Daha

    Fotoğrafta Sadelik

    Başarılı insanların en önemli özelliği, çözüm odaklı oluşlarıdır. Fotoğrafçı da kadrajdaki anlatıma katkısı olmayan lekelerin bahanesi ardına sığınamaz. Kompozisyonu sade tutmanın yolları vardır. Eğer sorun çıkaran objeyle baş edemiyorsa, o fotoğrafı çekmez.

    İyi bir fotoğraf sadelikten güç alır. Bunu elde etmenin yolu çoktur.

    Fotoğrafta sadelik; izleyicinin dikkatini istenilen noktaya çekmenin en kestirme yoludur ve insan ruhunu okşayan bir özelliktir. İzleyeni yormaz ve bu özelliğiyle fotoğrafa değer katar. Fotoğrafın anlamlandırması ve takdir edilmesini sağlayan en güçlü kompozisyon özellikleri arasında sadelik de yer alır. Bir bakıma minimalist yaklaşımın etkisini hafifçe hissettirir.   

    Sade fotoğrafı yapmak için sahnede gereksiz olan, varlığıyla anlatıma katkısı olmayan, özellikle gözü yoran ve dikkat çeken lekelerden kurtulmak gerekmektedir.

    Aslına bakarsanız çerçeveye yerleştirilen lekelerin basit tutulmasıdır. Bu basitlik, fotoğrafa değer kazandıran bir özelliktir. Kanıksadığımız “basit” kelimesinin çağrıştırdığı anlam yüklenmemelidir.

    Sanatsal fotoğrafın en önemli özelliği, izleyiciye bir mesaj iletmesidir. Fotoğrafçı anlatmak istediği konuyu işlerken, öncelikle kadrajı dolduran ögeleri (leke) kontrol etmelidir. Hangi objelerin anlatıma katkısı olduğunu, hangilerinin gereksiz olduğunu belirlemeli ve katkısı olmayan objelere yer vermemenin yollarını aramalıdır. Aslında ilk bakacağı nokta ana konuyu oluşturan objenin ardında ne olduğu ve neyle çakıştığıdır. Örnek vermek gerekirse, fotoğrafı çekilen bir insanın kafasının ardında güçlü çizgiler bulunması, izleyeni rahatsız edici özelliğe sahiptir.

    Bir gerçek var ki fotoğrafta kompozisyon oluşturmak, resim kadar kolay değildir. Ressam kompozisyona istediğini ekler. Fotoğrafçı için bu özellik sınırlıdır. Ayrıca gereksiz birçok şey çekim alanında bulunabilir. Fotoğrafçı gereksiz olan her nesneden kurtulmalıdır.

    Başarılı insanların en önemli özelliği, çözüm odaklı oluşlarıdır. Fotoğrafçı da kadrajdaki anlatıma katkısı olmayan lekelerin bahanesi ardına sığınamaz. Kompozisyonu sade tutmanın yolları vardır. Eğer sorun çıkaran objeyle baş edemiyorsa, o fotoğrafı çekmez.

    Toparlamamız gerekirse; iyi bir fotoğraf sadelikten güç alır. Bunu elde etmenin yolu çoktur.

    1. Kompozisyonda konuyla ilgisi olmayan gereksiz objeleri çerçeve dışına çıkarmak.
    2. Yoğun arka plan dikkat dağıtıcıdır. Fonun temiz olmasını sağlamak gerekir. Yöntem elle çıkarma ya da çekim açısının değiştirilmesi olabilir veya başka bir yol, hiç fark etmez.
    3. Uzun odaklı lens net alan derinliğini azaltır, böylece odak dışı alanlar bulanıklaşır.
    4. Geniş diyafram açıklığıyla çalışmak da benzer sonuçlar doğurarak yardımcı olur.
    5. Geniş açılı objektifler yakını abartırlar, konuya yakın çekim yapmak ve kadrajı doldurmak sadelik sağlar.
    6. Renkten yararlanmak da bir başka yoldur. Renk dikkat çekicidir. Kadrajda dışarı atılamayan ve mesajın aktarımına zarar veren dikkat çeken renkli bir obje varsa, anlatımı daha güçlü hale getirebilen gri tonlama tercih edilebilir. Ya da fon için renk paletinin pastel tonları veya tamamlayıcı diğer renklerle çalışma seçilebilir.
    7. Özellikle ters ışık konuyu belirginleştirmede ve dışarda kalan alanı silikleştirmede çok etkin bir güce sahiptir. Ancak ışığın ve gölgenin dozunu iyi ayarlamak gerekir. Siluet görüntüler iyi bir grafik olabilirler, amaçlanan iyi fotoğrafın aranılan unsuru değildir.
    8. Konunun aydınlık, fonun loş olması da sadeleştirmede katkı sağlayacaktır.

    Fotoğrafçı bilinçlidir. Sadeliği yakalamak isterken, çalışmasını daha ileriye götürerek minimalizmden de faydalanmasını bilir.

    İLİŞKİLİ İÇERİKLER

    Fotoğrafta Minimalizm; Fonu sade tutmanın gücü

    Minimalist fotoğrafçı; sadelik, negatif alan, ayrıştırma, basit şemalar, düzenli görünüm için çizgiler, renk karşıtlığı ve tekrarlardan yararlanması gerektiğini bilerek, özellikle izleyende anlam arayışını odak yapacak dengeye sahip kompozisyonu tasarlar.

    Fotoğrafta Denge

    Fotoğrafta denge, görüntüyü oluşturan görsel ögelerin sahnede yayılımını sağlamak için kullanılan bir kompozisyon tekniğidir. Kompozisyonu dengeli olduğu ölçüde, fotoğraf etkili bir yapıya kavuşacaktır.

    Denge; izleyenin fotoğrafımıza kilitlenmesi ya da uzaklaşmasını sağlayan önemli özellikler arasındadır.

    Fotoğrafta Altın Oran

    Sanatçı Enver ŞENGÜL, bu fotoğrafında dervişi canlandırılan insanı, sağ dikey Altın Kesim’ e konumlandırmıştır. Hocamızın Altın Oran kitabı, başucu kaynaklar arasındadır. Marmaris Fotoğraf Festivalinde verdiği söyleşi de, katılımcıların zihninde yer etmiştir.

    Gözlerdeki ifadeyi yakalamak

    Gözlerin gücünü bilen fotoğrafçı, kadrajda gözler nereye yerleştirilirse daha etkili fotoğraf yapabilirim diye düşünmelidir. Bunun cevabı ise genellikle Altın Oran.

    E-POSTA ABONELİĞİ

    Makale yazarı

    Mikdat Besni
    Mikdat Besni
    Veteriner hekim olarak kamuda çalıştı. Son görev yeri olan Susurluk’ta yaşamaktadır. Sayısal teknoloji ve interneti fırsat bilerek fotoğrafla ilgilenmeye başladı. Sadece çekip paylaşmak ve izleyerek fotoğrafın öğrenilemeyeceğini anlayınca, ciddi yayınlardan kaynak oluşturdu.Verdiği fotoğraf kursları sayesinde fotoğrafın inceliklerini öğrendi. Çeşitli ortamlarda iyi fotoğrafları yorumlayarak bilincin gelişmesine, iyi fotoğrafın ve fotoğrafçının ön plana çıkmasına destek olmaya çalışmaktadır. Susurluk Fotoğraf ve Sanat Akademisi Derneğinin Başkanlığını yürütmektedir. Fotono21 ve ASFOD onur üyesi olarak taltif edilmiştir. Fotoğrafın bir hobi aracı olarak görülmesini, sanatsal açıdan tuzak olarak görmektedir. Fotoğrafçıyım diyenlerin, yaratıcı yenilikler içerisinde olması gerektiğine inanmaktadır. Fotoğrafın Aksakallarının rehberlik yapması ve ufuk açıcı yeni çalışmalar içerisinde olması gerektiği düşüncesiyle, gerek şiir ve gerekse yorum olarak bir başyapıt olan Mihriban Türküsünü, ülkenin çeşitli yerlerinden 18 arkadaşıyla birlikte fotoğrafik olarak anlatan çevrimiçi Düşünme Biçimleri atölyesini, Fotono21 bünyesinde gerçekleştirmiştir.Bazı yurtiçi fotoğraf yarışmalarına jüri üyesi olarak davet edilmiştir. Bunlar içinde ülkemizin savunma destanı olan Çanakkale Savaşları Tarihi Alan 1. Fotoğraf Maratonuna yapılan çağrıyı fotoğraftan aldığı en büyük ödül olarak görmektedir.

    POPÜLER İÇERİKLER

    Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

    Abone ol
    Bana bildir
    guest

    0 Yorum
    Satır içi geribildirimler
    Bütün yorumları göster
    0
    Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x