Ana Sayfa FOTOĞRAFÇILIK İleri Seviye Fotoğrafçılık Mekanik, Elektronik deklanşör ve Elektronik ön perde deklanşörü nedir?

Mekanik, Elektronik deklanşör ve Elektronik ön perde deklanşörü nedir?

-

Günümüzde artık birçok kamera, özellikle de aynasız kameralar, mekanik ve elektronik deklanşörlü olarak üretiliyor. Birçok DSLR kamera ise bu ikisinin karışımı olan ve kısaca EFSC olarak bilinen “Elektronik ön perde deklanşörü” olarak adlandırılan üçüncü bir seçeneğe sahip olarak geliyor. Her deklanşör mekanizmasının, avantajları ve dezavantajları bulunuyor. Yanlış deklanşör modu seçerseniz, görüntü kalitenize zarar verebilirsiniz.

Mekanik Deklanşör Nedir?

Mekanik perdeler, kameralarımızda fotoğraf çekimini gerçekleştirirken kullanılan, varsayılan perde mekanizmalarıdır. Birçok eski kameranın yanında, günümüzde bile hala bazı yeni kameralar yalnızca mekanik deklanşörlü üretiliyorlar.

Mekanik perde, aralarında boşluk olan iki bıçaktan oluşan fiziksel “panjurları” kullanarak çalışır. Fotoğrafın çekim aşamasında, bu bıçaklar kamera sensörünün önünde hızlıca kayarlar. Bıçakların arasından sensöre giren ışık sayesinde, fotoğrafınız oluşur.

Enstantane hızına göre Deklanşörün çalışma şekli
Görsel, Lensrental.com sitesinden alınmıştır.

Fotoğraf makinenizdeki mekanik deklanşörü etkinleştirmek için özel bir ayar yapmanıza gerek yoktur, zaten varsayılan olarak etkindir.

Elektronik Deklanşör Nedir?

Yeni kamera gövdeleri ile birlikte elektronik panjurlar günümüzde daha popüler hale gelmeye başladı, ancak birçok modern kamerada bu özellik hala bulunmuyor.

Elektronik panjurlar, direk sensör üzerine düşen ışık verilerini, yine sensör üzerinden satır satır okuyarak çalışır. Elektronik deklanşörü kamera menüsünden etkinleştirmek gerekir. Sony ve Canon’un bazı gövdelerinde, elektronik deklanşör hemen her modda varsayılan olarak zaten açıktır. Diğer bazı kameralar bu özelliği “Sessiz çekim” modunda etkinleştirir. Örneğin, Nikon Z7’de elektronik deklanşörü etkinleştirmenin tek yolu: “Fotoğraf Çekimi Menüsü > Sessiz Fotoğrafçılık > Açık” olarak ayarlamaktır.

Yine de tüm kameralarda elektronik deklanşör özelliği bulunmaz, özellikle DSLR’lerde.

Elektronik Ön Perde Deklanşörü (EFCS) Nedir?

Elektronik ön perde deklanşörü, mekanik ve elektronik deklanşörün karışımıdır. Bu modda, iki perdeden bir tanesi elektronik, diğeri ise geleneksel mekanik perdedir.

Birçok kamerada EFCS’yi etkinleştirmek kolay bir işlemdir. Örneğin bazı Nikon gövdelerde bu işlem basitçe şöyle yapılır:

  • Nikon D810 ve D850 gövdelerde: “Özel ayarlar menüsü > Çekim / ekran > Elektro. ön perde deklanş. > AÇIK”.
  • Nikon Z6 ve Z7’de: “Özel ayarlar menüsü > Çekim / ekran > Deklanşör tipi > Elektro. ön perde deklanş. > AÇIK”.
Elektronik ön perde deklanşör ayarı
Nikon D810 / D850
Elektronik ön perde deklanşör ayarı
Nikon Z6 / Z7

Not: Nikon D810 ve D850 gibi bazı Nikon gövdelerde EFCS’yi aktif etmek her durumda çalışmaz. D810’da bu özelliğin çalışabilmesi için “Mup – Ayna kalkık” modunda olmanız gerekir; D850’de ise “Mup – Ayna kalkık”, “Q – Sessiz” veya “Qc – Sessiz Sürekli çekim” modunda olmanız gerekir.

Elektronik ön perde deklanşörü ile ilgili makalemizde bu kısıtlamalar ve daha fazlası hakkında detaylı bilgiler bulabilirsiniz.

Görüntü dışında kalite farklılıkları

Deklanşör modları yalnızca görüntünüze etki etmez. Şimdi bu üç deklanşör tipinin görüntü dışındaki bazı genel avantajlarına ve dezavantajlarına bakalım.

Maksimum Kare Hızı

Bir başka önemli nokta, farklı deklanşör türlerinin farklı maksimum kare hızlarına sahip olabileceğidir. Eğer kameranızda bu özellik varsa, genellikle saniyede en fazla kare sayısını destekleyen çözüm; elektronik deklanşördür. Örneğin, bazı Nikon gövdeler mekanik deklanşör ile 6 FPS ile çekim yaparken, Elektronik deklanşör ve pil tutacağı (battery grip) ile 20 FPS çekim yapabilir. 

Flaş Kullanımı

Flaşla kullanım için genellikle mekanik deklanşör idealdir. Pek çok kamerada, elektronik deklanşörü flaşla birlikte kullanamazsınız. Buna izin veren birkaç kamerada ise 1/60 saniye gibi yavaş senkronizasyon hızında çekim yapabilirsiniz.

Elektronik ön perde deklanşörü flaşlı çekimlerde de kullanılabilir; çoğu kamera kısıtlama sunmadan kullanmanıza izin verir. Ancak, yüksek hızlı senkronizasyon ile harici flaş kullanımlarında, 1/1000 saniye seviyesindeki çekimlerinizde fotoğraflarınızda belirgin bir bantlanma görebilirsiniz. Bu nedenle, flaşla çekim yapacaksanız mekanik deklanşör önerilir.

En yüksek deklanşör hızı

En yüksek çekim hızında çekim yapılmasına olanak tanıyan deklanşör mekanizmaları sırasıyla; Elektronik, ardından Mekanik, ardından EFCS’dir

Sony’nin bazı fotoğraf makinelerinde elektronik kepenkler, 1/32000 saniye gibi çok yüksek enstantane hızlarında çekim yapmanızı sağlar. Ancak, elektronik panjurlu tüm kameralar bu kadar yüksek değerlere çıkamayabilir.

Mekanik panjurlar genellikle kamera modeline bağlı olarak maksimum 1/4000 veya 1/8000 saniyeye çıkarlar. Bu hız bile hala oldukça iyidir ve genel ihtiyaçlar için fazlasıyla yeterlidir.

Elektronik ön perde kepenkleri çoğunlukla en yavaş olanıdır ve genellikle en fazla 1/2000 saniyeye kadar çıkarlar. Bundan daha hızlı EFCS çekimi sağlayan kameralarda bile, üretici, olası dengesiz pozlama problemleri nedeniyle bu değerden daha hızlısını önermez. İlk bakışta 1/2000 saniye bile hızlı görünmesine rağmen, çok aydınlık koşullarda bu her zaman yeterli olmayabilir.

Sessiz Çekim

Bulunduğunuz ortam nedeniyle, mümkün olan en sessiz çekime ihtiyaç duyduğunuz durumlar için, elektronik deklanşör kullanmak en iyisidir. Çünkü bu mod en az hareketli parçaya sahiptir. Kameranızda elektronik deklanşör özelliği yoksa Elektronik ön perde deklanşörü ikinci seçenek olmalıdır, o da yoksa tek seçeneğiniz mekanik deklanşördür. Ancak, elektronik deklanşör bile kullansanız, özellikle diyafram hareketlerinde ve odaklama yaparken objektiften gelen motor sesi gibi fotoğraf makinesinin diğer bileşenleri de fotoğraf çekerken ses çıkardığından, yine de tamamen sessiz bir çekim yapılamayabileceğini unutmamak gerekir.

Diğer Farklılıklar

Üç deklanşör mekanizması arasında da küçük farklılıklar vardır:

  • Sadece mekanik perde kullanıyorsanız, kameranızın kepenk perdelerini daha hızlı yıpratırsınız.
  • Her deklanşör tipinde, deklanşöre basılmasıyla ve fotoğraf makinesinin fotoğraf çekmeye başlaması arasındaki geçen sürelerde farklılıklar vardır. Genel olarak, mekanik kepenkler, her kamerada olmasa da biraz daha yavaş tepki süresine sahiptir.
  • 1/2000 saniye ve üzeri yüksek deklanşör hızlarında elektronik ön perde deklanşörü fotoğrafınızın bazı bölgelerinde eşit olmayan pozlamalara neden olabilir.
  • Elektronik deklanşör bazı kameralarda belirli menü öğelerini kullanmanızı önleyebilir. Bazı gövdelerde, elektronik deklanşörle uzun pozlama gürültü azaltma, Bulb modunu veya uzun pozlama kumlanma azaltma “Uzun pozlama KA” özelliğini kullanamazsınız.
  • Aynasız fotoğraf makinelerinde elektronik deklanşör, çekimler arasında vizörü karartarak canlı görüntüyü engelleyebilir.

Şimdi, her deklanşör tipi için görüntü kalitesi farklılıklarına göz atalım.

Görüntü Kalitesi Testleri

1. Deklanşör hareketinden kaynaklı titreşim

Elektronik ön perde deklanşörü veya elektronik deklanşörü kullanmanın en bilinen nedeni, belirli obtüratör hızlarında mekanik perdeden kaynaklı titreşimleri ve dolayısıyla bulanık fotoğrafları en aza indirmektir. Genel olarak, 1/50 ila 1/2 saniye aralığındaki çekimlerinizde fotoğraflarınızdaki ince ayrıntıları ortadan kaldıran “deklanşör şoku” ile karşılaşma olasılığınız yüksektir. Bu olumsuzluk, uzun odak uzunluklarında tele-foto objektif kullanırken daha belirgindir ve bazı kameralar yapısı gereği bu açıdan diğerlerinden daha da kötüdür. Aşağıda Nikon Z7 kamera ile çekilmiş üç örnek fotoğraf göreceksiniz, üstelik bu kamera öyle yüksek deklanşör şoku üreten bir kamera değil. Göreceğiniz fotoğrafların hepsi %100 kırpılmış halidir. Sırayla, mekanik deklanşör, elektronik ön perde deklanşörü ve elektronik deklanşör sonuçlarını görüyorsunuz. 

Tüm fotoğraflar için Pozlama değerleri: 1/13sn, ISO 64, f/13

Dikkatlice bakıldığında görüleceği gibi, mekanik obtüratör kullanarak çektiğim fotoğraf diğerleri kadar keskin değil. Bu netsizlik fotoğrafı elbette çöp yapacak boyutta değil, ama tam olması gereken gibi de değil. Diğer ikisi ise oldukça keskin görünüyor. Arasındaki farkı aşağıda daha net görebilirsiniz:

Bu farklılıkların bazı kameralarda daha büyük boyutlarda olabileceğini de unutmayın. 

Yukarıdaki kırpılmış görüntülerin tam fotoğrafı aşağıda:

Deklanşör titreşimi engelleme için önerilen sıra:

  1. Elektronik ön perde deklanşörü ve elektronik deklanşör
  2. Mekanik deklanşör.

2. Panjur

Panjur, hızlı hareket eden nesneleri fotoğrafladığınızda çok önemlidir. Kameranız sahneyi satır satır okuduğu için, hızlı hareket eden herhangi bir obje “jöle” efekti denen bir olumsuzluk ile fotoğrafınızı bozabilir.

Aşağıdaki fotoğraflarda 1/1600 saniye enstantane hızını kullanarak maksimum hızda dönen eski bir tavan aspiratörünü çektim. Fotoğraflar sırasıyla, Mekanik deklanşör, Elektronik ön perde deklanşörü ve Elektronik deklanşördür.

Tüm fotoğraflar için Pozlama değerleri: 1/1600sn, ISO 400, f/2.8

Gördüğünüz gibi, mekanik deklanşör ve EFCS ile çektiğim ilk iki fotoğrafta şekilsel bir bozulma görünmüyor. Ancak elektronik deklanşör ile çektiğim görüntü için bunu söyleyemeyiz, pervanenin kanatlarındaki bükülmeyi gördünüz mü?

Elektronik deklanşör kullanırken jöle probleminin oluşmasının nedeni, sahneden alınan bilgilerin direk sensörden satır satır okunmasıdır demiştik. Okuma hızı ne kadar hızlıysa jöle probleminin etkisi o kadar az olacaktır. Yukarıdaki örnek fotoğraflardaki pervane saat ibresinin tersinde dönüyor, yani sola doğru. 1/1600 saniye hızlarında hareket eden böyle bir nesneyi çektiğinizi ve bilgilerin sensörden satır satır okunduğunu düşünürseniz; pervanenin kanatlarının neden sola doğru eğimli çıktığını anlayacaksınız. Çünkü, okuma hızı pervanenin hızına yetişemiyor. Ama, pervanenin dönmeyen sabit aksamında böyle bir bozulma olmuyor.

Okuduğum kaynaklarda, kullandığım Olympus OM-D E-M1 MII kameramın elektronik deklanşör modunda tüm sensörü okuma hızı 1/100 saniye olduğu belirtiliyor. Kameramda, Elektronik deklanşör yani “Silent” modundayken enstantane hızı en fazla 1/16000 saniye ayarlanabiliyor. Bu, çok hızla hareket eden nesneleri rahatlıkla dondurabileceğim anlamına gelmez. Eğer sahnemde 1/100 saniyeden daha hızlı hareket eden bir nesne varsa, yukarıdaki panjur efekti canımı sıkacaktır.

Buradaki sıralama:

  1. Mekanik deklanşör ve Elektronik ön perde deklanşörü
  2. Elektronik deklanşör.

3. Yüksek deklanşör hızlarında Bokeh

Fotoğraf dünyasında son zamanlarda karşılaştığımız bu sorunsal, EFCS görüntülerinin yüksek enstantane hızlarında gergin bokeh üretme potansiyelidir. Oysa biz bokehlerin yumuşak olmasını isteriz. Bazı durumlarda diğerlerinden daha belirgindir dense de ben çok kötü sonuçlar almadım. Benim bokeh farklılıklarımı gösteren üç çekimi aşağıda görüyorsunuz. İlki Mekanik deklanşör, ortadaki EFCS ve sağdaki Elektronik deklanşör ile çekildi. Bu görüntüleri 1/2000 saniye enstantanede, ortaya çıkabilecek bokeh farklarını abartmak için aldım.

Tüm fotoğraflar için Pozlama değerleri: 1/2000sn, ISO 200, f/4.5:

Bana göre, elektronik ön perde deklanşörüyle çekilen ortadaki görüntü, aslında çok sert olmasa da aralarındaki en sert bokeh’a sahip. Diğer iki fotoğraf birbirine çok benziyor.

Bu durum, her zaman fark edilebilecek bir durum olmasa gerek. Siz yine de yüksek deklanşör hızlarında bokeh kritik çekimler yapacaksanız EFCS kullanmaktan kaçının.

Sıralama:

  1. Mekanik deklanşör ve elektronik deklanşör
  2. EFCS

4. Gürültü Bantlanması

Bazı fotoğrafçıların elektronik ön perde deklanşörü ve elektronik deklanşör konusunda kafalarını taktıkları bir başka sorun, gölgelerdeki çizgi paterni gürültüsü olasılığıdır. Bunu okuduğumda ne anlama geldiğini ben de anlayamamıştım ve ben de test etmeye karar verdim.

EFCS veya elektronik deklanşör kullanırken mekanik deklanşörle karşılaştırıldığında aşırı gölgelerin geri kazanımında iyi sonuçlar görünmediği belirtiliyordu. Ancak, ben en azından Nikon Z7 ile bunu başaramadım veya beceremedim 🙂 

Aşağıdaki çekimlere bir göz atın, sıralama Mekanik, EFCS ve Elektronik deklanşör:

Bana göre hepsi, gürültü performansı, çizgilerdeki düzen ve diğer yönleriyle eşit derecede görünüyorlar. Bu görüntülerin Photoshop’da 5 durak açma işlemi sonucu oluşan görüntüler olduğunu unutmayın. Yani, bilerek normal pozlamadan 5 durak az pozlayarak çektiğim görüntüleri Photoshop’da 5 durak açtım ve herhangi farklı bir işlem uygulamadım. Karşılaştırma için aşağıdaki kırpılmamış fotoğrafa bakabilirsiniz:

Yukarıdaki fotoğrafların kırpılmamış hali

Belki de başka kameralarla buradakilerden daha belirgindir, bilemiyorum. Hep diyorum ya, yazılanlara pek inanmayın, böyle durumlarda her zaman kendiniz test edin. Deklanşör modları arasında seçim yapmak için bu benim için bir kriter olmayacaktır, bundan daha önemli nedenler var.

Önerilen sıralama:

  1. Elektronik deklanşör, EFCS ve mekanik deklanşör.

Obtüratör mekanizmalarıyla ilgili sorunlar

Bu deklanşör türlerinden en iyisi şudur demek çok kolay değil. Bu karar tamamen çekeceğiniz fotoğrafa bağlıdır.

İşte, hangi deklanşör mekanizmasını ne zaman kullanmayacağımızı bilmemiz açısından her birinin dezavantajları,:

Mekanik Deklanşör

Görüntü kalitesi faktörleri:

  • Çerçevede parlak ışık kaynakları varken güneş ışığı parlamasını başlatabilir.
  • Belirli deklanşör hızlarında, özellikle yaklaşık 1/10 saniye mertebelerinde “deklanşör” titreşimleri ortaya çıkarabilir.

Görüntü dışındaki kalite faktörleri:

  • Yüksek FPS çekimi için her zaman en yüksek kare hızına izin vermez.
  • Genellikle 1/4000 veya 1/8000 saniye maksimuma çıkar, bazı elektronik panjurlar kadar hızlı değildir.
  • Üç deklanşör tipi arasındaki en gürültülü yani titreşim kaynağı en yüksek olanıdır.

Elektronik Deklanşör

Görüntü kalitesi faktörleri:

  • Genellikle yapay ışıkta çekim yaparken aşırı titreme / bantlama olabilir.
  • Hızlı hareket eden konulardaki deklanşör sorunları baş ağartabilir.

Görüntü dışındaki kalite faktörleri:

  • Her zaman flaşlı çekime izin vermez, verse dahi en fazla 1/60 saniye gibi yavaş flaş senkronizasyon hızlarına çıkabilir.

Elektronik Ön Perde Deklanşörü (EFCS)

Görüntü kalitesi faktörleri:

  • Düzenli elektronik deklanşör kadar olmasa da yapay ışıkta çekim yaparken biraz titreme / bantlama ekleyebilir, ama çok seyrek.
  • Güneş ışığı parlaması yaratabilir.
  • Yüksek enstantane hızlarında biraz gergin bokeh üretebilir(miş), ben görmedim.
  • Bazı kameralarda, 1/2000 saniye veya daha hızlı çekim yapılması durumunda bazı objektiflerde, sahnenin bazı bölgelerinde eşit olmayan pozlamalara yol açabilir.

Görüntü dışındaki kalite faktörleri:

  • Bazı kameralarda en fazla 1/2000 saniyeye çıkılabilir.
  • Elektronik deklanşörden daha yüksek ses üretir.

Öneriler

En iyi çekim şekli için öyle hap gibi sunulacak önerilen bir paket yok. Ancak, çeşitli ihtiyaçlar için genel birtakım öneriler sıralanabilir. Aşağıdaki önerilerin, kameranızın bu üç deklanşör tipini desteklediği varsayımıyla yapıldığını unutmayın:

Manzara fotoğrafçılığı için

Manzara fotoğrafçılığı için, tam “Elektronik deklanşör” kullanılması öneriliyor. Eğer çekiminizde önemli oranda bir yapay ışık varsa – EFCS de muhtemelen iyi olacak olsa da – mekanik deklanşör sizin en için güvenli seçim olacaktır. Nadir durumlarda, örneğin keskin almak istediğiniz uçan bir kuş gibi sahnenizde hızlı hareket eden bir şeyin olması durumunda, mekanik deklanşöre geçmeniz doğru olacaktır. Veya, Uzun pozlama kumlama azaltma gibi elektronik deklanşör kullanıldığında etkinleştirilemeyen özel seçenekler kullanmanız gerekiyorsa farklı bir deklanşör mekanizması kullanmanız gerekir.

Portre fotoğrafçılığı için

Portre fotoğrafçılığı için, özellikle de flaş kullandığınızda varsayılan olarak “Mekanik deklanşör” kullanın. Bununla birlikte, bir plaj ortamı gibi çok aydınlık koşullarda geniş bir diyaframda çekim yapıyorsanız ve aşırı pozlama riski varsa, kameranızın 1/16000 veya 1/32000 gibi daha yüksek deklanşör hızlarına izin verdiğini varsayarak, elektronik deklanşör seçmek ikinci bir yoldur.

Spor, vahşi yaşam ve makro fotoğrafçılığı için

Spor, vahşi yaşam ve makro fotoğrafçılığı için “Mekanik deklanşör” kullanabilirsiniz. Böylece, deklanşör sorunlarından kaçınır ve yapay ışıkta şeritlenmeyi ortadan kaldırırsınız ve bu sayede flaş kullanmadan çekim yapma imkanınız olur. Bir istisna: bazı kameralar elektronik deklanşörle daha yüksek kare hızlarında çekim yapabiliyor, örneğin Nikon’un bazı modelleri elektronik deklanşör ile 20 FPS mekanik deklanşör ile 6 FPS çekim yapabiliyor. Bu durumda, doğal ışık altında, daha yüksek kare hızını elde etmek için diğer olasılıkları denemeye değer olabilir.

Belgesel fotoğrafçılık için

Belgesel fotoğrafçılık için, “Elektronik deklanşör” kullanmak mümkün olduğunca sessiz olmanızı sağlayacaktır. Ancak, iç mekandaysanız veya sahnede önemli oranda yapay ışık varsa, bunun yerine mekanik deklanşöre geçmeniz yerinde olacaktır.

Sokak ve mimari fotoğrafçılığı

Sokak fotoğrafçılığı ve mimari fotoğrafçılık için her zaman “Mekanik deklanşör” kullanın. 1/10 saniye gibi deklanşör şoku sınır hızlarında çekiyorsanız, mekanik deklanşörün yanında EFCS’yi de deneyin. EFCS’li görüntülerinizde bant oluşmazsa kullanmaya devam edin.

Sonuç

Mümkün olan en geniş koşullarda kullanmak için yalnızca bir deklanşör seçmem gerekirse, ben de mekanik deklanşörü birinci seçenek alırdım. Ancak, doğal ışık koşullarında hareket etmeyen bir konunun fotoğrafları için, elektronik deklanşör en favori yolum oldu. EFCS elektronik deklanşör seçeneği olmayan kameralarda, özellikle 1/10 saniye deklanşör hızında deklanşör şokunu azaltmak için faydalı olabilir. Elektronik deklanşör seçeneğiniz varsa, EFCS’nin sizin için en uygun olduğu durum pek yoktur.

Umarım, birçok yayın ve videodan derlediğim bu makalem, her deklanşör mekanizmasının artılarını ve eksilerini iyi bir şekilde anlamanızı sağlamıştır. Manzara fotoğrafçılığından hoşlanan biri olarak, Nikon D810’dan kalma alışkanlıklarımla yakın zaman öncesine kadar fotoğraflarımın çoğunu EFSC ile çektim, ancak bu yayınları araştırıp yukarıdaki testleri yaptıktan sonra, eğer kameramda elektronik deklanşör özelliği varsa, en doğru yöntemin bu olduğu artık açık. Artık neredeyse tüm manzara fotoğraflarımda “Sessiz modu” kullanıyorum, çünkü “Sessiz mod” elektronik deklanşörü kullanıyor. Bu şekilde parlak güneş ışığı koşullarında 1/2000 saniye deklanşör hızlarına çıkarak deklanşör şokunu ortadan kaldırabiliyorum.

Siz de bu konudaki bilgi, deneyim ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşın.

Faydalanılan kaynaklar: Nikontumors.com, Photographylife.com, Cinema5d.com
Değerli dostum Ertan Öztürk’e katkılarından ötürü ayrıca teşekkürler

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

avatar
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Buğra ertüzün
Ziyaretçi
Buğra ertüzün

Kafamdaki bir sürü soruya cevap veriyor bu yazı…TEŞEKKÜRLER
Fotoğraflarımda zaman zaman yaşadığım bulanıklığın nedenini merak ediyordum.özellikle düşük hızlarda bu beni çıldırtıyordu…Okudum anladım.d750 makinem ile hemen deneme yaptım ve sizin sonuçların aynısını buldum 🙂 🙂 Lütfen bunun gibi konuları yazmaya devam edin.sizin yazılarınızla resim çekmeyi daha çok sevmeye başlıyoruzz.

Güner O. Ertürk
Ziyaretçi
Güner O. Ertürk

Yine tam 12’den vurmuş bir yazı olmuş Sebahattin bey,
Çok emek verdiğiniz her satırından belli oluyor. Size ne kadar teşekkür etsek az gerçekten.
Örnek fotoğraflar muhteşem 🙂
Tebrikler ve yine tebriklerrr
Selamlar

Erdal Özgür
Ziyaretçi
Erdal Özgür

Hocam bir şey soracağım
Z7 de efsc kullanırken üst sınır 1/2000 enstantanemidir? 1/1500 olunca sorun azalır mı?
Saygılar.

Alp S.
Ziyaretçi
Alp S.

Yıllarin birikimi ile dolu dolu herkesin anlayacagi bir dille yazilmis nefis bir eser daha….ellerinize ve emeklerinize saglik slmlar

Nurullah
Ziyaretçi
Nurullah

Sebahattin bey iyi geceler
Alakasız bir soru ama son fotoğraftaki lens nedir merak ettim 🙂
Yazı için teşekkürler

Öner BÜYÜKYILDIZ
Ziyaretçi
Öner BÜYÜKYILDIZ

Ellerinize, emeğinize sağlık Sebahattin bey. Çok güzel ve anlaşılır bir yazı, örnek fotoğraflarla desteklenerek, özenle hazırlanmış. Size ne kadar teşekkür etsek az.

Kullandığım orta segment D7200 kameramın özelliklerinde “deklanşör tipi: Elektronik olarak kontrol edilen dikey hareketli odak düzlemli deklanşör” yazıyor. Ayrıca deklanşör modlarında Q-Sessiz deklanşör seçeneği var ama hiç kullanmamıştım. En kısa zamanda araştıracağım ve deneyeceğim.

Selam ve saygılarımla.

Önder köktürk
Ziyaretçi

Elinize sağlık. İsteyene istenen detayda bir makale olmuş. Ben merak ediyordum bu konuyu, bu detayda cevap verebilecek babayiğit azdır. Teşekkürler

Neslihan
Ziyaretçi
Neslihan

Sebahattin bey merhaba
Bu bilgileri çok güzel bir şekilde derleyip emek verip örnek resimleriyle bizimle paylaştığınız için teşekkürler. Yine çok güzel bir çalışma olmuş. Bizi kaliteli içerik okumaya öyle alıştırdınız ki başka sitelerden yazı okuyamaz oldum 🙂 Çok faydalı oluyor bizim gibi amatörlere.
Selamlar

sezgin 1903
Ziyaretçi
sezgin 1903

hocam hep ayna ve deklansoru karistirirdim..tam sonunda bir aynasiz makine alip kurtuldum diyordum bu yazinizi okudum.simdi deklansorleri karistirmaya baslayacagim heralde 🙂 saka yapiyorum. o kadar net aciklamalardan sonra karistirirsam galiba bende bir problem var demek olacak 🙂 🙂 slmlar

Resit Mentesoglu
Ziyaretçi
Resit Mentesoglu

Aciklayici ve bilgilendirici yaziniz icin tesekkurler Sebahattin bey, elinize kaleminize yureginize saglik.
Konuyla ilgili degil ama stok fotografla ilgileniyor musunuz? Stok fotografla ilgili bir yazi yazmayi dusunur musunuz?
Tesekkur ederim.

Okyar Atilla
Editör / Yazar

Sanki perde sesini duymazsan “fotoğraf çekmiyorum” gibi hissedeceğime dair bir psikolojik (!) sorunum var. Ancak elektronik deklanşörü seviyorum. Eğer benim gibi konserlerde fotoğraf çekmeye kalkıyorsanız inanılmaz bir rahatlık. Çevrenizdeki sanki enstrümanlardan çıkan her tiz sesi ayırt ediyormuşcasına davranan insanların tepkisinden kurtuluyorsunuz. Bir de elinizdeki şeyin yani Nikon D850 nin büyüklüğüne bakıp sessiz sessiz fotoğraf çekmesini anlayamıyor ya, işin en keyifli tarafı da bu. Arada hafifçe gülümseyip çektiğim fotoğrafı gösterince yüzlerinin halinden mest oluyorum. Bende bir tuhaflık var 🙂

Şaka bir yana güzel yazı. Dediğin gibi hangi yöntemin seçileceğini mekan ve konu belirleyecek. Belli bir kuralı yok. Tamamen durumsal. Aynen bir yönetici ya da CEO aynı problem ya da konu üzerindeki kararının duruma göre değişiklik göstermesi gibidir.

Eline sağlık. Güzel yazı…

Ertan Ozturk
Ziyaretçi

Abi ben ne yardım ettim sana, 1-2 şey söyledim o kadar 🙂

Bu makaleyi paylaş

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

ÖZEL MAKALE

Tilt-Shift Lens nedir, nasıl çalışır ve ne amaçla kullanılır?

Tilt-Shift Lens nedir, nasıl çalışır ve ne amaçla kullanılır?
Bize şimdiye kadar ne öğretilmişti; Alan derinliğini belirleyen en önemli faktör diyafram açıklığıydı, öyle değil mi? Peki size "f/2.8 diyafram ile fotoğraf çeksek dahi önden arkaya her yer net olabiliyor" desem? Evet olabiliyor!

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Back Button Focus / AF-ON Tekniği ile Ustalaşın

Back Button Focus / AF-ON Tekniği ile Ustalaşın

Back Button Focus, otomatik netleme işlevini deklanşör düğmesinden alıp kameranın arkasındaki başka bir düğmeye atama işlemidir. Bu yazıyı okuduktan sonra kameranızı daha çok seveceksiniz ve fotoğraf çekmekten çok daha fazla zevk alacaksınız, iddia ediyorum.

POPÜLER İÇERİKLER

Fotoğrafın önemli ve ilgi çekici el sanat dalı: Çömlekçilik

Fotoğrafın önemli ve ilgi çekici el sanat dalı: Çömlekçilik

Anadolu’da çömlek yapımı çok önemli yer tutar. Tarihte çömlek ve çeşitleri günlük hayattan ziynet eşyasına kadar çok değişik kullanıma sahipti. İş fotoğrafa gelip dayandığında bize cazip gelen hala ilkel yöntemlerle bu el sanatını sürdüren yörelerdir. Gökeyüp kadınlarını çömlek yaparken etrafı görmüyorlar. Elleri inanılmaz bir maharetle çömlekleri oluştururken bir taraftan da sizinle, orada olduğunuzu düşünmeden sohbet ediyorlar.
Arthenos | Diyafram nedir, fotoğrafta diyafram ayarları nasıl yapılır, alan derinliği nedir, ISO nedir, perde hızı nedir, doğru pozlama nedir

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?