Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Doğanay Sevindik

Amatör çabayı, dernek içi ve dışı dayanışmayı, birlikte üretmeyi ve paylaşmayı en fazla benimsemiş ve içselleştirmiş gönüllülerin başında gelir Doğanay Sevindik. Deneyimlidir, munistir, yapıcıdır. Muhalefet eder, eleştirir, ancak yaptığı her şeyi adabıyla yapar.

Duyarlı bir insandır. Nerede olumsuz bir şey yaşanmışsa, tereddütsüz çantasını sırtlar ve oraya gidip görür, tanıklıklarını belgeler. Son yıllarda çok can yakan depremlerde sayın Sevindik’in bu haline tanık olduk.

-

Yaşamının kırk yılını gönüllü/amatör foto-grafa vakfeden önemli isimlerden biri de hiç kuşkusuz usta foto-grafçı Doğanay Sevindik’tir. Foto-graf serüveni daha önce başlamış olsa da, uzun yıllar AFSAD (Ankara Fotoğraf sanatçıları Derneği) çatısı altında gönüllü/amatör çabalara destek verip ortak çalışmalara katılarak, dernek yönetimlerinde bulunup çeşitli birimlerde sorumluluk üstlenerek, atölye yaparak, karma sergilere foto-graf vererek, kişisel sergi ve gösteriler gerçekleştirerek bu güne gelmiştir.

Amatör çabayı, dernek içi ve dışı dayanışmayı, birlikte üretmeyi ve paylaşmayı en fazla benimsemiş ve içselleştirmiş gönüllülerin başında gelir Doğanay Sevindik. Deneyimlidir, munistir, yapıcıdır. Muhalefet eder, eleştirir, ancak yaptığı her şeyi adabıyla yapar.

Duyarlı bir insandır. Nerede olumsuz bir şey yaşanmışsa, tereddütsüz çantasını sırtlar ve oraya gidip görür, tanıklıklarını belgeler. Son yıllarda çok can yakan depremlerde sayın Sevindik’in bu haline tanık olduk.

Geçen onca zaman gösterdi ki, bu gibi hallerde O’nun derdi foto-graf yoluyla popüler olmak, kariyer edinmek, para kazanmak, itibar elde etmek vs değil, toplumsal bir yaraya parmak basmak, foto-graflarla ciddi bir meseleyi bütün ayrıntılarıyla göstermek, başkalarında da duyarlılık oluşturmaktır.

Foto-grafın belgesel (sosyal belgesel) alanında kendini ifade eden Doğanay Sevindik, amatör kulvarı çok önemseyen, değer veren, o düzlemde yer alıp emek vermekten hoşnut bir ustadır. Bu güne dek yaptığı belgesel atölyelerde çok sayıda insana bilgi ve deneyim kazandırdı. Onun atölyesinden geçen amatörlerin bir kısmı ciddi anlamda ustalaştı ve amatör cihette kendilerine önemli yer edindi.

Sahip olduğu ve tam anlamıyla içselleştirdiği dayanışma duygusu, sağlam dostluklar geliştirmesine, dernek ortamında her türlü sorumluluğu üstlenerek gönüllü emek vermesine, bilgi ve deneyimlerini başkalarıyla paylaşıp yol yordam göstermesine vesile olmuştur. Geleneksel foto-grafiyi hakikaten çok iyi bilen ve bu bağlamda olmak üzere usta işi foto-grafta söz sahibi olduğu rahatlıkla söylenebilecek amatörlerdendir.

Doğanay Sevindik, yaptığı her atölye sergisini küçük birer albümle taçlandırmayı da ihmal etmez. Bu tutumu esasında örnek alınacak niteliktedir. Yapılan sergileri üç-beş yıl, bilemediniz on yıl sonra çoğu kez kimse hatırlamaz bile. Onca emek, heyecan, harcama vs geçici bir sergiden ibaret kalır. Geçen onca yıl içinde durumun böyle olduğunu ve hiç de iç açıcı olmadığını bizatihi yaşayarak öğrenen usta, yaptığı atölyelerde bu olumsuz vaziyeti bertaraf etmek ister. O nedenle prensip haline getirdiği üzere, her atölyenin sonunda küçük bir katalog muhakkak bastırır. Onca emek ve çabayı kalıcı kılmak için en azından şimdilik başka bir seçenek bulunmadığını bilir.

Son derece dikkate değer bireysel çalışmalarından biri, yakından tanıdığı çiftlerin çocuklarını bebeklik dönemlerinden itibaren periyodik olarak foto-graflama çalışmasıdır. Otuz yılı aşan bu özel çalışmayı belli aralıklarla sergi olarak paylaştı. Geçen zaman içinde Doğanay Sevindik tarafından kaydedilen görüntüler incelendiğinde, ebeveynlerin gençlik yıllarının çok geride kaldığı, yaşlandıkları, bebeklerin önce oyun çağında çocuk, sonra okul çağında ergen, sonra genç ve evlenip çoluk çocuğa karışmış yeni ebeveynler oldukları görülür. Ayrıca birkaç on yılda bile insanların hayatında ne kadar çok şeyin değiştiğini, kültürel bir dönüşümün yaşandığını, kuşaklar arasında büyük farklılıklar oluştuğunu bu foto-graflarda görmek mümkündür. Pek kimsenin yapmadığı özel bir çalışmadır; muhtemelen tektir.

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf - Doğanay Sevindik

Çok değerli bir çalışması (tam anlamıyla amatör emektir), “Türkiye Fotoğraf Sanatında Yitirdiklerimiz 1923-2010” isimli albümdür. Bu albümün hazırlandığı döneme tanığız. Çok büyük güçlükleri aşarak ve hakikaten çok büyük emek vererek bu özel çalışmayı gerçekleştirdi Doğanay Sevindik.

Albüme/kitaba yazdığı önsözde meramını anlatır:

… Ülkemizde fotoğraf sanatının gelişmesine katkıda bulunan fotoğrafçılarımıza sahip çıkarak onları onurlandırmak için yola çıktım. Zor bir yolculuk olacağını biliyordum. Katalogda yer alacak fotoğrafçıların belirlenmesi, fotoğraf ve özgeçmişlerinin temin edilmesi, en önemlisi de katalogun yayınlanması için gerekli maddi kaynağın bulunması… Her ‘İLK’te bazı zorlukların yaşanması doğadır. Zorlukları; sabırla, kararlılıkla, inanç ile birlikte aştık. Katalogun yayınlanması için reklam ve sponsor desteği aransaydı eminim ki bulunurdu. Ancak ben; biz bize sahip çıkarak vefa, dayanışma ve imece duygusunu birlikte yaşamak ve yaşatmak istedim. … Katalog satışa SUNULMADI. …

Bu cümlelerle usta foto-grafçı hayata bakışını ve foto-graf ortamındaki çabalarına ilişkin yaklaşımı gayet net şekilde ortaya koymaktadır.

Bütün kütüphanelerde yerini alması gereken son derece önemli bir albüm/kitaptır bu.

Gültekin Çizgen ustadan bir cümle ödünç alarak bitirelim: Ceketimizi ilikliyor ve ayakta alkışlıyoruz.

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf - Doğanay Sevindik

Tekin ERTUĞ

İlişkili İçerikler

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Okyar Atilla

Tam olarak kılı kırk yaran anlamında titiz çalışan, çok ciddi araştıran, disiplinli davranan Okyar Atilla’yı ‘Arthenos Blog’da, ‘Rahvan Atçılık ve Yarışları’ isimli eserde Zafer Gazi Tunalı’yla birlikte kültür-sanat hayatımıza büyük bir özveriyle katkı verirken görüyoruz. Bu bilgi eksik kalır; ‘Cebimdeki Fotoğraflar’ isimli e-albümü de görmenizi öneririz. Gönüllü ve amatör olmak, yapılan işin hakkını vermemek, o işi üstünkörü yapmak anlamına katiyen gelmez.

Okyar Atilla’nın imza attığı sanat düzlemindeki her etkinliğin (kuşkusuz iş hayatında da aynen öyledir) çoğu profesyonele dudak ısırtacak nitelikte olduğunu görüyoruz.

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Tufan Palalı

“Dört kişiye tek bir akça vermişler… İranlı, angur; Arab, inâb, Türk, üzüm; Grekse stafil satınalmak istemiş kendilerine verilen bu parayla… Adların ötesini bilemedikleri için kavgaya tutuşmuşlar. Ve ancak bilge bir kişi anlayıp söyleyebilirmiş, hepsinin, kendi dilinde, ‘üzüm’ istediğini.”
- A. Tufan Palalı

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Lütfi Özgünaydın

Lütfi Özgünaydın usta tam anlamıyla bir yazın ve foto-graf emekçisidir. Kültür-sanat ortamına yaptığı katkılar bağlamında ciddi bir gönüllü-amatör, sağlam bir disiplinle yol alıp durmaksızın üreten tavrıyla da ciddi bir profesyonel olduğu rahatlıkla söylenebilir.

Gönüllü Emek / Amatör Foto-Graf – Uğur Okçu

Kesinlik ifade eden cümlelerden oldum olası kaçınmamıza karşın, birebir tanık olduğumuz, fikir alt yapısını, hazırlık safhasını ve devam eden süreci takip ettiğimiz böylesi durumlarda tereddüt göstermeden kesin ifadeler kullanabiliyoruz.

Uğur Okçu bir sanat insanı’dır.

E-POSTA ABONELİĞİ

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
0 Yorum
Satır içi geribildirimler
Bütün yorumları göster

Makale yazarı

Tekin Ertuğ
İlk gençlik yıllarında amatör olarak uzun süre resim ve karikatür yaptı ve edebiyat dünyasına yakın durdu. Gençlik yıllarının olgun sayılabilecek 5-6 yıllık bir döneminde ise amatör olarak Halk Müziği ve Kültürü konusuna eğildi.Resmi ve Özel Kurum ve Kuruluşlarda Temel Fotoğraf Eğitimi Seminerleri ve İleri Düzey Fotoğraf Seminerleri verdi, Atölyeler gerçekleştirdi. Yaptığı atölyeler daha çok “Kuram” ve “Kurgu” öncelikli atölye çalışmalarıdır. Atölye çalışmalarının sonuçları gösteri, söyleşi ve seminer olarak çeşitli platformlarda paylaşıldı.Bu süreç içinde kaleme aldığı yazılar basılı ve sanal ortamda Felsefe, Yazın ve Fotoğraf dergilerinde yayınlandı. İlerleyen zamanda kitap çalışmalarına yöneldi. Şu ana kadar basılan kitapları: Sanat yazılarından oluşan 4 cilt “Fotograf Sanatı Üzerine”, Röportaj-Anı ve Biyografi yazılarından oluşan 10 cilt “Fotoğraf Ustaları” (Masters of Photography) ve 16 cilt “Işıkla Resmedenler” (Photographers), (Ressam Hikmet Çetinkaya'nın Biyografisi) “Kan Çiçekleri” ve en son ressam Ahmet Yeşil’in biyografisi olan “Sicim” isimli eser.Hazırladığı biyografik/otobiyografik metinlerin yanısıra fotograf, sinema, edebiyat ve müziğe dair metinler üzerinde çalışmalarını sürdürmektedir.

Manşet

Mikdat Besni ile Ansel Adams’ı anlamak ve dijital fotoğraf çağında Zone Sistemi

Mikdat Besni ile Ansel Adams’ı anlamak ve dijital fotoğraf çağında Zone...

Eğer fotoğrafı hatıra amaçlı çekiyorsanız sözümüz olamaz, sizi mutlu eden görüntüyü çekip paylaşabilirsiniz.Ancak;Fotoğraftaki amacınız sanatsal kaygı ise bu sohbeti kaçırmayınız.Hiç çekinmeden kafanızdaki soruyu sormalı...

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Fotograf çekmek mutlu ediyor

Fotoğraf Çekenler Daha Mutlu Oluyor

Fotoğrafçılar mutlu insanlar. Bunu ben demiyorum, Amerikan Kişilik ve Sosyal Psikoloji Dergisi tarafından yayımlanmış kapsamlı bir çalışma söylüyor. "Fotoğraf çekin, her şeyden daha fazla keyif alacaksınız" diyor.

POPÜLER İÇERİKLER

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyaframın kökeni dilimize Fransızca “diaphragme” kelimesinden gelmiştir, İngilizcede "Aperture" olarak tanımlanır ve “açıklık” anlamına gelir.

Fotoğrafta diyafram ayarlarını çekmek istediğiniz sahnenin ne olacağına göre siz belirlersiniz. Fotoğrafınızda nelere etki edeceğini anlamak için okumaya devam edin.
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x