Hangi Kamera Ayarları RAW Fotoğrafları Etkiler?

4
Hangi Kamera Ayarları RAW Fotoğrafları Etkiler?
Share Button

Çoğumuz RAW fotoğrafları etkileyen kamera ayarlarını iyi biliriz ya da öyle olduğunu düşünürüz. Ancak, işin derinine inildiğinde bu konunun karmaşıklaştığı görülür. Kameramız hakkında ne kadar bilgi sahibi olursak olalım, RAW fotoğrafları etkileyen kamera ayarları hakkında bazı yanlış anlamalar olması ihtimali yüksektir. “Yüksek ISO gürültü azaltma” kameramızın bir RAW dosyasını kaydetme şeklini değiştirir mi? “Uzun pozlama gürültü azaltma” RAW’u ne kadar etkiler? Renk alanı veya Nikon kullanıcıları için “Aktif D-Lighting”? Bu makalemde, kameramızın RAW dosyalarını etkileyen ve hiç tahmin edemeyeceğiniz bazı kamera ayarlarından bahsedeceğim.

RAW dosya formatını yeni öğrenmeye başlıyorsanız, daha da ilerlemeden önce “RAW ile JPEG Farkı, Avantajları ve Dezavantajları” başlıklı makalemi incelemenizde fayda olabilir.

RAW fotoğrafları etkileyen başlıca kamera ayarları

Odaklama ve Lens Ayarları

Lensinizdeki, örneğin titreşim azaltma, odak mesafesi, odak uzaklığı, diyafram gibi her ayar her zaman RAW fotoğrafları etkiler. Aynı şey kameradaki tüm otomatik netleme ayarları için de geçerlidir, çünkü odağınızın yerini değiştirirler.

Diyafram ve Enstantane Hızı

Bu tartışılmaz, Diyafram ve Enstantane seçiminiz RAW fotoğraflarınızı elbette etkiler.

ISO

Farklı ISO ayarlarında, aynı diyafram ve enstantane hızına sahip iki fotoğraf çekilirse, post prodüksiyonda daha koyu olan fotoğrafı bazen aydınlatamayabilirsiniz. En basit haliyle, ISO ayarınız yalnızca kameranızın kaydettiği verileri güçlendirir. Aynı şey, post prodüksiyonda bir fotoğrafı aydınlatırken de geçerlidir, sadece yakaladığınız verileri güçlendirebilirsiniz. Kameranız o ortamda yeterince veri kaydetmemişse, o verileri nasıl güçlendireceksiniz?

ISO makinenizin ölçümünü etkiler. Örneğin, Diyafram Öncelikli mod ile ISO 100’de kilitli kalırsanız ve ortamdaki ışık yetersizse son derece yavaş enstantane hızlarıyla karşılaşabilirsiniz. Manuel mod kullanırken bile, kamera ölçüm sistemi sizin için ayarları değiştirmeyecek olsa da, pozometre skalası sizi yanlış yönlendirebilir. ISO’yu çok yüksek bir değerde kullanırsanız, RAW fotoğrafları kesinlikle etkiler.

Uzun Pozlama Gürültü Azaltma

Uzun deklanşör hızında bir fotoğraf çektiğinizde, görüntünüz artan gürültü ve sıcak piksellere yani fotoğraftaki donmuş, parlak piksellere eğilimlidir. “Uzun pozlama gürültü azaltma” bunu düzeltmeyi amaçlamaktadır.

Bu ayar etkinleştirildiğinde, fotoğraf makineniz aynı pozlama değerlerinde iki fotoğraf çeker. İlk fotoğraf gerçek sahneyi kaydeder. İkinci fotoğraf için, fotoğraf makineniz deklanşör kapalı haldeyken bir fotoğraf daha çekerek tamamen siyah bir görüntü yani gürültü olmayan bir fotoğraf kaydeder.

Kameranız daha sonra siyah görüntüyü referans olarak kullanarak sıcak pikselleri ve gürültüyü orijinal fotoğraftan ayıklar, onları çıkarır. Bu çok kullanışlı bir özelliktir! Geceleri fotoğraf çektiğinizde, kameranızın “Uzun pozlama gürültü azaltma” işlevini kullanmanın dikkate değer çok faydasını görürsünüz.

Neyse ki, bu ayar RAW fotoğrafları etkiler. Gece yıldız ve samanyolu çekimleri için her zaman kullanmanız önerilir.

Görüntü Alanı

Görüntü Alanı, fotoğrafların kamera sensöründeki kaydedilebileceği toplam alandır.

Örneğin, tam çerçeve (FF) Nikon fotoğraf makineniz varsa, tercihen kullanabileceğiniz DX görüntü formatına aşina olabilirsiniz. Nikon D800E modelinde ayrıca, 24×36 milimetrelik tipik bir sensörü, çerçevenin sol ve sağ uçlarındaki herhangi bir veriyi görmezden gelerek, 24x30mm’lik bir sensöre etkili bir şekilde değiştiren 4×5 kırpma ayarı vardır.

Bazı yönlerden baktığınızda bu iyi bir şeydir. Fotoğraflarınızı post prodüksiyonda biraz kırpmanız gerektiğini biliyorsanız, DX formatına geçebilir ve daha sonra kırpmak için harcanan zamandan tasarruf etmenin yanısıra biraz da dosya boyutundan kazanabilirsiniz. Ancak, yanlışlıkla 4×5 bir manzara fotoğrafı çekiyorsanız, kaybettiğiniz alandaki verileri geri alamazsınız.

Tüm kameralarda dahili kırpma modları yoktur. Örneğin, Canon 5D Mark IV, RAW çekiyorsanız her zaman 6720 x 4480 piksel boyutlarında bir fotoğraf kaydeder.

Ancak, kameranızda yerleşik kırpma modu varsa, kameranızın kaydettiği RAW verilerini etkiler.

Canlı Görünüm ve Vizör

İşte eğlenceli yere geldik!

Fotoğraf makinenizin ölçümünün canlı görüntüde vizörde olduğundan farklı olduğunu fark ettiniz mi?

Bir test yaptım. Vizör kullanarak ölçüm aldığımda makinem 4 saniye ile üç saniye arasında pozlama ölçümü aldı. Bu sorun değildi, doğru pozlama muhtemelen ikisi arasındaki bir yerdi ve fotoğraf makinesinin pozometresinin biraz şaşırması çok olağandışı bir durum değildi.

Asıl ilginç olan şey, canlı görüntüye geçtiğimde sayacın tamamen farklı değerleri göstermesiydi. Aynı ışık koşullarında 3 ve 4 saniye arasında bir değer göstermek yerine, 2,5 saniye önerdi. Bu yaklaşık yarım duraklık bir fark demek.

Peki neden böyle oldu? Aslında, canlı görüntüye geçildiğinde temel ölçüm sistemi değişir! Vizörle çekim yaptığınızda, fotoğraf makinesinde özel bir ışık ölçer pozunuzu ölçer. Canlı görüntüde çekim yaptığınızda, kamera gerçekte görüntü sensörünün üzerindeki verileri okur, buradan bir ölçüm değeri hesaplar. Çoğu zaman, iki okuma arasında böyle küçük farklar oluşur.

Bu fark genellikle önemli değildir. Neredeyse her durumda iki poz aynı veya çok benzer olacaktır. Ancak, özellikle ışık koşullarının iyi olmadığı bir ortamdaysanız, canlı görüntü ile vizör arasındaki seçimin aslında ölçüm sistemi üzerinde bir etkisi olduğunu unutmayın.

Yani, seçiminiz kameranızın ölçüm cihazını etkilediği için RAW fotoğrafları etkiler. Ancak, tüm diğer ayarlarınız aynıysa, örneğin, manuel modda çekim yaparsanız, canlı görüntüye geçiş yaptığınızda RAW verileri değişmez.

Aktif D-Lighting

Bir Nikon kameranız varsa, “Aktif D-Lighting” ayarına rastlamışsınızdır. “Aktif D-Lighting” özelliğinin açık olmasının RAW verileri üzerinde direkt hiçbir etkisi yoktur. Ancak, durum bundan biraz daha karmaşıktır.

Aktif D-Lighting ayarlarınıza bağlı olarak, kameranızın ölçümünü önemli ölçüde değiştirirsiniz. Nikon’un neden JPEG için yapılan bir ayarın RAW fotoğraflarının metrajını etkilemesini seçtiğini bilmiyorum, ama sonuç bu.

Fotoğraf makinemdeki mümkün olan en yüksek Aktif D-Lighting ayarında, ölçülen pozum normalden tam 1 durak daha koyu oldu! Aktif D-Lighting olmadan 1/5 saniye aldığım poz, açtığımda 1/10 saniye oldu.

Yine de Aktif D-Lighting, RAW verilerine hiçbir şey yapmaz. Sadece kameranızın ölçüm sensörünü etkiler, bu da dolaylı olarak RAW fotoğrafları etkiler. Bu etki çok önemlidir, çünkü RAW’da çekim yaparsanız Active D-Lighting ayarlarınızdan emin olmanız gerekir.

Resim Kontrol Ayarları

Resim kontrol ayarlarının RAW fotoğrafı veya kameranızın ölçümü üzerinde etkisi yoktur. Canlı, Sephia veya Nötr modda çekim yapın, RAW fotoğraflarınız aynı kalacaktır. Çünkü bunlar JPEG çıktılar için yapılırlar.

Burada küçük bir ayrıntı var. RAW’de bile, Resim kontrol ayarı fotoğrafınızın kameranın LCD ekranında nasıl görüleceğini etkiler. Dolayısıyla, Monokrom seçerseniz, çektiğiniz fotoğraf LCD’nizde siyah beyaz görünür. Fotoğrafları Lightroom veya Photoshop’a aktardığınızda, normal renkli sürümlerine geri dönerler. Ancak, Nikon’un kendi yazılımını kullanacak olursanız, varsayılan olarak siyah beyaz versiyonu görürsünüz, dilerseniz renkli olarak değiştirebilirsiniz.

Ayrıca, kamera ekranınızda histogram veya blinkieslere güveniyorsanız, Resim kontrol ayarlarınızın bir etkisi olur. Örneğin, ek kontrastı olan “Canlı mod” vurgularınızın gerçekte olduklarından daha fazla beyaz görünmesini sağlar. Bu nedenle, Sağa Dayalı Pozlama Tekniği ile çekim yapmaya çalışıyorsanız, kullandığınız Resim ayarlarına dikkat edin.

Genel olarak, Resim Kontrol Ayarının RAW fotoğraflarınız üzerinde bir etkisi yoktur.

Yüksek ISO Gürültü Azaltma

Uzun pozlama gürültü azaltmanın aksine, bu ayar RAW fotoğraflar için hiçbir şey yapmaz. Bu özellik aktif ve pasifken yaptığınız çekimlerde RAW fotoğrafta değişiklik olmaz. Resim kontrol ayarları gibi, kameranızın LCD’sindeki fotoğraf farklı görünecektir. Ancak bu, RAW verilerinin kendisinin değil, son fotoğrafınızın bir önizlemesidir.

Beyaz Dengesi

Bu da aslında Resim kontrol ayarı ile aynı şekilde çalışır, RAW verileri veya ölçümleriniz üzerinde hiçbir etkisi yoktur, ancak resimlerinizin kameranın LCD’sinde fotoğraf makinesinin histogramının yanı sıra görünümünü değiştirir.

Tek fark, Nikon olmayan yazılımların da RAW dosyalar üzerinde Beyaz Dengesi ayarını yapabilmesidir. Yani, bir düğün fotoğrafçısı gibi bir kerede çok fotoğraf çektiğinizde doğru beyaz dengesi elde etmek için bir ayar yaparsınız. Bunu daha sonra RAW dosyalar üzerinde yapmak için zaman harcamamış olursunuz. Ama bu ayarı yapmasınız da sorun olmaz, bunu daha sonra kolaylıkla ve topluca bir defada yapabilirsiniz.

Beyaz dengesinin kameranızın yakaladığı gerçek RAW verileri üzerinde hiçbir etkisi yoktur.

Renk Alanı; AdobeRGB / sRGB

Bu da, Resim kontrol ayarlarınız ile tamamen aynıdır. Bazı önemli fotoğrafçıların söylediklerinin aksine, histogramınız üzerindeki nispeten küçük olan etkilerle ilgilenmediğiniz sürece, RAW fotoğraflar için fotoğraf makinesinde AdobeRGB veya sRGB kullanmanızın önemi yoktur.

Ben bu ayarı “AdobeRGB”de tutuyorum, çünkü histogramı bozmadığı ve bazen biraz daha geliştirdiği söyleniyor. Her iki durumda da, Renk Alanının RAW verilerinin kendisi üzerinde kesinlikle bir etkisi yoktur. Bu ayar ne olursa olsun, RAW dosyaları, sRGB veya AdobeRGB’ye nazaran çok daha fazla renk yakalar.

Sonuç

RAW verilerini doğrudan etkileyenler:
  • Odaklama ve lens ile ilgili ayarlar
  • Obtüratör hızı ve diyafram
  • ISO (birkaç uyarı ile)
  • Uzun pozlama gürültü azaltma
  • Görüntü alanı
Fotoğraf makinenizin sayaç okumasını doğrudan etkileyen, ancak RAW verilerini doğrudan etkilemeyenler:
  • Canlı görüntü çekimi,  Vizör çekimi
  • Aktif D-Lighting
LCD ekranındaki önizlemeyi ve kamera histogramını etkileyen, ancak sayaç okumasını veya RAW verilerini doğrudan etkilemeyenler:
  • Renk Kontrol ayarları
  • Yüksek ISO gürültü azaltma
  • Beyaz dengesi
  • AdobeRGB ve sRGB

Umarım, bu yazı yararlı olmuştur. Bu ayarların tam adları, kamera markanıza bağlı olarak farklılık gösterebilir. Bu yazıdaki tüm isimler Nikon’a göre yazılmıştır.

Diğer markalar için ufak farklılıklar olabilir – örneğin Nikon, Aktif D-Lighting özelliği ile kameranın ölçüm cihazını etkileyen tek üretici olabilir. Şu anda bunu test etmemin herhangi bir yolu yok. En kolayı ve emin yolu: hangi kamerayı kullanırsanız kullanın, RAW fotoğrafları için bu ayarı kapatmanız yeterli.

Bu konularda veya diğer ayarlar hakkında sorularınız, görüş ve yorumlarınız varsa aşağıdaki “Yorumlar” kısmında lütfen bana bildirin.

Işığınız bol olsun.

Yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim.

Yazılanların ilgisini çekecek birini tanıyorsanız lütfen "Paylaş" kısmından onlara iletin.


Sizlerden gelecek yorumları çok önemsiyorum.
Lütfen aşağıdaki "Yorumlar" kısmından benimle paylaşın.


Yeni içeriklerden ilk siz haberdar olmak istiyorsanız hemen abone olabilirsiniz.

Abonelik kaydınız başarıyla alınmıştır.

Bir hata meydana geldi, lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.

4
Yorumlar

avatar
2 Yorum konuları
2 Cevaplar
1 Takipçiler
 
En çok tepki verilen yorum
En yeni yorum dizisi
3 Yorum yazarları
ExcaliburSebahattin DemirUfuk Son yorum yazarları
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bana bildir
Ufuk
Ziyaretçi
Ufuk

Sebahattin bey merhaba,
Doğru mu anlıyorum acaba: kameramız görüntüyü RAW’da kaydediyor. Kamerada yalnızca JPG seçilirse, fotoğraf makinesi önce çektiği RAW’ı JPEG’ye dönüştürüyor ve arkasından RAW dosyayı siliyor. Kamera RAW + JPEG için ayarlanmışsa, görüntü RAW olarak kaydediliyor ve JPEG’e dönüştürülüyor. Her iki dosya formatı korunur.

İşte benim sorum bu. Tüm ayarlar RAW dosyasının kaydını etkiler mi, yoksa sadece JPG’ye dönüştürme sırasında uygulanan ayarlardan bazıları mı etkiler?

Excalibur
Ziyaretçi
Excalibur

Merhaba,
Çok güzel bir özet teşekkürler.

Bir soru:
Parlak bir gün ışığında Nikon fotoğraf makinem ile ISO 100, 1/100 sn ve f/16 değerleriyle bir fotoğraf çektim ve bu durumda gölgeler çok koyu çıktı diyelim. Gölgeleri kurtarmak için fotoğrafı işleme sırasında +3 pozlama vermektense çekim sırasında ISOyu 800 e çıkarmak aynı şey değil mi?

(Enstantane ve diyaframı farklı başka ayarlar ile kullanmak istemiyorum diyelim)