Daha

    Kristal'e Mektuplar

    Low Key Fotoğraf

    Düşük anahtar fotoğrafçılık, ışık dozunun az olduğu, koyu tonların hâkimiyetindeki bir fotoğrafçılık tekniğidir. Aslında resmin yüzlerce yıldır kullandığı Chiaroscuro aydınlatmasıyla yakından ilgilidir. Rönesans ve Barok döneminin Leonardo da Vinci, Rubens, Caravaggio ve Rembrandt gibi ünlü sanatçıları, ışığın tek kaynaktan geldiği, loş yapının baskın olduğu tablolarla tanınırlar. Bu sanatçıların resimlerini incelediğimizde, güç, kuvvet, hâkimiyet, etki ve gerilim duygusunu hissederiz.

    -

    Merhaba Kristal

    Işık, fotoğrafın duygusal yapısını değiştirebilmektedir.

    Aydınlığın ve açık tonların etkili olduğu Yüksek Anahtar Işığı Fotoğraf (High Key), olumlu ruh halini güçlendirerek yansıtır.

    Bu aydınlatmanın tersi olan, düşük anahtar aydınlatmada (Low Key), fotoğraflara gizemli ve dramatik bir ruh hali yansır. Özellikle umutsuz ve derin sorunları olan yaşamların anlatması arzulandığında, low key farkındalık yaratmaya uygun bir tekniktir.

    Düşük anahtar fotoğrafçılık, ışık dozunun az olduğu, koyu tonların hâkimiyetindeki bir fotoğrafçılık tekniğidir. Aslında resmin yüzlerce yıldır kullandığı Chiaroscuro aydınlatmasıyla yakından ilgilidir. Rönesans ve Barok döneminin Leonardo da Vinci, Rubens, Caravaggio ve Rembrandt gibi ünlü sanatçıları, ışığın tek kaynaktan geldiği, loş yapının baskın olduğu tablolarla tanınırlar. Bu sanatçıların resimlerini incelediğimizde, güç, kuvvet, hâkimiyet, etki ve gerilim duygusunu hissederiz.

    Düşük anahtar ışığı tekniğiyle yapılmış fotoğraflar; vakur, disiplin, ihtişam ve güç yansıtan portrelerle, zarafet, duygusallık ve gizemi uyandırması amaçlanan tüm çekimler için uygundur.

    Düşük anahtar ışığı, şekli ve formu güçlü şekilde vurgular. Vücudun kıvrımlarını ve çizgilerini sanatsal yapıyla sunmanın eşsiz bir yoludur. Vücudun doğal formunu estetik yapıyla sunduğu için bu teknik çıplak fotoğrafçılıkta popülerdir.

    Düşük anahtar ışığı konunun belirli bir bölümüne dikkat çektiği için reklam sektörü sıkça yararlanır. Kasların daha büyük ve daha belirgin görünmesini sağlayabildiği için sağlık ve spor sektöründe ürün satışı amaçlı olarak çokça kullanılır.

    Doğal olarak bu teknikle yapılan fotoğraflarda, konu loş ortamda zayıf ışıkla aydınlatılır. Böylece gizemli atmosfer ve karamsar ruh hali oluşur. Bunun farkında olan film ve dizi yapımcıları, olumsuzluğu ve endişeyi işledikleri korku sahnelerinde kullanırlar.

    Nesnelerin fotoğrafını çekerken düşük ışıklı aydınlatmayla, soyut fotoğraflar yapılabilir. Loş ortamdaki objenin belirli alanları aydınlatarak, istenilen noktaya dikkat çekilerek, konunun farklı algılanması sağlanabilir.

    Işığın azlığında, gölgelerin hâkimiyeti vardır. Doğal olarak görüntüler dramatik ve gizemli hale gelir. Fotoğrafta koyu tonlara ulaşmak için gölgelere ağırlık verilir ama karanlığa yer verilmez, loşluk öne çıkar. Şunu unutmamalıyız loşluk ve karanlık farklıdır. Bu fotoğraf tekniğinde histogram sol yarısı doldurulur, fakat sol çerçeveye yapışma olmamalıdır. Eğer dikey yapışma oluşursa gölge değil, karanlık var demektir ve insan zihni karanlığın yarattığı belirsizlikten kaçınır. Doğru pozlamayla, dokulu sert gölgeler yakalanabilir.

    Bu tür aydınlatmada beyaz, açık ve orta tonlara neredeyse hiç yer verilmez. Arka planın ve modelin giysilerinin koyu olması gerekir. Dikkati konudan uzaklaştıracağı için desenli kıyafetlerden kaçınmak gerekir, sadelik değer katacaktır. Düşük anahtar aydınlatmada, gölgeler kompozisyonun ana unsurudur. Konuyu vurgulamak için arka planda dikkat dağıtıcı aydınlık alan olmamalıdır.

    Klasik stüdyo çekimlerinde üç ışık kaynağı (konuyu aydınlatan anahtar ışık, dolgu ışığı ve fon ışığı) kullanır. Düşük anahtar fotoğrafçılığında ise, kontrastı az karamsar gölgeler oluşturmak için özne hafifçe tek ışık kaynağıyla aydınlatılır. Model daha etkili olan yandan aydınlatılarak vurgulanır (Rembrant Aydınlatma) ve fon karanlıkta bırakılır. Zayıf ışıklı ortamda çok az şey görüneceğinden, ışığın vurgulayacağı yer özenle seçilmelidir. Saç, arka plandan ayrılacaksa, hafif bir dolgu ışığı gerekir.

    Stüdyo dışında ise kalın perdeleri olan ve duvarlarından ışık yansımayan bir odanın penceresindeki dar açıklık, istenen aydınlatmayı sağlayacaktır. Dış ortamda ise karanlık bir fon önündeki, binaların ve ağaçların arasından sızan ışık yeterlidir.

    Yanal ışık modelin veya objenin çizgilerini, dokusunu ve ayrıntılarını güçlü şekilde tespit etmemizi sağlayacaktır.

    Parazitsiz fotoğraflar için düşük ISO kullanılmalıdır. Fonda ışıklı lekeler varsa, fotoğraf işlenirken dozunda yakılmalıdır.

    Yer altında kömür galerilerinde çalışanların, yaşamındaki zorluğun, hüznün ve ümitsizliğin çok güçlü şekilde, bu tekniğin yardımıyla fotoğrafta işlendiğini ve izleyiciye olabildiğince aktarıldığını görüyoruz.

    Yüreği sevgi ve saygı dolu olanlara selam olsun.

    Mikdat Besni

    İlişkili İçerikler

    E-POSTA ABONELİĞİ

    Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

    Abone ol
    Bana bildir
    guest
    2 Yorum
    Beğenilenler
    En yeniler Eskiler
    Satır içi geribildirimler
    Bütün yorumları göster
    Öner BÜYÜKYILDIZ
    Öner BÜYÜKYILDIZ
    2 ay önce
    Makale Değerlendirme :
         

    Yazı için teşekkür ederim Mikdat abim.

    Bu vesile ile sizin ve nezdinizde tüm Arthenos ailesinin Ramazan Bayramını kutlarım.
    Sağlık, mutluluk, birlik ve beraberlikle kavuşacağımız nice bayramlara.

    Ertan Öztürk
    Yorumun sahibi  Öner BÜYÜKYILDIZ
    2 ay önce

    Bayramın mübarek olsun 🙂 Sonraki Ramazan Bayramı’nı sevdiklerimizle geçirme umudumuz var hala…

    Makale yazarı

    Mikdat Besni
    Veteriner hekim olarak kamuda çalıştı. Sayısal teknoloji ve interneti fırsat bilerek fotoğrafla ilgilenmeye başladı. Sadece çekip paylaşmak ve izleyerek fotoğrafın öğrenilemeyeceğini öğrendi. Ciddi yayınlardan kaynak oluşturdu. Verdiği fotoğraf kursları sayesinde fotoğrafın inceliklerini öğrendi. Çeşitli ortamlarda iyi fotoğrafları yorumlayarak bilincin gelişmesine destek olmaya çalışmaktadır. Susurluk Fotoğraf ve Sanat Akademisi Derneğinin Başkanlığını yürütmektedir. Fotono21 ve ASFOD onur üyeliklerini fotoğraftan aldığı en büyük ödüller olarak görmektedir.

    MANŞET

    POPÜLER İÇERİKLER

    2
    0
    Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
    ()
    x