Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi

8
Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi
Kız Kulesi, Salacak - İstanbul

İzmir Fotoğraf sanatçıları Derneği, İFOD ‘un düzenlediği bir fotoğraf sergisinde izleyicilerden bir tanesinin fotoğraf sahibi ustaya şuna benzer bir soruyu sorduğuna şahit oldum “O güzel fotoğrafları nasıl çekiyorsunuz? Tüm bu güzel yerleri nasıl buluyorsunuz? O anları yakalamak için doğru anda orada olmayı nasıl başarıyorsunuz? Güzel fotoğraf çekmek için bir fırsat bulduğunda durup, orada ışığın tam kıvama gelmesini mi bekliyorsunuz? …“.

Cevap çok basit ve netti “Planlıyorum”.

Boşuna “büyük” fotoğrafçı olunmuyor. Bazı kişilerde bu Allah vergisi yetenek ve gözlem kabiliyeti, teknik ve tecrübeyle birleşince muhteşem sonuçlar ortaya çıkıyor. Bence onların içinde bir sihir var. Parmakları bir kameraya dokunduğunda, makineye bir ruh geçiyor ve mükemmel bir ikili oluşturuyorlar.

Bazı insanlar bu sanat için doğarlar, doğrudur. Bazıları çok yeteneklidir; Dans edip şarkı söyleyebilir, çok iyi bir atlet olabilir, harika resimler yapabilir ve bir enstrüman çalabilirler. Fakat çalışmadan, emek vermeden, araştırma ve planlama yapmadan çok büyük bir sanatçı olunamıyor ne yazık ki! Fotoğrafçılık için de durum böyle. Bunu şansa bağlamak, fotoğrafçının becerisini azaltıyor ve yaptığı şeyleri önemsizleştiriyor bence.

Üniversiteden mezun olduğum yıldan beri (hatta henüz daha okuyorken yarı zamanlı olarak) Bilgisayar Yazılımları, ERP Sistemleri ve Otomasyon Teknolojileri alanlarında çalıştım. Bu alanda müşterilere ve potansiyel müşterilere, Yazılım, ERP uygulamaları ve Otomasyon Sistemleri hakkında sıklıkla Powerpoint sunumları yaptım, yazılım projelerini nasıl geliştirebileceklerini anlattım, birçoğunda konuşmacı olarak sayısız seminerlere katıldım. Endüstri 4.0 alanında yüksek teknolojik Robotik Otomasyon Sistem Çözümleri sunan bir sanayi kuruluşunu yönettiğim şu anda da hala aynı şeyleri yapıyorum.

Planlamanın önemi

Bu seminerlere ve görüşmelere katılmadan önce sunuma kimlerin geleceğini araştırır, onları profillerine göre ayrımlandırır, onlara ne anlatacağımı ve hangi soruları soracağımı planlar, sunumlarımı hazırlar, ona göre giderim. Cümleleri doğru ve etkili kullanmak için kendi başıma yüksek sesle pratikler yaparım. Sunumlarımdan sonra insanlar bana gelip ne kadar doğal ve rahat olduğumu söylerler. Bir de bana sorsalar keşke. Evet, belki orada bir saatlik bir sunum yapıyorum ama onun hazırlığı, günlerimi ve bazen haftalarımı alıyor. Yaşadığım onca stres ve uykusuz geceler de cabası tabi.

Lokasyon araştırmanın önemi

Seçtiğimiz yere gitmeye neden karar veririz? Bazen o yerin bizi etkileyen bir fotoğrafını görürüz, bizde duygusal bir etki bırakmıştır ve benzer fotoğraflar çekmek için bir fotoğraf gezi planı yaparız. Veya diğer fotoğrafçılardan ilham alırız. Örneğin diğer fotoğrafçıların çektiği dünyanın en büyük fiyordu olan Sogne Fiyordu‘nun inanılmaz fotoğraflarını görüp Norveç’i gezi listemize ekleriz.

  • Bazen çekmek istediğimiz görüntü türüne karar verdiğimizde bu bizi hedefe yöneltir.
  • Bazen önce hedefi seçeriz ve sonrasında ne tür fotoğraflar çekeceğimize biz karar veririz.

Her iki durumda da, bir yere vardıktan sonra o yerin iyi bir genel görünümünü elde etmek için araştırma yapmak önemlidir, öyle değil mi? İnternette yapacağımız genel bir aramanın yanı sıra gitmeyi planladığımız yerleri fotoğraflarıyla tanıtan birçok uygulama ve site mevcut.

Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi
Kız Kulesi, Salacak – İstanbul

Bu sayede örneğin, İstanbul Salacak’tan yukarıdaki gibi bir Kız Kulesi fotoğrafı çekmek istersem, dolunayın ne zaman gerçekleşeceğini, gökyüzündeki konumunu ve ardından bakış açısını öğrenmek için nerede olmam gerektiğini öğrenmiş olurum.

Amaç ve yaratıcı vizyon

Bu noktada, hedeflerimin ne olduğunu veya seyahatimden ne beklediğimi düşünmeye başlamak faydalı olur. Gideceğim bazı yerleri ve karşılaşacağım konuların örneklerini buldum diyelim. Peki, bu fotoğraf gezimden ne tür sonuçlar bekliyorum?

Mesela bazı olasılıklar şunlar olabilir mi?

  • Desenlerin veya dokuların soyut görüntüleri
  • Geniş açılı peyzajlar
  • Belli bir ruh halini yansıtan görüntüler
  • Bir hikaye anlatan kadraj
  • Tasarım unsurlarını gösteren mimari görüntüler
  • Çizgiler veya eğriler

Hedefleri belirledikten sonra, yaratıcı seçenekleri düşünmenin sırası gelmiştir. Geçenlerde İzmir Çiğli’deki Sasalı Kent Ormanı Milli Park’ına gittim, burada çok sayıda kuş olacağını biliyordum. Kuşlar için aşağıdakileri içeren yaratıcı seçeneklerimin (!) bir listesini oluşturdum:

  • Kuş durgun bir suda yüzüyor ve suda yansıması görünüyor
  • Havada uçan kuşun keskin bir görüntüsü
  • Havada uçan kuşun pan tekniği ile kısmen bulanık görüntüsü
  • Silüet
  • Kuşun konduğu yerden kalkarken kanatlarını açmış, harekete geçmişkenki hali

Elbette ve ne yazık ki, planladığım bu sahneler için beklediğim fırsatların çoğu karşıma çıkmadı. Yüksekçe bir ağacın üzerine tek ayağını kaldırarak tünemiş bir leylek, tahta köprünün altından köprünün gölgesinde yüzerek geçen ve yansıması suya vurmuş beyaz bir kaz ve öyle aman aman net olmayan havada uçan bir ördekten başka bir şey çekemedim. Olsun, ben yine de bunları önceden düşünmenin yararlı olduğuna inanıyorum. Aksi takdirde arkasından parlak güneş ışığı vuran bir kuşun silüetini çekmeyi düşünmek yerine, “öff kuş ne kadar da kötü bir pozisyonda, ters ışık var, nasıl detay alacağım” deyip bu sahneyi kaçırabilirdim.

Bu tip alıştırmalar, aynı zamanda kendime ait zevk aldığım şeyleri seçmeme de yardımcı oluyor. Su yüzeyinden bir balığı kapıp havalanan bir kuşu çekmek istiyorsam, yanıma (varsa) bir süper telefoto objektif alacağımı hatırlamam gerekiyor. Berrak bir gökyüzünde topluca uçan kuşları fotoğraflamak istersem filtrelerime ihtiyacım olacağını hatırlayacağım.

Farklı mekanlar araştırma

Artık hayalimdeki görüntü türlerini belirlediğime göre, şimdi bunlarla ilgili çekilmiş fotoğrafları araştırabilir ve farklı mekanlarda çekilmiş benzer fotoğraflara göz atabilirim. Örneğin, uçuş halindeki kuşların bulanık pan görüntülerini tarayabilir ve bu tarz çekimlerde kullanılan teknikleri araştırabilirim.

Fotoğrafta bir hikaye anlatmaya karar verirsem, yani hikayesi olan bir fotoğraflar çekmek istiyorsam, tüm hikayeyi yakaladığımdan emin olmam gerekir, tıpkı yukarıda bahsettiğim bir iş sunumuna hazırlanır gibi. İşe hikayeyi tasarlamak ve ihtiyacım olan çekim türlerinin bir listesini yapmakla başlayabilirim. Baştan söyleyeyim; bu iş hiç de sanıldığı gibi kolay bir iş değildir.

“O kadar denedim, hikayesi olduğuna inandığım bir fotoğraf çektiğimi sanmıyorum. Gerçi fotoğraflarımı izleyen birçok dostumun fotoğraflarıma bakıp birçok hikaye türettiklerine tanığım. Ama onların anlattıklarını ben tasarlamadım ki, daha doğrusu tasarladığım şey onların anlattıkları değildi ki  🙂  

Kim bilir belki de onlar benim dostum olduklarından bunları söylemek zorunda hissetmişlerdir.”

Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi
Gengenbach Kale, Almanya

Tüm bu adımları atarken gezi hedeflerimi bir çekim listesi şeklinde yazmak iyi olacaktır. Sahaya çıktığımda bunun faydasını göreceğimden eminim. Aslında ben burada kendimi bir potansiyel müşteri gibi görmeye başlıyorum galiba. Öyle ya, kendime ne istediğimi soruyorum, sonrasında neyi, ne sırada yapmam gerektiğini yine kendim için planlıyorum. İşte yine planlama çıktı karşıma!..

Fotoğraf seyahatini planlamak

En ucuz otel ve uçak biletini ayırtmadan önce düşünmem gereken birkaç şey daha var. İlk olarak, burayı ziyaret etmek için yılın en iyi zamanı nedir? Heryer sıcak nedeniyle sarardığında veya karla kaplı olduğunda orada olmak istemeyebilirim.

Yılın farklı zamanlarında o bölgede çekilen görüntüleri araştırmak bu nedenle faydalı olacaktır. Seyahatimin süresi belirli bir zaman aralığında sınırlıysa, bu hedef seçimimi etkileyebilir.

Rota oluşturma

Şimdi bazı haritalar çıkarmak ve nerede olmam gerektiği hakkında iyi bir fikir edinmek için doğru bir zaman. Bir dağın tepesi mi? Her yere yakın merkezi bir yer mi?

Oluşturacağım rota üzerindeki bir yerden diğerine nasıl gideceğimi ve ne kadar süre alacağını planlamam gerekir.

  • Bir araba kiralamam gerekiyor mu yoksa toplu taşıma araçlarını mı kullanacağım?
  • O konuma gitmek ne kadar sürer?
  • Yakınlardaki bir otelde kalabilir ve oraya sabah gidebilir miyim?
  • Gün doğumunu yakalamak için karanlıkta parkuru bulabilir miyim?
  • Değilse, oraya bir gün önceden yürüyerek gitmeyi ve geceyi bir çadırda geçirmeyi planlayabilir, böylece güneş doğarken vahşi doğada olabilir miyim?
  • Bunu yapmak için bir yerden izin almam gerekir mi?
  • Gün batımını çekeceksem karanlıkta arabamla kendi başıma dönebilecek miyim?
  • Vs vs.

“Bu gibi durumlarda kararsız ve güvensizsem bir rehber kiralamayı ya da bu yerlere düzenlenen özel turlara katılmayı düşünebilirim. Farklı bir dil ve kültüre sahip olan bir yere seyahat ediyorsam bölgeyi bilen rehber önemlidir. Bu rehber benin için tercüme yapabilir, beni istemiş oldum yerlere götürmeye istekli olabilecek kişilerle tanıştırabilir ve belki yeri gelir modelim bile olabilir  :-)” 

Fotoğraf gezimde yanıma almam gerekenler

Çekim listenimi gözden geçirerek neye ihtiyacım olduğundan emin olmamın zamanı geldi. Mesela makro çekimler için fırsatlarım olacak mı, ama bir makro lensim yok mu? İhtiyacım olan lensi kiralayabilir veya bir dostumdan ödünç alabilirim (sizin böyle dostlarınız var mı sahiden?).

Bu kiralama konusunu İzmir’de baya bir araştırdım. Nette birçok yer buldum, onları telefonla aradım, ama lens kiralamadıklarını söylediler. “E o zaman neden kiralık lens yazıyorsunuz?” diye sordum, “Öylesine yazıyoruz, arayan olursa lens satarız belki” diye cevapladılar. Bu size de tanıdık geliyor mu?

“Yanıma alacağım tüm ekipmanı temizler ve çalışıp çalışmadığını test ederim.”

Doğada fotoğraf çekmek için biraz izci olmak gerekiyor. İyi bir kompozisyon oluşturmak için buna sanırım ihtiyaç var. Yanımda bir pusula bulundurmam da faydalı olacaktır. Cep telefonumdaki pusula yazılımlarına pek güvenmem, tecrübeyle sabittir.

Güneşin doğacağı, batacağı yeri veya olmak isteyeceğim yeri bulmak için güzel bazı mobil uygulamalar var.  İstediğim her çekim türü için potansiyel yer bulmama yardımcı olmak için çekim listemi yanıma alırım, hatta cep telefonuma mutlaka kaydederim.

Google’ın “Haritalar” uygulaması, henüz fotoğrafları çekilmemiş yerleri bulmak için mükemmel bir kaynak. Kuşbakışı olarak henüz bilmediğim farklı açıları ve yerleri bu uygulama sayesinde kolaylıkla görebiliyorum.

“İki yıl kadar önce Manisa Spil dağında yaptığımız piknik esnasında bulunduğum yer için Google Haritalar’a baktım, orada bilmediğim küçük ve güzel bir göl keşfettim. İnternette arama yaptığımda bu gölün fotoğrafını bulamamıştım. Ama benim var  :-)”

Zamanım varsa, fotoğraf çekmeye başlamadan önce bölgeyi dolaşmak ve bölgenin genel görünümü hakkında bilgi edinmek faydalı olur.

Fotoğraf çekmeye hazırlanma

Dışarı çıkmadan önce mevsimine göre iyi giyindiğimden emin olmam gerekir.

Sıcak olacaksa ayaklarımı ve kollarımı uzun pantolon ve uzun kollu bir beyaz gömlek ile örtmek, şapka takmak, güneş kremi sürmek ve suyu unutmamam gerekiyor. Soğuk olacaksa sıkı bir kabana, sıcak tutan ayakkabılara, eldivenlere ve kaşkola sahip olmalıyım. Yağış varsa ya da olacaksa, pamuklu giymek istemem, bu beni uzun süre ıslak ve soğuk tutacaktır. Bir yün gömlek, yün çorap, polar süveter, yelek ve su geçirmez ayakkabılar giymeliyim.

Uzun süren ve yorucu dış ortam yürüyüşlerinde kan şekerim düşebilir. Bu nedenle dikkatim dağılabilir, sabrım taşar, sinirli bir ruh haline sahip olabilirim. Yanıma yeterli miktarda su ve atıştırmalık getirdiğimden emin olmalıyım.

Rahatım ve yaratıcılığım için yeterli enerjiye sahip olmak için bu koşulları kontrol etmeliyim.

Şov başlasın…

Erken kalkmalıyım. Çekim anı geldiğinde iki ayağımı bir pabuca sığdırmak için stres yaşamaktansa, çekim yerine erkenden vararak, acele etmeden çok daha rahat vakit geçirebilirim. Bu bana yaratıcılığımı ortaya çıkarmak ve gün boyunca beni heyecanlı tutmak için büyük bir şans verecektir.

Gün doğarken başlamak en güzeli

Alacakaranlık, gün doğmadan önce yaklaşık yarım saat önce başlar. Oraya çok erken varırsam, gece çekimleri için de fırsatlar yakalayabilirim!

Yaratıcılığımı kullanma vakti geldi. Belki gün doğumunda, siluet şeklinde ilginç şekilli bir nesnenin görüntüsünü yakalayacağım, mükemmel olmaz mı? Zaten önceden bu yer hakkında araştırma yaptıysam ve nerede konuşlanmam gerektiği konusunda bir fikir edindiysem bile hemen üçayağımı kurup işe başlamamalıyım. ISO değeri ile oynayarak gidebileceğim sınırı keşif için test çekimleri yapmalıyım. Biraz ilerlemeli ve o büyülü an, altın saat gelmeden önce kompozisyonum için en iyi açıyı bulmaya çalışmalıyım.

Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi
Heidelberg, Almanya – Deutschland

Çoğu zaman fotoğrafçılar planladıkları yere geldiklerinde üçayaklarını göz hizasında ayarlayıp orada çekime başlarlar. Mümkün olduğunca yaratıcı olmak istiyorsam, üçayağı kurmadan önce farklı açıları denemem gerekir. Denemek için birkaç açı bulabilirim, üzerinde ilerleyeceğim bir sonraki kompozisyon zaten önceden planladığım kompozisyonum olacaktır, önceden planlamıştım (değil mi?). Güneş ufukta belirdiğinde zaman çok hızlı akmaya başlayacak, havanın aydınlanma hızına ayak uydurmalıyım.

Kendime zaman ayırmalıyım

O nedenle bu süreç başlamadan önce çekmeyi istediğim sahneleri düşünmek için kendime biraz zaman ayırmalıyım. Buradaki hangi şey beni içine çekti? Fotoğrafımla ne söylemek isterim? Drama ya da güzellik mi göstermeye çalışıyorum? İlham mı yoksa yıkım mı hedefliyorum? Her ne ise, adını koymalı ve bunlar için bazı sıfatlar düşünmeliyim (Barış, huzur, yıkım, kirli vs) Sahnemi belirlerken bu sıfatları zihnimde tekrarlamak, yaratıcılığımı ortaya çıkarmama ve tekniğimi geliştirmeme çok yardımcı olacaktır.

“Sahnem için seçmiş olduğum sıfat eğer dramatik, yıkım, bozulma gibi ise,
HDR tekniğini kullanmayı düşünebilirim, şaka yapmıyorum.”

Seyahate çıkmadan önce bunları zaten düşünmüş olmalıyım. Ancak, bazen bir gün önce o yeri taradıysam bile, yarın oraya vardığımda işler değişebiliyor. Daha önce aklımda bulunan şeylerde ısrar etmek yerine, esnek olmalı ve o sırada önümde olanı görmeli ve tekniğimle özdeşleştirmeye hazır olmalıyım.

Son olarak, kompozisyonuma ve sahnemde vermek istediğim hissiyata karar vermeden önce, iyi bir ön plana sahip olduğumdan emin olmalıyım. İyi bir ön plan eserimi muhteşem bir hale getirebilir. Üçayağı kurmadan önce mutlaka ön planı kontrol etmeliyim.

Sabırlı olmalı ve mükemmel ışığı beklemeliyim

Şimdi her şey için hazırım, bekleyeceğim. Sahnemin mükemmel olmasını istiyorsam, doğru an için beklemem gerekir.

Her çekimde histogramımı kontrol etmeliyim. Mükemmel sonucu yakalayana dek pozlamada küçük değişiklikler yapmalıyım. Ardından, aynı kareyi farklı diyafram ve enstantane değerleriyle çekmeyi denemeliyim. Bazen alandayken, alan derinliğinin mükemmel olup olmadığını belirlemek zordur. Makinemde “Alan derinliği önizleme” özelliğini kullanabilirim. Ancak bu işlem loş ortamda LCD’yi o kadar çok karartır ki görmem gerçekten zor olabilir. Ben farklı değerlerle birçok kare çekmeyi tercih ediyorum ve daha sonra bilgisayarımda bunlar arasından en uygun olanı seçebiliyorum.

Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi
Ayışığı, İzmir

Kompozisyonumu değiştiririm

Bunun ardından, kompozisyonumda sahneyi basitleştiren küçük değişiklikler yapmaya başlarım. Ben büyük manzarayla başlayıp, yavaş yavaş yaklaşmaktan hoşlanıyorum. Genelde tüm sahneyi almak için geniş açıyla başlıyorum. Ardından, sahneye göre (gerekirse) objektifi değiştiriyorum veya daha yakına hareket ediyorum, yürüyorum. Eğer bir telefoto kullanmıyorsam ve uzak bir manzara fotoğrafını çekiyorsam, yürümekle bunu başaramayacağım için objektifimi değiştiriyorum. Çekeceğim sahne daha yakınsa, o zaman tamamen çerçeveyi doldurana kadar fiziksel olarak daha yakınlaşmak için yürüyorum, sonra tekrar daha da yaklaşmayı deniyorum. Şimdi kulağa komik geliyor değil mi? Deneyin, ne demek istediğimi anlayacaksınız. Bu şekilde öyle ilginç sahneler yakalıyorsunuz ki şaşarsınız. Basit düşünmeye çalışıyorum, çizgilere, şekillere, eğrilere ve dokulara mümkün olduğunca yaklaşmaya gayret ediyorum.

Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi
Münster Göl, Almanya

Eve gittiğimde “Tüh neden f/8 yerine f/18 ile denemedim” demek yerine, dönerken yanımda tonlarca fotoğraf ile eve gitmek daha iyi değil mi? Üstelik buna ek bir ücret de ödemeyeceğim  🙂 .

Yeni bir kompozisyon seçmeli

Kompozisyonumda bir başka düzenleme yapmayı düşünemediğimde, yeni bir kompozisyon seçiyorum ve üzerinde çalışmaya başlıyorum. Örneğin, ön plana koyacak farklı bir cisim bulmalı (mesela rehberimi model yapabilirim 😉 ), objektif değiştirmeli, kalıplara bağlı kalmamalıyım. Çantamda henüz kullanmadığım bir objektifim varsa denemeliyim, filtrelerimle çılgınlıklar yapmalıyım.

Bir Fotoğraf Çekim Süreci ve Metodolojisi
Heidelberg, Almanya

Tüm hazırlıklara rağmen bazen işler ters gider. Moralim bozulur, şevkim kırılır. Bu gibi durumlarda tek yapabileceğim, hayal kırıklığına uğramamaya çalışmak ve çözümler veya başka seçenekler düşünmektir. Hiç mi moralim kalmadı; alıyorum elime makinemi saçma sapan ayarlarda, saçma sapan kadrajlarla, saçma sapan açılarda fotoğraflar çekiyorum. Bu çektiklerimi ne o zaman ne de sonrasında silmiyorum. Bırakın birkaç gün sonrasını, birkaç yıl sonra bile göz attığımda muhteşem kareler çıkarabiliyorum, tecrübeyle sabittir.

Hepsinden de önemlisi;
Esnek olmak.
Kalıpların arasına sıkışmamak, ruhumuzu ve aklımızı serbest bırakmak.

Çekimden sonra yapılacaklar

Yedek almak

Fotoğraf çekimleri bittikten sonra eve döner dönmez, tüm dosyalarımı yedeklemeliyim. Her zaman bir dizüstü bilgisayar ve 2 harici disk kullanıyorum.

Tüm dosyalarımı dizüstü bilgisayarıma kopyalıyorum, ardından birinci harici diskime kopyalıyorum. Belli sürelerde de (bazen haftada bir, bazen ayda bir) ikinci harici diskime kopyalıyorum. Harici disklerimi farklı yerlerde muhafaza ediyorum.

Ekstra bir yedekleme olarak çevrimiçi yedekleme alternatifleri de kullanılabilir. iCloud, Google Drive, Microsoft Azure bunlardan bazıları.

Yedekleme biçimi ne olursa olsun, dizüstü bilgisayarlar, harici sabit diskler, DVD’ler, bulut veya diğer cihazlar, kartlarımı silmeden önce farklı ortamlarda 3 kopyam olduğundan mutlaka emin olurum.

Fotoğraflarım kaydedildi, kaydedildi ve yeniden kaydedildi, artık bunları incelemek için biraz zaman ayırmalıyım.

Hemen silmem, hatta hiç silmem

Bazıları çekim sonrası görüntülerini hemen incelemekten hoşlanırlar ve neyin işe yarayıp neyin yaramadığına o anda karar verebilirler. Ben öyle yapmıyorum. Bunu yaptığım zamanlar yani çekimden gelir gelmez çektiğim fotoğraflara baktığım zamanlar hayal kırıklığına uğradığım durumlar az değildir. Aslında çekimlerde muhtemelen bu denli yanlış bir şey olmamıştır. Ama ertesi gün onlara baktığımda onları daha fazla sevdiğimi keşfettim. Bunun nedeni konusunda herhangi bir fikrim yok, ama aynı gün bakmamayı öğrendim. Bu sadece benim tarzım. Tuhaf şeyleri öğrenmeyi ve onlarla birlikte çalışmayı seviyorum. Hepimiz farklı farklıyız. Bazı kişiler kameralarını her yere taşırlar ve aynı gün imajlarına bakarlar. Onlara göre doğrusu budur. Sizin için neyin işe yaradığını deneyimlemenizi öneririm.

Özetlemek gerekirse

Düzgün bir hazırlık kötü performansı önler,
en azından kötü olma şansını azaltır.

Elbette kötü hava koşulları, sağlık problemleri gibi beklenmedik bazı şeyler önlenemez. Tek yapabileceğimiz, ödevlerimizi titizlikle yapmak ve olabildiğince hazır olmaktır.

Kızmayın, bu benim bir fotoğraf çekim sürecim ve kendimce geliştirdiğim bir metodoloji. Bu süreçte fotoğraf makinem sadece kullandığım bir araç. Hiç şüphe yok ki şans faktörü her zaman var olsa da, gerçekten işinde başarılı olan insanların yalnızca ellerindeki makinelerine güvenmediklerini farkettim.

Bu satırlara kadar geldiğinize göre sabrınız nedeniyle sizi tebrik etmek istiyorum. Şimdi içinizden “Alt tarafı fotoğraf çekeceksin, nedir bu kadar detay, plan, hazırlık vs. Al makineni, çık ne bulursan çek” diyor olabilirsiniz.

HER İŞTE ve UĞRAŞTA OLDUĞU GİBİ
BAŞARIYA GİDEN YOLDAKİ BENCE EN İYİ “HEDİYE”,
GÜÇLÜ BİR İŞ AHLAKI, CİDDİYET ve DİSİPLİN.

Planlamak ve olabildiğince hazırlıklı olmak, zamanı geldiğinde yolculuğu bir yaratıcılık eylemi haline getirmeye odaklanmak. İşte, benim için işin özeti bu.

Katkılarınız benim için çok önemli, aşağıdaki “Yorumlar” kısmından siz de düşüncelerini paylaşır mısınız?

Işığınız bol olsun.

Yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim.

Yazılanların ilgisini çekecek birini tanıyorsanız lütfen "Paylaş" kısmından onlara iletin.


Sizlerden gelecek yorumları çok önemsiyorum.
Lütfen aşağıdaki "Yorumlar" kısmından benimle paylaşın.


Yeni içeriklerden ilk siz haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

avatar
4 Yorum konuları
4 Cevaplar
2 Takipçiler
 
En çok tepki verilen yorum
En yeni yorum dizisi
5 Yorum yazarları
TANJUarzuJullianSebahattin DemirEren Son yorum yazarları
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Eren
Ziyaretçi
Eren

Selamlar
Yazınızı büyük bir zevkle okudum. Gerçi gerçek hayat tam bu şekilde işlemiyor çoğu zaman ama bu da bahanesi olmamalı tabi. Bir sorum var yazdığınız bu adımları tam olarak uygulayabildiğiniz bir süreci en son ne zaman yaşadınız?

Jullian
Ziyaretçi
Jullian

Great job my friend!
Liked your style and photos. Congs.
U should consider opening a Youtube channel.

arzu
Ziyaretçi
arzu

Merhaba
Yazınızı (sanatınızı mı demeliyim) okudum ve bana yardım edebileceğinizi düşündüm. Henüz çok yeniyim. Kameramı bir arkadaşımdan satın aldım. Tek netleme noktasını kullanarak portre çektim modelimin bir gözüne odaklandım ama bu göz net ve keskin iken diğeri bulanık çıktı. Kameram 5D mark 4, Canon 50mm 1.2 lensim var ve bu fotoğrafı mükemmel ışık koşullarında çektim üstelik konum hareket etmiyordu. Ne yapmalıyım?

TANJU
Ziyaretçi
TANJU

Yazım diliniz okuyucuyu müthiş derecede etkiliyor her yazınızda ayrı keyif alıyor ve çok şey öğreniyorum.Şu an bu satırları bile yazarken aceba bir sonraki makalede neler öğreneceğim sorusunu kendime sormadan edemiyorum