Değişik kompozisyon çalışmaları; Çerçeve içinde çerçeve

-

Kompozisyon her fotoğrafçının kafasını taktığı anahtar bir kavramdır. Hatta öyle arkadaşlarım var ki, kompozisyon derdi nedeniyle neredeyse fotoğraf çekemez oldular. Kompozisyon elbette fotoğraf dahil tüm görsel sanatların olmazsa olmazı. Ancak kendi kompozisyonlarımızı kendimiz de yaratabiliriz pekala. Çok sık fotoğraf çeker, çok sık ustaların çektiği fotoğrafları izler ve çok sık eleştiri kabul ederseniz, bir süre sonra kendiniz de doğal kompozisyonlar yaratmaya başlıyorsunuz. Ben, çerçeve içinde çerçeve olan kompozisyonlara bayılıyorum. Dikkat ettim de, her fotoğraf turumda en az birkaç tane böyle fotoğraf çekmiş buluyorum kendimi. Eminim sizin bu konuda çok daha güzel kompozisyon içeren fotoğraflarınız vardır, ben burada benimkileri paylaşmak istiyorum izninizle.

Görsel çerçeve

Hedeflediğimiz konuya dikkatleri çekmenin yollarından bir tanesi onu çerçevelemektir. Fotoğrafını çekip, çerçeveletip onu duvara asmaktan bahsetmediğimi biliyorsunuz 🙂 , bu yöntem de harika olabilir ama bu yazıdaki konumuz bu değil. Çerçeveden kastım, fotoğrafımızın içinde olan bir başka nesne veya nesnelerle ana konumuzu çerçevelemek. Başka bir deyişle, konumuzu “çerçevelemek” için sahnenizdeki diğer unsurları kullanmak ve ardından hem konumuzu hem de fotoğrafımızı kadraja almak. Her şeyi bir çerçeve olarak kullanılabiliriz: ağaçlar, bitkiler, duvarlar, mimari unsurlar, hatta sahnedeki diğer insanlar bile çok iyi çerçeve olabilirler.

Yukarıdaki başlık fotoğrafında gördüğünüz aslanı Doğal Yaşam Parkında çektim. Aslan, onlara ayrılan doğal yaşam alanı içerisinde oraya artık bir aksesuar olarak konmuş eski bir kamyonetin kasasında keyif yapıyordu. Güneş ışığı ağaç dalları arasından tam da yüzüne vuruyordu ve adeta bizlere poz veriyordu. Fotoğrafın biraz buğulu ve yer yer mat olmasının nedeni, bu fotoğrafı kalın ve tozlu bir camın arkasından çekmem. Aslanın yüzünden nokta ölçüm aldım ve fotoğrafı öyle çektim. Bu sayede aslanın güneş vuran yüzü doğru pozlandı, diğer alanlar az pozlanmış oldu. Zaten bu, benim de tam istediğim şeydi.

Her yerde çerçeveler bulmaya, yoksa yaratmaya çalışıyorum

Ne arayacağınızı biliyorsanız, her yerde çerçeveleme seçeneklerini bulabilirsiniz. Doğal yaşam parkında çektiğim aşağıdaki fotoğrafı yere iyice yaklaşarak çektim. Boş olan bu doğal şemsiyenin altında uzanmış yatan deve kuşunun yanına bir başka deve kuşu yaklaşıyordu. Tam altına geldiğinde, nasıl çıkardığımı benim bile anlayamadığım garip bir ses çıkardım, deve kuşu bana doğru baktı ve deklanşöre bastım. Sonrasında ben de yanımdaki turistlerle birlikte bu garip halime gülümseyerek oradan uzaklaştık.

Tabii ki, çerçeveler sadece Tabiat Ana tarafından bize sunulanlarla sınırlı değil. Mimari unsurlar da harika çerçeveleme seçenekleri sunar. Aşağıda, Sultanahmet Camiinin Ayasofya’ya bakan kapısından çektiğim fotoğrafı görüyorsunuz. Bu çerçeve içi teknik, bu çok tanıdık sanat eserlerinin ferahlatıcı ve farklı bir perspektifini sunuyor.

Bazen, “çerçeve”, bir kapı çerçevesi de olabilir. Aşağıdaki kare Basmane sokaklarında gezerken gözüme çarpmıştı. Ben de karşımdaki çerçeveyi anımsatan tüm unsurları da kadraja alacak şekilde bu kompozisyonu kurdum ve çektim. Fotoğrafımın ana konusu olan kedi ve onu çerçeveleyen eski bir kapı. Ve onları tamamlayıcı üç çerçeve daha, evin pencereleri.

Bir başka örnek:

Ya da bir parkta otururken karşınızdaki bahçe mobilyasının tutamağından gözünüze çarpan aşağıdaki gibi sahne pekala bir çerçeve olabilir.

Diyaframı ve arka planı kullanmak

Doğal çerçeveye ne dersiniz? Hiç çerçeve bulamıyorsanız, diyaframı en açık konuma alıp, arka planı da kadrajınızda uygun bir pozisyona oturtup aşağıdaki gibi doğal bir çerçeve elde edebilirsiniz.

Kirli çerçeve oluşturma

Sığ bir odaklanma alanı da çok etkili bir çerçeve yaratabilir. Çim ve bitki örtüsü ile çok açık bir diyafram ve tele-foto lens kullanılarak çekimler “kirli çerçeve” olarak adlandırılan doğal çerçeveler yaratabilir. Ön ve arka plandaki bokeh ana konunuz için yumuşak ve yaratıcı bir çerçeve üretebilir. Ana konuyu yaprakların ve otların ‘içinden’ çekmek bu etkiyi yaratacaktır. 

Çok sığ bir alan derinliği oluşturmak için f/2.8 veya f/4 gibi bir diyafram açıklığına öncelik verin ve ardından konunuza dikkatlice odaklanın. Şahsen, bu tarz doğal sınırlar oluşturmayı, özellikle yabani çiçekleri çekerken bu yöntemi kullanmayı seviyorum.

Siz bunun gibi kompozisyon tekniklerinden neleri kullanmayı seviyorsunuz, bu konudaki deneyim ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşın.

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

avatar
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Neslihan
Ziyaretçi
Neslihan

Günaydın Arthenos ekibi

Ben de bu çeşit fotoğraflar çekmeyi seviyorum.
Çok güzel bir konuyla sabah sabah içimiz açıldı.
Teşekkürler.
Selamlar iyi çalışmalar.

Muharrem U
Ziyaretçi
Muharrem U

Fotograf denince dediginiz gibi secenekler sinirsiz. Yeter ki istesin insan. Size katiliyorum sebahattin bey. Biraz da kendimiz yaratciligimizi denemeliyiz. Kitaplardan okumak bir yere kadar gerisi bize kalmis.
Saygılarimla

Öner BÜYÜKYILDIZ
Ziyaretçi
Öner BÜYÜKYILDIZ

Günaydın Sebahattin bey,
Sayenizde güzel hafta başlangıcı yaptık, ellerinize sağlık.
Hemen her fotoğrafçının aradığı bir çekim tekniği çerçeveleme. Zaten belli bir süre sonra göz aşina oluyor ve hemen buluyor; çerçeve, altın oran, tekler kuralına uygun fotoğraflar. Ama ortaya düzgün işler çıkarabilmek için bunları sadece biliyor olmak yetmiyor, bol bol pratik yapmak gerekiyor.
Selam ve saygılarımla.

sadık
Ziyaretçi
sadık

yazı çok güzel , anlatım çok iyi , fotoğraflar harika ama özellikle aslanlı foto muhteşem.elinize sağlık

Makale yazarı

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

“Karar Anı” Üzerine Bir Çift Söz…

The Decisive Moment (Karar Anı)
11
Yeni yazılar, kaynak olan yazının devamı olabildiği gibi bazen tamamen farklı bir konuda yazmaya ışık tutar. Bu sürece okuyucularımızın yorumları da dahildir. İşte sevgili Kıvanç’ın “Decisive Moment/Karar Anı” yazısını okuduktan sonra “Bu pilav daha çok su kaldırır” deyip bilgilerimi, düşündüklerimi kısa bir okuma parçası olarak sunuyorum.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Kamusal alanda fotoğraf görgü kuralları

Profesyonel Fotoğrafçı Olmamanın Dayanılmaz Hafifliği

34
Yolda yürürken Temel'in yolunu hırpani bir adam kesmiş "Allah rızası için, acıyın şu fakire" demiş. Temel, acıklı acıklı adama bakmış "Çok aciyrum sana uşağum" demiş ve yürümeye devam etmiş.

POPÜLER İÇERİKLER

Sokak Fotoğrafı

Sokak Fotoğrafı

8
Sokakta gerçekleşen fotografik eylem, fotoğrafçıyı negatif konuma düşürmeye çok elverişlidir. Dikkatli ve titiz olunsa bile bazen yanlışa düşülebilir. Bıçak sırtı bir ortam olduğu söylense yeridir. Diğer yandan sokakta gerçekleşen fotografik eylem, bir yığın olumsuzluğa parmak basabilir, problemli halleri işaret edebilir, bu itibarla bireysel ve toplumsal duyarlılığa yol açabilir ve hayatın iyileşmesine vesile olabilir.
Arthenos | Diyafram nedir, fotoğrafta diyafram ayarları nasıl yapılır, alan derinliği nedir, ISO nedir, perde hızı nedir, doğru pozlama nedir

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.