Ana Sayfa İleri Seviye Fotoğrafçılık Flaşlı Fotoğrafçılık Flaşınızı kameranızdan ayırın, fotoğraflarınızda fark yaratın?

Flaşınızı kameranızdan ayırın, fotoğraflarınızda fark yaratın?

-

Yakın zamanda pasaport, kimlik veya vize için biyometrik fotoğraf çektirdiyseniz, muhtemelen fotoğraftaki görüntünüzün en güzel görüntünüz olmadığını fark etmişsinizdir.

Aslında pozlama oldukça dengelidir, “Fotoğrafçı” bir üçayak kullanmıştır, bu sayede fotoğrafta hiçbir şey odak dışı da değildir. Neden böyle düşünürsünüz? İşte nedeni; büyük olasılıkla, kameraya takılı bir flaşla veya tam önünüzden patlatılan bir ana flaşla aydınlatılmışsınızdır. Çünkü bu fotoğrafın amacı, sanat yapmak değildir; yüzünüzü en doğru şekilde belgelemektir.

Kamera üzerine takılı bir flaşla çekim yapmanın her zaman kötü bir seçim olduğunu söylemiyorum, bazı özel durumlarda böyle çalışılabilir. Bu yazının amacı; flaşımızı kameramızdan ayırarak kullandığımızda, fotoğraflarımızı geliştirmek için bambaşka bir dünyanın kapılarını açabileceğimizi göstermektir.

Kameraya takılı flaş kullanırken sorun ne?

Kameranın lensiyle onun ekseninde patlayan bir flaşla yapılan çekimler bana göre konuyu düzleştirilmiş gibi gösteriyor. Bu durumda gölgeler kayboluyor ve çekim yaptığımız yerden ileriye doğru patlayan düz bir ışık hüzmesi yer alıyor. Sorun da bu zaten, fotoğrafta gölge bulunmuyor. Artık hepimiz gayet iyi biliyoruz ki, gölgeler fotoğrafa boyut ekler ve boyut, fotoğrafı daha güçlü hale getirir.

Şimdi, yazımın başlığındaki fotoğrafa geri dönün ve çiçeklerin görüntüsüne bir daha bakın.

O çekimi bir çekim seti oluşturarak iki adet flaş ile gerçekleştirdim. Ana flaşımı bir şemsiyenin arkasından çakacak şekilde, kameramın sağına, çiçeklerin yan tarafına yerleştirdim. Şemsiye, çiçeklerden yaklaşık iki metre uzaklıktaydı. Diğer flaşımı kameramın üzerine taktım ve onu bir dolgu ışığı olarak kullandım. Ana flaşımı 1/4 güce, kamerama takılı dolgu flaşımı 1/32 güce yani ana flaşımdam tam 3 kat daha az ışık verecek şekilde ayarladım. Tamam, bu bir ödüllük fotoğraf değil, amacım çiçekler ve yapraklar arasında güzel bir ton aralığı ve boyut etkisi yakaladığımı göstermekti sadece. 

Şimdi aynı sahneyi aşağıdaki başka bir çekim ile karşılaştıralım:

İşte size ehliyet fotoğrafı tarzında bir sonuç! Görüntüdeki çiçeklerin ve yaprakların “daha düzmüş” hissine dikkat edin, ileriye doğru gölgeleri birbirlerinden farklı değiller ve tüm görüntüdeki ton aralığı bir öncekine göre çok daha az. Bu da korkunç bir fotoğraf değil elbette, ama yan aydınlatmalı versiyonu çok daha ilgi çekici değil mi?

Kamera üzerinde kullanılan flaşın bir başka handikapı ışığımız üzerinde çok fazla kontrol sahibi olmamızı engellemesidir. Bunu kavramak oldukça kolaydır. Önce flaşı kameranıza takın, bu durumda öznenizi tek bir konumdan ve düzlemden aydınlatma yeteneğine sahip olacağınızı göreceksiniz. Şimdi içinizden yine hınzır sorular geçirmeye başladığınızı biliyorum: “Neden tek bir düzlem olsun, bir duvardan veya tavandan sektirebilirim” diyorsunuzdur. Bu çekimi dışarıda, örneğin bir parkta yaptığınızı göreyim. O zaman nereden sektireceksiniz 😉

Ama flaşınızı kameradan çıkarıp, bir stant veya bank üzerine koyun ve aynı fotoğrafı bir daha çekin, farkı o zaman göreceksiniz.

Yukarıdaki çekim, flaş kameraya takılıyken ve TTL olarak ayarlanmışken çekilmiştir. 1/160 saniye enstantane hızı beni tüm ortam ışığından kurtardı, bu yüzden bana pozlama için gereken tüm ışığı flaşım sağladı. Fena görünmüyor. Yüzüm gayet iyi pozlanmış, gömleğim iyi görünüyor. Düz ışık ve küçük boyuttan hoşlanıyorsanız bu fotoğraf tamam gibi.

Şimdi ise şemsiye arkasındaki flaşımı kameramın sağından, bana 45 derecelik açıyla biraz yükseğe yerleştirdim ve üstteki gibi çok daha güzel bir görüntü elde ettim. Gömleğimdeki kırışıklıklara ve yüzümün (bana göre) sağ tarafındaki gölgelere dikkat edin. Bence bu çok daha gerçekçi görünümlü bir fotoğraf, çünkü ışığımı kontrol ederek fotoğrafıma boyut ekledim. 

Burada şunu eklemek istiyorum, bu yazımdaki fotoğraflara hiçbir işlem uygulamadım ve ışığın yalnızca konuyu vurguladığını göstermek için siyah ve gri bir arka plan kullandım. Asıl amacım bitmiş bir fotoğraf oluşturmak olsaydı, başım ile gri arka plan arasında bir miktar ayrım yapmak için yüzümü biraz farklı şekilde aydınlatırdım. Yine de, gördüğünüz gibi, flaşı kameradan ayrı olarak kullanmak bize inanılmaz bir kontrol sağlıyor.

Rembrandt mı istiyorsunuz? Işığınızı modelinizin istediğiniz bir tarafına 45 derecelik bir açıyla konumlandırın, konunuzun biraz üstüne getirin ve fotoğrafı çekin, işiniz bitti. Konunuzu arka plandan ayırmanız mı gerekiyor? Işığınızı yan tarafa çekip nesnenin biraz arkasına konumlandırın ve çekimi gerçekleştirin. Bu tip çekim örnekleri, detaylarıyla birlikte çok yakında yayında olacaklar.

Ayrıca tek bir flaşımız varsa bu, tek bir ışıkla sınırlı olduğumuz anlamına gelmez. Örneğin, pencereden içeriye vuran gün ışığı veya dış ortamdaysak güneş ışığı, flaşımızla birlikte kullanabileceğimiz yardımcı veya bazen ana ışık kaynağımız olabilir.

Sonuç

Bu tip çözümler sizi teknik olarak gitmek istediğiniz yere götürecektir. Ancak, olanaklarınız elveriyorsa, bir ışık standı, softbox gibi bir ışık değiştirici / yönlendirici ve şemsiye gibi yardımcı ekipmanlar edinebilirsiniz. Bunlara olanak yoksa, flaşınız önüne koyabileceğiniz beyaz bir A4 kağıt veya aydınger, önüne gerebileceğiniz beyaz ince bir kumaş bile daha iyi fotoğraflar çekmenize yardımcı olacaktır.

Flaşlar ve flaşlı çekim teknikleri yazılarımız devam edecek. Görüş, öneri ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşın.

İlişkili İçerikler

5 Farklı Portre Işık Seti – 5 Fotoğraf

Amacım, sadece 1 yardımcı ışık kullanarak 5 farklı aydınlatma seti kurulumu ile 5 farklı portre fotoğrafı çekmeyi denemek ve çalışmamda kullandığım kamera ayarları, ışık yerleşim şeması, kompozisyon ve 5 değişik görünüm oluşturmak üzere kullandığım ışık değiştiricilerine ilişkin tüm bilgileri sizlerle paylaşmak...

Diyaframın flaş pozlamasını kontrol etmediği durumlar

Flaşlı fotoğrafçılıkla ilgiliyseniz bu alana ilişkin söylenen şu iki cümle ile çok sık karşılaşırsınız:
- Ortam pozlaması deklanşör hızı ile kontrol edilir,
- Flaş pozlaması diyafram ile kontrol edilir.

Evet, bunlar genel doğrular, ancak bu tanımlarda aşırı bir basitleştirme yok mu?

Hızlı flaş (Speedlight) ile Stüdyo Flaşları Güç Karşılaştırması

Size, aynı pozlamayı, aynı ışık değiştiriciyi kullanarak elde etmek için, 500Ws güce sahip 1 stüdyo flaşı yerine 6 ila 8 hızlı flaş ünitesini aynı anda kullanmanız gerektiğini söylesem?

Kısa bir fotoğraf projesi: Menemen çömlek atölyeleri

Hayatımız bilerek ya da farkında olmadan yaptığımız planlar içinde yaşadığımız uzun soluklu bir proje midir? Zaman zaman başkalarının projelerinde yer alıyor muyuz? Hani “yollarımız kesişti” dediğimiz türden. Çalışma hayatında ise yaptığımız planların ve yer aldığımız projelerin haddi hesabı yoktur. En azından benimki böyle. Niyetim fotoğraf anlatmaktı. Ancak tek kare fotoğraf için bile bir yere yazmasak da aklımızda proje oluşturup süreç yönetimi yapmaya başlarız.

E-POSTA ABONELİĞİ

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
17 Yorum
Eskiler
En yeniler Beğenilenler
Satır içi geribildirimler
Bütün yorumları göster
Güven Kolçak
Makale Değerlendirme :
     

Sebahattin hocam çok yararlı bir yazı. Fotoğraf örnekleri konuyu tam açıklıyor aslında. Ben sb600 flaşımı 1/4 e ayarlayabildim ama kamera flaşımı 1/32 güce nasıl ayarladığınızı anlayamadım. Bende -0.3 / -0.7 / -1.0 gibi olabiliyor. Makinem D7000. Cevaplarsanız sevinirim.

Nesrin
Makale Değerlendirme :
     

Daha çok yeni bir biyometrik fotoğraf çektirdim. fotoğrafçı arkadaş gülme hatta gülümsemeyeceksin dedi kulaklarının her ikisi görünecek beyaz arka plan olacak gözlüğü çıkar saçın kaşlarını örtmeyecek gibi daha çok şey söyledi. Yoksa kabul edilmiyormuş. Gerçektende çıkan resme bakınca yazınızdakilerin hepsi gerçek olmuştu. sanırım sadece bizde değil dünyanın her yerinde böyleymiş 🙂 yazılarınızı örnek oluşturan resimler ile açıklamanız bizim gibi amatörler için çok faydalı oluyor. bilmediklerimizi sizin yazılarınızdan öğrenmek hem eylenceli hemde kolay oluyor. Emeklerinize sağlık

Habibe

hocan ne zamandir yeni yazi gelmiyordu bizi her hafta bir kaç yaziya alistirdiniz..merak ediyorduk neredeyse…selam ile….

Erdal Özgür
Makale Değerlendirme :
     

Sebahattin bey
Öncelikle flaşlar konusundaki bu yazılarınız ayrıca size ayrıca teşekkür ediyorum. Flaşımı bu yazılar sayesinde hem öğrendim hem de sevdim. Teşekkür ederim. Benim merak ettiğim bir konu var model olarak kendinizi kullanıyorsunuz yazılarınızda 🙂 mesela bu yazıdaki fotoğrafları nasıl çekiyorsunuz merak ettim 🙂 Selam ve saygılarımla

Erdal Özgür

Modelimiz zaten çok düzgün Sebahattin bey
Biz bu modelden gayet memnunuz 🙂
Hem bizler için hazine değerinde yazılar yazıyor hem her sorumuzu cevaplıyor hem modellik yapıyor daha ne olsun. Emeklerinize sağlık bizde hakkınız çoktur.

Öner BÜYÜKYILDIZ

Dediğiniz gibi kapalı mekanlarda ışığı tavan, duvar yada benzeri bir yüzeyden yansıtmak en alışılagelmiş yöntem. Açık havada yada aydınlık iç mekanlarda flaş kullanımının gereksiz olduğu gibi bir önyargı ile zaten flaş kullanmayı düşünmüyoruz bile. Oysa ki flaş, sadece fotoğrafa ışık sağlamak için değil, mevcut ışığı kontrol etmek için de kullanılıyor. Haliyle flaş ışığının yönü de çok önem kazanıyor.

Bu faydalı yazı için teşekkürlerimi sunuyorum Sebahattin bey. Ellerinize sağlık.

Selam ve saygılarımla.

Kahraman Ulaş

Hocam aynı fotoğrafı tavandan veya duvardan yansıtıp çekemezmiydik. Tşk

mahmut
Makale Değerlendirme :
     

faydalı bilgiler
teşekkürler

FAZIL TOPÇAM
Makale Değerlendirme :
     

Merhabalar,
Hem amatör bir fotoğraf gönüllüsü hem de muhtemelen meslektaşınız olarak paylaşımlarınızı beğeni ile takip ediyorum. Özellikle flaşlar ve flaş kullanım teknikleri hakkındaki sıralı yazılarınızdan oldukça fazla bilgi edindim.
Paylaşımlarınız için çok teşekkürler,

Manşet

5 Farklı Portre Işık Seti - 5 Fotoğraf

5 Farklı Portre Işık Seti – 5 Fotoğraf

Amacım, sadece 1 yardımcı ışık kullanarak 5 farklı aydınlatma seti kurulumu ile 5 farklı portre fotoğrafı çekmeyi denemek ve çalışmamda kullandığım kamera ayarları, ışık yerleşim şeması, kompozisyon ve 5 değişik görünüm oluşturmak üzere kullandığım ışık değiştiricilerine ilişkin tüm bilgileri sizlerle paylaşmak...

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Back Button Focus / AF-ON Tekniği ile Ustalaşın

Back Button Focus / AF-ON Tekniği ile Ustalaşın

Back Button Focus, otomatik netleme işlevini deklanşör düğmesinden alıp kameranın arkasındaki başka bir düğmeye atama işlemidir. Bu yazıyı okuduktan sonra kameranızı daha çok seveceksiniz ve fotoğraf çekmekten çok daha fazla zevk alacaksınız, iddia ediyorum.

POPÜLER İÇERİKLER

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyaframın kökeni dilimize Fransızca “diaphragme” kelimesinden gelmiştir, İngilizcede "Aperture" olarak tanımlanır ve “açıklık” anlamına gelir.

Fotoğrafta diyafram ayarlarını çekmek istediğiniz sahnenin ne olacağına göre siz belirlersiniz. Fotoğrafınızda nelere etki edeceğini anlamak için okumaya devam edin.
17
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x