Geniş Açı Lensiniz yoksa Tele-Foto Lens Kullanın

Karşınızda nefis bir Heidelberg manzarası var, ama yanınızda geniş açı objektifiniz yok. Kameranızda yalnızca 70-200mm objektifiniz ile bu nefis panoramayı nasıl çekeceksiniz.

-

Kısa İpuçları yazı dizimizin bu haftaki bölümünü farklı bir konuya ayırdım. Yazılarımı takip eden dostlarımız bilirler, ben seyahatlerimde tam teçhizat gezmeyi seviyorum. Fotoğraf çantamda geniş açılı objektiflerimin yanısıra mutlaka bir tele-foto objektif bulunur. Birkaç ay önce döndüğüm Almanya seyahatimde, Münih’te geçireceğimiz ikinci günde hava çok kapalı ve yağmurluydu. Üstelik ben o günümü Münih yapılarını fotoğraflamaya ayırmıştım. Otelden çıkarken yanıma bu kez yalnızca 24-70mm objektifimi almaya karar verdim, geniş açı veya başka herhangi bir objektif almayacaktım.

Bu benim için yeni bir şeydi. Son günlerde, geniş açılı lenslerim ile çok fazla zaman geçirmiştim ve çekimlerimde monotonlaşmaya başladığımı fark etmiştim. Yeni şeyler denemeyi, farklı ve aykırı yollardan gitmeyi sevdiğimden midir bilmiyorum, benim için yeni ve farklı bir şeyler denemenin zamanı gelmişti. Yanıma aldığım 24-70mm objektifim mimari fotoğrafçılığı için ilk mercek tercihi olmayacağı kesin, ama bunu yapmaya kararlıydım.

Böyle durumlarda, büyük odak uzunluklarıyla ilgili en önemli şey, sizi daha eleştirel görmeye zorlamasıdır. Geniş açılı bir odak uzaklığı kullanarak çerçeveyi doldurmak ve ardından dilediğimiz gibi kırpmak kolaydır. Uzun odak uzaklığı ile önünüzde duran devasa yapıları çerçeve içine almak istiyorsak, çok gerilere gitmemiz gerekeceğini hepimiz biliyoruz.

Düşünün; Münih’in en büyük meydanlarından birindesiniz, karşınızdaki devasa yapıyı tek karede görüntülemek istiyorsunuz. Ancak elinizde en fazla 24mm açabileceğiniz bir objektifiniz var. Geriye gitme şansınız yok, çünkü arkanızda da başka büyük bir yapı var. Ne yaparsınız?

Bu bölüm yazıya sonradan eklenmiştir.

Bu yazıyı yayına aldıktan sonra, birkaç takipçimizden aşağıda kullandığım örnek fotoğraf hakkında eleştiriler aldım. Özetle, fotoğrafın geometrik olarak çok bozuk göründüğünü, bunun yazıya konu yönteme uygun olmadığını belirtmişlerdi. Haksız da değiller aslında. Hatta yazı duyurusunu Facebook gruplarından birinde gören bir dostumuz, fotoğrafı görünce yazıyı okumamaya bile karar vermiş!

Amacım benim sıkça kullandığım bu yöntemi bir yazıyla paylaşmaktı. Bu yöntemle çektiğim ve en çok kareden oluşan fotoğrafım bu olduğu için, onu paylaşmaya karar vermiştim. Eğer siz de fotoğraf hakkında aynı şeyleri düşünüyorsanız, bunu göz önüne alırsanız sevinirim.

Yukarıdaki gibi bir fotoğrafı 24mm bir objektifle bile elde etmek mümkün. Dedim ya, kameram ve tek objektifimden başka herhangi bir ekipman almayacaktım, o nedenle yanımda bir üçayak bile yoktu.

Kameramı dikey tutarak, bulunduğum mesafeden bu büyük yapının ne kadarlık bir bölümünü kadraja alabileceğime baktım. Sonra, vizörde gördüğüm bu bölümün, toplam yapının ne kadarlık bir kısmına denk geldiğini kabaca göz kararı hesapladım. Dikey kadrajda bile yapıyı dikey olarak en az iki karede çekebiliyordum, düşünün!

Hesaplamalarıma göre, yapıyı dikeyde 6 dilime ayırdım. Her bir dilimi dikey olarak iki karede çekecektim. Toplamda 12 kare çekmem gerekiyordu. Sonra bunları Photoshop’ta “Photomerge” ile birleştirecektim. Yani bir nevi Panorama çekimi yapacaktım. Birinci fark, bu panorama çekimini yatayda iki kesit halinde tekrarlayacaktım.

İkinci ve bence en önemli farkı ise yukarıdaki şekile bakınca siz de farketmiş olacaksınız; Panorama çekimlerinde ne yapılır? Bulunduğunuz yerden hiç kıpırdamadan, kameranızla belinizden destek alarak belirli açılarla soldan sağa ve tersi yönde kademeli olarak dönerek art arda kareler çekersiniz. Ben burada böyle yapmadım. Karşımdaki yapıyı dikeyde 6 kesite ayırdığımı söylemiştim, her çekimi o kesitlerin hizasına gelerek gerçekleştirdim. Böylece en azından düşeydeki perspektif bozulmalarının önüne geçmiş oldum. Burada, bir nevi Tilt-Shift Lens‘lerin Shift hareketini gerçekleştirmiş oldum.

Hava fotoğraf çekmeye çok uygun değildi ve yanımda üçayağım yoktu demiştim. Yukarıda gördüğünüz, elde çekim yaptığım 12 farklı kareden birleştirilmiş fotoğrafta bazı geometrik bozukluklar gözünüze çarpacaktır. Bu fotoğrafın ideal çıkabilmesi için daha doğru bir hesaplama ve üçayaklı çekim yapabilirdim. O zaman bu yapı, geometrik bozulmalar olmaksızın, pırıl pırıl ve çok daha net olabilirdi.

Bir başka gezimden farklı bir örnek;

Almanya, Romantik yol turumuzun Füssen durağında, Neuschwanstein kalesinin içinden bir panorama çekimi yapacaktım. Kamerama 70-200mm tele objektifim takılıydı. 70mm ile aşağıdaki kareleri çektim:

Toplamda 18 kareden oluşan bu görüntüleri birleştirdiğimde aşağıdaki gibi bir sonuç elde ettim:

Son örnek toplamda 7 kareden 70-200mm objektifimle çektiğim aşağıdaki panorama:

Neyse ki, Photoshop CC gibi uygulamalar, bir manzaranın birden fazla fotoğrafını çekmeyi ve bunları panoramik bir çekimle birleştirmeyi çok kolaylaştırıyor. Bu yaklaşımdaki bir başka avantaj, her iki dünyanın da en iyisini elde etmektir: tele-foto odak uzaklığının odak sıkıştırmasıyla geniş açılı bir kompozisyon. Eğer denemediyseniz, bir sonraki dış mekan çekiminizde bu tarz bir çekimi denemenizi tavsiye ederim.

Not: Birçoğumuzun bildiği bir detayı burada yine de hatırlatmak istedim. Bu tarz çekimler yaparken, çektiğimiz karelerin sorunsuz birleştirilebilmesi için, her kareyi bir önceki karenin 1/3’ünü kapsayacak şekilde çekmeyi unutmamak gerekir.

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

avatar
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Berkant U.
Ziyaretçi
Berkant U.

Gerçekten çok faydalı ip ucu sabahattin bey.. yer değiştirerek panorama çekmek fikrini çok tuttum ilk fırsatta deneyeceğim… teşekkürler bu değerli bilgiler için. saygılar

H_Kahraman
Ziyaretçi
H_Kahraman

Çok yararlı bilgiler
Teşekkürler

Öner BÜYÜKYILDIZ
Ziyaretçi
Öner BÜYÜKYILDIZ

Emeğinize sağlık Sebahattin bey, çok faydalı bir yazı olmuş yine.
Bu tarz çekimlerde yapılan en büyük hata (hata değilde uygulamada en çok tercih edilen diyelim) tek noktadan çekim yapmak sanırım. Buda kadraj ne kadar genişlerse görüntünün o kadar bozulacağı anlamına geliyor. Yer değiştirme fikrini tuttum.
Birde sormak istediğim birşey var. Acaba çekilen her kareyi 4-5 kez tekrarlasanız. Mesala buradaki 12 karenin her birini 5’er kez çekseniz. kadraja giren insanlarında photoshop aşamasında temizlenmesini sağlar mı?
Teşekkür ederim.

Selam ve saygılarımla.

Neslihan
Ziyaretçi
Neslihan

Arthenos’un iki ağır topundan iki ilginç ve güzel makale.
Ben de fotoğraf çekerken yer değiştirme fikrinizi tuttum Sebahattin bey.
Bu akşam iş çıkışı hava uygun olursa denerim. Bugün İstanbul’un keyfi yok, berbat bir hava var.
Selamlar.

Turgay Seven
Ziyaretçi
Turgay Seven

Çok bilgilendirici bir yazı olmuş, elinize sağlık Sebahattin Bey.
Bakış açıma göre sol önde bulunan kişinin belden yukarısının olmama nedeni birleştirme kaynaklı mı? Diğer objelerde böyle bir sorun göremedim. Ayrıca çektiğimiz yapının ışık koşulları her noktada aynı değil. Bir de beyaz ayarı durumu var. Bu tarz bir çekimde, bahsettiğim hususlara dikkat etmek gerekir mi, yoksa her kare kendi değerleriyle mi çekilmeli?
Teşekkür eder, keyifle okuduğum yazılarınızın her daim devam etmesini dilerim.

Okyar Atilla
Editör / Yazar

Eklediğin açıklamayı okuduktan sonra yorum yazmaya karar verdim. Şuna bakmak gerek; Üzüm mü yiyeceksin bağcıyı mı döveceksin? Öncelikle fotoğraf uygun ya da değil. Ancak Facebook’da X grubundaki KE’nün ifade tarzı, kullanılan kelime bize uygun değil.

Anlattığın genelde uygulanan bir yöntem. Belki eklenmesi gereken cümle “Bu yöntemi benim gibi makina elde değil de tripod ile uygulamak gerek. Ayrıca iyi bir sonuç alabilmek için ciddi bir çalışma süresine ihtiyaç var” nokta

Bu yorumlara değer verip açıklama yapman ve kapak fotoğrafını değiştirmek yaptığımız işe verdiğimiz önemdir. İstenirse sivrisinek sazdan Wagner senfonisi (Füssen dediğin için) dinlenebilir.

Sevgi ve saygılarımla

Vural B.
Ziyaretçi
Vural B.

o yorumu yapan kimse önce buna benzer bir yazı yazsın ondan sonra konuşsun hocam. emeğe de saygısı yokmuş o arkadaşın. sebahattin bey açık açık yazmış nedenini. okumaya gerek duymamış mış. bence o kişi bunlardan önce saygı konusunda bir şeyler okusun. fotoğraf konusunda tartışmasız bir numara burası. öyleleri okumasın zaten…

Önder Köktürk
Ziyaretçi

Okyar beyin üzüm bağcı yorumuna katılıyorum. başlığa bakarak okumayana da bir şey diyemeyeceğim. ben merak edip baktım. bilmediğim bir konu veya yöntem değildi ama, eminim burada ilk kez okuyup öğrenen kişiler de olmuştur. işin orasına bakmak lazım. yazının başlığından xx boyut lens le kısıtlanmak yerine benim yorumum düşük veya normal megapixel li bir kamera ile çok daha büyük megapixel bir foto elde etme metodu olarak görürsek daha fazla kişiye ışık olabilir.

Oguz Buktel
Ziyaretçi
Oguz Buktel

Merhaba Sebahattin bey, “bence” bazen fotoğraf çekemiyorsanız çekemiyorsunuzdur, 70-200 ile hareket ederek çekilen panorama olmamalı, olmamış da zaten.
Selamlar

Manşet

Mentawai - Yağmur Ormanı Bekçileri

Mentawai – Yağmur Ormanı Bekçileri

Fotoğrafa başladığım ilk zamanlarda alanımı bulmanın önemli olduğunu fark ettim ve kendimi belgesel fotoğraf alanında daha iyi ifade edebileceğimi anladım. Fotoğraf makinesi ile sadece görüneni değil o görünen gerçeğin arkasındaki asıl hakikati arama çabalarım doğrultusunda yolum Hint Okyanusu’nda Endonezya’ya bağlı Siberut Adasındaki Mentawai Kabilesi ile kesişti.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Back Button Focus / AF-ON Tekniği ile Ustalaşın

Back Button Focus / AF-ON Tekniği ile Ustalaşın

Back Button Focus, otomatik netleme işlevini deklanşör düğmesinden alıp kameranın arkasındaki başka bir düğmeye atama işlemidir. Bu yazıyı okuduktan sonra kameranızı daha çok seveceksiniz ve fotoğraf çekmekten çok daha fazla zevk alacaksınız, iddia ediyorum.

POPÜLER İÇERİKLER

Mentawai - Yağmur Ormanı Bekçileri

Mentawai – Yağmur Ormanı Bekçileri

Fotoğrafa başladığım ilk zamanlarda alanımı bulmanın önemli olduğunu fark ettim ve kendimi belgesel fotoğraf alanında daha iyi ifade edebileceğimi anladım. Fotoğraf makinesi ile sadece görüneni değil o görünen gerçeğin arkasındaki asıl hakikati arama çabalarım doğrultusunda yolum Hint Okyanusu’nda Endonezya’ya bağlı Siberut Adasındaki Mentawai Kabilesi ile kesişti.

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.