Mogadişu’nun muhtarı fotoğrafçı, Dan Eldon

Dün akşam (14 Nisan 2020 Salı) TV kanalları arasında gezintiye çıkmışken bir tanesinde silahlı militanların olduğu iki aracın arasında elinde fotoğraf makinasıyla yürüyen bir gencin olduğu sahneler akıp gitmeye başladı. Durdum. Hemen filmin açıklamasına baktım. Bir biyografi filmiydi. Sahneler akıp gitmeye devam ediyordu…

-

Dün akşam (14 Nisan 2020 Salı) TV kanalları arasında gezintiye çıkmışken bir tanesinde silahlı militanların olduğu iki aracın arasında elinde fotoğraf makinasıyla yürüyen bir gencin olduğu sahneler akıp gitmeye başladı. Durdum. Hemen filmin açıklamasına baktım. Bir biyografi filmiydi. Sahneler akıp gitmeye devam ediyordu…

Dan Eldon

Bir taraftan da telefondan internete girip aramaya başlamıştım. Karşılaştığım bilgileri okudukça artan şaşkınlığım giderek hayranlığa dönüştü.

İngiltere’de doğup Kenya’da büyüyen, bir kısım eğitimini İngiltere’de bir kısmını Amerika’da alan fotoğraf sanatçısı, savaş fotoğrafçısı ve aktivist bir gencin Somali’de geçen çok ama çok kısa yaşam hikayesi ekrandan akıp duruyordu. 

Dan Eldon

Bu yaşam, 1993 yılında ABD’nin gerçekleştirdiği bir saldırı sonrası ölen 74 sivil ve 100 yaralı nedeniyle çılgına dönmüş halkın savaş muhabirlerine saldırmasıyla son buldu. Ne yazık ki Dan bazı muhabirler kadar şanslı değildi. Sadece 22 yaşındaydı. Acı olan Dan, Somali dilini (Swahili) yerlilerle sokak ağzıyla konuşacak kadar iyi biliyordu. Ayrıca Mogadişu’nun en karanlık sokaklarındaki çete reisleriyle işi gereği bağlantıları vardı. Kimsenin girmeye cesaret edemediği yerlerin kapıları Dan’a açıktı. Diğer taraftan Birleşmiş Milletler temsilcileri, hükümetin üst düzeyindeki bürokratlarıyla da kolayca bağlantı kurabiliyordu. Bu yüzden meslektaşları ve arkadaşları Dan’a “Mogadişu’nun muhtarı” şeklinde (Mogadişu’nun belediye başkanı derledi. Ama “muhtar” demek bana daha doğru geldi) seslenirlerdi.

Dan Eldon

Dan 14 yaşındayken başkalarına yardım etmeye başladı. Genç bir Kenyalı kızı olan Atieno’nun hayatını kurtarmak için açık kalp cerrahisi için fon toplama kampanyası başlattı. Kız kardeşi ve arkadaşları ile birlikte 5Bin Dolar topladı, ancak hastanenin ihmali nedeniyle Atieno öldü. Ancak Dan yardım çabalarını sürdürmeye devam etti.

Somali’de çektiği fotoğraflar, kirli emelleriyle ülkelerde savaş çıkaran emperyal güçleri rahatsız ediciydi. Reuters’in foto muhabirliğini yapıyordu.

İkinci kaynaktaki başlığa bakarsanız CNN (Amerikalı olduğunu biliyorsunuz) ölümünü sıradanlaştırdığını hissedeceksiniz. “Genç fotoğrafçı Somalilerin nefretine maruz kaldı” gibisinden bir ifade. Siz de şöyle düşünebilirsiniz; Ne işi varmış orada? Gitmeseymiş… Ne kadar basit ve kolay değil mi?

Bu yazı, onun çok kısa hayatının kısa bir hikayesi oldu. Kaynaklarda verdiğim linklerden siz devam edebilirsiniz.

Sevgi ve saygılarımla

İzmir, Nisan 2020

Not: yazıda yer alan fotoğraflar linklerde verilen web sitelerinden alınmıştır.

Kaynaklar

  1. https://www.youtube.com/watch?v=4LfmAyJR4kw, National Geogrphic; “Dan Eldon”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=4B8MbQ7PRK4, Dan Eldon; “Art of Life”
  3. https://www.daneldon.org/,
  4. https://www.daneldon.org/dan-eldon-biography/
  5. https://www.daneldon.org/about/photojournalism/
  6. https://www.facebook.com/daneldonproject/
  7. https://theinspiringphotographers.wordpress.com/2018/09/25/dan-eldon/
  8. https://digitalfusion.net/digitalfusion-prints-for-untouched-a-celebration-of-dan-eldons-life-and-legacy/
  9. https://vimeo.com/5590433, The Art of Life: Dan Eldon in Africa
  10. http://tbcontemporary.com/daneldon
  11. https://www.pinterest.ca/wandafawcette/dan-eldon/
  12. http://edition.cnn.com/WORLD/9712/07/eldon/, Young photographer exposed Somalia’s horror
  13. http://photoarts.com/journal/SABA/eldon/eldonintro.html, The journey is the destination

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
4 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Satır İçi Geribildirimler
Bütün yorumları göster
genç osman

çok yazık olmuş çok genç ölmüş
arkasında güzel işler bırakmış kısa hayatında

Öner BÜYÜKYILDIZ

Damardan bir doz merak verdiniz, gerisi bizde Okyar bey. Teşekkür ederiz.
Selam ve saygılarımla.

Makale yazarı

Okyar Atilla
Geçmişte bir ara mühendisti. Şimdi tam zamanlı yönetici, gerçek zamanlı fotoğrafçı. Gündem "Fotoğraf" ise akan suları durdurur. Seyahat denildiğinde kapının önündedir. Klasik müzik ve kitap olmazsa olmazıdır. İki sokak köpeği, muhtelif sayıda kedi ile sürekli temas halindedir. Hızını alamadı mı dağda bayırda bulduğu gerçek köpeklerle konuşur. Sürekli sorgular. Merak ettiği bir konu olursa elinden kimse alamaz. "Bilgi ve sevgi paylaştıkça çoğalır" ilişkilerinin ana fikridir.

Manşet

Roger Fenton's waggon

Belgesel Fotoğrafçılık

Belgesel fotoğraf önemli ve tarihi olayların belgelenmesi yanı sıra, gündelik yaşamı etkileyen durum, olay, sorun ya da krizleri belgeleyen; çalışırken mümkün olduğunca gerçeği temsil eden; belgesele konu olan bireylerin güvenini kazanarak; aktarımlarını mümkün olduğunca olduğu gibi kaydeden, yapılan proje için zaman, fedakarlık, sabır, emek vererek, tutkuyla sarılmayı gerektiren; bir proje ekseninde yapılan, çalışmada etik kurallara ve kişi mahremiyetine uyan; çalışma çıktıları ile konu olan bireylere karşı sorumluluk hisseden; sosyal değişim hedefleyen ve konu olan bireylere yardımcı olmaya çalışan bir fotoğraf üslubudur.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Resim çekmek mi, Fotoğraf yapmak mı?

Resim Çekmek mi, Fotoğraf Yapmak mı?

Sıkça yaptığımız gibi yine bir hafta sonu eşimle birlikte Kuşadası'ndayız ve sahilinde nefes kesici bir manzaraya bakıyorum. Her zaman yanımda olan kameramı çıkarıp bu harika görüntünün fotoğrafını çekiyorum:

POPÜLER İÇERİKLER

Roger Fenton's waggon

Belgesel Fotoğrafçılık

Belgesel fotoğraf önemli ve tarihi olayların belgelenmesi yanı sıra, gündelik yaşamı etkileyen durum, olay, sorun ya da krizleri belgeleyen; çalışırken mümkün olduğunca gerçeği temsil eden; belgesele konu olan bireylerin güvenini kazanarak; aktarımlarını mümkün olduğunca olduğu gibi kaydeden, yapılan proje için zaman, fedakarlık, sabır, emek vererek, tutkuyla sarılmayı gerektiren; bir proje ekseninde yapılan, çalışmada etik kurallara ve kişi mahremiyetine uyan; çalışma çıktıları ile konu olan bireylere karşı sorumluluk hisseden; sosyal değişim hedefleyen ve konu olan bireylere yardımcı olmaya çalışan bir fotoğraf üslubudur.

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.

4
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x