demir
    1 ay önce

    😀 😀 Bu sefer büyük sözü dinlicem üstat 👍

    H_Kahraman
    H_Kahraman
    Yorumun sahibi  Okyar Atilla
    1 ay önce

    Teşekkür ederim Okyar hocam 🙏

    Soner Ali D.
    Soner Ali D.
    1 ay önce

    Oktay bey merhaba
    Bu iso konusunda daha doğrusu kumlanma konusunda sizinle aynı görüşteyim
    Çoğu arkadaşımız kumlanmasız resim arayışından güzel sahneleri kaçırıyorlar
    Ben özellikle s/b fotoğrafta kumlanmayı tercih ediyorum
    Flaş kullanmayı neden tercih etmediğiniz diye bir soru sorabilirmiyim, yasakmıydı
    Emeklerinize sağlık

    Sami Güner
    Sami Güner
    1 ay önce
    Makale Puanlama :
         

    yazilarindan cok seyler ogrendigim ustalara buradan tesekkurler.iyi ki varsiniz

    Öner BÜYÜKYILDIZ
    Öner BÜYÜKYILDIZ
    1 ay önce
    Makale Puanlama :
         

    Fotoğraflar harika. Teşekkürler Okyar abim.

    Aytekin Aktaş
    29 gün önce
    Makale Puanlama :
         

    Teknik verilerin, analizlerin havada uçuştuğu ve maalesef sanatsal bakış açısının çok çok az önemsendiği, sözüm ona iso 100 ün kutsallaştığı ve kompozisyonun önemine burun kıvırıldığı çoğunluk arasında; “Anlayana kompozisyon baz, anlamayana 100 ISO az” niteliğnde keyif alarak okuduğum, sonra arkama yaslanıp daha bir keyifle çayımı yudumlamama sebep makaleniz için teşekkür ederim. Saygılar…

    Bu makaleyi paylaş

    Okyar Atilla
    Okyar Atilla
    Geçmişte bir ara mühendisti. Şimdi tam zamanlı yönetici, gerçek zamanlı fotoğrafçı. Gündem "Fotoğraf" ise akan suları durdurur. Seyahat denildiğinde kapının önündedir. Klasik müzik ve kitap olmazsa olmazıdır. İki sokak köpeği, muhtelif sayıda kedi ile sürekli temas halindedir. Hızını alamadı mı dağda bayırda bulduğu gerçek köpeklerle konuşur. Sürekli sorgular. Merak ettiği bir konu olursa elinden kimse alamaz. "Bilgi ve sevgi paylaştıkça çoğalır" ilişkilerinin ana fikridir.

    MANŞET

    POPÜLER İÇERİKLER