Ana Sayfa İleri Seviye Fotoğrafçılık Flaşlı Fotoğrafçılık Hızlı flaş (Speedlight) ile Stüdyo Flaşları Güç Karşılaştırması

Hızlı flaş (Speedlight) ile Stüdyo Flaşları Güç Karşılaştırması

-

Size, aynı pozlamayı, aynı ışık değiştiriciyi kullanarak elde etmek için, 500Ws güce sahip 1 stüdyo flaşı yerine 6 ila 8 hızlı flaş ünitesini aynı anda kullanmanız gerektiğini söylesem?

Hızlı flaş olarak adlandırılan Speedlight Flaş Birimleri, cüsselerine göre büyük miktarda ışık yayarlar. Oldukça sofistike özelliklerle dolu ve taşınabilir olmaları ve aynı zamanda son yıllarda fiyatlarının da kabul edilebilir boyutlarda olması nedeniyle çoğu fotoğrafçının çantasında en az bir tane bulunmayı hak ederler. Yazımızın bundan sonraki bölümlerinde bu flaşlara “Hızlı flaş” diyeceğiz.

Kullandığım Profoto B10 Plus Stüdyo flaşları gibi biraz daha büyük taşınabilir flaşlar ise hızlı flaşlardan daha fazla güç sunarlar. Bu gücün tam olarak ne oranda fazla olduğunu ölçmek o kadar da kolay değildir. Çünkü, elimizde karşılaştırma yapacak çok az şey vardır. Ürünlerin teknik özelliklerinden bunu çıkarmak mümkün olmaz ne yazık ki. Hızlı flaş birimlerinin gücü Kılavuz Numarası (GN) ile tanımlanır, stüdyo flaşlarının gücü ise genellikle Watt-saniye (Ws) cinsinden verilir. İkisi arasında çevrim yapılabilecek sağlıklı bir ortak payda söz konusu değildir.

Profoto B10 Plus flaşım maksimum 500Ws gibi oldukça güçlü bir ışık sunuyor. Ayrıca TTL özelliğine sahip ve Air Remote TTL ile kablosuz olarak tetiklenebiliyor. Bu özellikler, Profoto B10 Plus’a hızlı flaşlarınkine yaklaşan bir esneklik sağlıyor. O zaman soru şu; Profoto B10 Plus bir hızlı flaştan ne kadar güçlüdür? Soruyu başka bir şekilde ifade edersek: 500Ws’lık stüdyo flaşın çıkışına denk ışık üretebilmesi için kaç tane hızlı flaş gerekir?

Haydi o zaman, ışık miktarı açısından stüdyo flaşlarının hızlı flaş ünitelerine kıyasla nasıl nasıl sonuçlar verdiğini bir test ile görelim.

Ortam, ekipman ve ayarlarım

Bir stüdyom olmadığı için yine evimizin bir bölümünü bu çekimler için kullanmaya karar verdim ve etraftan toplayarak bir araya getirdiğim objelerden bir set hazırladım; işimi hızlıca bitirip, eşim görmeden onları tekrar eski yerlerine yerleştirmeliyim, çünkü kadrajda gördüğünüz hiçbir obje kendi yerlerinde değil şu an 🙂 .

Karşılaştırma testlerimde yukarıda bahsettiğim Profoto B10 Plus stüdyo flaşımı ve yine çok sık kullandığım Nikon SB-910 hızlı flaşımı kullandım.

Bu testlerimi fazla ışık olmayan loş bir ortamda yapacağım. 50mm objektif takılı kameram bir üçayak üzerinde ve sabit yerde duruyor. Modelim, yerde duran Noel Baba heykeli, üzerinde koyu renk giysiler var ve arka plandan birkaç adım önde. Kameram ile noel baba arasında yaklaşık 3 metre mesafe var.

Tam güç ve doğrudan flaş

Nikon SB910 flaşım 50mm odak uzunluğuna ve 1/1 Manuel çıkışa yani tam güç ayarlı… Amacım, tam güçte Profoto B10 Plus ile güç karşılaştırması yapmak.

Şimdi yukarıdaki fotoğraflara dikkatlice bakın. Noel Baba her iki fotoğrafta da arkadaki dolapdan birkaç adım önde ve flaşlarımın ikisi de Noel Babadan 3 metre uzaklıkta ve aynı noktadalar. 

Hızlı flaş ile bu sahneyi f/11 diyafram ile çektim.

Neden f/11 diyafram?

Bu diyafram değerini belirlemek için Seconik Speedmaster L-858D ışıkölçerimi (flaşmetre) kullandım. Flaşmetre ile Noel Babanın yüzünden ölçüm aldım ve 1/1 manuel tam güce ayarlı flaşımın yaydığı ışığa karşılık ışıkölçerim f/11 diyafram verdi.

Kameramda Diyafram değerini f/11 olarak ayarladım ve çekimi gerçekleştirdim. Bu hesaba göre hızlı flaş ünitemin modeli tam aydınlatması gerekiyordu, öyle de oldu.

Aynı ölçümü Profoto B10 Plus flaşım için tekrarladım; 10 tam güçte modelimin yüzünden ölçüm aldığımda flaşmetrem f/16 diyafram verdi. Mesafeyi hiç bozmadan, kameramda sadece diyaframı f/16 değerine ayarlayıp ikinci fotoğrafı çektim.

Biri 500Ws gücünde stüdyo flaşı, diğeri harcı-alem kullandığımız hızlı flaş. Verdikleri diyafram değeri arasında sadece 1 durak fark var. Şimdi yukarıdaki fotoğraflara bir de loş ortamın aydınlatılması gözüyle bakın. Profoto B10 Plus’ın ışığını ne kadar geniş açtığını açıkça görebilirsiniz; en sağda bir kısmı görünen koltuğun desenlerinden bunu anlayabilirsiniz. Profoto kafasından, nispeten daha küçük bir ışık yayma alanına sahip hızlı flaş ünitemin kafasına göre çok daha fazla ışık geldiği açıktır.

Yukarıdaki iki fotoğrafta bir başka şey daha dikkatinizi çekti mi?

Noel Babanın gölgesinin Profoto B10 Plus ile çekilen fotoğrafta daha yumuşak olduğuna dikkat edin. Çünkü Profoto flaşım, ışığı daha geniş bir alana yaydı ve bu alanlardan yansıyan ışık miktarı arka zemindeki gölgeleri yumuşattı.

Flaşların Güç KarşılaştırmasıFlaşların Güç Karşılaştırması
Soldaki: Hızlı Flaş çekimi – Sağdaki: Stüdyo flaş çekimi


Bir not: Nikon SB 910 için pozlama değerleri, kılavuz numarasından beklediğimizle çok yakından eşleşiyor. Flaşların kılavuz numarasının nasıl kullanılacağı ile ilgili bu yazımıza göz attığınızda, flaşımın 50mm’de ve 1/1 tam güçte kılavuz numarasının (GN) 40 olduğunu göreceksiniz.

Kılavuz numarası (GN) = Konuya uzaklık (m) ÷ Diyafram değeri (F-number)

formülüne göre, GN=40 ve mesafe 3 metre olduğuna göre, diyafram (40 ÷ 3) f/13 bulunur.

Bir sonraki adımda bir ışık değiştirici kullanarak, sonuçlarını her iki flaşım için görmek istedim.

Hızlı flaş ve Stüdyo flaşı ile Işık değiştirici ile tam güç

Yardımcı ışık kaynağı kullandığımızda, ışık kaynağımızdan saçılan ışığın modelimizin/objemizin üzerine böyle sert bir şekilde vurmasını çoğu zaman tercih etmeyiz. Çekeceğimiz sahnenin gerektirdiği ışık düzenini sağlamak için flaşlarımızın önünde/karşısında, yumuşatıcı/dağıtıcı veya yönlendirici değişik yardımcı ışık ekipmanları kullanmayı tercih ederiz.

Ben de yukarıdaki düzeneği hiç bozmadan, flaşlarımı bir ışık değiştirici arkasından kullanmak istedim. Bunun için Profoto Şemsiye (Deep Umbrella) ve bu şemsiyeme bağlı Profoto Difüzer (Umbrella Backpanel) kullandım. Bu ışık değiştirici ekipman biraz büyüktür ve ışığı oldukça geniş bir alana yayar.

Her iki flaşımın önüne bu şemsiyeyi takarak ve flaşmetrem yardımıyla yukarıdaki gibi yine Noel babanın yüzünden ölçümler alarak, flaşmetremin verdiği diyafram değerlerinde aşağıdaki fotoğrafları çektim.

Profoto Deep Umbrella ve Backpanel
Profoto Deep Umbrella ve Backpanel

Parabolik, kaliteli bir ışık yayıcı şemsiye kullandığımdan, her ne kadar flaşlarımın ışık yayma yüzeyleri birbirinden farklı olsa da, doğru diyafram kullanıldığında ortamın homojen aydınlatılması bakımından, her iki flaşımla yaptığım aşağıdaki çekimlerimde çok belirgin bir fark yok gibi görünüyor, ne dersiniz?

Ama ihtiyaç duyulan diyafram değerine bakıldığında durum farklılaşıyor; hızlı flaş ile çekimde diyaframı f/4.5 değerine açmak zorunda kaldığım hade paraflaşım ile f/11 gibi kısık bir diyafram bile aynı pozlama için yeterli oldu.

Şimdi, her iki flaşın gerçek çıktılarını daha iyi anlıyoruz. Profoto B10 Plus stüdyo flaşımın 500Ws gücü, bir ışık şekillendirici ile kullanıldığında, hızlı flaşa nazaran 2.7 durak yani yaklaşık 3 durak daha fazla çıktı sağladı.

Bu da, aynı pozlamayı, aynı ışık değiştiriciyle elde etmek için, 500Ws güce eşleşecek 6 ila 8 hızlı flaş ünitesini birlikte kullanmam gerektiği anlamına geliyor.

Şimdi hemen düşünmeye başladığınızı tahmin edebiliyorum,

Aralarında yaklaşık 3 durak fark varken, 1 stüdyo flaşına eşdeğer güç verebilmesi için neden 8 adet hızlı flaş kullanmak gerekiyor?

Bunun cevabını aşağıdaki “Yorumlar” kısmından sizden alabilir miyim?

Özet

Bu yazı ilk bakıldığında adil olmayan bir karşılaştırma gibi görünebilir. Evet, çok fazla güce gereksinim duymadığınızda taşınabilir bir aydınlatma için hızlı flaşlar büyük olasılıkla her zaman en iyi seçeneğiniz olacaktır. Küçüktürler ve cüsselerine oranla güçlüdürler. Ayrıca, elinizde 1’den fazla hızlı flaş varsa; birini ana ışık, birini arka plan, bir başkasını ortam aydınlatma gibi çok amaçlı kullanabilirsiniz. Yani çok yönlülük sağlar.

Ama güçleriyle karşılaştırıldığında, stüdyo tipi bir flaşla baş edemezler. İşte, Profoto, Godox vb gibi batarya ile çalışan flaşların parladığı yer burasıdır; taşınabilir olması, kablosuz kontrol ve TTL özelliği ile kullanımı ve yerinde kurulum kolaylığı onları rakipsiz kılar.

Bu sonuç da bizi başka ilginç bir yöne götürüyor. Profoto B10 Plus, Godox A600 gibi güçlü taşınabilir flaşların oldukça pahalı olduğu sıklıkla belirtilir. Ancak, güce ihtiyacınız olduğunda, “Bu flaşların sunduğu güce eşdeğer sayıda hızlı flaş alırım” derseniz üzgünüm, bunu bir kez daha düşünmeniz gerekecektir. Çünkü o hızlı flaşları tetiklemek için eşdeğer sayıda tetikleyiciyi, kullanımlarına göre sıklıkla değiştirmeniz gereken pil ve bir de hızlı flaş bedellerini eklerseniz o zaman toplamda hızlı flaş seçeneği de oldukça pahalı hale gelecektir. İlginç, değil mi? İsterseniz hesaplayın!

Değerli dostum Okyar, yakın zamanda bir Godox Paraflaş seti satın aldı. Onun Godox setiyle paylaştığı çalışmalarını sitemizde okumuşsunuzdur. Okumadıysanız kaçırmayın. Eminim Okyar’ın da bu yazımın konusuyla ilgili ilginç saptamaları olacaktır.

Siz de stüdyo flaşları ve hızlı flaş üniteleri hakkındaki bilgi, deneyim, yorum ve önerilerinizi aşağıdaki “Yorumlar” kısmından bizimle paylaşın.

Karşılaştırma yazılarımız gerçek hayattan ve başka gerçek örneklerle devam edecek, e-posta listemize abone olun, bizde kalın…

İlişkili İçerikler

5 Farklı Portre Işık Seti – 5 Fotoğraf

Amacım, sadece 1 yardımcı ışık kullanarak 5 farklı aydınlatma seti kurulumu ile 5 farklı portre fotoğrafı çekmeyi denemek ve çalışmamda kullandığım kamera ayarları, ışık yerleşim şeması, kompozisyon ve 5 değişik görünüm oluşturmak üzere kullandığım ışık değiştiricilerine ilişkin tüm bilgileri sizlerle paylaşmak...

Diyaframın flaş pozlamasını kontrol etmediği durumlar

Flaşlı fotoğrafçılıkla ilgiliyseniz bu alana ilişkin söylenen şu iki cümle ile çok sık karşılaşırsınız:
- Ortam pozlaması deklanşör hızı ile kontrol edilir,
- Flaş pozlaması diyafram ile kontrol edilir.

Evet, bunlar genel doğrular, ancak bu tanımlarda aşırı bir basitleştirme yok mu?

Kısa bir fotoğraf projesi: Menemen çömlek atölyeleri

Hayatımız bilerek ya da farkında olmadan yaptığımız planlar içinde yaşadığımız uzun soluklu bir proje midir? Zaman zaman başkalarının projelerinde yer alıyor muyuz? Hani “yollarımız kesişti” dediğimiz türden. Çalışma hayatında ise yaptığımız planların ve yer aldığımız projelerin haddi hesabı yoktur. En azından benimki böyle. Niyetim fotoğraf anlatmaktı. Ancak tek kare fotoğraf için bile bir yere yazmasak da aklımızda proje oluşturup süreç yönetimi yapmaya başlarız.

Flaşınızı kameranızdan ayırın, fotoğraflarınızda fark yaratın?

Kameranın lensiyle onun ekseninde patlayan bir flaşla yapılan çekimler bana göre konuyu düzleştirilmiş gibi gösteriyor. Bu durumda gölgeler kayboluyor ve çekim yaptığımız yerden ileriye doğru patlayan düz bir ışık hüzmesi yer alıyor. Sorun da bu zaten, fotoğrafta gölge bulunmuyor. Artık hepimiz gayet iyi biliyoruz ki, gölgeler fotoğrafa boyut ekler ve boyut, fotoğrafı daha güçlü hale getirir.

E-POSTA ABONELİĞİ

Sebahattin Demir
Mühendis ama Tıp meraklısı. Profesyonel yönetici. Seyahat etmeyi seven bir fotoğraf gönüllüsü. Okumayı, araştırmayı, sorgulamayı sever. İnsan ilişkilerine ve saygıya önem verir. Bildiklerini paylaşmaktan mutluluk duyar. "Bilmiyorum" demekten çekinmez. Türkçe yazım kurallarına uymayanlarla arası iyi değildir.

Yorum Politikamız: Arthenos.com ekibi olarak tüm okuyucularımızı tartışmalara aktif olarak katılmaya teşvik etsek de, Davranış Kurallarımıza uymayan veya yayınlanan materyalin editoryal standartlarını karşılamayan herhangi bir içeriği Silme / Değiştirme hakkını saklı tutarız.

Abone ol
Bana bildir
guest
Makale Değerlendirme
Makaleyi 5 yıldız üzerinden değerlendirin
Yorum formu, web sitesinde yer alan yorumları takip etmemize izin vermek için Adınızı, e-Postanızı ve içeriğinizi kaydeder. Yorum göndermek için lütfen web sitemizdeki Koşulları ve Gizlilik Politikamızı okuyun ve kabul edin.
16 Yorum
Eskiler
En yeniler Beğenilenler
Satır içi geribildirimler
Bütün yorumları göster
Alp Buğra
Makale Değerlendirme :
     

Tanesi 500 $ 8 x SB910 + 8 set pil + artı tetikleyiciler + kelepçeler + … Bunlar 1 adet Profoto dan daha fazlasıdır. Hiç böyle düşünmemiştim 🙂

Seçkin

Sebahattin bey ilginç bir yazı daha. Nikon sb800 ve sb900 flaşlarımı kullanıyorum. Kurulumu kolay ve taşınabilirler. Onları hala severek kullanıyorum. Ama açık hava güneş ışığında fazla güç gerekir. Bazen 4 tane flaş bile yetmiyor. Şemsiye softbox reflektör kullanmak büyük bir fark yaratıyor onları kullanınca güç daha azalıyor. Bütçem uygun olsaydı bu işi bir taneyle yapabilecekken neden 4-5 ışık kurayım ki 🙁 … emeklerinize sağlık

Fatih

Hocam emeklerinize sağlık çok iyi bir karşılaştırma
Ben youngnuo flaşlar kullanıyorum çünkü çok ucuzlar ve benim işimi görüyor
Bir paraflaş ile sanırım 15 tane youngnuo alabilirim 🙂
O zaman neden böyle bir şey yapayım 🙂

Fatih

Haklısınız
Ben yazınızda sorduğunuz soruya takıldım kaldım
8 tane sonucunu bir türlü bulamadım
Merakla bekliyorum cevabı 🙂

Murathan

2 yıl önce 3 tane 2. el sb800 satın aldım. Bu flaşlar 35 mm de 41 gn ile çok güçlü flaşlardır. Parlak güneşli bir günde soft boks kullanmadan yaptığım çekimlerde 3 SB800 ü kullanarak güneş ışığını bir stop öldürebiliyorum.

Orhan ali

Bunun gibi değişik konu ve yazılarınızla fotoğraf dünyasına katkılarınızdan dolayı teşekkür ederim.
Selam ve saygılarımla

Okyar Atilla

Sevgili dostum,
Sen başıma sarmadan flaşla hiiiiç işim (bunu birisine yüklemem gerekirdi. O da sen oluyorsun yani) olmazdı. Şimdi ciddi ciddi uğraşım haline geldi. Ben tercihimi bildiğin gibi Godox AD200 Pro ve TT685 (bunu zaten bana sen temin etmiştin) üzerine (bir de oldukça eski Nikon SB 24 var) yaptım. Önce soruna cevap verip sonra devam edeyim. TT685 in gücü 60 ya da 80 Ws olarak (demek ki aynı model flaştan flaşa biraz değişebiliyor) veriyorlar. GN ise 60. Gayet iyi. Bu da senin B10 eşdeğerini 6 ya da 7 flaşla sağlayabileceğim anlamına geliyor.

AD200 Pro yu sahada ilk defa Menemen çömlek atölyelerinde (yazısını da burada yayınlamıştık) kullanmıştım. İkinci kez Ödemiş Pazarında kullandım. Bir kahve içi çekiminde yapay ışık olduğunu anlamak mümkün değil. Özellikle biraz gün ışığı giren içi mekan çekimlerinde renk doygunluğu inanılmaz. Küçük ve taşınabilir olmasına rağmen bir yardımcı kesin gerekli.

Planımı TT685 ve SB 24 ü AD 200 Pro nun yardımcısı olarak kullanmak üzere yaptım. TT685 i “Slave ve HSS” modda AD200 Pro tarafından tetiklenmesini sağlıyorum. Renkli filtre ile fon ışığı yapıyorum. Sahada kullanmak lazım.

Ayrıca yaptığım onlarca test çekimlerinde TT685 de basit (aslında uyduruk demem gerek. Ama çok iyi iş görüyor. Üzerinde biraz çalışıp uygun bir tasarım geliştirilebilir) softbox ile AD200 Pro nun sağladığı yumuşaklıkta ışık elde edebiliyorum. Belki de 20*20 cm ya da 30*30 cm softbox la kullanmak gerek.

Paraflaş ile speedlight arasındaki en önemli fark ise lambaları. Paraflaşta “bare bulb” olması ışığı çok yumuşatıyor ve dağıtıyor. Softbox bir yerde bu dağılmayı düzenliyor. Speedlight da ise ışık huzme halinde. Dolayısıyla çok kolay dağılmasını sağlayamıyorsun. Önüne softbox takarken biraz mesafeli takmak bile fark ettiriyor.

Eğer AD200 Pro nun speedlight kafasını kullanırsam ışık dağılımı olarak aralarında çok bir fark kalmıyor. İkisinin de kelvin değerleri aşağı yukarı aynı. Bu da yeni nesil xenon lambalardan kaynaklanıyordur diye düşünüyorum. Ayrıca TT685 pil gücünü çok ekonomik kullanıyor. Bu da önemli bir avantaj.

Yani diyeceğim bu pilava su yetiştiremeyiz 🙂

Bütün bunlara rağmen sokakta yürürken kimsenin dikkatini çekmeyen an fotoğraflamaktan vazgeçmeyeceğim.

Sevgi ve saygılarımla

Öner BÜYÜKYILDIZ
Makale Değerlendirme :
     

Sebahattin bey, flaşlı fotoğrafçılık serisine yeni bir yazı eklediğiniz için teşekkür ederim. Okyar bey’in dediği gibi sardınız bu sevdayı başımıza, öğreneceğiz çaresi yok.
Sorunuza henüz net bir cevabım yok. Yani 3 stop farkla, 1 stüdyo flaşına karşılık neden 8 hızlı flaş açıklayamam ama farkın flaşların ışık yayma yüzeyleri ile alakalı olduğunu düşünüyorum. Daha önce ışık kaynağının boyutunun ve mesafesinin fotoğrafa etkisi ile ilgili bir yazı yazmıştınız. Burada mesafe sabit olduğuna göre ışık kaynağının boyutu önem kazanıyor. Normal kullanımda 1 durak kadar olan bu farkın yumuşatıcı kullanıldığı zaman 3 durağa çıkması beni bu şekilde düşünmeye yöneltiyor ama, neden 8 hızlı flaş 1 stüdyo flaşı onu bulamadım.

Birde diyafram kısıldıkça hızlı flaşın GN değeri de değişiyor ama neden 8’e 1? Bir türlü bulamadım. 3 tam durak, 9 1/3 durak yapar. Onunla alakası var mı? Kafamda deli sorular 🙂

Biraz daha kafa yoracağım ben ama sonucu bulamasam da gidiş yoluma puan verirsiniz değil mi Sebahattin bey 🙂 Doğruysa tabi 🙂

Neyse, düşüneyim biraz…

Selam ve saygılarımla.

Öner BÜYÜKYILDIZ

Yani diyorsunuz ki “Öner, senin gidiş yolunda yanlış” 😀

Aslında cevap son derece kolaymış, ben cevabı farklı yerde aramışım.
GN=mesafe/diyafram formülü yaktı beni 🙂

Sayenizde öğrenmiş oldum. Bir kez daha teşekkürlerimi sunuyorum.

Manşet

5 Farklı Portre Işık Seti - 5 Fotoğraf

5 Farklı Portre Işık Seti – 5 Fotoğraf

Amacım, sadece 1 yardımcı ışık kullanarak 5 farklı aydınlatma seti kurulumu ile 5 farklı portre fotoğrafı çekmeyi denemek ve çalışmamda kullandığım kamera ayarları, ışık yerleşim şeması, kompozisyon ve 5 değişik görünüm oluşturmak üzere kullandığım ışık değiştiricilerine ilişkin tüm bilgileri sizlerle paylaşmak...

EDİTÖRÜN SEÇTİĞİ

Fotograf çekmek mutlu ediyor

Fotoğraf Çekenler Daha Mutlu Oluyor

Fotoğrafçılar mutlu insanlar. Bunu ben demiyorum, Amerikan Kişilik ve Sosyal Psikoloji Dergisi tarafından yayımlanmış kapsamlı bir çalışma söylüyor. "Fotoğraf çekin, her şeyden daha fazla keyif alacaksınız" diyor.

POPÜLER İÇERİKLER

Kamera Çözünürlüğü ve Doğru Bilinen Yanlışlar

Kamera Çözünürlüğü ve Doğru Bilinen Yanlışlar

Dijital kameralar hayatımıza girdiğinden beri megapiksel yarışı devam ederken, son birkaç yıldır özellikle kamera çözünürlüğü alanında büyük bir artış yaşandı, 41 Megapiksel...
16
0
Düşünceleriniz bizim için önemli. Belirtmek ister misiniz, lütfen yorum yapın.x
()
x