Bu Fotoğraf Nasıl Çekildi?

Önceki birçok yazımda da belirttiğim gibi, değişik şeyler denemeyi, kuralları yıkmayı ve özgürce takılmayı seviyorum. Rutin dışına çıkmak hoşuma gidiyor, böyle zamanlarda farklı çekim denemeleri yapıyorum. Yaptığım bu çılgınca şeylerden "Bu fotoğraf nasıl çekildi" adında bir yazı dizisi başlatmaya karar verdim.

_

İlk bölümünü bu hafta yayınlayacağım “Bu fotoğraf nasıl çekildi” yazı dizisinin bu bölümünde biraz eğlenmeyi amaçladım. Çift pozlama veya çoklu pozlama olarak bildiğimiz çekim metodlarını hepimiz biliyoruz. Ben bu yöntemi flaş kullanarak nasıl yapabilirim diye düşündüm ve kendimce bazı denemeler yaptım ve oldukça eğlendim. Bakalım siz bu çalışmamın sonuçlarına ne yorumlar getireceksiniz.

Flaş kullanarak Çoklu Pozlama oluşturmak

Eğer çoklu pozlama meraklısıysanız bu yöntem çift pozlama görünümlü kareler oluşturmak için harika bir yöntemdir. “Çoklu pozlama” kavramı genellikle birden fazla çekilen fotoğraf karesinin bir tek karede birleştirilmesi olarak bilinen harmanlama işlemi ile karıştırılır. Fotoğrafçılıkta “Pozlama”nın, perdenin açık kaldığı ve algılayıcının ışık aldığı süre anlamına geldiğini hatırlayalım.

Burada açıklayacağım yöntem, tek bir çekimde pozlama süresi boyunca birden fazla konuyu aydınlatmayı veya ışıkla boyama tekniğini kullanmayı içeriyor. Deklanşörü yeterli süre açık bırakıyorsunuz ve kameranın kaydetmesini istediğiniz sahnenin bölümlerini aydınlatmak için flaş, el feneri ve hatta stüdyo flaşları gibi değişik ışık kaynakları kullanıyorsunuz. Ana konunuzun yerini değiştirebilir veya konunuzu değiştirebilir ya da pozlama sırasında görüntüye yeni elemanlar ekleyebilir ve aynı alanı tek bir pozlama süresince birden fazla kez ışığa maruz bırakabilirsiniz. Bu tarz görüntüleri oluşturmak eğlencelidir ve gerçekten de ilginç sonuçlar elde edebilirsiniz.

Deklanşörü açık bırakma

Bu tekniğin anahtarı, tüm pozlama sırasında deklanşörü açık tutmak ve Bulb modunu kullanıp ışık kaynakları ile çekmek istediğiniz objeleri ışıklandırmaktır. Çoğu DSLR fotoğraf makinesinde 1/4000 -bazılarında 1/8000- saniye ile 30 saniye aralığında geniş bir enstantane hızı ve bir Bulb uzun pozlama modu bulunur. Bulb modu, deklanşörün çoğu DSLR’nin izin verdiği maksimum 30 saniye süreden daha uzun süre açık kalmasını sağlar. Bu modda perde, deklanşöre basılı tutulduğu sürece açık kalır ve pozlamayı sürdürür.

Bulb modunda çekim yaparken pozlama süresi boyunca kameranızın deklanşör düğmesine parmağınızı basılı tuttuğunuz için, elinizden kaynaklı titreşimler fotoğrafınıza netsizlik olarak yansır. O nedenle bir kablolu/kablosuz uzaktan kumandalı deklanşör tetikleyici kullanmanız bu olumsuz durumu ortadan kaldırır.

Bir uzaktan kumandalı deklanşör tetikleyici kullanıyorsanız, pozlama sırasında parmağınızı tetikleyicinin deklanşör düğmesine basılı tutmak zorunda kalmadan, açık kalacak şekilde kilitleyebilirsiniz, pozlamayı sonlandırmak istediğinizde kiliti serbest bırakırsınız.

Bazı tetikleyicilere zamanlamayı da tanımlayabilirsiniz. Deklanşör sizin belirlediğiniz zaman kadar açık kalır, bitiminde otomatik kapatılır. 

Meike 80n3 n1 Deklanşör Tetikleyici

Bir Nikon D850 kullanıcısı olarak, yukarıdaki gibi çok fonksiyonlu bir deklanşör tetikleyici kullanıyorum, çünkü bu ekipman deklanşörü tetiklemekten daha fazlasını yapmamı sağlıyor. Siz de deklanşöre basmayı ve kilitlemeyi sağlayan herhangi bir tetikleyici kullanabilirsiniz.

Bunları unutmayın

Kameranızda deklanşör açıldığında, ışığın kameraya girmesiyle pozlama başlar. Burada anlatacağım teknikle başarılı görüntüler oluşturmanız için iki önemli şeye dikkat etmek gerekir:

  • Birincisi, çalışacağınız ortamın çok karanlık olması gerekir.
  • İkincisi, “pozlamalar” arasındaki ışığı engellemek için lensin önünü kapayacak bir şey kullanmak gerekir.

Çekim esnasında pozlamanın sürdüğü yani deklanşörün açık kaldığı sürede, bazı zaman dilimlerinde ışığın lense girmesini engellemeniz gerekecektir. Bu, objektifin önünü tamamen kapatmanız gerektiği anlamına gelir. Bunun için en uygun araç lensinizin kapağıdır.

Ayrıca, flaşınızı manuel olarak çaktırırken sahnenin bazı bölümlerinden gelen ışığı engellemek için objektifinizin ön camının bir kısmını bir siyah karton ile kapatabilirsiniz. Bu, ışığın o bölge için sensöre ulaşmasını önler. Buradaki tüm fotoğraflarda gördüğünüz gibi çift pozlama yapacaksınız, yani flaşların aynı pozlama süresi içinde iki kez çakması gerçekleşecekse, kamerayı sabit tutmak için bir üçayak kullanmak faydalı olur. Ben önce kameramı olması gereken yerde bir üçayak üzerine kilitlemeyi ve sonrasında sahneyi kurmayı tercih ediyorum, böylece iki flaş çakımı arasında değişen tek şey ana konum oluyor. Bu, gerçekçi olmayan bir sahneye gerçekçilik duygusu ekler.

Çoklu pozlama için çekim sahnesinin oluşturulması

Buradaki fotoğrafları oluşturmak için aşağıdaki işlem adımlarını uyguladım:

  • Kamerama kablolu/kablosuz deklanşör tetikleyicimi taktım
  • ISO’yu mümkün olduğu kadar düşük bir değere ayarladım (benim değerim ISO 64)
  • Diyafram değerini f/11 olarak ayarladım
  • Fotoğraf makinesini bir üçayağa monte ettim ve ortam ışıkları açıkken sahnemi oluşturdum
  • Canlı önizleme yani Live View moda geçtim.
  • Kameramın vizör kapağını kapattım. Bulb modda uzun pozlama yapacağım için, ortamdan sızan ışıklar vizörden geçerek mercek camlarından yansıyıp sensöre ulaşabiliyor. Bu da fotoğrafınızda bozulmalara neden oluyor. O nedenle, kullandığınız kameranın vizör kapağı varsa mutlaka kapatın, yoksa vizörü koyu bir bantla kapatın.
  • Netlememi taptım. Ben bu işlemi yaparken önce o noktaya zumluyorum ve netlememi öyle yapıyorum, o şekilde daha hassas netlemiş oluyorum. Hatta Nikon D850 kameramda bu işlemi Pinpoint AF özelliğini kullanarak yapıyorum, bu sayede istediğim en küçük noktayı çok keskin bir şekilde netleyebiliyorum.
  • Netlemeyi yaptıktan sonra lensimin netleme halkasına hiç dokunmadan, yani az önce netlediğim noktayı hiç bozmadan, kameramı ve objektifimi manuel netleme moduna aldım, böylece netleme noktamı o düzlemde kilitlemiş oldum.
  • Sahneyi mümkün olduğunca karanlık yapmak için ortamdaki tüm ışıkları kapattım, çekime başlamak için hazırdım
  • Pozlamayı başlatmak için uzaktan kumandalı tetikleyicimin deklanşör düğmesine bastım ve kilitledim, artık pozlama başlamış oldu
  • İlk pozlama için modelimi flaşla aydınlattım
  • Lensin kapağını kapattım, ortam ışıklarını açtım – bu arada pozlama hala devam ediyor –
  • Modelimi yeni konumuna taşıdım, ortam ışıklarını tekrar tamamen kapattım
  • Lensimin kapağı tekrar açtım
  • Modelimi ikinci kez flaş ile aydınlattım
  • Deklanşörü kapattım, pozlama bitti.

Sonuçta elde ettiğim görüntüler flaş tarafından oluşturulan iki pozlamadan oluşan tek bir karede birleşti.

Sonuç

Dijital kameraların en güzel yanı anında geri bildirim sağlamaları ve böylece nasıl bir görüntünün ortaya çıktığını anında görebilmenizdir. Bu, ışık yerleşimi, konunun sahnedeki konumu ve flaşın gücü gibi değişkenleri değişik şekillerde denemenizi sağlar. Işık kaynağının gücünü ve yönünü ayarlamak, görüntüde ince ayar yapmanızı ve konunun görünümünü değiştirmenizi sağlar. Öznenin birinci karede konumlandığı yer çok fazla ışık alırsa, öznenin arka planın içinden çıkan bir hayalet gibi görünmesini sağlar.

Bu teknik ile değişik denemeler yapmak çok eğlenceli olabilir. Teknik olarak çoklu pozlama olmasa da, yalnızca konuyu değil, kamerayı da hareket ettirerek kaplama efekti elde edebilirsiniz. Fotoğraf makinesini veya konuyu hareket ettirirken lensin önünü kapattığınızdan emin olun.

Erdal Türk

Fh Fotoğrafçılık Stüdyolarında değerli dostum Fatih Özkadir ile gerçekleştirdiğimiz bu çekimlerde bize modellik yapan değerli arkadaşım ve doğa aşığı dostum Erdal Türk‘e de çok teşekkür ediyorum. Herhangi bir ön hazırlık yapmadan hemen fotoğrafları çekmeye başlamıştık bile. 

Umarım bu yazımdaki çekmiş olduğumuz fotoğraflarda kullandığımız teknik sizlerin de ilgisini çekmiştir.

Siz de çoklu pozlama konusunda bilgi, deneyim ve yorumlarınızı aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşır mısınız?

Yeni içeriklerden haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

avatar
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Atakan
Ziyaretçi
Atakan

Enteresan konuymuş hocam. Işıkla boyamayı biliyordum ama bu aklıma gelmemişti. Yeni bi şey daa öğrendim sayende.. teşekkürler

Berkay
Ziyaretçi
Berkay

Size hayret ediyorum hem yazılar yazıyorsunuz hem bunun gibi fotoğraf denemeleri yapıyorsunuz hem profosyonel yaptığınız kendi işiniz var.. geziyorsunuz okuyorsunuz araştırmalar yapıyorsunuz …… yazarken ben yoruldum siz maşallah hiç durmuyorsunuz.. aman durmayın 🙂 bize çok faydalı şeyler aktarıyorsunuz… sonsuz teşekkürler ve tebrikler sebahattin bey. selam ve saygılarımla

Neslihan
Ziyaretçi
Neslihan

Eğlenceli bir konu olduğu kesin Sebahattin bey. Benim asıl taktir ettiğim yanınız hiç üşenmeden bunları deneme ve yazmadaki sabrınız ve azminiz. Kimse sizin kadar detaylı ve anlaşılır yazmıyor. Siz bütün detayları en ince ayrıntısına kadar yazıyorsunuz hiç bir şeyi saklamadan üstelik. Fotoğrafçılık dergilerinde de oluyor bu gibi yazılar bazen ama denemeye kalktığınızda bu kadar detay bulamıyorsunuz. Sizin farkınız burda…

Ön yargısız paylaşımlarınız için sonsuz teşekkürler
Saygılarımla

Alaettin Demircioğlu
Ziyaretçi
Alaettin Demircioğlu

Sevgili Sebahattin hocam , yaşadığımız toplumda bizi streslere sokacak o kadar çok şey var ki ; Siyaset mi ? desem, trafik çilesimi ? desem ,geçim derdimi? desem . Sen ne yapıyorsun, bütün bu sıkıntılardan bizi alıp, stresimizi dağıtacak şekilde keyifli başka bir dünyaya götürüp bizi mutlu ediyorsun. Ayrıca bu denemeden yola çıkarak her birimizin farklı keşifler yapabilmemizi sağlıyorsun İyi ki varsın. Teşekkürler..

Onur
Ziyaretçi
Onur

bizim arka odamiz cok karanlik.oraya kucuk tript uzerine d5100 u kurdum..kardesim bana yardim etti el feneriyle uzun denemelerden sonra iyi bir seyler cektik cok eglendik 🙂 insallah buy yaziyi bizim fotograf grubundakiler okumamistir yarin onlara hava atarim sayenizde 😉

Soner Ali D.
Ziyaretçi
Soner Ali D.

Sabahattin bey merhaba
Bu konuya benzer bir teknik daha var flaşların repeat modlarıyla yapılan çekimler. Onlar da çok ilgi çekici oluyorlar. Bu konuda bir denemeniz oldu mu?
Saygılarımla

Öner BÜYÜKYILDIZ
Ziyaretçi
Öner BÜYÜKYILDIZ

Ellerinize sağlık Sebahattin bey, gerçekten eğlenceli bir konu seçmişsiniz.
Evimin müsait olup, bir odasını kendimce küçük bir sütüdyoya dönüştürebilmeyi çok isterdim. Şu an bırakın sütüdyoyu, makro çekimlerimde kullanmak üzere yaptığım ışıklı kutuyu bile koyacak yer bulamıyorum. Onuda sonunda evimizin haylaz kedisi Miya hanım kemirdi zaten 😄

Bu tekniğin benzeri, modeli farklı renk ışıklar ile boyama tekniği olarak görmüştüm. Düşündükçe çok farklı ve yaratıcı çekim teknikleri bulunabilir.

Yalnız aklıma birşey takıldı. Lensi lens kapağıyla kapattığınızda makinada bir titreşime sebep olmuyor musunuz? Bu çekim esnasında makinaya mümkün olduğunca az müdahale ve temas gerekmiyor mu?

Bu yazı dizisini de tuttum ben. Devamını bekliyorum.

Selam ve saygılarımla…

Fulden ELVERİR
Ziyaretçi
Fulden ELVERİR

Hiç bilmediğimiz bir konuya dikkat çektiğiniz için çok teşekkürler Sebahattin Bey. Bizler gibi amatör fotoğrafçılar için çok farklı ve zengin içerikler üretiyorsunuz.
Emeğinize sağlık.
Saygılarımla.

Berkant_Sezer
Ziyaretçi

Başarılı bir çalışma olmuş elinize sağlık Z7 de Çoklu Pozlama modu eklendi aynı eski filmli makinelerdeki gibi iki ayrı pozlamayı tek fotoğrafa birleştirebiliyor bilginize (=

Muharrem U
Ziyaretçi
Muharrem U

bu tarzi biliyordum ama sizdeki sahneler cok degisik olmus. yaratici sahneler hepsi. ellerinize saglik hocam tebrikler

Şener Kul
Ziyaretçi

Merhaba Sebahattin Bey,

Web sitenizin içerik kalitesinden dolayı fotoğrafa ilgisi olmayan kişilerin bile ilgisini çekmeyi başarıyor. Bu konu ile alakalı kullanıcılarınıza verdiğiniz önemin de en büyük göstergesi, içeriğinizin böylesine kaliteli ve nezih olması diyebiliriz.

Fotoğrafçılık konusunda harekete geçecek olursam güzel bir yol gösterici rehber olarak sitenizi farklı gözle ziyaret edeceğimden emin olabilirsiniz. 🙂

Başarılarınızın devamını diliyorum.

İyi yayınlar,

Saygılar.

Bu makaleyi paylaş

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

ÖZEL MAKALE

Fotoğraf ve Propaganda

Rembrandt - The Anatomy Lesson of Dr Nicolaes Tulp
Günümüz dünyasında görsellik, iletilerin yayılmasındaki en önemli unsurlardan biri olarak, ortak dil oluşturmaya zemin hazırlamaktadır. Görselliğin bu derece ön planda oluşu hiç kuşkusuz etki alanının geniş olması, dikkate değer bulunuluşu, bellekte uzun süre kalması, gerçek oluşu gibi konuları da beraberinde getirmektedir. Fotoğrafın ilk çıktığı yıllarda “gerçeklik” ve “inandırıcılık” gücünden hiç şüphe edilmemekteydi. Dolayısıyla kuşkusuz bir inançlar silsilesi, adeta sosyal bir belgeydi.

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Fotograf çekmek mutlu ediyor

Fotoğraf Çekenler Daha Mutlu Oluyor

Fotoğrafçılar mutlu insanlar. Bunu ben demiyorum, Amerikan Kişilik ve Sosyal Psikoloji Dergisi tarafından yayımlanmış kapsamlı bir çalışma söylüyor. "Fotoğraf çekin, her şeyden daha fazla keyif alacaksınız" diyor.

POPÜLER İÇERİKLER

Arthenos | Diyafram nedir, fotoğrafta diyafram ayarları nasıl yapılır, alan derinliği nedir, ISO nedir, perde hızı nedir, doğru pozlama nedir

Diyafram Nedir? Fotoğrafta Diyafram Ayarları

Diyafram nedir?Objektiflerin önüne monte edilmiş, fotoğrafını çekeceğiniz objeden yansıyan ışınların, aynanın veya algılayıcının üzerine ne yoğunlukta düşeceğini belirleyen...
Rembrandt - The Anatomy Lesson of Dr Nicolaes Tulp

Fotoğraf ve Propaganda

Pozlama Ölçüm Modları

Pozlama Ölçüm Modları

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

ISO Nedir, Fotoğrafı Nasıl Etkiler?

Buna benzer birçok yazı
E-Posta Kutunuza
gelsin ister misiniz?

Bültenimize abone olun, yeni içerikler ilk size gelsin.

Teşekkürler. Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyin.