Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?

Manzara fotoğrafçılığı ile ilgileniyorsanız - CPL Circular Polarizer olarak bilinen - Dairesel Polarize Filtre kullanmaya aşinasınızdır. Bu filtreler, sudaki yansımaları, havadaki pusu yok etmek için çok kullanışlıdırlar. Cam vazolar ve porselen objeler gibi parlak nesnelerle çalışırken yansımalar hep sorundur. Hele ki parlak metal veya gümüş eşyalar tam bir çiledir. Peki bu yansımaları yok etmek, en azından minimize etmek için neden bir Polarize filtre kullanmayalım?

-

Stresli ve sıkıcı corona günleri bize evde daha verimli zaman geçirme yollarını bulmamız için iyi bir fırsat oldu aslında. Bu en azından bizim için öyle oldu. Bol bol okumak, araştırmak, denemeler yapmak için zaman sağladı. Ben de bu fırsattan faydalanarak ne zamandır aklımda olan bir konuyu yazmaya karar verdim; “Natürmort fotoğraflarında yansılamaları yok etmek”.

İki ay kadar önce, uzun süredir dış mekan fotoğrafçılığı ile ilgilenen bir dostumu stüdyosunda ziyaret etmiştim. Yeni yeni ürün fotoğrafçılığı ile ilgilenmeye başladığından bahsederken, laf lafı açtı ve konuşma bir anda, stüdyo ışıkları altında parlak nesnelerdeki yansımaların kendisine ne denli zorluklar yaşattığına döndü. Ben de hiç düşünmeden hemen ilk aklıma gelen fikri söyleyiverdim; “Bir polarize filtre kullanmayı denedin mi?”. “Yardımı olur mu ki!” dedi. “Hemen deneyelim” dedim, arabamın bagajındaki fotoğraf çantamdan filtre setimi aldım, zaten hazır olan sete birkaç obje yerleştirip denedik, evet oluyordu! Neden şaşırdık ki, olması zaten doğaldı. Manzara fotoğrafçılığı ile ilgileniyorsanız – CPL Circular Polarizer olarak bilinen – Dairesel Polarize Filtre kullanmaya aşinasınızdır. Bu filtreler, sudaki yansımaları, havadaki pusu yok etmek için çok kullanışlıdırlar. Cam vazolar ve porselen objeler gibi parlak nesnelerle çalışırken yansımalar hep sorundur. Hele ki parlak metal veya gümüş eşyalar tam bir çiledir. Peki bu yansımaları yok etmek, en azından minimize etmek için neden bir Polarize filtre kullanmayalım?

Eminim birçoğumuz bunu zaten biliyordur, ama blogumuzu takip eden fotoğrafa yeni başlayan dostlarımız da var, bu yazımız onlara gelsin o zaman.

Evde setimi kurdum ve denemelere başladım.

İlk olarak ışığımızı yumuşmaktan başlayalım

Eğer etkileyici ve doğal görünümlü natürmort fotoğraflarımız olsun istiyorsak, yapmamız gereken ilk işlerden biri ışığımızı yumuşatmaktır. Nasıl mı? Bunu yapmak aslında çok kolay; ışık kaynağımızı doğrudan konumuza yönlendirilmek yerine, bir yerden yansıtabilir veya ışık kaynağının önüne ışık yumuşatıcı gereçler koyabiliriz. Böylelikle ışığın direk olarak değil dolaylı şekilde konumuzun üzerine düşmesini sağlarız, hepsi bu kadar.

Bu sayede sahnemiz daha yumuşak bir şekilde aydınlanır ve yansımalardaki aşırı parlaklığın ve ışık lekelerinin önüne geçilmesine yardımcı olur.

Ben, denemelerimde “Manfrotto Lumimuse 8 LED” sabit ışık kaynağı ve 50×50 boyutlarında bir softbox kullandım.

Natürmort fotoğrafları çekerken yapılması gereken ilk aşamayı geçtik, bitti mi? Hayır! Yansımaları ne yapacağız?

Natürmort çekimlerde bir dairesel polarize filtre kullanma

Bir fotoğraf stüdyom yok. Bu yazı için kullanacağım fotoğrafları arkadaşımın stüdyosunda da çekebilirdim, bu sayede daha profesyonelce sonuçlar elde edebilirdim. Ben bu yolu seçmedim, onun yerine çekim denemelerimi her zaman olduğu gibi evimizdeki çalışma odamda kurduğum küçük bir köşede gerçekleştirmeye karar verdim.

Çekimlerimde, LEE filtre setimdeki LEE Dairesel Polarize filtremi, Nikon D850 tam kare kameramı ve AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8G ED objektifimi kullandım. Siz bu işlemler için bir “kare polarize” filtre de kullanabilirsiniz, ama bu durumda doğru değeri bulabilmek için açılarla biraz fazla zaman harcamanız gerekecektir.

Aşağıdaki fotoğrafları kıyaslayınca ne görüyorsunuz, belirli bir fark yok gibi değil mi? Öyle zaten. Sahnemizi aydınlattığımız ışığın açısı ve şiddeti, kameramızın konumuza olan açısı, konumuzun duruş şekli, aşağıda gördüğünüz gibi polarize filtre etkisinin bazen oldukça belirsiz ve az olmasına neden olabilir:

Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?


Eğer doğru açı ve doğru konu/mekan düzeni kurarsak, aşağıdaki gibi oldukça etkileyici sonuçlar alabiliriz. Gördüğünüz gibi, sadece çiçeğin yansımasını değil, objeler üzerinden yansıyan bazı ışıkları da yok edebildim.

Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?


Polarize filtrenin işe yaraması için ışığın açısının önemine değinmiştik. Aşağıdaki çekimde ışık açısını değiştirdim. Görüldüğü gibi tam bir başarı elde edemedim. Buna yalnızca ışığın açısı değil, objelerin duruşları da etkendir.

Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?


Objelerin duruşları ve açılarının mükemmel olduğu bir başka örnek:

Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?Natürmort fotoğraflarında yansımalar nasıl yok edilir?

Önemli:
Dairesel Polarize filtre, kullandığınız markaya bağlı olarak, pozlamanızı etkiler ve görüntünüzü belirgin ölçüde karartıp beyaz dengesini değiştirebilir.

Görüldüğü gibi, dairesel polarize filtreler yalnızca deniz ve göl manzaraları, şelale ve kar fotoğrafları gibi Doğa ve Manzara fotoğrafçılığı yaparken doygunluğu arttırmak, havadaki pusu, sudaki veya cam ve metallerdeki yansımaları yok etmek için kullanılmakla kalmaz, aynı zamanda kapalı alanlarda veya stüdyoda yapılan çekimlerde de çok başarılı sonuçlar çıkarabilirler.

Dairesel Polarize filtre kullanımı konusunda, örnek çekimlerle detaylandırarak hazırladığım Polarize Filtre kullanmanın manzara fotoğraflarımıza etkisi başlıklı yazımda, polarize filtre kullanım şartları, kullanım yöntemleri, dikkat edilmesi gereken bazı kurallara değiniyorum.

Polarize filtre deneyimlerinizi merak ediyorum. Bu konudaki bilgi, deneyim ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşır mısınız?

İlişkili İçerikler

Yemek Fotoğrafçılığı ve Kompozisyon

İyi yemek fotoğraflarına takıntılı mısınız? İnstagram, Pinterest ve diğer benzeri uygulamalarda ve internet sitelerinde yemek fotoğrafları araştırmak ve öğrenmek için saatlerinizi harcıyor musunuz? Eğer öyleyse siz de benim gibisiniz. Günümün çoğu yemek düşünerek, pişirerek ve fotoğraflayarak geçiyor.

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Still Life fotoğrafçılığı alanındaki uğraşılarınızda her şey elinizin altında ve kontrolünüzdedir. An'ı yakalamak yerine, hareketsiz bir konudan bir görüntü yaratıyorsunuz. Tamamen sizin eseriniz olan, hayalinizdeki bir sahnenin "fotoğrafını yapıyorsunuz"; öznesinden arka planına, ortam ışığından yapay pencere aydınlatmasına kadar. Konunuzun cansız nesneler olması nedeniyle, acele etmenize gerek yok, aydınlatmanızı hassaslaştırmak ve kompozisyonunuzla değişik denemeler yapmak için bolca zaman ayırabiliyorsunuz.

Ortam ışığını flaş ile dengeleme

Bir süredir Flaşlar ve Flaşla çekim teknikleri konularında değişik makaleler yayınlıyoruz. Bu yazılarımızda, ışığın boyutu hakkında bir fikrimiz oluştu. Işık kaynağı ile özne ve arkaplan arasındaki mesafe değiştiğinde ne olacağını artık biliyoruz. Artık yavaş yavaş flaşlı fotoğrafçılığın bazı pratik yönlerine eğilmenin zamanı geldi. İlk olarak, ortam ışığını flaşla dengelemekten başlamaya ne dersiniz?

Burada yazılanları kendiniz evinizde deneyimlemek istiyor ancak bu yazıdaki gibi ışık koşulları bulamıyorsanız endişelenmeyin, şöyle yapın. Çekeceğiniz sahneyi matris ölçüm moduyla ölçün, ardından bir veya iki durak düşük pozlayarak çekim yapın.

Flaş TTL modundayken Çekim Modu ve Enstantanenin önemi

Covit-19 sıkıntısı nedeniyle zorunlu olarak evlerimize kapandık. Ne zaman tam olarak biteceğini tahmin edemediğimiz, çok önemli bir kısmı evde geçen bu süreçte, ben de flaş kullanımı konusuna yoğunlaşmaya karar verdim ve bir süredir bu konularda yazıyorum.

Bu yazımda, düşük ışıklı ortamlarda flaşlı çekimlerde neden "M" Manuel çekim modunu kullandığımı ve konu hareketli olursa "Arka perde senkronizasyonu" ve "Ön perde senkronizasyonu" etkilerini örneklerle açıklamaya çalışıyorum.

E-POSTA ABONELİĞİ

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
12 Yorum
Eskiler
En yeniler Beğenilenler
Satır içi geribildirimler
Bütün yorumları göster
Fatih

Çok faydalı sade ve anlaşılır bir paylaşım. Resim örnekleri de çok güzel. Teşekkürler hocam çok işime yaradı bu bilgi. saygılarımla..

alp s.

hocam merak ettim sutudyom yok diyorsun cektigin resimlerde nasil bir arka ve alt plan kullaniyorsun. hepsi cok iyi ondan merak ettim hocam. bu arada yaziniz cok faydali — elinize saglik

Neslihan

Sebahattin bey evde denemeler yapmak için güzel bir ödev oldu bu bana. Az sonra öğlen arasında deneyeceğim ben de. Home office çalışıyoruz öğlen arasını değerlendirelim hiç değilse 🙂
Böyle evde basit uygulanacak güzel fikirleri sık paylaşın bizimle 🙂
Emeklerinize sağlık.

Handan

Bende nikon d5300 makinem ile küçük hediyelik eşya çekiyorum hiç akılımıa gelmedi filtre kullanmak iyi fikirmiş hemen deniyeceyim..tşekkürler

Önder Köktürk

teşekkürler, faydalı paylaşımınız için

Öner BÜYÜKYILDIZ

Polarize filtre makro fotoğraflar çekerken de çok işe yarıyor Sebahattin bey. Bazı küçük böceklerin kabuklarında yada ıslak bitkilerdeki yansımaları yok etmek için çok gerekli.
Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim.
Selam ve saygılarımla.

Manşet

Sony A7S III: Beklenen makine 5 yıl sonra geldi

Artık tek boynuzlu at, Yeti, Lochness canavarı, gulyabani, dünya lideri Türkiye ekonomisi kadar efsaneleşen Sony A7S III nihayet geldi.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Yeniden Kadrajlama Tekniği ile Fotoğraflarınızı Geliştirin

Yeniden Kadrajlama Tekniği

Yeniden kadrajlama, ana odak noktasını kullanarak konuya odaklanmak ve elinizi deklanşörden çekmeden konuyu kadrajınızdaki başka bir yere yeniden konumlandırarak ideal kadrajı oluşturup fotoğrafı çekmektir.

POPÜLER İÇERİKLER

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

ISO; fotoğraf makinenizin ışığa duyarlılık düzeyidir. ISO numarası ne kadar düşük olursa ışığa duyarlılık o kadar düşük olur, ISO sayısı arttıkça fotoğraf makinenizin hassaslığı artar.

Tipik olarak ISO değerleri 100-200 (Baz ISO)'dan başlar ve geometrik olarak katları şeklinde artış gösterir. ISO dizisi: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12500, 25000 vb.
12
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x