Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Still Life fotoğrafçılığı alanındaki uğraşılarınızda her şey elinizin altında ve kontrolünüzdedir. An'ı yakalamak yerine, hareketsiz bir konudan bir görüntü yaratıyorsunuz. Tamamen sizin eseriniz olan, hayalinizdeki bir sahnenin "fotoğrafını yapıyorsunuz"; öznesinden arka planına, ortam ışığından yapay pencere aydınlatmasına kadar. Konunuzun cansız nesneler olması nedeniyle, acele etmenize gerek yok, aydınlatmanızı hassaslaştırmak ve kompozisyonunuzla değişik denemeler yapmak için bolca zaman ayırabiliyorsunuz.

-

Son yazılarımdan da anlaşılacağı gibi “ışık” üzerine çalışmalarıma hız vermiş durumdayım. Yakın zamanda da fren tutmayacak gibi duruyor. Flaşlar ve Flaşla çekim teknikleri etiketi ile birçok yazım yayınlandı. Hatta, Ana menüde “Fotoğrafçılık” başlığı altında, fotoğrafta ışık ve ışık araçlarının kullanımı konusunda paylaştığımız tüm yazıları, “Flaşlı Fotoğrafçılık” adı altında özel bir alt kategoride topladık. Covit-19 zorunlu ev hapsi, bu konuda öğrendiklerimi uygulama konusunda bana birçok imkan sağladı. Geçtiğimiz hafta sonumu Still Life Fotoğrafçılığı konusuna ayırmak istedim.

Işık kullanımına merak sarmış bir fotoğraf gönüllüsü iseniz, yolunuz mutlaka Still Life fotoğrafçılığı ile bir yerde mutlaka kesişecektir. Ve inanın bana, eğer ışık kullanımı ve fotoğrafta kompozisyon konularında kendinizi eğitmek istiyorsanız, Still Life Fotoğrafçılığı kadar eğitici başka bir fotoğrafçılık dalı bulamazsınız.

Bunun nedeni, Still Life fotoğrafçılığı alanındaki uğraşılarınızda her şey elinizin altında ve kontrolünüzdedir. An’ı yakalamak yerine, hareketsiz bir konudan bir görüntü yaratıyorsunuz. Tamamen sizin eseriniz olan, hayalinizdeki bir sahnenin “fotoğrafını yapıyorsunuz”; öznesinden arka planına, ortam ışığından yapay pencere aydınlatmasına kadar. Konunuzun cansız nesneler olması nedeniyle, acele etmenize gerek yok, aydınlatmanızı hassaslaştırmak ve kompozisyonunuzla değişik denemeler yapmak için bolca zaman ayırabiliyorsunuz.

Still Life fotoğrafçılığı için konu seçimi

En güzel tarafı, konu ve kompozisyon seçimi sizin elinizdeki nesnelere ve hayal gücünüze kalmış. Ayni nesnelerle bile değişik ışık ve kompozisyonlarla güzel fotoğraflar elde etmek mümkün. Dolayısıyla bunun için yol gösterici olamıyorum. Başta şöyle düşünmüştüm; “Aslında başlangıç aşamasında konu çok da önemli değil. Natürmort fotoğrafçılığı genelde, klasik bir çiçek vazosu ve onun içine ve çevresine dikkatlice yerleştirilmiş çok güzel çiçekler ve farklı birkaç öğeden oluşan sanatsal bir görüntüyü çağrıştırır. Bu elbette işin temelinde yatan önemli bir unsurdur, ama aslında durağan, hareketsiz bir yaşamdır”. İnanın bana, o gördüğünüz muhteşem, harika natürmort eserin fotoğrafını değil de gerçek sahnesini çıplak gözle görseniz, o fotoğrafın o sahneden çıktığına inanmak istemezsiniz.

Başlarda konu seçimiyle çok zaman kaybetmek yerine, bir grup öğeyi basitçe sevdiğiniz ve hoş görünebilir bir şekilde gruplayabilir veya bir hikaye anlatmak için ilgili öğeleri bir araya toplayabilirsiniz. 

Bu iki günlük kısa deneyimlerimi çektiğim fotoğraflarla paylaşabilir miyim…

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Yukarıdaki sahnede çiçeklerin içinde bulunduğu büyük vazo geçmiş yaşamında bir testiydi. Kırtasiyeden aldığım değişik renklerdeki boyalardan bir tanesiyle yalnızca bize bakan yüzünü boyadım. O testiyi başka yazılarımdaki başka çekimlerimde farklı renklerde görebilirsiniz 🙂 . Böyle sahneler konusunda kendinizi şimdilik yeterince yaratıcı hissetmiyorsanız, web’de bulabileceğiniz önceden hazırlanmış hazır natürmort düzenlemelerini, hikayelerini veya onların ruh hallerini örnek alabilirsiniz.

Sahnenizdeki ögelerin yerleriyle sıkça oynayıp, farklı öğeler ile harmanlayıp, değişik kompozisyonlar deneyebilirsiniz.

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Görsel olarak hoş olan şeyleri kullanabilir veya kişisel görselinizi kendiniz de yaratabilirsiniz. Hareketsiz bir konu için sıkışıp kaldığımda şunu yapıyorum, benim için kişisel ve önemli bazı şeyler bulmaya ve onlardan değişik açılardan bir sahne yaratmaya çalışıyorum. Alışılagelen açılarla değil, farklı açılardan denemeler yapıyorum. Deneyin, hem eğlenceli oluyor, hem de değişik fotoğraflara sahip oluyorsunuz!

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Bu çekimlerim sırasında verdiğim kahve molalarımda, bir yandan da birkaç dostumla sanal ortamlarda sohbet ediyorum. Fotoğraf konusunda bilgisine ve objektifliğine çok güvendiğim bir dostuma çektiğim fotoğraflardan bir tanesini örnek olarak gönderdim. İlk sorduğu soru “hangi filtreyi kullandığım” şeklindeydi. Siz de fotoğraflara bakınca aynı şeyi düşündünüz değil mi? Sanki HDR filtreleri veya başka özel filtrelerden geçmiş gibi hissediyorsunuz. Sizi bir kez daha şaşırtmak istemezdim ama, burada yayınladığım fotoğraflar, Photoshop’da bazı bölgelerde küçük Vibrance, Saturation ve Contrast oynamaları dışında herhangi bir özel filtreden geçirilmiş değil. Fotoğraflarımda çiçekler veya diğer objelerde herhangi bir temizleme vs yapmadım.

Daha net anlaşılabilmesi amacıyla çekim anında aldığım bir ekran çıktısını aşağıda paylaşıyorum:

Capture One Pro ekran görüntüsü

Aşağıda ise yukarıdaki ekranda görünen sahnenin fotoğrafını görüyorsunuz:

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Sağdan gelen, kalemlik, bardak ve çiçeklerin üzerine vuran pencere ışığını görüyor musunuz? Bu çekimleri gece yaptım, odam neredeyse zifiri karanlıktı. O doğal görünümlü yapay pencere ışığı için neredeyse tüm günümü harcamıştım. Ama şimdi size böyle bir ışığı 10 dakika içinde yaratabilirim 😉 ; denemeden öğrenilmiyor demiş miydim!

Yapay pencere ışığına bir başka örnek:

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Still Life Fotoğrafçılığı üzerine

Nasıl, çok gerçekçi duruyor değil mi? Üstelik bunlar iki günlük deneme süreci sonunda oluşturabildiğim görüntüler, henüz daha yolun başındayım.

Çekim Sahnemin Şeması

Bu görüntüleri çekebilmek için yandaki gibi bir set kurdum. İki adet ışık kaynağı kullandım; Birincisi tam tepeden, önüne büyükçe bir Softbox ve onun da önüne grid (ızgara) takılmış bir paraflaş, diğeri ise sağ tarafta, önüne sadece ışık yönlendirici takılmış ikinci paraflaş. Çekim masası, üçayak üzerine oturtulmuş kameram, kamerama bağlı notebook bilgisayarım, evde bulduğum mukavva kutulardan yaptığım pencere maketim ve fotoğraflarda gördüğünüz objeler. Hepsi bu!

Odam ne yazık ki bu tarz çekimler için yeterince geniş değil. O nedenle çekimlerimde mecburen geniş açı objektifimi kullanmak zorunda kaldım, dolayısıyla arka planda kullandığım fonları yeterince uzağa taşıyamadım. Normalde bu gibi çekimlerde fonu daha uzakta tutarak ve tele objektif kullanarak çekmek daha doğru bir seçim olurdu. Böylece arka fon bu denli belirgin olmaz ve ana konum daha belirgin hale gelirdi. Bu hafta sonu için hedefim şlmdiden belli oldu o halde; salona taşınmalıyım 🙂 .

Alın size hayati bir ipucu

Bu süreçteki denemelerimde, kurmayı planladığım kompozisyon için ana konumu yerleştirip yardımcı konuları ona uydurma konusunda çok çaresiz ve kabiliyetsiz hissediyordum. Ki, hala öyleyim. Ta ki, bir test çekimi yapıncaya kadar. Yazımın başlarında, o sahneleri çıplak gözle görseniz, o fotoğrafın o sahneden alındığına inanasınız gelmez demiştim. İnanın, çıplak gözünüzle gördüğünüz sahne ile, iyi bir ışık verilerek çekilmiş kameradan aldığınız görüntü arasında dağlar kadar fark oluyor.

Aşağıdaki fotoğraftaki sahneye çıplak gözle baktığınızda, loş bir odada , yaklaşık 130 derecelik bir açıyla bakıyorsunuz. Etrafındaki ışıklar, üzerindeki softbox, kablolar, dolaplar vs vs. İnsan gözü bunun 55 derecesini net görebiliyor ama diğer yanal ögeleri beynimiz yine de algılıyor. Yardımcı bir ışık kullanmadan, yalnızca ortam ışığını kullanarak bu sahneyi çekseydim, ISO 100 ile 1/6 saniye Enstantane ile çekmem gerekecekti. Ortamda ışık çok az olduğundan, ne bu fotoğraftaki gibi bir detay alabilecektim, ne de böyle bir kontrast elde edebilecektim. Bu denli detaylı ve dinamik aralığı yüksek bir sonuç almamın nedeni, kullandığım ışıklar ve yardımcı ışık ekipmanlarımdır.

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Natürmort Fotoğrafçılığı üzerine

Bu süreçte değişik çok fazla denemeler yaptım, her deneme farklı şeyler öğrenmemi sağladı.

Gördüğünüz gibi dostlar; IŞIK YOKSA FOTOĞRAF DA YOK

Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Natürmort Fotoğrafçılığı üzerine
Durdurun hayatı!… Fotoğraf var… Natürmort Fotoğrafçılığı üzerine

Sonuç:
Deneyin ve keyfini çıkarın

Hayatınızdaki koşuşturma “Still Life Fotoğrafçılığı” ile uğraşırken yavaşlıyor, o nedenle çekimlerinize yeterince zaman ayırabiliyor ve sürecin tadını çıkarabiliyorsunuz. Hayal gücünüzü zorluyorsunuz. Kendinizi geleneksel natürmort disiplinleriyle sınırlamak yerine, konularla, ışıklarla ve onların değişik varyasyonlarıyla denemeler yapmak çok eğlenceli, deneyin göreceksiniz.

Bir sonraki yazımızda, bu tarz çekimlerimde kullandığım ışıklar ve hangi durumlar için hangi yardımcı aksesuarları kullandığımı nedenleriyle inceleyeceğiz.

Hazır elinizde fırsat da varken bu fotografik oyun sürecinde kendinizi biraz şımartın! Ve bu süreçteki denemelerinizi, edindiğiniz bilgileri ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşın.

Yazıyı güzel bir ezgi eşliğinde sonlandırmaya ne dersiniz?

Sebahattin Demir

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
18 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Satır İçi Geribildirimler
Bütün yorumları göster
Öner BÜYÜKYILDIZ

Fotoğraflar gerçekten harika. İnstagram hesabınızdan da birkaçını paylaşmıştınız. Bu izole günlerde evde yapılabilecek en güzel aktivite. Bir süre önce makro fotoğraf çekimlerinde kullanmak üzere büyük bir mukavva kutudan çekim çadırı/kutusu yapmıştım. Ama daha kullanmak nasip olmadan Miya hanımın kemirmesiyle çöp olmuştu 🙂
Sebahattin bey, çekim için kulandığınız yazılımı sadece kamera kontrollerini daha rahat yapabilmek için mi kullandınız, yoksa alan derinliği düşük olup odak istifleme için mi kullandınız?
Ellerinize emeğinize sağlık.
Selam ve saygılarımla.

Mikdat Besni

İnstagram’da bir fotoğrafınızı görmüştüm.
Çok beğenmiştim, hemen web sitenize baktım ama makaleye ulaşamadım.
Bugün tüm deneyimlerinizi paylaşmanız bence saygıdeğer bir davranış.
“Ve inanın bana, eğer ışık kullanımı ve fotoğrafta kompozisyon konularında kendinizi eğitmek istiyorsanız, Still Life Fotoğrafçılığı kadar eğitici başka bir fotoğrafçılık dalı bulamazsınız.” Sözünüze katılıyorum. Bir süredir ben de evde yemek fotoğrafçılığı üzerine çalışmalar yapıyorum. Ama gördüm ki bu konuda yetersiz bir birikime sahipmişim ve deneyim her şeymiş…
Türk Fotoğraf Kütüphanesine katkılarınız için tebriklerimi iletiyorum…

Neslihan

Günaydın Arthenos!
Bu sabah mail kutusuna düşecek yeni makale maili beklemeden içime doğdu sanki bakayım yeni bir şey var mı dedim. Bu yazıyla karşılaştım. Sabah sabah içim açıldı. Işıl ışıl çok güzel fotoğraflar. Bir de sonundaki o muhteşem şarkı! Bir an onu sizin sesinizden dinleyecekmiş gibi bekledim. Onu da isteriz Sebahattin bey. Kim bilir daha ne yetenekler vardır sizde. Belki bir gün böyle bir sürpriz bile yapabilirsiniz.
Eğlence + bilgi + pratik + basit anlatım + harika konular = Arthenos 🙂
Selamlar.

ömer

hocam öncelikle emeklerinize sağlık..bir şey öğrenmek istiyorum fotoğrafları hangi lens ile çektiniz…geniş açı kullandım dediğiniz için sordum

Güngör

Sabahattin bey merhaba – ben buna bir soru daha ilave edebilirmiyim – kullandığınız para flaş nedir? Bilgiler için teşekkürler

Nuri Güleryüz

Merhaba bu yazınız acemi bir natürmort meraklısı olan benim için yazılmış 😀 yazınızdaki tavsiye ve fikirleri deneyeceğim. İletişim sayfasındaki mail adresinize iki çalışmamı gönderdim bunlar hakkındaki düşüncelerinizi bilmek isterim. Teşekkürler

Vural B.

Usta yazıların çok ilham verici.. teşekkürler. Evde ben de deniyorum ama hep hayal kırıklığına uğruyorum. kulandığım makine ve lensler fena değil çok para harcdım onlara. ama yazınızdan aldığım ilhamla bu gün denemelere tekrardan başlamaya niyetliyim 🙂 🙂

Cengiz

Resimler çok güzel. Yazılarınız fotoğrafçılar için önemli ve zevkli bir konuya dikkat çekiyor. Öğretici ve eylendirici bu yazılar için teşekkürler.

kenan

Görsel sanatların temeli olan ışık fotoğraftaki görselliği ortaya koyan en önemli unsurdur. Bir süredir ben de ışık üzerine çalışıyorum. Güzel çalışmalarınızı arka plan ve bilgiler eşliğinde paylaşmanız biz fotoğrafseverler için çok yararlı. Emeklerinize sağlık. Bu arada müzik ayrı bir güzel, yıllar öncesine götürdü.
Sebahattin bey sağlıcakla kalınız.

Makale yazarı

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Manşet

Roger Fenton's waggon

Belgesel Fotoğrafçılık

Belgesel fotoğraf önemli ve tarihi olayların belgelenmesi yanı sıra, gündelik yaşamı etkileyen durum, olay, sorun ya da krizleri belgeleyen; çalışırken mümkün olduğunca gerçeği temsil eden; belgesele konu olan bireylerin güvenini kazanarak; aktarımlarını mümkün olduğunca olduğu gibi kaydeden, yapılan proje için zaman, fedakarlık, sabır, emek vererek, tutkuyla sarılmayı gerektiren; bir proje ekseninde yapılan, çalışmada etik kurallara ve kişi mahremiyetine uyan; çalışma çıktıları ile konu olan bireylere karşı sorumluluk hisseden; sosyal değişim hedefleyen ve konu olan bireylere yardımcı olmaya çalışan bir fotoğraf üslubudur.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Yeniden Kadrajlama Tekniği ile Fotoğraflarınızı Geliştirin

Yeniden Kadrajlama Tekniği

Yeniden kadrajlama, ana odak noktasını kullanarak konuya odaklanmak ve elinizi deklanşörden çekmeden konuyu kadrajınızdaki başka bir yere yeniden konumlandırarak ideal kadrajı oluşturup fotoğrafı çekmektir.

POPÜLER İÇERİKLER

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyaframın kökeni dilimize Fransızca “diaphragme” kelimesinden gelmiştir, İngilizcede "Aperture" olarak tanımlanır ve “açıklık” anlamına gelir.

Fotoğrafta diyafram ayarlarını çekmek istediğiniz sahnenin ne olacağına göre siz belirlersiniz. Fotoğrafınızda nelere etki edeceğini anlamak için okumaya devam edin.

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.

18
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x