Flaş TTL modundayken Çekim Modu ve Enstantanenin önemi

Covit-19 sıkıntısı nedeniyle zorunlu olarak evlerimize kapandık. Ne zaman tam olarak biteceğini tahmin edemediğimiz, çok önemli bir kısmı evde geçen bu süreçte, ben de flaş kullanımı konusuna yoğunlaşmaya karar verdim ve bir süredir bu konularda yazıyorum.

Bu yazımda, düşük ışıklı ortamlarda flaşlı çekimlerde neden "M" Manuel çekim modunu kullandığımı ve konu hareketli olursa "Arka perde senkronizasyonu" ve "Ön perde senkronizasyonu" etkilerini örneklerle açıklamaya çalışıyorum.

-

Blogumuzdaki yazılarımda, özellikle düşük ışıklı ortamlarda flaşlı çekim yaparken kameramı “M” Manuel çekim modunda kullandığımı sıkça belirtiyorum. Bu konu hakkında çok soru geliyor; neden “A” Diyafram öncelikli çekim modunda değil de Manuel çekim modunu tercih ettiğim soruluyor.

Bu yazımda, düşük ışıklı ortamlarda flaşlı çekimlerde neden “M” Manuel çekim modunu kullandığımı ve konu hareketli olursa “Arka perde senkronizasyonu” ve “Ön perde senkronizasyonu” etkilerini örneklerle açıklamaya çalışacağım. Böylece yukarıdaki sorunun cevabını da vermiş olacağım.

Konuyu tam olarak anlamak için, kameramızı Manuel çekim modunda ve flaşımızı TTL modda kullandığımızda, aydınlanmasını istediğimiz nesnemizin kadrajımızın ortasında bulunması gerektiğini bilmek önemlidir. Bu konuya detaylı olarak “Pozlama ölçüm modu flaş aydınlatmasını nasıl etkiler?” ve “Tam güce ayarlı flaş her zaman tam güç vermez” başlıklı yazılarımızda değinmiştik. Bu yazılarımızdan ortaya çıkan gerçeği tek bir cümlede özetlemek gerekirse:

FLAŞLI ÇEKİMLERDE, SEÇİLEN ENSTANTANE HIZINA BAĞLI OLARAK, KAMERAMIZ MANUEL ÇEKİM MODUNDA OLSA BİLE, GÖRÜNTÜMÜZ ORTAM IŞIĞI TARAFINDAN OTOMATİK OLARAK HALA POZLANABİLİR.

Şimdi bunun sağlamasını, daha doğrusu doğrulamasını nasıl yapacağız ona bakalım.

Bu yazım boyunca paylaşacağım tüm fotoğraflarda değişmeyen koşullar şunlar:
– Loş ve sabit ortam ışığı
– ISO 400
– Diyafram f/2.8
Bu koşullar tüm çekim boyunca sabit kalacak, tüm fotoğraflarımı aynı ortam ışığında, ISO 400’de ve f/2.8 diyafram ile çekeceğim.

Flaş KAPALI

Fotoğraf 1:

Aşağıdaki fotoğrafı yukarıda bahsettiğim ortam koşullarında, ortam hakkında baştan bilgi sahibi olmanız için çektim.

Bu görüntü, sahnemin normalden 2 durak az pozlanmış halini gösteriyor, sahnemin doğru pozlanabilmesi için normalde 1/15sn enstantane gerekiyordu. Fotoğraf makinesini Manuel modda ve flaşı TTL modda kullandığınızda, fotoğraf makinesi kontrollerinin ortamı her zaman yaklaşık iki ila üç durak az pozlandırmasını istersiniz.

Fotoğrafı çekerken ayrıca elimi hareket ettirdim, böylece flaş açık değilken hareket bulanıklığının nasıl göründüğünü görebilirsiniz.

Flaş AÇIK

Flaşımı açtım ve TTL moda ayarladım.

Fotoğraf 2:

“A” Diyafram Öncelikli Çekim modunda, Flaş “Ön Perde Senkronizasyonu”

Kameramı “A” Diyafram öncelikli çekim moduna aldım, diyafram değeri yine f/2.8 ve flaşım açık haldeyken aşağıdaki fotoğrafı çektim.

Elimi size göre sağ tarafa yani yüzüme doğru hareket ettiriyordum. 

Parmak uçlarıma yakından bakın, parmaklarımdaki gölgelenme izlerini görüyor musunuz? Flaşın ışığı, hareketli elimi dondurdu ve sonra ortam ışığı pozlamayı devam ettirdi ve gölgelenmeye neden oldu. Gölgelenmenin yönüne dikkat edin, gölgelenme izleri elimin hareketinden önce geliyor gibi görünüyor değil mi? Gölgelenme hareketten önce oluşmuş. Buna hareketin “yanlış” tarafında iz bırakma kuralı diyoruz. Bunun nedeni, kameramda “Flaş Ön perde senkronizasyonu” kullanmamdı.

Flaş TTL modundayken Çekim Modu ve Enstantanenin önemi

Diyafram öncelikli çekim modunda çekim yaptığım için, f/2.8 sabit diyafram değerine karşılık kameram 1/80 sn enstantane hızı belirledi. Önceki yazılarımızda, flaşın bir patlamasında geçen zamana Flaş süresi dendiğini ve bu sürenin kullandığımız flaşın modeline göre 6 ila 8 milisaniye (1/166 sn ila 1/125 sn) arasında olduğunu belirtmiştik.

Benim bu çekimlerimde kullandığım flaşımın flaş süresi 1/125 saniyedir (8 milisaniye).

Flaş ön perde senkronizasyonu kullanıldığımdan, deklanşöre bastığım anda sırasıyla şunlar gerçekleşti:

  1. Birinci perde indi, sensörün önü açıldı, pozlama başladı. Aynı anda flaş patladı.
  1. Flaş süresi enstantane süresinden kısa olduğu için, flaşın ışık yayması bittiği halde sahnem, ortam ışığı tarafından 4.5 milisaniye daha pozlanmaya devam etti.
    [ 1/80 sn (12.5 msn) – 1/125 sn (8 msn) ] = 1/222 sn (4.5 msn)
  1. Enstantane süresi bitiminde ikinci perde indi, sensörün önü kapandı ve pozlama sonlandırıldı.

Fotoğraf 3:

“M” Manuel Çekim modunda, Flaş “Ön Perde Senkronizasyonu”

Kameramı Manuel çekim moduna aldım, enstantaneyi 1/120 sn olarak ayarladım ve Fotoğraf 2’deki çekimi tekrarladım.

Elimi yine yüzüme doğru hareket ettiriyordum. Herhangi bir gölgelenme izi olmadığını siz de fark ettiniz mi? Bunun nedeni, enstantane hızının ortamdaki ışığı ortadan kaldıracak kadar yüksek olmasıdır. Flaş süresi, enstantane hızı ile neredeyse eşitti; o nedenle, flaşım ışık yaymayı sonlandırdığı anda ikinci perde indi ve pozlama sonlandırıldı. Ortam ışığının sahnemi ekstradan pozlamasına zaman kalmadı.

Flaş TTL modundayken Çekim Modu ve Enstantanenin önemi

Fotoğraf 4:

“M” Manuel Çekim modunda, Flaş “Arka Perde Senkronizasyonu – Rear”

Kameram Manuel çekim moduna ayarlıyken, enstantaneyi 1/60sn ayarladım. Kameramda Flaş ayarımı “Arka perde senkronizasyonu” (Rear) olarak değiştirdim ve yukarıdaki çekimi tekrarladım.

Yine, elimi yüzüme doğru hareket ettirdim. Parmak uçlarıma yakından bakın. Şimdi, gölge izlerinin yönünün değiştiğini görebilirsiniz. Bunun nedeni, “Flaş Arka Perde senkronizasyonu” kullanmamdı. Şimdi, gölge izleri hareketin ‘doğru‘ tarafında.

Flaş TTL modundayken Çekim Modu ve Enstantanenin önemi

Flaş arka perde senkronizasyonu kullanıldığımdan, deklanşöre bastığım anda sırasıyla şunlar gerçekleşti:

  1. Birinci perde indi, sensörün önü açıldı, sahnem ortam ışığı tarafından pozlanmaya başladı (henüz flaş patlamadı).
  1. Belirlediğim 1/60 saniyelik enstantane süresi bitiminden hemen önce, ikinci perde inmeden flaş patladı ve sahne flaş ışığı ile pozlandı. Flaş, elimi o anda dondurdu.
  1. İkinci perde indi, sensörün önü kapandı ve pozlama sonlandırıldı.

Flaş patlayana kadar sahnem ortam ışığı pozlandığından elimdeki gölgelenmeler oluştu.

Fotoğraf 5:

“A” Diyafram Öncelikli Çekim modunda, Flaş “Arka Perde Senkronizasyonu”

Flaşım açık, kameram Diyafram Öncelikli çekim modunda ve kameramda flaş ayarı “Arka Perde Senkronizasyonu” olarak ayarlı.

Yine, elimi yüzüme doğru hareket ettirdim. Bu kez gölgelenmenin çok daha fazla olduğuna dikkat edin. Bunun nedeni, “A” Diyafram Önceliği modunda iken flaş ayarı “Arka Perde Senkronizasyonu” seçtiğimden, ortamın tamamen aydınlanmasını sağlamak için kameramın enstantane hızını azaltmasıdır. Bu da, aşırı pozlanmaya neden olurken aynı zamanda yavaş enstantane nedeniyle hareket bulanıklığını da arttırdı.

Fotoğraf 6:

Fotoğraf 5’teki aynı ayarlar ile harekete karşı olan büyük hassasiyeti göstermek istedim. Tek yaptığım başımı hareket ettirmekti.

Sonuç

  1. Normal iç mekan yapay aydınlatma gibi düşük ışıklı ortam koşullarında flaşla çekim yaparken, gölgelenmeyi kontrol etmek için kamerada “Arka perde senkronizasyonu” ile Manuel çekim modunu kullanmak en iyisidir.
  1. Düşük ortam koşullarında “Arka perde senkronizasyonu” ile Diyafram öncelikli çekim modunu kullanmak iyi bir seçim değildir. Aşırı pozlamaya ve çok fazla gölgelenmeye ve genel hareket bulanıklığına yol açacaktır.
  1. Düşük ortam koşullarında “Ön perde senkronizasyonu” kullanarak çekim yaparken “A” Diyafram Öncelikli çekim modunu kullanmak da iyi bir seçim değildir, çünkü fotoğraf makinesi her çekimde kameranızda ayarlı “Flaş enstantane hızı” değerini seçecektir. Bu değer, birçok kamerada varsayılan olarak 1/60 saniye olarak atanmıştır. Bu da, sahnede kollarını oynatan veya dans eden bir çiftin hareketindeki gölgelenmeyi durdurmak için çok yavaştır.

    Flaş enstantane hızı ayarı genellikle;
    – Nikon’larda “Özel ayarlar > Basamaklama / flaş > e2: Flaş enstantane hızı”
    – Canon’larda “Menü > Flaş ayarı > Av modunda flaş senk hızı”
    altında olur. Kullandığınız kamera marka ve modeline göre değişim gösterebilen bu değeri kameranızın kullanım kılavuzundan bulabilirsiniz.

Öneri

  • Loş ortam koşullarında flaşlı çekim yaparken her zaman “Arka perde senkronizasyonu” ile kamerada Manuel çekim modunu kullanın, böylece gölgelenmeyi kontrol edebilirsiniz.
  • Karanlık ortam koşullarında flaşla çekim yaparken “A” Diyafram Önceliği çekim modunu KULLANMAYIN, çünkü gölgelenmeyi kontrol edemezsiniz.

İlişkili İçerikler

Yemek Fotoğrafçılığı ve Kompozisyon

İyi yemek fotoğraflarına takıntılı mısınız? İnstagram, Pinterest ve diğer benzeri uygulamalarda ve internet sitelerinde yemek fotoğrafları araştırmak ve öğrenmek için saatlerinizi harcıyor musunuz? Eğer öyleyse siz de benim gibisiniz. Günümün çoğu yemek düşünerek, pişirerek ve fotoğraflayarak geçiyor.

Kısa bir fotoğraf projesi: Menemen çömlek atölyeleri

Hayatımız bilerek ya da farkında olmadan yaptığımız planlar içinde yaşadığımız uzun soluklu bir proje midir? Zaman zaman başkalarının projelerinde yer alıyor muyuz? Hani “yollarımız kesişti” dediğimiz türden. Çalışma hayatında ise yaptığımız planların ve yer aldığımız projelerin haddi hesabı yoktur. En azından benimki böyle. Niyetim fotoğraf anlatmaktı. Ancak tek kare fotoğraf için bile bir yere yazmasak da aklımızda proje oluşturup süreç yönetimi yapmaya başlarız.

Flaşınızı kameranızdan ayırın, fotoğraflarınızda fark yaratın?

Kameranın lensiyle onun ekseninde patlayan bir flaşla yapılan çekimler bana göre konuyu düzleştirilmiş gibi gösteriyor. Bu durumda gölgeler kayboluyor ve çekim yaptığımız yerden ileriye doğru patlayan düz bir ışık hüzmesi yer alıyor. Sorun da bu zaten, fotoğrafta gölge bulunmuyor. Artık hepimiz gayet iyi biliyoruz ki, gölgeler fotoğrafa boyut ekler ve boyut, fotoğrafı daha güçlü hale getirir.

TTL Flaş için çekim evreleri

Çoğu fotoğrafçı için TTL ayarlı bir flaş kullanıldığında gerçekleşen bir dizi çekim evresi bazen kafa karıştırıcı olabiliyor. Pozlama alınan noktanın kamera tarafından ölçüldüğü düşünüldüğünde, TTL flaşın bu işlemi nasıl yaptığı sorusu sıkça karşımıza çıkıyor. Bu yazımızda, flaş TTL moda ayarlandığında, çekim aşamasında gerçekleşen evreleri adım adım ve kısa bir şekilde özetlemeyi amaçladım.

E-POSTA ABONELİĞİ

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
32 Yorum
Eskiler
En yeniler Beğenilenler
Satır içi geribildirimler
Bütün yorumları göster
genç osman

sebahattin bey merhaba
az önce her zaman ki gibi arthenosa bir bakayım dedim yeni yazılar gelmiş 🙂
bazan böyle oluyor neden mail gelmedi anlamadım benmi görmedim acaba
her neyse son flaş yazınız tam aradığım yazı olmuş bilesiniz 🙂 🙂
resimlerle çok iyi anlatmışsınız konuyu yine
teşekkürler teşekkürler teşekkürler…..

Ersin

Arka perde senkronizasyonu seçip düğmeyi bıraktığımda ekranda slow yavaş senkronizasyon da seçili. . . Bunu hiç fark etmedim ve yavaş senkronizasyonun ne için kullanıldığını bilmiyordum. . . bilgiler teşekkürler

Yasemin

Sonunda şu konuyu basit bir şekilde ve çok açık bir şekilde açıklayabilen birisini buldum 🙂 hemen evdeyken makinemi aldım ve birer birer denedim hepsini.. teşekkürler !!!

Önder Köktürk

şu M modu boşuna yok 🙂 korkmadan kullanalım. elinize sağlık

Önder köroğlu

Bir insan oğlu size başka ne sorabilirki daha ne olsun❤️❤️❤️❤️

Umut

Sebahattin bey bazı kamera modellerinde ttl flaş kullanırken en düşük deklanşör hız seçeneği var. Az ışıklı yerlerde flaş kullanılırsa A veya P modu kullanılırsa bir fark olur mu..cevap için teşekkürler

Neslihan

Günaydın Arthenos ekibi
Bizde home office çalışma devam…
Sizde durumlar nasıl?
Sebahattin beyden yine tam nokta atışı bir yazı 🙂
Bu durum canımı bazen çok sıkardı ve nedenini anlayamamıştım.
Bu yazı ile her şey yerine oturdu.
Vallahi ne desem bilemiyorum iyi ki varsınız 🙂

Muammer K.Ç.

Güzel bilgiler teşekkür ederim 🙂

Eskimo

arka perde senk. seçip düğmeyi bıraktığımda ekranda yavaş senk seçili. . . bunu hiç fark etmedim şimdiye kadar . . . yavaş senkronisayonun ne için kullanıldığını bilmiyordum. . . tşkler

Ayşenur

Dediğiniz gibi korona olayı hepimizi evlerimize hapis etti
Benim için iyi oldu uzun süredir makinemi elime almamıştım
Yazılarınız çok yardımcı oldu
5yılda öğrenmediğim şeyleri (!) 2 haftada öğrendim 🙂
Duman denemelerinde artık daha başarılıyım 🙂 🙂
sitenizin üyesi olmaktan çok memnunum
iyi ki varsınız..

Emre Can

Hocam benim dikkatimi bişey daha çekti — arkanızda duran saate baktığımda çekimin hepsi 5-6 dk da bitmiş sanki 🙂 🙂 🙂 selamlarımı sunarım

Öner BÜYÜKYILDIZ

Yine çok anlaşılır bir şekilde yazmışsınız Sebahattin bey. Flaşım olmadığı için deneme fırsatım olmadı ama bu gidişle bir flaş alacağım galiba.
Ellerinize, emeğinize sağlık.
Selam ve saygılarımla.

Fahriye Ç

bu tür yazılarınız yüzünden kanalınıza abone oldum. iyi kide olmuşum 🙂 inş youtub kanalızda olur onada abone oluruz ;)) teşekkürler

Aykırı fotoğrafçı Samet

Sebahattin hocam merhaba. Senelerdir flaş kullanıyoruz ama sizin şu flaş yazılarınızdaki anlatılanların çeyreğini bilene bilmiyormuşum yalan yok bende 🙂 İşlerin durgun olduğu zamana denk gelmesi fena olmadı bol bol denemeler yapıyoruz şimdi bizim çırakla dükkanda 🙂 🙂 Elleriniz dert görmesin

musa yelkenci

bizim dukkanda çirak benim kardesim – bana bir sey sorarsa git bat oku orda var diyorum- rahatlattin beni usta

Mehmet emin yıldırım

Sebahattin Bey öncelikle bu kadar bir fotoğraf aşığı olmanız ve aynı zaman da çok karmaşık olan durumları sade ve anlaşılır bir biçimde paylaştığınız için teşekkür ederim.
Ben size şunu sormak istiyorum Sebahattin Bey bu kadar çok teknik bilgiyi nasıl öğreniyorsunuz ,neler okuyorsunuz nereden geliyor bu kadar teknik bilgi😊. Bizimle paylaşır mısınız rica etsem?

Makale yazarı

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Manşet

Sony A7S III: Beklenen makine 5 yıl sonra geldi

Artık tek boynuzlu at, Yeti, Lochness canavarı, gulyabani, dünya lideri Türkiye ekonomisi kadar efsaneleşen Sony A7S III nihayet geldi.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Yeniden Kadrajlama Tekniği ile Fotoğraflarınızı Geliştirin

Yeniden Kadrajlama Tekniği

Yeniden kadrajlama, ana odak noktasını kullanarak konuya odaklanmak ve elinizi deklanşörden çekmeden konuyu kadrajınızdaki başka bir yere yeniden konumlandırarak ideal kadrajı oluşturup fotoğrafı çekmektir.

POPÜLER İÇERİKLER

Eyvah! Şirketim büyüyor. Artık fotoğraftan da eskisi gibi zevk alamıyorum...

Eyvah! Şirketim büyüyor. Artık fotoğraftan da eskisi gibi zevk alamıyorum…

Geçtiğimiz hafta sonu, yakın bir arkadaşımı ziyaret etmek için eşimle birlikte günübirlik bir seyahate karar verdik. Arkadaşım ne zamandır bu ziyaretimiz için bana baskı yapıyordu. Ziyaret edeceğimiz yer, benim gibi tutkulu bir fotoğraf gönüllüsü olan çok yakın arkadaşım Cengiz'in birkaç yıl önce satın alıp, kendi zevklerine göre yeniden inşa ettirdiği şehir dışındaki çiftliğiydi.
32
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x